آیا افراد خجالتی می خواهند تعامل داشته باشند؟

افراد خجالتی دوست دارند که مثل بقیه اشخاص ارتباط درستی برقرار کنند. اما آیا تعامل با دیگران برای آن ها به سادگی اتفاق می افتد؟ یک فرد برون گرا و اجتماعی تر طبیعتاً شاخصه های جذابی دارد. تنهایی باعث ایجاد آسیب های روانی مختلف در افراد می شود. بهترین راه برای شناخت فردی که می خواهید با او رابطه داشته باشید استفاده از مشاور است. اما ما می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا قرار ملاقات با نزدیک ترین دوست خود کار درستی است یا خیر؟ خیلی اوقات دو دوست صمیمی به هم علاقه پیدا می کنند اما مسئله اصلی این است که این علاقه دو طرفه باشد. بنابراین روان شناسان می گویند که اولین مورد در ایجاد روابط باید علاقه دو طرقه باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا افراد خجالتی می خواهند تعامل داشته باشند، چگونه است.

استرس های مختلف در افراد خجالتی

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آیا افراد خجالتی می خواهند تعامل داشته باشند، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر قبلا  نرقصیده اید اما می خواهید یک درس سالسا بروید، آن را امتحان کنید. کارها را به این دلیل انجام دهید که آن ها به شما علاقه دارند، نه به این دلیل که آن ها همان کارهایی هستند که همیشه انجام داده اید.

آسان است که چنان در تصویر خود غرق شوید که ساکت شدگی یا فرآیند محتاطی  می تواند امن ترین انتخاب به نظر برسد. اما فرد برون گرا و اجتماعی تر به شما این شانس را می دهد که چیزهای جدید را برای کمک به افراد خجالتی سعی کنید آن ها را با افراد جدید آشنا کنید.

در پایان روز، هیچ کس قرار نیست به خاطر بیاورد که در اولین باری که آن ها را ملاقات کردید چقدر عصبی بودید. آن‌ ها شما را به‌عنوان فردی که تلاش می‌کرد تا با او ارتباط برقرار کند می شناسند.

نشانه هایی که نشان می دهد شما افراد خجالتی و برونگرا هستید

“من دوست داشتم در گروه های مردمی باشم و به دنبال پذیرش بودم. اما دوست نداشتم صحبت کنم یا در مرکز توجه باشم. من بسیار درونگرا بودم، اما دوست داشتم افکارم را با دیگران به اشتراک بگذارم.» ~ یک فرد برون گرا خجالتی

برونگرایی چیست؟

به گفته ایزابل بریگز مایرز، بنیانگذار نشانگر نوع مایرز-بریگز (MBTI)، “برونگراها انرژی خود را به دنیای بیرون هدایت می کنند.” به عبارت دیگر، برونگراها انرژی خود را از طریق تعامل با مردم دریافت می کنند. در مقابل، درونگراها تمایلات خود را از طریق تنهایی تجدید می کنند. در حالی که برونگراها تمایل دارند اجتماعی یا برونگرا باشند – و درونگراها خجالتی یا گوشه گیر هستند.

نکته

درک این نکته مهم است که درون گرایی و برون گرایی به چگونگی افزایش انرژی فرد مربوط می شود. برون گراها انرژی خود را با «درون جمع و اجتماعی بودن» به دست می آورند. اما این لزوماً به این معنی نیست که آن‌ها اجتماعی هستند. فرد برون گرای خجالتی کمیاب هستند. آن‌ها همچنین تمایل دارند بسیار وظیفه شناس، باهوش، دیپلماتیک و دوستانه باشند. در این‌جا نشانه وجود دارد که شما ممکن است فرد برون گرا خجالتی باشید.

شما اهل معاشرت هستید، اما اهل صحبت نیستید

بر خلاف سایر برونگراها، افراد خجالتی و برونگرا به آرامش و سکوت اهمیتی نمی دهند. در حالی که یک « برون‌گرا» ممکن است احساس کند که به جریان گفتگو نیاز دارد، همتای خجالتی او اینطور نیست. فرد برون گرای خجالتی (“S.E”) اگر مکالمه ای جریان نداشته باشد، هیچ ناراحتی احساس نمی کند.

شما شنونده بهتری نسبت به بیشتر افراد برونگرا هستید

افراد خجالتی و برونگرا به اطرافیان خود و آنچه که آن‌ها باید بگویند بسیار علاقه مند هستند – چیزی که آن‌ها را قادر می سازد با دقت گوش دهند. علاوه بر این، به عنوان یک فرد خجالتی، ناامیدی ناشی از عدم توجه را درک می‌کنند و سخت تلاش می‌کنند. این کار باعث می شود تا به فرد بفهمانند که به حرف‌هایش توجه می‌شود.

از مهمانی های کوچک خوشتان نمی آید

فرد برون گرای خجالتی به تمام معنا ناظر هستند. آن‌ها دوست دارند در جایی که عمل است باشند، اما ترجیح می دهند مردم تماشا کنند. از دانستن اینکه آن‌ها «جزئی از چیزها» هستند راضی هستند. جنبه خجالتی شخصیت آن‌ها باعث ناراحتی آن‌ها در جمع های کوچکتر و ساکت تر می شود که در آن افراد تمایل بیشتری به صحبت های شخصی دارند.

عاشق گفتگوی عمیق هستید

این یک استعداد استثنایی است که به توضیح اینکه چرا آن‌ها در میان با استعدادترین سیاستمداران، مدیران و فروشندگان هستند کمک می کند. افراد خجالتی و برونگرا اغلب با این شرایط سازگار نیستند.

شما یک فرد قابل اعتماد هستید

افراد خجالتی و برونگرا واقعاً عاشق توجه به دیگران هستند و همانطور که گفته شد نیازی به قرار گیری در مرکز توجه ندارند. این بدان معناست که مردم (از جمله افراد درونگرا) به آن‌ها اعتماد می کنند. وقتی نوبت به درگیری در یک مکالمه واقعی و عمیق می رسد، ممکن است هیچ کس به اندازه برونگراهای خجالتی این وظیفه را نداشته باشد.

آیا افراد خجالتی می خواهند تعامل داشته باشند؟

به گفته مدیر برنامه درمان روان درمانی دکتر Jennice Vilhauer، «افراد خجالتی می‌خواهند به دیگران نزدیک شوند. اما از طرد شدگی یا انتقاد می‌ترسند، بنابراین حتی از رویدادهای اجتماعی که می‌خواهند شرکت کنند، اجتناب می‌کنند. آن‌ها اغلب در نهایت احساس تنهایی و انزوا زندگی می کنند. این موضوع خطر ابتلا به مشکلات دیگری مانند افسردگی یا اضطراب را افزایش می دهد.

نکته

اگر چنین شخصی را در زندگی خود می شناسید، ممکن است به راه هایی فکر کنید که به او کمک کنید از حالت حفاظتی خود بیرون بیاید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. این روش‌ها را توسط جامعه‌شناسان بررسی کنید که توضیح می‌دهند چگونه به بهترین نحو به افراد خجالتی کمک کنید تا از حالت خود خارج شود.

ترکیبی از کمرویی و ترس از احمق به نظر رسیدن وجود داشت که مرا از بسیاری از مکالمات خلاقانه جالبی که می توانستم در سنین پایین داشته باشم دور نگه می داشت. – ران هاوارد. در این‌جا چند راه برای کمک به افراد خجالتی برای بیرون آمدن از این حالت وجود دارد

از افراد دیگر بخواهید با یک مقدمه شروع کنند

معرفی افراد خجالتی به افراد جدید ممکن است دشوار باشد. به جای اینکه سعی کنید رفتار یک فرد خجالتی را تغییر دهید، از فرد برونگراتر بخواهید روش برخورد با فرد خجالتی را تغییر دهد. از آن‌ها بخواهید با یک مقدمه ساده شروع کنند و سپس با یک سوال که دوست خجالتی شما به راحتی می تواند به آن پاسخ دهد.

به عنوان مثال، “سلام، نام من ___ است. شما کی هستید؟” آن‌ها به شخص جدید معرفی می شوند و سپس به سؤالی می گویند که به راحتی می توانند پاسخ دهند.  جان استوکر، نویسنده ” می گوید: “پرسش ساده ترین راه برای تعمیق یا ایجاد رابطه با افراد خجالتی است.”

تصدیق برای افراد خجالتی جهت برقراری ارتباط

افرادی که خجالتی هستند اغلب پس از ملاقات با افراد جدید می توانند خودآگاه شوند. هنگامی که آن‌ها را به شخص جدیدی معرفی می کنید، مطمئن شوید که شخصی که او را با او معرفی می کنید ملاقات او را تأیید می کند. به عنوان مثال، از آن‌ها بخواهید به دوست خجالتی خود بگویند که چقدر از ملاقات با آن‌ها خوشحال هستند.

نکته

” ملاقات با شما خیلی خوب بود” یا ” صحبت با شما لذت بخش بود” راه های بسیار خوبی برای ایجاد جملات تاکیدی برای یک فرد خجالتی است. این می تواند با معرفی افراد خجالتی به افراد برون گرا بیشتر یا معرفی خود به افراد خجالتی کار کند.

استوکر می افزاید: “اگر اولین حرکت را با معرفی خود و علاقه مندی به آن شخص انجام دهید، به آرامش آن‌ها کمک می کنید. این به شما کمک می کند تا با فردی که می تواند سود زیادی داشته باشد، رابطه برقرار کنید.”

از نام آن‌ها استفاده کنید

مردم، به عنوان یک قاعده کلی، با چند استثنا، از شنیدن نام خود لذت می برند. نه تنها این، بلکه تکرار استفاده از نام یک فرد خجالتی می تواند به تأییدیه ها کمک کند. این به افراد خجالتی اجازه می دهد تا بداند که شما یا شخص دیگری واقعاً به تو توجه می کنید. همچنین به صحبت های او در حال معرفی خود گوش دادید و به اندازه کافی به آن‌ها اهمیت می دهید که نام آن‌ها را به خاطر بسپارید و از آن‌ها استفاده کنید.

نکته

بر اساس تحقیقات، «مردم دوست دارند که  نام خود را بشنوند. زیرا این کار به یک موقعیت یا مکالمه حس خوبی می‌دهد. گفتن نام او نه تنها باعث تقویت پیوند بین شما و مرد خجالتی می شود، بلکه روند پیوند را نیز تسریع می کند.

اگر در یک مکالمه گروهی هستید، افراد خجالتی می توانند به سمت پوسته خود عقب نشینی کنند. بنابراین، استفاده از نام یک فرد خجالتی می‌تواند کمک کند تا زمانی که می‌خواهید در گفتگو مشارکت داشته باشد، آن‌ها را در گروه قرار دهید.

علایق افراد خجالتی را کشف کنید

آن‌ها به چه چیزی علاقه دارند؟ مردم دوست دارند در مورد چیزهایی که دوست دارند صحبت کنند. این می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق یک فرد خجالتی به صحبت باشد. از آن‌ها در مورد چیزهایی که علاقه دارند، بپرسید و سپس سؤالات بعدی را بپرسید. اگر می خواهید بپرسید چه کتاب هایی را دوست دارند بخوانند، از آن‌ها بپرسید که کتاب مورد علاقه شان چیست. سپس از آن‌ها بپرسید که درباره چیست و چرا آن را دوست دارند. این یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط افراد خجالتی با شما یا افراد دیگر است.

پیشنهاد کمک به آن‌ها را بدهید

اگر یک فرد خجالتی نیاز به کمک داشته باشد، ممکن است احساس راحتی نداشته باشد که با افراد دیگر ارتباط برقرار کند و درخواست کمک کند. این فکر می تواند بسیار اضطراب آور باشد، به این معنی که آن‌ها ممکن است درخواست کمک را تا زمانی که ممکن است به تعویق بیندازند. برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی افتد، همیشه هر زمان که می توانید کمک خود را ارائه دهید. به جای اینکه افراد خجالتی را مجبور کنید با شما ارتباط بگیرند، مطمئن شوید که آن‌ها می دانند که شما در آنجا هستید تا به آن‌ها کمک کنید.

نکته

طبق تحقیقات، «همیشه مهربانی یا پرسش سؤالات راه درستی برای برقراری ارتباط با افراد خجالتی نیست. ممکن است لازم باشد به او کمک کنید تا مهارت‌های اجتماعی بیشتری را، بسته به موقعیت و تجربیات شخصی‌اش، ایجاد کند.»

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا