فرآیند انگ زدن وزن در افراد چیست؟

دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود و هرکدام از این اختلالات آسیب های مختلفی به بدن می رسانند. یکی از این اختلالات انگ وزن است. در زمینه بررسی اختلالات روانی روان شناسان توصیه های مختلفی را انجام داده اند. هر کدام از روان شناسان ممکن است برای درمان اختلالات روانی یا شخصیتی از راه حل های مختلفی استفاده کنند. بعضی اوقات اما اختلالات شخصیتی در افراد به شدت افزایش پیدا می کنند تا جایی که آن شخص ممکن است به هر شخصی توهین کند. برای برخی از آن ها حتی توهین هم اگر در کار نباشد تهمت زدن یا انگ زدن به کسی را در اولویت قرار می دهند.

در ادامه می خواهیم ببینیم که فرآیند انگ زدن وزن چیست؟ برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با فرآیند انگ زدن وزن چیست؟ صحبت کنیم.

انگ وزن به طور کلی به عدم رضایت اجتماعی افراد دارای اضافه وزن یا چاقی اشاره دارد

انگ وزن

انگ وزن به طور کلی به عدم رضایت اجتماعی افراد دارای اضافه وزن یا چاقی اشاره دارد. سازمان مرکز جهانی چاقی، انگ وزن را به عنوان اعمال تبعیض آمیز علیه افراد به دلیل وزن و اندازه آن ها تعریف می کند. این نتیجه سوگیری وزن است، که نظرات منفی و ایدئولوژی های مرتبط با وزن است. این فرض که افراد بزرگتر تنبل یا فاقد قدرت اراده هستند در جامعه ما فراگیر است.

انگ وزن می تواند در سنین پایین شروع شود و در کودکان 3 تا 5 سال مشاهده شده است. البته این می تواند منجر به ایجاد مشکلات مربوط به تصویر بدن در کودکان شود که می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

انگ وزنی یک نوع رایج از تبعیض در جامعه ما است که از نظر شیوع با تبعیض نژادی برابر است. افراد بزرگتر در بسیاری از حوزه های عمومی و خصوصی مانند مدرسه، محل کار، مراکز مراقبت های بهداشتی‌، فروشگاه های پوشاک و رسانه ها با تبعیض روبرو هستند. یک مطالعه نشان داد که انگ وزن در کشور های اروپایی بین اواسط 1990s و 2000s  ۶۶ درصد افزایش یافته است.

انگ وزن یک آسیب فرهنگی

تعصب مداوم در فرهنگ ما نسبت به داشتن اندام ایده آل نازک، این عقیده جمعی را تقویت کرده است که افراد دارای اضافه وزن به نحوی کمتر مطلوب یا شایسته برای هر کاری هستند. رسانه ها مدت ها است که افراد ثبت اضافه وزن را به عنوان افراد غیر جذاب، مورد تمسخر نشان می دهند.

کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی اغلب افراد دارای اضافه وزن را مجبور به کار در غذاهای فوری یا فست فود می کند، که این امر تعصب قبلی را تقویت می کند. به این ترتیب، این کلیشه های “شرم آور” باعث می شود که فرآیند انگ وزن در فرهنگ ما تداوم یابد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مسئله لزوماً مربوط به اضافه وزن یا “چاق شدن” نیست – مشکل انگ وزن است که فرآیند چاقی را احاطه کرده است.

در حالی که جنبش مثبت اندیشی در سال های اخیر گام های بلندی برداشته است تا بدن هایی با هر شکل، اندازه و توانایی مورد قبول رسانه ها و فرهنگ عمومی قرار گیرد، اما منصفانه است که بگوییم هنوز راه هایی برای ریشه کن کردن انگ وزن وجود دارد.

اثرات انگ وزن بر افراد

انگ بر کسانی که اضافه وزن دارند در واقع به افراد با هر اندازه وزنی آسیب می رساند. کلمه “چربی” به ندرت در گفت و گو به چالش کشیده می شود، حتی اگر به صورت تحقیرآمیز استفاده شود.

“جنگ با چاقی”، که گاهی اوقات به نظر می رسد برای ترساندن و شرمساری مردم در رژیم گرفتن است، تا حدودی مقصر این فرآیند انگ وزن است.

تحقیقات نشان می دهد که انگ وزن در واقع یک عامل محرک اپیدمی چاقی است. این فرآیند در افزایش وزن و سلامت نامناسب نقش دارد. در حقیقت، رژیم های غذایی به ندرت در دراز مدت کار می کنند.

وزن تا حد زیادی توسط ژنتیک و عوامل اضافی تعیین می شود.

وزن تا حد زیادی توسط ژنتیک و عوامل اضافی که اغلب خارج از کنترل فرد هستند تعیین می شود.  دانشمندان مختلف همچنین خاطرنشان می کنند که اعتقادات در مورد ثبات و علت چاقی به نگرش های منفی و انگ وزن کمک کند. به عنوان مثال، افرادی که از چاقی تاثیر می پذیرند، اگر وزن آن ها ناشی از عوامل قابل کنترل باشد، بیشتر با انگ مواجه می شوند.

به عنوان مثال پرخوری به جای عوامل غیرقابل کنترل، یا بیماری تیروئید. در چنین مواردی، فرآیند چاقی در افراد چاق را یک سهل انگاری شخصی می دانند نه یک بیماری جدی پزشکی.

عمل های چربی زدایی و تاکتیک موثری برای کاهش وزن افراد نیست. در واقع بسیار خطرناک است. تحقیقات نشان می دهد که انگ وزن باعث پرخوری و افزایش وزن می شود. هر دو می توانند از نظر جسمی و روحی مضر باشند. انگ وزن نیز عامل شرمساری است و سوخت اختلالات خوردن است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که با وزن زیاد زندگی می کنند به طور منظم دچار انگ وزن می شوند. فعالیت های اساسی مانند ورزش، خوردن یک وعده غذایی و خرید همه ممکن است باعث ایجاد مزاحمت شود. می تواند باعث این احساس شود که بدن فرد قابل قبول نیست. در نتیجه احساس شرم و اضطراب را افزایش می دهد.

افرادی که بسیار اندام لاغری دارند نیز تحت تاثیر انگ وزن قرار می گیرند. ترس از چاق شدن می تواند برخی از رفتارهایی را ایجاد کند که می تواند باعث اختلالات خوردن شود و حتی بهبود را دشوارتر کند.

انگ وزن در افراد چگونه به نظر می رسد؟

انگ وزن

تحقیقات نشان می دهد که افراد با وزن زیاد  با تبعیض در محل کار، موانع در آموزش و پرورش و نگرش منفی متخصصان مراقبت های بهداشتی روبرو هستند. مثال های زیر نشان می دهد که انگ وزن ناشی از سوگیری در زندگی واقعی چگونه عمل کرده است:

در سال 2013، جفری میلر، استاد روانشناسی در دانشگاه نیومکزیکو و استاد میهمان در دانشگاه نیویورک، یک توییت شرم آور ارسال کرد. این توييت این گونه بود که: “متقاضیان دکتری چاق عزیز: اگر اراده ای برای متوقف کردن خوردن غذا ندارید پس اراده لازم برای انجام پایان نامه را نخواهید داشت.

در سال 2015، “پروژه هارپون” در فیس بوک با عکس هایی از مدل های با اضافه وزن ظاهر شد. افراد مشهور در مقابل تصویر فتوشاپ شده قرار گرفتند.

کودکان و انگ وزن

کودکان خردسال معمولاً به دلیل وزنشان مورد اذیت و آزار و اذیت قرار می گیرند. به عنوان مثال، در سال 2011، یک کودک 6 ساله گزارش داد که در پیش دبستانی ” پسر پر چرب” و ” یا دختری دیگر در همان جا،  فیل بزرگ” نامیده می شود.

صندلی های هواپیمایی به طور فزاینده کوچکتر می شوند و افراد با وزن زیاد را در خود جای نمی دهند. برخی از خطوط هوایی ممکن است مسافران بیشتری را برای خرید صندلی اضافی نیاز داشته باشند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که برنامه های تلویزیونی محبوب در بین کودکان تا 14 مورد شامل چربی سوزی در هر قسمت است.

بیماران با اندام بزرگتر یا وزن زیاد در محیط های مراقبت های بهداشتی مورد تبعیض قرار می گیرند. وقتی به پزشک مراجعه می کنند، اغلب به آن ها گفته می شود که علائم آن ها ناشی از اضافه وزن است. بنابراین شکایات آن ها همیشه به طور کامل بررسی نمی شود.

 به مبارزه با ننگ وزن بپیوندید

بهتر است در مورد انگ وزن بیشتر بدانید و در مبارزه با آن بپیوندید. انجمن ملی اختلال خوردن (NEDA) هر سال پاییز هفته آگاهی از انگ وزن را برگزار می کند.

این برنامه شامل وبینارها، چت های توییتی و مقاله های قابل تامل است. همچنین می توانید در مرکز UConn Rudd for Policy Policy and Obesity این کار را انجام دهید. شما در این مرکز و در بخش تحقیقات سیاست های چند رشته ای و پیشرو می توانید تحقیقات و سیاست های مربوط به انگ وزن را بررسی کنید.

این سازمان دارای منابع متعددی است. از جمله آن ها شامل موارد زیر است:

  • دستورالعمل هایی برای تصویرسازی رسانه های افراد مبتلا به چاقی
  •  مجموعه ابزارهایی برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از تعصب وزن.

سخن آخر

انگ وزن

انگ وزن و سوگیری وزن عمیقاً در فرهنگ ما جا خوش کرده است. اما همه ما می توانیم سهم خود را برای آموزش خود در این زمینه به کار گیریم.

توجه به این نکته ضروری است که  اضافه وزن بر سلامتی و رفاه کلی فرد تأثیر می گذارد. طبیعی است که بدن خود را مثبت نگه دارید و همچنان هدف از دست دادن وزن اضافی را داشته باشید.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا