حافظه بصری چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

حافظه مهم ترین بخش در ذهن و مغز افراد است. برای آن که حافظه خود را تقویت کنیم نیاز است راه حل های مختلفی را انجام دهیم. این راه حل ها می تواند انواع مختلفی داشته باشد. برخی از افراد هستند که برای تقویت حافظه خود از مواد غذایی مختلف استفاده می کنند. حافظه می تواند باعث تقویت ذهن شما و فعالیت های کاری شما شود. شما باید سعی کنید همیشه حافظه خود را قوی نگه دارید. در ادامه این مقاله می خواهیم بگوییم که حافظه بصری چیست. انواع حافظه وجود دارد. مانند حافظه بصری. بخش های مختلف حافظه می تواند روی قسمت های مختلفی از بدن تاثیر بگذارد.

برخی افراد. هستند که در طول دوران مختلف دچار مشکلات حافظه می شوند. مشکلات حافظه می تواند بسیار آسیب زا باشد. در روان شناسی مشاوران و متخصصان معمولا برای افراد از داروها یا روش هایی برای تقویت حافظه استفاده می کنند. برای همین امر هم است که معمولا همه باید تلاش کنند مشکلات حافظه را در خود بهبود بخشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حافظه بصری چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟ صحبت کنیم.

حافظه یک موجود واحد نیست.

حافظه یک موجود واحد نیست. بلکه تعدادی از انواع مختلف حافظه وجود دارد. در این مقاله، ما به حافظه بصری خواهیم پرداخت. چگونه می توانید آن را بهبود ببخشید؟ بیایید بفهمیم

حافظه بصری چیست؟

اصطلاح حافظه تصویری خود توضیحی است. یادآوری چیزی که دیده ایم یکی از اساسی ترین راه های یادگیری است. اگر به خاطر آوردن آن چه دیده اید مشکل دارید، یادگیری آن دشوارتر خواهد بود. دو نوع حافظه بصری وجود دارد:

حافظه بصری کوتاه مدت

حافظه بصری کوتاه مدت این زمانی است که می توانیم چیزی را به یاد بیاوریم که چندی پیش ندیده ایم. از حافظه کوتاه مدت به طور منظم در زندگی روزمره ما استفاده می شود. یک هنرمند می تواند یک شی را در محیط خود ببیند و سپس بلافاصله آن را ترسیم کند.

می توانیم متنی را که می خوانیم کپی کنیم

می توانیم متنی را که می خوانیم کپی کنیم. پس از مشاهده رمز عبور، آن را به یاد می آوریم تا زمانی که بتوانیم آن را بنویسیم. ما چیزهای زیادی در زندگی خود می بینیم، بنابراین بیشتر حافظه کوتاه مدت ما فقط همین است: کوتاه مدت. اگر حافظه هیچ فایده ای برای ما نداشته باشد، خیلی سریع از بین می رود.

نکته

با این حال، اگر قرار گرفتن در معرض به اندازه کافی تکرار شود، یا اگر حافظه احساساتی به آن وابسته است، حافظه طولانی مدت می شود.

حافظه بصری طولانی مدت.

حافظه بصری چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

این زمانی است که می توانید یک خاطره تصویری از گذشته خود به یاد بیاورید. باز هم یادآوری می کنم که خاطرات با روابط عاطفی قوی در ذهن شما باقی می مانند. شانس این است که ، شما برخی از خاطرات کودکی را دارید که می توانید به وضوح به یاد بیاورید. شما می توانید تصاویر را به راحتی در ذهن خود نقاشی کنید.

خاطرات طولانی مدت نیز می تواند به دلیل مشاهده های مکرر ایجاد شود.

خاطرات طولانی مدت نیز می تواند به دلیل مشاهده های مکرر ایجاد شود. به عنوان مثال، هنگامی که به طور مکرر به مکانی می روید، در نهایت مسیر را بدون استفاده از GPS یا هرگونه کمک دیگر یاد خواهید گرفت. حافظه بصری در دنیای یادگیری مهم است. به اندازه 80 درصد از آموخته ها بصری است. در زیر چند نمونه از نحوه یادگیری ما آورده شده است.

خواندن و نوشتن

هنگام یادگیری خواندن، تصاویر کلماتی را که می بینیم به یاد می آوریم. هنگام یادگیری نوشتن، شکل ظاهری هر حرف را به یاد می آوریم. و وقتی در حال یادگیری تایپ هستیم، ممکن است در ابتدا صفحه کلید را جستجو کنیم تا دریابیم که هر حرف در کجا قرار دارد. همان طور که یاد می گیریم چگونه از صفحه کلید استفاده کنیم، به راحتی می توانیم هر حرف را تجسم کنیم – یا به خاطر بسپارید.

هجی کردن

وقتی می خواهیم نحوه هجی کردن کلمه را به یاد بیاوریم، این کار را با تصویرسازی کلمه در ذهن خود انجام می دهیم. (احتمالاً شما حتی متوجه این موضوع نیستید!)

چگونه می توان فهمید که حافظه بصری شما ضعیف است

شخصی که با حافظه بینایی مشکل دارد، به ویژه کودک، ممکن است علائم زیر را نشان دهد:

  • درک مطلب ممکن است ضعیف باشد و ممکن است مجبور باشند هر کلمه ای را به صدا در آورند.
  • ممکن است املا ضعیف باشد.
  • مهارت های ریاضی ممکن است ضعیف باشد و استفاده از ماشین حساب چالش برانگیز باشد.
  • ممکن است فرد در کپی کردن کلمات و تصاویر دیگر مشکل داشته باشد.
  • آن‌ ها ممکن است در تشخیص اعداد و حروف مشکل داشته باشند.
  • آن ها ممکن است به آرامی بنویسند و نامه ها را با هم مخلوط کنند.

 شخصی که حافظه بصری ضعیفی دارد چگونه است؟

شخصی که حافظه بصری ضعیفی دارد ممکن است از اشکال دیگر حافظه برای جبران آن استفاده کند. برخی از افراد ممکن است از حافظه شنوایی استفاده کنند که شامل “به صدا در آوردن حافظه به بیرون” است. به عنوان مثال، هنگامی که می خواهید چیزی را هجی کنید، ممکن است نامه های سر خود را بشنوید.

حافظه شنیداری به اندازه حافظه دیداری موثر  نیست

حافظه بصری چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

حافظه شنیداری به اندازه حافظه دیداری موثر  نیست، بنابراین کسی که حافظه بصری ضعیفی دارد نمی تواند آن را کاملاً جایگزین کند. از طرف دیگر، اگر کسی مهارت شنیداری ضعیفی داشته باشد ، مهارت های بصری را که بسیار بهتر هستند جایگزین می کند.

حقایق جالب در مورد حافظه بصری

اگر کسی بخواهد یک حافظه بصری طولانی مدت را به یاد بیاورد، تمایل دارد که به سمت بالا و چپ نگاه کند. اگر آن ها به بالا و راست نگاه کنند، احتمالاً سعی در به یاد آوردن یک حافظه بصری کوتاه مدت دارند. با این حال، همه مردم این “گفتن” را ندارند. برخی این الگو را برعکس می کنند و دیگران اصلاً آن را ندارند.

حافظه بصری مشابه حافظه فضایی است

حافظه بصری مشابه حافظه فضایی است که شامل ثبت فضای اطرافمان می شود. با این حال، حافظه تصویری، در بیشتر موارد، به این معنی است که شما به دنبال اشیا موجود در محیط خود هستید تا فضا. حافظه تصویری همچنین مربوط به چیزی به نام ثابت فرم بصری است.

نکته

این به توانایی ذهن شما در ایجاد تصویر، دستکاری آن تصویر و تصور نتایج مختلف اشاره دارد. این فرآیند بیشتر برای اشیا 3D سه بعدی استفاده می شود که می توانیم آن ها را در ذهن خود بچرخانیم.

چگونه حافظه بصری را تقویت کنیم

اگر شما هستید یا فرزندتان در حافظه بینایی مشکل دارد، یا اگر فقط می خواهید به تقویت آن کمک کنید، تمرینات می توانند به شما کمک کنند. در این جا چند ایده وجود دارد که اگر می خواهید حافظه بصری را بهبود ببخشید می توانید آن ها را اجرا کنید. این ایده ها برای کودکان است، اما می تواند برای بزرگسالان نیز مفید باشد.

بازI-Spy

همه در مورد بازی I-Spy اطلاعات دارند. شاید آن را برای سرگرمی در طول سفر جاده ای یا فقط هنگام قدم زدن در خیابان بازی کرده باشید. سرگرم کننده است و روش خوبی برای تقویت حافظه بصری است. در محیط اطراف بگردید و یک شی پیدا کنید. سپس آن را توصیف کنید. فرد باید دنیای اطراف خود را هضم کند و به دنبال هر چیزی باشد که با توصیف جسم مطابقت داشته باشد. هرچه مبهم تر باشد، بهتر است.

چه چیزی متفاوت است؟

این بازی را می توان به روش های مختلف انجام داد. 

حافظه بصری چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

فعالیت ها و کتاب های آنلاین که در آن دو تصویر مشابه به شما نشان داده شده است. با این حال، این تصاویر تفاوت های جزئی دارند که باید آن ها را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر تصویر دو درخت را نشان دهد، هر یک ممکن است تعداد شاخه های مختلفی داشته باشد. بازی What’s Different معمولاً چند تفاوت را لیست می کند، به راحتی می توانید بفهمید که چه زمانی همه آن ها را پیدا کرده اید.

نکته

در زندگی واقعی، می توانید بازی What’s Different را با قرار دادن چند شی روی میز و سپس نگاه داشتن فرزند خود یا بستن چشمان خود انجام دهید. سپس اشیا را تعویض یا مرتب کنید. کودک شما باید بفهمد چه چیز متفاوت است.

بازی

یک بازی ساده با کارت های منطبق می تواند حافظه بصری را بهبود بخشد. همه ما این را بازی کرده ایم. تعداد کارتهای رو به پایین وجود دارد که جفت ها تصویر یکسانی در چهره دارند. به نوبه خود، هر بازیکن همزمان دو کارت را ورق می زند.

نکته

هنگامی که آن ها هر دو کارت را با یک تصویر پیدا کردند، آن ها را در شمع خود قرار داده و یک نوبت دیگر می گیرند. هر کس بیشترین کارت را در انبوه خود داشته باشد، هنگامی که همه جفت ها ادعا شده اند، برنده می شود.

سوال بپرس

برای کمک به کسی در حافظه بصری، می توانید در مورد روز او سوال کنید. از آن ها بپرسید که برای ناهار چه کار کرده اند، بعد از مدرسه چه کار کرده اند و غیره. آن ها برای یافتن پاسخها باید به حافظه بصری اعتماد کنند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا