علت کابوس شبانه

یکی از اتفاقاتی که برای همه افراد هنگام خوابیدن یا استراحت ممکن است به وجود آید خواب دیدن است. خواب دیدن امری طبیعی در دنیا می باشد و طبیعتا همه ما آن را تجربه کرده ایم. رویا دیدن یکی از جنبه های پیچیده و مرموز خواب است. در حالی که رویاها می توانند بینشی از ابهت و سعادت داشته باشند، اما ممکن است ترسناک، تهدید کننده یا استرس زا هم باشند. سوال این است که علت کابوس شبانه چیست؟

کابوس چیست؟

از نظر روانشناسی تخصصی و روان پزشکی کابوسی که به آن خواب بد نیز گفته می شود رویای ناخوشایندی است که از تفکرات روزانه افراد منشا می گیرد. کابوس ها ممکن است باعث ایجاد استرس، اضطراب یا واکنشات شدید ذهنی شود. وقتی یک خواب بد باعث بیدار شدن فرد می شود، به عنوان یک کابوس شناخته می شود. گاهی اوقات دیدن یک کابوس یا خواب بد طبیعی است ، اما برای برخی افراد این امر پر تکرار می شود و نه تنها خواب را مختل می کند بلکه بر زندگی آن ها تاثیرات منفی می گذارد. از نظر پزشکی ، خواب بد یا کابوس ها تعریف دقیق تری نسبت به زبان روزمره دارند. این تعریف به تشخیص کابوس ها از رویا های بد کمک می کند. در حالی که هر دو شامل محتوای خواب آزار دهنده هستند، اما فقط یک کابوس باعث می شود از خواب بیدار شوید.

کابوس ها رویاهای واضحی هستند که ممکن است تهدیدکننده ، ناراحت کننده ، عجیب و غریب یا به شدت آزار دهنده باشند. آن ها بیشتر در هنگام خواب سریع در حالت (REM) رخ می دهند. کابوس ها بیشتر در نیمه دوم شب اتفاق می افتند . یا به عبارتی در موقعی که زمان بیشتری را در خواب می گذرانید. پس از بیدار شدن از یک خواب با کابوس ، طبیعی است که کاملاً از آنچه در خواب اتفاق افتاده آگاهی داشته باشید. در این حالت بسیاری از افراد احساس ناراحتی یا اضطراب می کنند. علائم جسمی مانند تغییرات ضربان قلب یا تعریق ممکن است پس از بیدار شدن از خواب نیز مشخص شود. اگر شما از این حالت رنج می برید می توانید به مشاوره تلفنی روان شناسی تکیه کنید.

اختلال کابوس چیست؟

در حالی که بیشتر افراد گاه به گاه کابوس می بینند ، اختلال کابوس هنگامی رخ می دهد که فرد مکرراً کابوس می بیند که باعث اختلال در خواب ، خلق و خو و یا عملکرد روزانه او می شود. این یک اختلال خواب است که به پاراسمونی معروفمی باشد.  پاراسمونی شامل انواع مختلفی از رفتار های غیر طبیعی در هنگام خواب است. افرادی که گاه به گاه کابوس می بینند ، اختلال کابوس ندارند. در واقع، اختلال کابوس شامل کابوس های مکرر است که باعث پریشانی قابل توجه در زندگی روزمره افراد می شود. برای رفع اختلال کابوس می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بهترین مرکز مشاوره با بهترین خدمات مراجعه نمایید.

علت کابوس شبانه چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

طبق مطالعات انجام شده خوابیدن وکابوس های بد هر دو هفته یک بار برای کودکان و بزرگسالان امری طبیعی است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد ۴۷ درصد از دانشجویان در طی ۲ هفته حداقل یک کابوس داشته اند. هر چند اختلال کابوس بسیار شایع است اما مطالعات تحقیقاتی تخمین می زنند که حدود 2-8٪ از بزرگسالان با کابوس های شبانه مشکل دارند. کابوس های مکرر در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. کابوس در کودکان بیشتر در سنین سه تا شش سالگی دیده می شود و با بزرگتر شدن کودکان کمتر اتفاق می افتد. اگرچه در بعضی موارد ، کابوس ها تا دوره بلوغ و بزرگسالی ادامه دارند. کابوس ها زنان و مردان را  نیز تحت تأثیر قرار می دهند ، اگرچه به طور معمول زنان بیشتر کابوس می بینند، به ویژه در دوره بلوغ تا میانسالی.

علت کابوس شبانه چیست؟

هیچ توجیهی برای اینکه چرا کابوس می بینیم وجود ندارد . در حقیقت ، در پزشکی خواب و علوم اعصاب بحث دائمی در مورد اینکه چرا ما اصلاً خواب می بینیم وجود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رویا بخشی از روش های ذهن برای پردازش احساسات و تحکیم حافظه است.  بنابراین ، خواب های بد ممکن است یکی از اجزای واکنش عاطفی به ترس و وحشت باشد. اما برای توضیح دقیق دلیل وقوع کابوس ها ، تحقیقات بیشتری لازم است.

کابوس ها با وحشت خواب چه تفاوتی دارند؟

وحشت در خواب ، که گاهی اوقات وحشت شبانه نیز نامیده می شود ، نوع دیگری از پاراسمونی است که در آن هنگام خواب ، یک خواب آلوده آشفته و ترسیده به نظر می رسد. کابوس و وحشت خواب چندین ویژگی متمایز دارند که در زیر به ویژگی های آن می پردازیم. کابوس در هنگام خواب REM اتفاق می افتد در حالی که وحشت در هنگام خواب غیرREM (NREM) اتفاق می افتد. وحشت خواب شامل بیداری کامل نمی شود. در عوض ، فرد بیشتر در حالت خواب و بیدار نگه داشته می شود. این افراد اگر بیدار شوند ، احتمالاً گمراه می شوند. در مقابل ، وقتی شخصی از یک کابوس بیدار می شود ، تمایل به هوشیاری و آگاهی از آنچه در خواب رخ می دهد را دارد. در واقع شخصی که کابوس می بیند ، معمولاً یک خاطره واضح از خواب دارد. افرادی که دچار وحشت خواب می شوند بسیار بندرت از این قسمت آگاهی دارند.  کابوس در نیمه دوم شب بیشتر دیده می شود در حالی که ترس در خواب بیشتر در نیمه اول اتفاق می افتد.

علت کابوس شبانه چیست

در این بخش می خواهیم عوامل متعددی که می توانند در افزایش خطر کابوس موثر باشند را برایتان بگوییم.

علت کابوس شبانه، استرس و اضطراب

 شرایط غم انگیز ، آسیب زا یا نگران کننده ای که باعث ایجاد استرس و ترس می شوند ، ممکن است کابوس هایی را ایجاد کنند. افرادی که دچار استرس و اضطراب مزمن هستند ممکن است بیشتر دچار اختلال کابوس شوند.

شرایط بهداشت روانی

 کابوس ها اغلب توسط افراد مبتلا به اختلالات بهداشت روان مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ، افسردگی ، اختلال اضطراب عمومی ، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی با نرخ بسیار بالاتری گزارش می شوند. افراد مبتلا به PTSD اغلب کابوس های شدید و مکرر دارند که در آنها ضربه روحی به شدت دیده می شود. بدتر شدن علائم  اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اغلب در بی خوابی نقش دارند.

برخی از دارو ها

 استفاده از برخی انواع مواد غیرقانونی یا داروهای تجویزی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارند با خطر کابوس های بیشتری افراد را همراه می کنند.

ترک برخی از داروها

 بعضی از داروها خواب REM را سرکوب می کنند.  بنابراین هنگامی که فرد مصرف این داروها را متوقف می کند ، این امکان وجود دارد که اثر کوتاه مدت خواب بیشتر REM همراه با کابوس های بیشتر اتفاق بیفتد.

کمبود خواب

 پس از یک دوره خواب ناکافی ، فرد اغلب دچار بازگشت REM می شود که می تواند خواب ها و کابوس های واضحی را ایجاد کند.

سابقه شخصی کابوس

در بزرگسالان ، یک عامل خطر برای اختلال کابوس ، سابقه داشتن کابوس های مکرر در دوران کودکی و نوجوانی است.  گرچه این مورد کاملا درک نشده است، اما ممکن است یک استعداد ژنتیکی در افراد وجود داشته باشد که احتمال وجود کابوس های مکرر در یک خانواده را بیشتر کند. این ارتباط ممکن است توسط عوامل خطرناک ژنتیکی برای شرایط بهداشت روان که به کابوس ها گره خورده اند هدایت شوند. برخی شواهد نشان می دهند افرادی که کابوس می بینند ممکن است ساختار خواب آن ها  تغییر کرده باشد. در واقع به این معناست که آن ها در مراحل خواب غیر طبیعی پیشرفت می کنند.  برخی از مطالعات در ارتباط با کابوس های یک فرد نشان می دهد که اختلال تنفسی هنگام کابوس باعث پراکنده شدن خواب فرد می شود. اگرچه درک این موضوع همچنان نیازمند تحقیقات و مطالعات بیشتری می باشد.

آیا کابوس ها به فعالیت های بیداری متصل هستند؟

کابوس ها می توانند ارتباط واضحی با اتفاقاتی که هنگام بیدار شدن رخ می دهند داشته باشند. کابوس هایی که به اضطراب و استرس مربوط می شوند ، به ویژه اختلال استرس  پس از سانحه (PTSD)، ممکن است شامل بازگشت به گذشته یا تصویری باشند که مستقیماً با وقایع آسیب زا مرتبط هستند. با این حال ، همه کابوس ها به راحتی با فعالیت بیداری ارتباط ندارند.  کابوس ها می توانند محتوای عجیب و غریب و گیج کننده ای داشته باشند که به سختی می توان آنها را در هر شرایط خاصی در زندگی فرد یافت.

آیا کابوس ها می توانند بر خواب تاثیر بگذارند ؟

مشکلات خواب می تواند به چندین روش توسط  کابوس ها ایجاد شود. افرادی که در شب دچار اختلال  کابوس می شوند ممکن است با اضطراب از خواب بیدار شوند و این کار باعث می شود ذهن خود را راحت کرده و دوباره بخوابند. ترس از کابوس می تواند باعث پرهیز از خواب و اختصاص زمان کمتری به خواب شود. متأسفانه ، این مراحل می توانند کابوس ها را بدتر کنند. اجتناب از خواب می تواند باعث کمبود خواب شود ، که می تواند بازگشت خواب REM را با رویاها و کابوس های حتی شدیدتر تحریک کند. کابوس می تواند بر خواب تاثیر خاصی داشته باشد و مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد. اگر از این اختلال رنج می برید می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی به یاری خود بشتابید.

منابع
sleepfoundation.orgsleepfoundation.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا