هنر اقتناع چیست و چگونه می توان آن را تمرین کرد؟

آیا تا به حال از هنر اقتناع چیزی شنیدید؟ هر کدام از ما یک نوع استعداد و رفتار خاص داریم. در روان شناسی گفته شده است که همه افراد استعداد های درون خود دارند اما این که کدام یک از آن ها بتوانند آن را کشف کنند و از آن ها به درستی استفاده کنند بستگی به خود فرد دارد. این فرآیند علاوه بر رفتار در هنر های افراد هم وجود دارد البته هنر و رفتار در روان شناسی به گونه ای با هم در ارتباط هستند و مکمل یکدیگرند. این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد.

هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. نکته ی دیگر این است که افراد باید بدانند هنر اقتناع ممکن است در آینده به شما موفقیت هایی برساند. رفتار در هر فردی می تواند متفاوت باشد. رفتار هر فردی باعث می شود آن فرد ویژگی های شخصیتی خود را نشان دهد. 

اقتناع عمل متقاعد کردن کسی برای تغییر عقاید یا انجام کاری است

 اقناع اغلب به عنوان نوعی ظریف هنری توصیف شده است، اما دقیقاً چه چیزی آن را چنان قدرتمند می کند؟ درک هنر اقناع نه تنها به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه دیگران را تحت تأثیر قرار دهید. همچنین می تواند شما را از تکنیک هایی که دیگران ممکن است برای تغییر عقاید و رفتارهای شما استفاده کنند، آگاه کند.

چرا اقتناع یک هنر است؟

هنر اقتناع چیست و چگونه می توان آن را تمرین کرد؟

برای درک هنر اقناع، ابتدا باید تعریف گسترده تری از هنر را درک کنید. هنر هم فرآیندی است و هم محصولی که:

  • احساسات شدیدی را بیان می کند
  • از نظر فکری چالش برانگیز است
  • پیچیده و منسجم است
  • پیام های پیچیده ای را انتقال می دهد
  • یک دیدگاه فردی را نشان می دهد
  • یک هنر اصلی است
  • یک شی یا عملکردی را تولید می کند که به مهارت بالایی نیاز دارد

اگر چه روشن است که چگونه همه ویژگی های فوق در مورد اشکال هنری مانند نقاشی و اجرای موسیقی صدق می کند، همه در هنر اقناع صدق نمی کنند. اقناع یک فرم هنری به معنای نقاشی یا موسیقی نیست، بلکه شامل مهارتهای خلاقانه – یا هنر – دقیق زبان و ارتباطات است. با این حال، اقناع شامل برخی از خصوصیات و انواعی از اشکال هنری سنتی است. از نظر عقلی برای شخصیت شما چالش برانگیز، پیچیده، رسا و کاملاً معتبر است.

نقطه اقتناع چیست؟

ممکن است از خود بپرسید که چرا باید خودتان را به زحمت بیاندازید که چگونه دیگران را ترغیب کنید. حتی ممکن است چنین “هنری” را بیهوده یا بی فایده در نظر بگیرید. با این حال، حقیقت این است که هر فرد موفق، در یک زمان یا دیگری، در موقعیتی قرار داشته است که مجبور شده است شخص را در مورد چیزی ترغیب کند. به عنوان مثال، بیشتر افراد مجبورند کارفرمایی را متقاعد کنند که آن ها را حتی قبل از شروع کار و کسب درآمد استخدام کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آیا می خواهید بیاموزید چگونه دوستان خود را بدست آورید و بر مردم تأثیر بگذارید؟ مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. 

هنر اقناع در بسیاری از تلاش های بشر و افراد جریان دارد.

هنر اقناع در بسیاری از تلاش های بشر جریان دارد. فروشندگان مردم را ترغیب می کنند که اشیا یا خدمات را خریداری کنند. سیاستمداران مردم را ترغیب می کنند که از آن ها حمایت کرده و به آن ها رأی دهند. هنرمندان مردم را ترغیب می کنند که به دنبال فیلم های آن ها بروند و پولی را که دارند در این زمینه خرج کنند. شما ممکن است معلم خود را ترغیب کنید که به شما اجازه دهد در یک تست آزمایشی شرکت کنید، دوست یا برادر خود را ترغیب کنید که با شما بازی کند یا کسی را ترغیب کنید که در برنامه داوطلبانه شما کمک کند. در حقیقت، یافتن افرادی که بدون هیچ گونه اقناع و ترغیب، کاری را انجام می دهند، تقریباً دشوار است.

نکته

بنابراین، این که شما باید تکنیک های اقناع بهتری را یاد بگیرید، اجای بحثی باقی نمی گذارد. سوال این است که چرا شما قبلاً چنین کاری نکرده اید؟

عواملی که باید در هنر اقناع مورد توجه قرار گیرند

هنر اقتناع چیست و چگونه می توان آن را تمرین کرد؟

هرکسی می تواند هنر اقتناع را تمرین کند. با این حال، یادگیری چگونگی انجام آن به طور موثر، فداکاری را لازم دارد. به نظر می رسد برخی از افراد توانایی متقاعد کردن مردم برای دیدن مسائل را دارند. اگر یادگیری برای شما دشوار است، پایان جهان نیست. شما می توانید یاد بگیرید که چگونه بر این هنر مسلط شوید. در زیر برخی از عواملی وجود دارد که باید قبل از تلاش برای ترغیب کسی در مورد مواردی مورد بررسی قرار گیرند:

ارزیابی کنید که اقتناع چگونه آسان خواهد بود

شما می توانید با درک این که چقدر آسان یا دشوار است بتوانید مخاطب خود را جذب کنید، شروع کنید. محققان عوامل مختلفی را پیدا کرده اند که تأکید می کند متقاعد کردن کسی در مورد چیزی چالش برانگیز است. شما فقط باید از رهنمودها و تکنیک های مناسب پیروی کنید.

عضویت در گروه

اگر عضوی از یک گروه هستید، از نظر آماری احتمال این که از موضوعات یا ایده هایی مغایر با دیدگاه اعضای گروه خود باشید و کمتر متقاعد شوید بیشتر است. وجود این گروه و وفاداری شما به آن باعث می شود که عزم شما برای پایبند بودن به نسخه آن ها از حقیقت تقویت شود، حتی اگر کاملاً نادرست باشد.

عزت نفس پایین در ارتباط با این زمینه

از نظر آماری متقاعد کردن افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند بسیار راحت تر از افراد با عزت نفس بالاتر است. این به احتمال زیاد به این دلیل است که کسانی که عزت نفس پایینی دارند تمایل دارند که برای نظرات دیگران بیش از نظر خود ارزش قائل شوند. بزرگ ترین چالشی که در این جا باید با آن رو به رو شوید تعیین سطح عزت نفس شخصی است که سعی در ترغیب وی دارید. این کار را می توانید با تجزیه و تحلیل عواملی مانند وضعیت بدن، اعتماد به نفس در لحن و تعهد به دیدگاه آن ها انجام دهید.

مهار پرخاشگری

اگر دوست ندارید پرخاشگری نشان دهید، احتمالاً یک سخنران صاف و مسلط به هنر اقناع از شما پیشی می گیرد. حتی اگر به شما احساس ناراحتی درمورد هر کاری که می خواهند شما را متقاعد کنند، می کند، اگر فاقد پرخاشگری هستید، کسی می تواند نظرات شما را راحت تر کند. افرادی که مستعد بروز پرخاشگری نیستند معمولاً صحبت های شخص دیگری را به چالش نمی کشند.

تمایلات افسردگی در ارتباط با این زمینه

تحقیقات نشان می دهد افرادی که افسرده هستند با سهولت بیشتری متقاعد می شوند که نظرات شخص دیگری را نسبت به نظر خود بپذیرند. این تمایل عمدتا به دلیل عواملی مانند عدم پرخاشگری و عزت نفس است. با این حال، ممکن است دریابید که برخی از افراد مبتلا به افسردگی در واقع توسط شما ترغیب همان اقتناع نمی شوند، بلکه برای جلوگیری از درگیری صرفاً با شما موافقت می کنند.

نارسایی اجتماعی در هنر اقتناع

هنر اقتناع چیست و چگونه می توان آن را تمرین کرد؟

نارسایی اجتماعی کسانی که خود را از نظر اجتماعی ناکافی می دانند تمایل بیشتری دارند که ترغیب شوند. حتی اگر آن ها از نظر اجتماعی بیش از دیگران ناتوان نباشند، این واقعیت که آن ها خود را چنین می بینند باعث می شود که بار گفت و گو را به دوش فردی که با او تعامل دارند قرار دهند. این کار باعث می شود که آن شخص راحت تر بتواند آن ها را بدون چالش ترغیب کند. اکنون که برخی از عواملی را که قبل از اقدام به اقناع شخصی باید بدانید دانستید، بیایید روند اقناع را بررسی کنیم.

دریافت مقدمه صحیح در هنر اقتناع

ترغیب یک غریبه به چیزی بسیار دشوار است. به عنوان مثال، فروشندگان از تماس سرد بدشان می آید زیرا آن ها هرگز نمی دانند در انتهای دیگر تلفن با چه شخصیتی سر و کار دارند. آن ها از ارزش ها یا ترجیحات آن شخص یا این که آیا آن ها به گروهی مخالف هستند که با چه چیزی یا چگونه می فروشند، نمی دانند. در واقع، تنها چیزی که آن ها می دانند این است که شخصی که تماس گرفته است، فروشنده را نمی شناسد یا به او اعتماد ندارد.

نکته ای در ارتباط با هنر اقتناع

اگر می توانید از دوست یا آشنای مشترک خود مقدمه بگیرید، شانس بسیار بیشتری برای ترغیب کسی برای اتخاذ دیدگاه شما بیشتر است. اگر نمی توانید مقدمه ای کسب کنید، به شما کمک می کند قبل از اقدام به اقناع خود را برای هر کاری آماده کنید. این جا جایی است که مهارت های شنیداری و ارتباطی عالی وارد تصویر می شوند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا