اختلال جنسی زنان و درمان

اختلال جنسی زنان و درمان  در این مقاله بررسی شده است. اختلال جنسی اصطلاحی است برای زمانی که در هر مرحله از فعالیت جنسی عادی دچار مشکل باشید، از جمله:

  • کارکرد فیزیکی
  • توانایی در ارگاسم
  • مشکل در تحریک یا علاقه
  • لذت فیزیکی یا مشکل فیزیکی مانند درد

افراد مبتلا به اختلال جنسی اغلب نمی توانند کاملا از رابطه ی جنسی لذت ببرند. بیشتر افراد در مرحله ای از زندگی خود مشکلات جنسی را تجربه می کنند و داشتن این مشکلات در زندگی ناراحت کننده خواهد بود. با این وجود گزینه های درمانی متنوعی وجود دارد و بیشتر افراد می توانند بر این مشکلات غلبه یابند.

تجربیات شما در صورتی که برایتان مشکل ساز باشند نوعی اختلال خواهند شد.

علل اختلال جنسی زنان و درمان

باید حتما دقت داشته باشید هر مورد از اختلال جنسی برای شخصی که آن را تجربه می کند متفاوت و منحصر به فرد خواهد بود. مشکلات جنسی می توانند بر اثر ترکیبی از مشکلات روانی یا فیزیکی ایجاد شوند. گاهی اختلال جنسی مربوط به نگرانی برای مشکلات دیگر در زندگی است، از جمله استرس، اضطراب یا افسردگی، مشکلات در روابط  یا سبک ناسالم در زندگی.

مشکلات جنسی چقدر متداول هستند؟

مشکلات جنسی بسیار رایج بوده و بیشتر مردان و زنان این مشکلات را در بخشی از زندگی خود تجربه می کنند. که می توانند از یک بار،عصبی بودن در یک شب، تا مشکلات طولانی مدت متغیر باشند. اگر این مشکلات روی توانایی شما برای داشتن رابطه ی جنسی یا لذت بردن از آن اثر گذاشته اند یا حس کردید برای شما مشکل ساز شده اند باید نگران آن باشید.

زنان چه مشکلات جنسی ای می توانند داشته باشند؟

اختلال جنسی زنان و درمان

تقریبا نیمی از زنان مشکلات جنسی را تجربه می کنند. مشکلات اصلی که زنان دارند عبارت است از: مشکل درارگاسم، میل جنسی کم یا از دست دادن علاقه، و درد در حین رابطه ی جنسی.

  • مشکلات ارگاسم: مربوط به تجربیات شخصی زنان و لذت بردن آنان از رابطه می باشد. برای بسیاری از زنان، ارگاسم هدف نهایی در رابطه ی جنسی نیست و آن ها از یک زندگی جنسی کامل لذت می برند بدون اینکه هربار ارگاسم داشته باشند. برخی دیگر از زنان لذت جنسی خود را در ارگاسم می بینند و از این رو نداشتن ارگاسم برای آن ها مشکل به حساب می آید.

اگر یک زن در وضعیت سلامت بدنی و روانی مناسبی باشد، از بدن خود و علایقش آگاه بوده و در طول رابطه ی جنسی درست تحریک شود ( چه توسط شریک جنسی یا حتی خودش ) هیچ دلیل فیزیکی ای وجود ندارد که او نتواند به ارگاسم برسد.

زنانی که مشکلات ارگاسم را تجربه می کنند به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم می شوند: اولیه ( زنانی که هرگز ارگاسم نداشته ند ) و ثانویه ( زمانی که یک زن در گذشته ارگاسم داشته اما حالا دیگر قادر نیست به ارگاسم برسد).

  • کاهش میل جنسی: از دست دادن علاقه یا کمبود تمایل به رابطه ی جنسی. این مشکل  می تواند موقت باشد ( بر اثر استرس یا بارداری ) اما گاهی برای زمانی طولانی تر روی او اثر خواهد گذاشت. نداشتن علاقه به رابطه ی جنسی می تواند دلایل متعددی داشته باشد:

دلایل فیزیکی (اختلالات هورمونی، یائسگی، دیابت، انواع داروها، خستگی، الکل یا مصرف مواد)

دلایل روانی ( افسردگی، استرس، مشکل در روابط یا تجربیات تجاوز جنسی در گذشته)

  • رابطه ی جنسی دردناک یکی از اختلال جنسی زنان و درمان
اختلال جنسی زنان و درمان

درد در زمان آمیزش که با نام دیسپارونیا نیز شناخته می شود درد در طول رابطه ی جنسی یا بعد از آن است ( اغلب بعد از دخول ایجاد می گردد ). در صورتی که قبلا آسیبی به ناحیه ی واژن وارد شده باشد، مشکلی در سلامت زن وحود داشته باشد ( مانند برفک ) یا به علت عدم تحریک کافی یا خشک بودن واژن رابطه ی جنسی دیسپارونیا می تواند با درد فیزیکی همراه گردد.

رابطه ی جنسی دردناک بعد از یائسگی متداول تر است زیرا به خاطر کاهش سطح استروژن در بدن دیواره های واژن خشک خواهد شد. زنانی که مشکل واژینیسموس یا انقباض غیرارادی مهبل دارند ( زمانی که ماهیچه های واژن منقبض شده و وارد حالت اسپاسم می شود و در نتیجه دخول دشوار خواهد بود ) رابطه ی دردناکی را تجربه می کنند.

واژینیسموس اغلب زمانی ایجاد می شود که یک تجربه ی روانی منفی با رابطه ی جنسی در کنار گزینه های بد یا با درد همراه شده باشد. این مشکل در زنان زیر متداول است:

  • کسانی که قبلا رابطه نداشته اند.
  • در رابطه ی خود دچار مشکل هستند.
  • دچا ربیماری ای به نام آندومتریوز هستند.
  • در گذشته روابط جنسی دردناکی داشته اند.
  • تجربیات جنسی وحشتناکی در گذشته دارند.
  • زیاد در مورد رابطه ی جنسی نمی دانند یاعصبی هستند.
  • دچار نوع دیگری از گرفتگی یا درد در واژن هستند (که اغلب تشخیص داده نشده است).

اگر در طول رابطه درد دارید سعی کنید به آن ادامه ندهید زیرا این کار می تواند باعث همراه شدن مشکلات روانی در رابطه ی جنسی شده و شرایط را برای شما بدتر کند. رابطه ی جنسی دردناک می تواند برای زنان استرس زا باشد، خصوصا اگر درست فهمیده نشده و اگاهی زیادی برای درمان آن نداشته باشند.

اختلال جنسی زنان و درمان | مرکز مشاوره همکده

چگونه اختلال جنسی در زنان را درمان کنیم؟

درمان اختلال جنسی بستگی به عواملی دارد که باعث مشکل شما در رابطه شده اند. باید با متخصص زنان یا فردی ماهر در این زمینه درباره ی تجربیات خود مشورت داشته باشید و به سوالات او در مورد سابقه ی بیماری ها، سوابق جنسی و رابطه ی خود با همسرتان توضیح دهید. همچنین شاید از شما بخواهند برای هرگونه مشکلات در سلامت فیزیکی یا روانی تست دهید.

اختلال جنسی زنان و درمان- چه چیزی باعث اختلال جنسی در زنان می شود؟

اختلال جنسی زنان و درمان

اگر علت مشکل شما فیزیکی باشد باید مشکلات نهفته در این اختلال درمان شوند. در ادامه تمرکز روی لوبریکانت ها و تحریک جنسی مناسب خواهد رفت. شما می توانید لوبریکانت را از داروخانه ها تهیه کرده و به حل مشکل خشکی واژن خود کمک کنید. گذراندن زمان بیشتری برای مرحله ی تحریک قبل از دخول در رابطه ی جنسی نیز می تواند به شما کمک کند.

کاهش استروژن چه نقشی دارد؟

زنانی که دچار سطح پایینی از استروژن هستند شاید پزشک برای آنان کرم یا حتی درمان های جایگزینی هورمون تجویز نماید. اگر مبتلا به واژینیسموس باشید می توانید از دیلاتورهای واژن تهیه نمایید که در زمان رابطه برای کمک به آموزش بدن استفاده می شوند. دیلاتورها به شکل استوانه ای بوده و اندازه های متفاوتی دارند و باید هرروز برای چند دقیقه آن ها را داخل واژن قراردهید تا سایز آن را بزرگ کنند، تا زمانی که در رابطه دیگر راحت باشید. همیشه قبل از استفاده از اینگونه وسایل با پزشک مشورت داشته باشید.

مشاوره چه کمکی به اختلال جنسی زنان و درمان خواهد کرد؟

در بسیاری از موارد روان درمانی برای مشکلات جنسی در درمان شما بسیار موثر خواهد بود. انواع بسیاری از اختلالات جنسی ( برای مردان و زنان ) نشانه ای از فاکتورهای روانی هستند، از جمله افسردگی یا تجاوز جنسی در گذشته. از این رو درمان موارد روانی می تواند هر مشکلی که در رابطه دارید را حل کند. شاید پزشک شما یکی از موارد زیر را پیشنهاد دهد:

  • مشاوره برای روابط یا بررسی جنبه های روانی رابطه ی جنسی
  • درمان رفتاری شناختی
  • تجویز دارو یا تکنیک های تمرکز حواس
منابع
onlinedoctor.superdrug.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا