بهبودی از یک رابطه آزاردهنده ذهنی چگونه است؟

رابطه آزاردهنده ذهنی آسیب های بسیاری به زوجین می رساند. روابط می توانند مثبت یا منفی باشید. اما این بدان معنا نیست که اگر شما در یک یا دو زمینه نسبت به همسرتان رفتار متناسب داشته باشید یعنی رابطه خوبی دارید. در واقع اکثریت کار های ما نیاز به برقراری ارتباط دارد. شما اگر می خواهید در محل کار خود موفق شوید باید روابط قوی داشته باشید. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است.

در واقع شما برای موفقیت در زندگی نیاز به برقراری ارتباط دارید. شما می توانید فردی را پیدا کنید که تمام عمر بخواهد تنها باشد. تنهایی می تواند آسیب های روانی مختلفی را به افراد وارد کند. در مقاله های قبل در ارتباط با تنهایی و اثراتت آن بر افراد صحبت کردیم. روابط به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند. گاهی اوقات شما ممکن است ناخواسته وارد یک رابطه منفی شوید. برخی زمان ها هم خودتان باعث ایجاد این رابطه منفی می شوید. در ادامه می خواهیم ببینیم که بهبودی از یک رابطه آزاردهنده ذهنی چگونه است؟.

نظر روانشناسان درباره رابطه آزاردهنده ذهنی

پزشکان و روان شناسان می گویند که افراد باید در رابطه به این فکر کنند که هر حرف آن ها ممکن است چه آسیبی را به فرد مقابل وارد کند. آن ها اگر مشکلی که در خودشان دارند یا اگر رفتار های منفی دارند بخواهند وارد رابطه کنند می توانند آسیب جدی را به همسر خود و رابطه خود وارد کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با بهبودی از یک رابطه آزاردهنده ذهنی چگونه است؟، صحبت کنیم.

قرار نیست همه روابط ذاتاً سالم باشند.

قرار نیست همه روابط ذاتاً سالم باشند. ممکن است خودتان را زیر سوال می برید که آیا رابطه شما برای شما خوب است یا خیر. پس به احتمال زیاد در یک رابطه منفی قرار دارید. بسیاری از افراد در رابطه منفی به سر می برند و حتی نمی دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. شما ممکن است در ابتدا با کسی دوست داشتنی آشنا شوید و سپس متوجه شوید که با گذشت زمان او بسیار تغییر کرده است. در هر صورت، مراقبت از خود و اطمینان از امنیت شما مهم است. به چند علامت زیر توجه کنید که ممکن است در رابطه آزاردهنده ذهنی باشید تا بدانید که باید به دنبال چه چیزی باشید.

شریک شما چیزی را می گیرد و هرگز نمی دهد

یکی از نشانه های بارز این که شما در یک رابطه منفی هستید این است که شریک زندگی شما چیز را می گیرد و هرگز نمی دهد. آیا به نظر می رسد شما همیشه آن کسی هستید که در رابطه به او کمک می کنید؟ این می تواند شامل تحسین یا هدیه باشد. و همچنین می تواند به افرادی که هنگام بیرون رفتن هزینه پرداخت می کنند اشاره کند. ممکن است متوجه شوید که شریک زندگی شما نیز عاشق بسیار دلپذیر نیست. روابط سالم باید “بدهد و بگیرد یعنی برد-برد باشد”.

شریک شما به شما اعتماد نمی کند

مسائل مربوط به اعتماد نیز کاملاً مشکل ساز هستند. چرا که می توانند نشانه ای از مشکلات بزرگتر با شریک زندگی شما باشند. آیا به نظر می رسد شریک زندگی شما همیشه شما را متهم به چیزهایی می کند، حتی زمانی که دلیلی برای این کار وجود ندارد؟ اگر کسی به شما اعتماد ندارد، پس چرا با شما رابطه دارد؟ روابط عاشقانه بر اساس اعتماد شکل می گیرد. اگر این پایه را ندارید، پیش رفتن با هم دشوار خواهد بود و شما در رابطه آزاردهنده ذهنی هستید. برخی از افراد ممکن است مشکلاتی از گذشته داشته باشند. این باعث می شود اعتماد آن ها کمتر از حد معمول باشد، اما این هنوز برای آینده مشترک شما خوشایند نیست.

مسائل حسادت شدید

وقتی در یک رابطه آزاردهنده ذهنی قرار دارید، مسائل حسادت ممکن است مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از افرادی که در یک رابطه منفی قرار دارند توجه خواهند کرد که شرکای آن ها دائماً نگران خیانت هستند. این ممکن است اتفاق بیفتد حتی اگر شما کاری نکرده باشید. در واقع شریک زندگی شما فکر کند از آن ها دور می شوید. واضح است که این به نوع حسادت اشاره نمی کند. فقط مختص این نیست که ممکن است کسی با دیدن فرد دیگری که با شما معاشقه می کند، احساس خیانت کند. این نوع حسادت به سادگی غیر منطقی است و حتی می تواند خطرناک باشد. اگر قرار است در رابطه ای سالم با هم برخورد کنید، شریک زندگی شما باید کنترل این حسادت را بیاموزد.

ترک شریک زندگی شما به خاطر حسادت غیر منطقی

آیا شریک زندگیتان فقط به خاطر حسادت آن ها به دوستان شما رفته است؟ گاهی اوقات شرکای بسیار حسود سعی می کنند محدودیت هایی را برای شریک خود به دلیل احساس خود ایجاد کنند. آن ها ممکن است سعی کنند به شما بگویند که با چه دوستانی می توانید یا گذراندن وقت با چه افرادی قابل قبول است. این یک رفتار بسیار بی ثبات و ایجاد کننده رابطه منفی است که نباید تحمل شود. کسی که اوضاع را تا این حد افراطی پیش می برد به طرز قابل ملاحظه ای نزدیک به سوء استفاده است. هیچ کس از رابطه آزاردهنده ذهنی سود نمی برد. اگر نگران روند روند هستید، باید راهی برای خروج از آن پیدا کنید.

راه هایی برای بهبودی از یک رابطه آزاردهنده ذهنی

وقتی یک رابطه آزاردهنده ذهنی را ترک کردید، بهبودی از آسیب ضروری است. این کار بر عزت نفس، روابط، شغل، سلامت روان و رفاه کلی شما تأثیر می گذارد. برای شروع بهبودی باید رابطه بد خود را ترک کنید. اگر قبلاً آن گام دشوار را برداشته اید، پس بهبودی شما از قبل شروع شده است. به عنوان یک قدم بزرگ، گاهی اوقات انجام این کار سخت ترین قدم است. به خود یادآوری کنید که آزار روانی نوعی خشونت خانگی است و شما لیاقت این را ندارید که در آن موقعیت قرار بگیرید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که رابطه را ترک کردید، باید زندگی خود را دوباره جمع کنید. روی آن‌چه شما را خوشحال می کند و آنچه شما را سالم نگه می دارد تمرکز کنید. روی عزیزانتان، خانه و شغلتان تمرکز کنید و به هر قیمتی از افراد سمی دوری کنید. در حالی که ممکن است گاهی دلتنگ رابطه آزاردهنده ذهنی قبلی خود شوید، به یاد داشته باشید که شریک زندگی شما تغییر نمی کنند. شما در آینده بهبود خواهید یافت، حتی اگر فوراً این اتفاق نیفتد. دانستن اینکه پس از پایان رابطه آزاردهنده ذهنی چه کاری باید انجام دهید تا بهبودی زودتر و موثرتر اتفاق بیفتد مهم است. از طریق تحقیقات و مشاهدات، درمانگران بهترین راه ها را برای بهبودی از یک رابطه آزاردهنده ذهنی تعیین کرده اند.

چگونه از یک رابطه آزاردهنده ذهنی بهبود پیدا کنیم

در این‌جا چند نکته برای بهبودی از این سوء استفاده وجود دارد.

آنچه اتفاق افتاده را تصدیق کنید

اگر می‌خواهید بهبود پیدا کنید، نمی‌توانید وانمود کنید که سوء استفاده صورت نگرفته است. در عوض، بپذیرید که مورد آزار و اذیت قرار گرفتید و هرگز آنچه را که اتفاق افتاده کم اهمیت جلوه دهید. احتمالاً نسبت به موقعیت احساس منفی دارید، و نادیده گیری آن ممکن است گزینه آسانی به نظر برسد. اما به بهبودی شما کمکی نمی کند. نادیده گیری آن تنها باعث آسیب بیشتر می شود و احساسات منفی شما باقی خواهند ماند. برای بهبودی، ابتدا باید آنچه اتفاق افتاده را بپذیرید و با تمام احساسات بعدی روبرو شوید. احتمالاً احساس خجالت، شرم، عصبانیت یا ترس خواهید داشت، اما بهتر خواهد شد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مهم این است که آن‌چه را که برای شما اتفاق افتاده بی اهمیت جلوه ندهید. علیرغم آنچه ممکن است فکر کنید یا دیگران ممکن است بگویند، شما بعد از آن اتفاق یک فرد معمولی نیستید. واکنش‌های شما دقیقاً درست است، همانطور که احساسات شما واقعی هستند. اگرچه یادآوری تجربیات شما ممکن است دردناک باشد، تشخیص سوء استفاده ضروری است. سپس، می توانید به مرحله بعدی در بهبودی بروید.

برای جلوگیری از رابطه آزاردهنده ذهنی سوء استفاده کننده را از زندگی خود حذف کنید

انجام این نکته ممکن است در صورتی که فرد را دوست دارید سخت باشد، اما اگر می خواهید درمان را شروع کنید ضروری است. شما نباید با آن‌ها تماس بگیرید و باید از بررسی رسانه های اجتماعی آن‌ها خودداری کنید. همچنین حذف تصاویر و یادگاری هایی که از زمان خود با آن‌ها دارید، ضروری است. حذف فرد آزارگر از زندگی شما همچنین به معنای قطع رابطه با دوستانی است که با فرد آزارگر شما وقت می گذرانند. استفاده از احتمال برخورد با آن‌ها می تواند احساسات دردناک زیادی را تحریک کند و روند بهبودی شما را مختل کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در عوض، وقت خود را با افرادی بگذرانید که از شما حمایت می کنند و به شما احساس راحتی می دهند. کسانی را بیابید که به شما شادی می دهند و وقت و انرژی خود را برای آن افراد سرمایه گذاری کنید. بیاموزید کسانی را که شما را آرام نگه می دارند، گرامی بدارید. آن ها کاری نمی کنند که احساس آزار و اذیت گذشته تجربه کنید.

راه های پشتیبانی پیدا کنید

همانطور که قبلا ذکر شد، باید افرادی را که برای شما احساسات مثبت ایجاد می کنند، گرامی بدارید. وقت خود را با آن‌ها بگذرانید و از کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید کمک بگیرید. این افراد می تواند دوستان، اعضای خانواده یا یک درمانگر مجاز باشد. هنگامی که در حال بهبودی از یک رابطه آزاردهنده ذهنی هستید، ممکن است افسرده یا مضطرب شوید. این زمانی است که شما بیشتر به یک سیستم پشتیبانی نیاز دارید. بنابراین، مطمئن شوید که فردی را پیدا کنید که به شما کمک کند احساس اعتبار و حمایت کنید.

عزت نفس در هنگام حمایت دیگران

وقتی حمایت داشته باشید، می توانید عزت نفس خود را بازیابی کنید. شما به ارزش واقعی خود پی خواهید برد و خواهید دانست که سخنان و رفتار سوء استفاده کننده شما هیچ ربطی به شما ندارد. اگر به جای آن افراد سمی را انتخاب کنید، بهبودی شما غیرممکن خواهد بود. سیستم پشتیبانی شما نباید به رابطه آزاردهنده ذهنی شما متصل باشد. اگر این باعث شد دوستان کمی داشته باشید، با پیوستن به یک گروه یا شرکت در کلاس، با افراد ملاقات کنید. همچنین می توانید سعی کنید با دوستان قدیمی که ارتباط خود را با آن‌ها از دست دادید دوباره ارتباط برقرار کنید.

روی افرادی تمرکز کنید که به شما علاقه دارند

بنابراین، هنگام حذف سوء استفاده کننده از زندگی خود، باید به این فکر کنید که چگونه وقت خود را صرف خواهید کرد. این باید یک تغییر مثبت باشد و روی افرادی تمرکز کنید که به شما علاقه دارند. به کارهایی که همیشه دوست داشتید انجام دهید فکر کنید و یکی دو مورد از آن‌ها را شروع کنید. شاید این باعث شود که در کلاسی شرکت کنید یا به یک گروه بپیوندید که می تواند به شما کمک کند دوستان جدیدی پیدا کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا