چرا ارتباط با طبیعت برای سلامتی ما مفید است؟

تحقیقات نشان داده است که، نقش طبیعت در سلامتی ما غیر قابل انکار می باشد. طبیعت همراه با جذابیت های ویژه خود اثر بسیار زیادی بر زندگی افراد خواهد داشت. روحِ طبیعت می تواند جسم و ذهن انسان را جلا بخشد و در سلامتی روحی و جسمی اثرگذار باشد. تصور کنید کنار دریا ایستاده اید و به صدای موج ها گوش می دهید با پرواز مرغ های دریایی را مشاهده می کنید. یقینا تمام این مناظر می تواند شما را به اوج آرامش روحی ببرد. حتی تصور لحظه های حضور در طبیعت هم دیدنی و جذاب است. احساسِ آفتاب گرم تابستان یا آب سرد روخانه، خش خش پاییزی برگ های زیر پا، طعم باران زمستانی یا بوی بهاری سیر وحشی. این ها برخی از احساسات طبیعی است که ممکن است در طول چهار فصل منتظر آن ها باشیم.

آیا می دانید تجربه هایی از این دست می توانند از سلامت روانی شما نیز پشتیبانی کنند؟ تجربه های حضور در طبیعت می توانند به راحتی مدت طولانی ذهن، جسم و روح را از خستگی های ناشی از زندگی ماشینی جدا کنند. یک اخر هفته جذاب در طبیعت شما را برای داشتن هفته جدید و روحیه ای قدرتمند آماده می کند. شاید بگویید زمان این کار را ندارید. اما با کمک از مشاوره تلفنی روان شناسی می توانید مدیریت زندگی را در دست داشته باشید.

نقش طبیعت در سلامتی ما

طبیعت اثرگذاری بسیاری بر روح و روان افراد دارد و می تواند زندگی را با جذابیت زیادی پیش ببرد. اتصال به طبیعت می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد. طبق بررسی های علمی صورت گرفته در این باره، مشخص شده است که فعالیت های بزرگ و کوچک مرتبط با طبیعت، می تواند به کاهش استرس، اضطراب و احساسات منفی کمک کند. این در حالی است که فعالیت های طبیعی باعث تشویق احساسات مثبت خواهند شد. شما ممکن است در طول زندگی خود تمرینات ذهن آگاهی بسیاری را تجربه کنید. یا حتی می توانید مراقبه کرده و بر تنفس خود متمرکز شوید. یقینا اثر این موارد بر زندگی روحی و سلامت روان را نمی توان نادیده گرفت. اما نکته بسیار مهم این است که بر طبق بررسی های صورت گرفته، طبیعت خود یک نقطه کانونی و جایگزین مناسب برای تمامی این موارد است.

طبیعت با روحِ زندگی و نشاط آور خود اثر بسیار زیادی بر روحیه افراد خواهد داشت. خود را در حالی تصور کنید که در میان جنگل سرسبز قدم می زنید و از هوای مطبوع نهایت استفاده را می برید. سکوت جنکل همراه با صدای پرندگان خود نوعی مراقبه عمیق است که روان شما را برای داشتن ذهنی مثبت آماده می کند. به این نکته توجه کنید که استفاده از فواید طبیعت تنها به حضور در جنگل یا کنار دریا ختم نمی شود.‌ شما می توانید با قدم ‌زدن در محیط پاک نزدیک خانه خود از طبیعت بهره ببرید. حتی می توانید در آپارتمان خود از گل ها مراقبت کنید. گاهی می توانید بذر های جدید هم در حیاط خانه خود بکارید و لذت رشد گیاهان را تجربه کنید. تمامی این موارد می توانند شما را به مسیر اصلی خود هدایت کنند‌ و ذهن را ارامش بخشند.

تقسیم فواید طبیعت با دیگران

چرا ارتباط با طبیعت برای سلامتی ما مفید است؟! | مرکز مشاوره همکده

هر کدام از ما تجربه هایی را در زندگی خود داریم. زمانی که تجربه های خود را با دیگران در میان می گذاریم، هم می توانیم‌ روحیه خود را بهبود دهیم و هم می توانیم دیگران‌ را با فواید ماجرا آشنا کنیم. مثلا شما می توانید از رودخانه جدیدی که به تازگی آن را کشف کرده اید برای دوستان خود تعریف کنید. حتی می توانید خاطرات سفر های طبیعی خود یا تجربه های تان با طلیعت را یادداشت کنید. نوشتن می تواند روند سلامت روان‌ را با سرعت بیشتری پیش ببرد. آن چه را که دیده اید توصیف و بیان کنید. حتی می توانید در صفحات اجتماعی صفحه ای داشته باشید و در زمان استراحت خود، تجربه های تان از طبیعت را با دیگران به اشتراک بگذارید.

این را بدانید زمانی که شما انرژی مثبت خود را به اطراف می فرستید، می توانید همان انرژی مثبت را هم از دنیا و کائنات دریافت نمایید. این کار حتی باعث می شود تا دیگران تجربه های خود از طبیعت را نیز با شما در میان بگذارند. استفاده از تجربه مثبت دیگران هم برای تجدید قوای روحی شما اثر گذار خواهد بود. اگر قلم خوبی دارید یا عکاس ماهری هستید می توانید در صفحه اجتماعی خود حتی راهنمایی برای طبیعت گردی با زندگی شهری بسازید. کمپین های طبیعی تشکیل دهید و در گروه های دوستانه ای برای سفر در طبیعت اقدام کنید. تقسیم فواید طبیعت با دیگران باعث می شود تا در کنار روحیه جمعی بتوانیم استفاده های بیشتری را از مزایای طبیعت داشته باشیم. 

نقش طبیعت در سلامتی ما (بهبودی جسمی)

چرا ارتباط با طبیعت برای سلامتی ما مفید است؟! | مرکز مشاوره همکده

نزدیک بودن به طبیعت ، بهزیستی جسمی، معنوی را بهبود می بخشد. این باعث می شود که از درون احساس زنده بودن داشته باشیم. پس ما می توانیم از اثرات مثبت اتصال به محیط در تمام سطوح رفاه فردی لذت ببریم. ژاپنی ها ارتباط ویژه ای با طبیعت دارند. آن ها از روشی برای استفاده از طبیعت بهره می برند که اثرات خاصی بر روند زندگی دارد. آن ها عموما از روش کردن در جنگل یا همان Shinrin-yoku استفاده می کنند. تجربه و بررسی ها نشان داده است، افرادی که حمام در جنگل را انجام می دهند، عملکرد بهینه سیستم عصبی، شرایط قلبی متعادل و کاهش اختلالات روده را به همراه خواهند داشت. در مثالی دیگر آمده است که فعالیت های خارج از منزل احتمال بروز مشکلات بینایی مانند هایپرمتروپی و نزدیک بینی را کاهش می دهد.

نظرسنجی و تحقیقات جامع انجام شده بر روی کودکان در استرالیا نشان داد کودکانی که در سنین مدرسه  در فعالیت های خارج از منزل شرکت می کنند ، بینایی بهتری نسبت به کودکانی دارند که زمان بیشتری را در خانه می گذرانند. در ادامه افرادی که در فضای باز ورزش می کنند کمتر خسته می شوند و کمتر شانس ابتلا به چاقی و شرایط مرتبط را دارند. تحقیقات Forest Bathing همچنین نشان داد که با تحریک تولید پروتئین های ضد سرطان ، پیاده روی یا مسافرت های مکرر به بیابان به بیماران در مبارزه با  سختی بیماری کمک می کند. اگرچه این تحقیقات در حال انجام است و در انتظار شواهد محکم تری هستیم اما موارد اثبات شده به حدی قوی هستند که به راحتی می توان اثرات طبیعت بر جسم را مشاهده نمود.

طبیعت بهزیستی روانشناختی را بهبود می بخشد.

طبیعت به تنظیم سیستم عاطفی کمک می کند و عملکرد های حافظه را بهبود می بخشد. مطالعه ای در مورد فواید شناختی طبیعت نشان داد  گروه هایی هایی که در طبیعت پیاده روی می کنند نسبت به گروه هایی هایی که در خیابان های شهری قدم می زنند در یک تست حافظه بسیار بهتر عمل می کنند. طبیعت اثر بسیار زیادی هم‌بر افسردگی دارد.‌ مطالعات نشان داده است افرادی که از اختلالات افسردگی خفیف تا بزرگ رنج می برند ، هنگام قرار گرفتن در معرض طبیعت، خلق و خوی قابل توجهی از خود نشان می دهند.

نه تنها این ، بلکه آن ها همچنین احساس انگیزه و انرژی بیشتری برای بهبودی و بازگشت به حالت طبیعی خود خواهند داشت. تحقیقات اخیر نشان داده است که بودن در فضای باز با کاهش هورمون استرس کورتیزول باعث بهبود روند فکری و ذهنی می شود. این مسئله حتی ما را در مقابل مشکلات ناشی از استرس مانند فشار خون یا تپش قلب هم محافظت می کند. یک‌نکته بسیار مهم نیز این است که طبیعت گردی و سایر فعالیت های موجود در فضای باز باعث ایجاد توجه و تمرکز می شود. مطالعه ای در دانشگاه کانزاس نشان داد که گذراندن وقت بیشتر در فضای باز و زمان کمتری با دستگاه های الکترونیکی می تواند مهارت حل مسئله را افزایش داده و توانایی های خلاقیت را بهبود بخشد.

طبیعت باعث تقویت معنوی می شود.

چرا ارتباط با طبیعت برای سلامتی ما مفید است؟! | مرکز مشاوره همکده

روانشناسان محیط زیست استدلال کرده اند که یک مولفه ارزش مند در رابطه انسان و طبیعت وجود دارد. با اقامت در نزدیکی طبیعت ، ما نسبت به آنچه که طبیعت به ما ارائه می دهد احساس سپاس و قدردانی می کنیم (هارولد پروشانسکی). دیدن شگفتی های جهان خارج به طور خودکار اشتیاق به محافظت از آن را در ما ایجاد می کند. نفس کشیدن در طبیعت به ما آگاهی کامل حسی می دهد. وقتی اوقات خود را در فضای باز می گذرانیم ، بیشتر مراقب آنچه می بینیم ، آنچه می شنویم ، آنچه بو می کنیم و آنچه احساس می کنیم هستیم. همین مسئله خود گواهی عمیق بر تقویت معنوی افراد است.

روانشناسی محیط و اثرات آن

چرا ارتباط با طبیعت برای سلامتی ما مفید است؟! | مرکز مشاوره همکده

روانشناسی محیطی مطالعه رفاه انسان در ارتباط با محیطی است که در آن زندگی می کند. این شاخه از علم بر روابط موجودات زنده (به ویژه انسان) با طبیعت متمرکز است و پویایی همزیستی فرد و محیط را مطالعه می کند. ریشه روانشناسی محیط در این باور است که طبیعت نقش بسزایی در رشد و رفتار انسان دارد. به عبارتی باور دارد که طبیعت در نحوه تفکر ، احساس و رفتار ما با دیگران سهمی حیاتی دارد. روانشناسی محیط اصول خاصی دارد. وابستگی انسان به طبیعت تکامل را تایید می کند. ما سازگار تر با محیط های طبیعی ساخته شده توسط انسان هستیم.

این در حالی است که طبق روانشناسی محیط تماس با نور طبیعی درمانی است و تأثیرات فوری مثبتی بر استرس ، فشار خون و سیستم ایمنی بدن دارد. ارتباطات قوی با محیط باعث تقویت ایده فرد و فضا و افزایش درک محیط می شود. انسان ها همیشه قادر به بهبود محیطی هستند که در آن زندگی می کنند. انسان ها سازگاری فعال با تغییرات جامعه و محیط دارند. آن ها هویت و وابستگی های اجتماعی خود را با توجه به فضای فیزیکی که در آن زندگی می کنند ، تغییر شکل می دهند. اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری در ارتباط با روانشناسی محیط کسب کنید می توانی به اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره، یعنی مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. خدمات این مرکز با حضور متخصصان یا مشاوره تلفنی روان شناسی شما در به شرایط مطلوب نزدیک تر خواهد کرد.

منابع
mentalhealth.org.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا