چرا مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان مهم است؟

در روان شناسی فردی و شخصی موضوعات بسیار مهمی وجود دارد. درواقع روان شناسان و مشاوران می گویند که یک فرد باید بداند چگونه از خود مراقبت کند. این مراقبت فقط از نوع جسمی نیست که شما خود را از خطرات مختلف مثل آتش سوزی یا برق گرفتگی نجات دهید. این فرآیند در واقع یک راه محافظتی برای روح و روان شناسان است. طبق تحقیقات انجام شده متاسفانه آن قدر که مشکلات و اختلالات روحی روانی به افراد ضربه زده و برای برخی باعث خودکشی شده است آسیب های جسمی این گونه نبوده است. پزشکان و درمانگران بهداشت روان تاکید می کنند که مراقبت فردی بسیار می تواند به سلامت روان هر شخصی کمک کند. مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان بسیار مهم است.

همان طور که در مقاله های قبل گفتیم اختلالاتی مثل افسردگی یا اضطراب بسیار می تواند به افراد در شرایط. مختلف آسیب برساند. این موضوع حتی برای خود روان شناسان هم ممکن است به وجود بیاید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با این که چرا مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان مهم است؟ صحبت کنیم.

مراقبت از خود

مراقبت از خود برای درمانگران در دنیای بهداشت روان، مراقبت از دیگران که از نظر عاطفی تحت فشار یا مضطرب هستند ممکن است یک محیط استرس زا برای خود درمانگران هم ایجاد کند. بنابراین این سوال در ذهن ما به وجود می آید که چگونه مراقبت از خود را انجام دهیم و به خودمان کمک کنیم؟

نظر Dunne در ارتباط با مراقبت از خود و اتفاقات برای درمانگران

Dunne (2015) به مفهوم درمانگر زخمی کارل یونگ می پردازد که در آن تحلیلگر باید درد بیماران را اذعان کند تا  بتواند خود را به جای آن شخص بیمار قرار دهد و بعضی اوقات از خود مراقبت کند. برای انجام این کار، یونگ در کار خود با تصمیمی رو به رو شد: آیا او خود را بخشی از این درمان می داند یا بیماری خود را به خاطر اقتدار خودش می پوشاند؟

اهمیت مراقبت از خود

اما چرا ما باید در وهله اول حتی این سوالات را بپرسیم؟ برای پاسخ به این موضوع، ما کشف می کنیم که چرا مراقبت از خود برای افرادی که در زمینه بهداشت روان کار می کنند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

تمرینات خود ترحمی و مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان

قبل از ادامه، پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک برنامه خود مراقبتی سه تمرین خود-ترحمی را انجام دهید . این تمرینات دقیق و مبتنی بر علم به شما کمک می کند تا مهربانی و عطوفت را که نسبت به خود نشان می دهید افزایش دهید و به شما ابزاری می دهد که به بیماران، دانشجویان یا کارمندان خود کمک کنید تا نسبت به خود ترحم بیشتری نشان دهند.

چرا مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان مهم است؟

چرا مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان مهم است؟

مشکلات بهداشت روانی می تواند در بین روانشناسان و سایر درمانگران شاغل در خدمات بهداشتی درمانی شایع و مداوم باشد.  مشکلات رایج زیادی که درمانگران هنگام انجام این کار با آن رو به رو هستند برای آن ها  وجود دارد، از جمله افزایش افسردگی، انزوای روانی اجتماعی، کاهش رضایت شغلی، کاهش عزت نفس، برهم خوردن روابط شخصی و تنهایی.

چگونه این اتفاق می افتد؟

مفهوم درمانگر زخمی ممکن است نقشی در این اتفاق داشته باشد. بررسی اخیر روانشناسان بالینی در انگلستان نشان داد که 63٪ از پاسخ دهندگان گزارش کرده اند که در برخی از دوره های زندگی خود، از جمله مسائل مربوط به اضطراب و افسردگی، مشکلات بهداشت روان خود را  به طور شدیدی تجربه کرده اند.

دلیل اهمیت مراقبت در درمانگران

این مورد را با شیوع 43٪ مشکلات روانی در طول زندگی توسط مردم عادی در انگلستان مقایسه کنید. می بینیم که مراقبت از خود درمانگران چقدر مهم است. به نظر می رسد استرس و فرسودگی مسئله کلیدی برای درمانگران است. در یک بررسی سیستماتیک از 8808 درمانگر، 55٪ گزارش کردند که استرس و فرسودگی شغلی متوسط ​​تا زیاد مربوط به کار دارند.

چالش های مختلف درمانگران

از جمله چالش های حرفه ای درمانگران، “خستگی دلسوزی” از کار عاطفی است که اغلب بخشی از کار با بیمار است. در حالی که درمانگران برای کمک به نیازمندان وارد حوزه بهداشت روان می شوند، اما این کار آن ها را از احساس خستگی بیش از حد از موضوعاتی که بیماران شان به وجود آورده اند، آسیب پذیر نمی کند.

مزایای برنامه های مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان

مشارکت در مراقبت از خود برای درمانگران فواید بسیاری دارد از جمله:

  • خودآگاهی: با اذعان دردمان نسبت به خودمان، درمانگران بهتر می توانند تجربیات و واکنش های مشتری نسبت به درد  ما را درک کنند.
  • قدردانی بیشتر از ارزش درمانی فرآیند: هنگامی که درمانگران از احساسات و مسائل خود آگاهی بیشتری پیدا کنند، درگیر شدن در استراتژی ها یا تکنیک ها می تواند موثرتر باشد.
  • خارجی سازی مسئله: هنگامی که برای مقابله با استرس، اضطراب یا فرسودگی شغلی خود نمی توانید استراتژی را برای خود انتخاب می کنید، درمانگران می توانند احساس ضعف کنند. مراقبت از خود فاصله محافظتی بین خود و مشکلاتی که با آن رو به رو هستند ایجاد می کند.
  • حاوی مشکل: با بروز مشکل خارجی، درمانگران برای مهار احساسات منفی و تسهیل بهبود احساس آمادگی بیشتری می کنند.

4 نمونه از برنامه های خود مراقبتی در زندگی واقعی

با توجه به مزایای آشکار برنامه های مراقبت از خود، چگونه باید یک برنامه مراقبت از خود ایجاد کرد؟ بهتر است با ارزیابی سریع خود مراقبتی، از سوالات زیر شروع کنید:

  • آیا یک درمانگر معتقد است که آن ها شایسته مراقبت از خود هستند؟
  • آیا درمانگر لیستی از فعالیت ها دارد؟
  • درمانگر مراقبت از خود را به عادت تبدیل کرده است؟

پاسخ ها مناطق مختلفی را که در هنگام ایجاد برنامه های مراقبت از خود نیاز به تعامل دارند، نشان می دهند.

سلامت جسمانی

چرا مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان مهم است؟

شناخته شده است که مراقبت از بیماران از نظر جسمی بر درمانگران تأثیر می گذارد. استرس می تواند باعث افزایش وزن و خستگی بدن شود. یک برنامه خود مراقبتی که نگرانی های سلامت جسمی درمانگران را در حین انجام درمان برطرف می کند، ممکن است شامل تنظیم یک برنامه ورزشی منظم باشد.

تمرین ها را با احتیاط انجام دهید

چه تمرین هر روز یا سه روز در هفته انجام شود باید با احتیاط بیشتر باشد، بهتر است با مشورت با مربی در یک باشگاه ورزشی یا یک متخصص تغذیه به یک برنامه خود مراقبتی که شامل فعالیت بدنی است کمک کنید.

حفظ برنامه ورزشی برای خود مراقبتی

بعلاوه، یک برنامه مراقبت از خود ممکن است در بهترین حالت ممکن باشد که به اشتراک گذاشته شود. هنگام تصمیم گیری برای انجام ورزش و داشتن برنامه ای برای آن، به اشتراک گذاشتن با خانواده، دوستان و حتی یک پزشک ممکن است به درمانگران کمک کند تا این برنامه را حفظ کنند.

مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان با امور شناختی

درمانگران وقتی به مشتری کمک می کنند تا افکار و احساسات را غربال کند، می توانند احساس استرس کنند. برای درمانگران مهم است که احساس کنند گویی می توانند ذهن خود را از افکاری پاک کنند که نه تنها توانایی آن ها در انجام درمان بلکه زندگی شخصی آن ها را نیز مهار می کند.  

کمک به رفع نگرانی های شناختی درمانگران

برای کمک به رفع نگرانی های شناختی درمانگران، یک برنامه خود مراقبتی ممکن است شامل اختصاص هر روز برای تمرین مدیتیشن باشد، چه در یک برنامه یا یک یادداشت برای خود فرد باشد.

کمک به درمانگران با پیوستن به دنیای اطراف آن ها

پیوستن به دنیای اطراف آن ها ممکن است بتواند به درمانگران کمک کند تا عملکرد شناختی خود را برای کمک به بیماران بهبود بخشند. در بخش کاربرگ و نکات مفید در زیر، ما منابع توصیه شده را از جمله آگاهی از پنج حس خود فرد به تفصیل شرح خواهیم داد.

مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان با شرایط عاطفی

هنگام کار با بیماران، درمانگران ممکن است احساس کنند از مرزها عبور می کنند. آن ها ممکن است هنگام پردازش احساسات دیگران بیش از حد احساس خستگی کنند در حالی که سعی می کنند در زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند.  

یک برنامه خود مراقبتی خوب برای درمانگران شامل چه چیزی است؟

چرا مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان مهم است؟

یک برنامه خود مراقبتی خوب برای درمانگرانی که با مشکلات عاطفی رو به رو هستند. شامل ایجاد یک متن تشکر برای یادداشت کردن حداقل یک جنبه از زندگی شخصی آن ها است که به عنوان قدردانی از آن ها باشد.

ژورنال برای درمانگران و مراقبت از خود برای پزشکان بهداشت روان

در بخش کاربرگ و نکات مفید در زیر، ما در مورد ژورنالی بحث می کنیم که درمانگران می توانند برای ارتباط با جنبه هایی از زندگی خود که از آن قدردانی می کنند. اهدافی که آرزو دارند و در آینده امیدوارند، استفاده کنند. درک این جنبه ها از خود و دانستن این که راهی خارج از فضای درمانی برای آن ها وجود دارد. ممکن است به درمانگران کمک کند تا هنگام کار با بیمار احساسات خود را تحت فشار قرار ندهند.

معنوی

گاهی اوقات، این می تواند به درمانگران کمک کند تا مکانیزم فرار داشته باشند که آن ها را از اتاق درمان و مسائلی که بیماران با آن رو به رو می شوند، دور کند. درگیر شدن با جنبه معنوی آن ها می تواند این مکانیزم فرار را فراهم کند. مثالی از این که درمانگران چگونه می توانند نیازهای معنوی خود را برطرف کنند، اختصاص وقت برای گوش دادن به موسیقی معنوی است.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا