چند علامت افسردگی که به ندرت درباره آن‌ها صحبت می شود

علامت افسردگی در هر فردی متفاوت است. نکته ای که واضحی است این است که در دوران امروزی افسردگی به علت وجود بیماری همه گیری شایع شده است. حال هر چه قدر هم که انسان قوی تری باشیم کمتر این افسردگی روی ما تاثیر خواهد گذاشت. بعضی از علائم افسردگی ریشه در کودکی دارد. اگر در کودکی علائم افسردگی درمان نشود می تواند در آینده آسیب بسیاری را برساند. افسردگی برای خانوم ها می تواند در دوران قاعدگی تاثیر گذار باشد. در مقاله های قبل گفتیم که بیماری های روانی چگونه بر ذهن افراد فشار وارد می کند و باعث استرس و اضطراب در آن ها می شود.

در این روز ها بیماری کرونا باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند علامت افسردگی که به ندرت درباره آن‌ها صحبت می شود چگونه است.

علامت افسردگی در مردان و زنان و تاثیرات بر ذهن آن ها

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که در این دوره روی ذهن خود کنترل داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط چند علامت افسردگی که به ندرت درباره آن‌ها صحبت می شود، صحبت کنیم.

علامت افسردگی در مردان و زنان شایع ترین مشکل در دنیا

جنسیت به تنهایی تعیین نمی کند که آیا فردی می تواند افسردگی را تجربه کند یا خیر. زیرا همه ممکن است با افسردگی یا بیماری روانی روبرو شوند. به این فکر می کنید که آیا ممکن است با افسردگی دست و پنجه نرم کنید؟ با این حال، علائم افسردگی ممکن است به طور خاص بین مردان و زنان متفاوت باشد. مردان بیشتر خشم و پرخاشگری را آشکارا نشان می دهند تا غم و اندوه، و اعضای خانواده و دوستان ممکن است متوجه نشوند که این می تواند نشانه افسردگی باشد. پس از ارائه یک نمای کلی از افسردگی در مردان، پنج علامت افسردگی عمده که معمولاً در مردان یافت می شود را بررسی می کنیم: افراط در فرار، مسائل پزشکی، اختلال مصرف مواد، تحریک پذیری و رفتارهای پرخطر.

علامت افسردگی در مردان در مقابل زنان

افسردگی را می توان دو جنبه دید: علائم و نشانه هایی وجود دارد و سپس مکانیسم های مقابله ای و سایر رفتارهای تحت تأثیر افسردگی وجود دارد. مردان و زنان می توانند علائم و نشانه های متفاوت و مکانیسم های مقابله ای متفاوتی را نشان دهند. افسردگی در مردان اغلب تشخیص داده نمی‌شود.  علائم و نشانه‌ها کم‌اهمیت می‌شوند، عدم تمایل به صحبت در مورد علائم، و مقاومت کلی در برابر درمان سلامت روان وجود دارد. مردان و زنان اغلب این علائم مشترک افسردگی را به اشتراک می گذارند:

  • خستگی مفرط
  • مشکل در خوابیدن یا پرخوابی
  • مشکل در لذت بردن از فعالیت هایی که معمولاً لذت بخش هستند
  • احساس غم، پوچی یا ناامیدی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از سوی دیگر، مردان ممکن است مشکلات خاصی را تجربه کنند یا رفتارهای مشکل‌ساز خاصی انجام دهند که می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی باشد. اما معمولاً به این صورت شناخته نمی‌شوند:

  • افراط در گریز
  • مسائل پزشکی
  • اختلال مصرف مواد
  • تحریک پذیری
  • رفتارهای پرخطر

عدم نیاز به کمک در این گونه افراد

علامت افسردگی در مردان و زنان می تواند به طور ویژه برای آن ها خطرناک باشد، زیرا بسیاری از ما نمی خواهیم تشخیص دهیم که ممکن است به کمک نیاز داشته باشیم. عمدتاً به این دلیل که ایدئولوژی سنتی مردانگی ما را تشویق می کند تا ابراز احساسات خود را محدود کنیم، به ویژه آن هایی که با افسردگی مرتبط هستند. این به احتمال زیاد باعث می شود که چرا زنان از نظر آماری دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به افسردگی هستند.گ اکنون، بیایید به برخی از رایج ترین علائم افسردگی در مردان با دقت بیشتری نگاه کنیم.

علائم شایع افسردگی در مردان

علامت افسردگی احتمالی زیادی وجود دارد و برخی از آنها در مردان و زنان دیده می شود. در این جا شایع ترین علائم افسردگی که به ویژه مردان تمایل دارند نشان دهند، آورده شده است.

رفتارهای فراری یا گریز از افسردگی

ممکن است متوجه آن نباشیم، اما افراط در رفتارهای گریزان اغلب نشانه تمایل به فرار از واقعیت و افسردگی ماست. این رفتارها می توانند بسیار متفاوت باشند. اما شامل مقدار ناسالم یا ناپایدار زمان و پول می شوند. برخی از رفتارهای فراری که در میان مردان افسرده رایج است عبارتند از پورنوگرافی، بازی های ویدیویی، ورزش کردن، قمار و شرط بندی ورزشی، تماشای ورزش، و تماشای برنامه ها یا فیلم ها.

مشکلات پزشکی

استرس شدید می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی باشد و نه تنها از نظر روحی، بلکه از نظر جسمی نیز آسیب‌هایی به بار می‌آورد.

اختلال مصرف مواد

مردان ممکن است برای مقابله با علائم افسردگی خود به الکل یا سایر داروها روی آورند. عجیب است که این احتمال کمتر از زنان به عنوان نشانه افسردگی در مردان دیده می شود. در حالی که زنان زمانی که قبلاً افسرده شده‌اند بیشتر احتمال دارد اختلال مصرف مواد را تجربه کنند، مردان اغلب این اختلال را تجربه می‌کنند که منجر به شروع تفاوت علامت افسردگی در مردان و زنان می‌شود. به این معنی که اختلال مصرف مواد ممکن است در احتمال افسردگی در مردان نقش داشته باشد.

چند علامت افسردگی که به ندرت درباره آن‌ها صحبت می شود

معمولاً افراد افسردگی را با علائمی مانند خستگی مزمن، افزایش یا کاهش اشتها، گوشه گیری، احساس ناامیدی یا، غم و اندوه و به طور کلی مشکل در داشتن یک زندگی عادی مرتبط می دانند. در آگهی‌های تبلیغاتی داروهای ضدافسردگی، معمولاً فردی را نشان می‌دهند که نمی‌تواند از رختخواب بلند شود. یا در فعالیت‌هایی با اعضای خانواده‌اش شرکت کند، و خود را از اطرافیانش جدا می‌کند. آن‌ها فردی را نشان می‌دهند که نمی‌تواند در محل کار تمرکز کند یا به دوردست‌ها خیره می‌شود.

ما می دانیم که علامت افسردگی از بیرون چگونه به نظر می رسد. اما برخی از افراد علائم دیگری را نشان می دهند که ممکن است به آن‌ها فکر نکنیم.

نکته

افسردگی افراد را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد. اما اگر فردی علائم زیر را داشته باشد، ممکن است دیگران حتی آن را به عنوان افسردگی تشخیص ندهند. در این مقاله، ما قصد داریم در مورد علامت افسردگی صحبت کنیم که اغلب نادیده گرفته می‌شوند. بنابراین شما یا شخص دیگری ممکن است کمک مورد نیاز خود را دریافت کنید. در این‌جا علامت افسردگی که کمتر در مورد آن‌ها صحبت می شود بیان خواهد شد:

احساس تنهایی

مطمئناً، ما از قبل می‌دانیم که افسردگی باعث می‌شود افراد از فعالیت‌های روزانه کناره‌گیری کنند، اما به این واقعیت فکر نمی‌کنیم که آن‌ها واقعاً افراد اطراف خود را می‌خواهند. آن‌ها فقط نمی توانند انرژی برای بلند شدن از رختخواب، شرکت در گفتگو و ارتباط با دیگران جمع کنند. افراد مبتلا به افسردگی انرژی بسیار کمی برای انجام هر کاری دارند، که باعث می شود اجتماعی شدن به عنوان یک بار غیر ضروری باقی بماند.

با این حال، طبق مطالعات، افراد مبتلا به افسردگی در واقع از مشارکت اجتماعی سود می برند. در یک مطالعه منتشر شده در مجله اختلالات عاطفی، روانشناس دکتر الکساندر هاسلم “شواهد روشنی یافت که پیوستن به گروه ها و همذات پنداری با آن‌ها می تواند افسردگی را کاهش دهد.”

مطالعات در ارتباط با این زمینه

در این مطالعه، بیماران مبتلا به اضطراب یا دارای علامت افسردگی به دو گروه تقسیم شدند: یکی با فعالیت هایی مانند خیاطی، یوگا، یا هنر و ورزش. دیگری درمان گروهی را در یک بیمارستان روانی ارائه کرد. در هر دو گروه، از کسانی که ارتباط قوی‌تری با شرکت‌کنندگان احساس می‌کردند کمتر از یک سوم هنوز معیارهای افسردگی بالینی را داشتند.

بنابراین، احساس عضوی از یک گروه برای سلامت روان ضروری است و به نظر می رسد انزوا تنها احساسات افسردگی را عمیق تر می کند.‌

عصبانیت یا تحریک پذیری

با توجه به پاسخ به این سوال که علائم جسمی کمتر شایع افسردگی چیست؟ در تحقیقات مختلف، مایک لیری، روان‌درمانگر خصوصی، پاسخ داد:

“ممکن است تشخیص خشم به عنوان یک علامت افسردگی برای اکثر مردم سخت تر باشد.

نکته

آن‌ها در مورد یک شکست قابل درک دیگر حساس می شوند. در آن مرحله، هر بی عدالتی کوچکی می تواند آن‌ها را از بین ببرد. قطعا نباید با آن‌ها استدلال کرد. گاهی اوقات، آن‌ها مجازات «بدون انجام کار اشتباه» ذهنی خود را « نقد» می‌کنند، زیرا به هر حال، آن‌ها در حالت بدی تحمل کردند. سپس آن‌ها می توانند کاری شدید انجام دهند، حتی تا حدی که خودشان یا دیگران و گاهی اوقات هر دو را بکشند.»

بسیاری از مردم مشکلات خشم دارند، اما تعداد کمی این فرآیند را با علامت افسردگی مرتبط می دانند. با این حال، خلق و خوی ناپایدار می تواند به سادگی به عنوان ماسکی برای یک حالت آسیب پذیرتر عمل کند.

کار بیش از حد

دوباره به دکتر لیری برمی گردیم، او می گوید که برخی از افراد مبتلا به افسردگی خود را در کار گم می کنند تا چیزی برای تمرکز روی آن داشته باشند.

آن‌ها در مورد چیزی دلسرد می شوند که معتقدند نمی توانند در زندگی یا در خودشان تغییر دهند، بنابراین در عوض خود را در چیزی غرق می کنند که می توانند کاری انجام دهند: این به نوعی دارو تبدیل می‌شود که حواس خود را پرت می‌کند به این امید که ناامیدی از بین برود و سرانجام از آن خارج شوند.»

نکته

به نظر می‌رسد ساعت‌های طولانی کار در دنیای امروز عادی است. اما اگر فردی از کار به عنوان بهانه‌ای برای اجتناب از مشکلات یا خروجی برای احساسات خود استفاده کند، آن وقت است که به یک مسئله تبدیل می‌شود.

درد جسمانی

به خصوص در افراد مسن، علائم خاصی مانند درد اغلب می تواند افسردگی را پنهان کند. اگر ماهیچه‌های ما دردناک و منقبض باشد، ممکن است این موضوع را به‌عنوان «پیری» بدانیم. یا آن را به کارهای اخیری که انجام دادیم مرتبط کنیم. اما اگر ادامه پیدا کند، می‌تواند به چیز دیگری اشاره کند. احساس ما در درون اغلب به صورت علائم فیزیکی ظاهر می شود و احساس افسردگی می تواند پاسخ درد بسیار واقعی را در بدن ایجاد کند.

سردرد، درد مفاصل و سایر دردها گاهی اوقات می تواند علامت افسردگی باشد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا