آپراکسی گفتاری در کودکان چیست و چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

بسیاری از مشکلات گفتاری می تواند در دوران کودکی بوجود بیاید. برخی از آنها جزئی هستند و با گذشت زمان قابل رفع هستند، در حالی که تغییر برخی دیگر دشوارتر است و می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. امروز، ما به دنبال یک اختلال گفتاری خواهیم بود که کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد: آپراکسی گفتاری در کودکان، یا CAS.

CAS چیست؟

CAS  یک اختلال گفتاری است که شامل حرکات نادرست عضلات گفتاری کودک است. عضلات به اندازه مغز تحت تأثیر قرار نمی گیرند. مغز برنامه ای برای صحبت می کند و به عضلات گفتاری می گوید. با CAS، ارتباط نادرستی بین مغز و عضلات وجود دارد و این باعث می شود کودکان نتوانند صحبت کنند. در حالی که بسیاری از کودکان دچار برخی مشکلات گفتاری می شوند، CAS غیر معمول است. این تقریباً از هر 1000 کودک 1 نفر را درگیر می کند.

درباره آپراکسی گفتاری در دوران کودکی (CAS)

برای صحبت کردن، پیام ها باید از مغز شما به دهان شما بروند. این پیام ها به ماهیچه ها می گویند که چگونه و چه موقع برای ایجاد صدا حرکت کنند. اگر کودک شما دچار آپراکسی گفتار است، پیام ها به درستی منتقل نمی شوند. کودک شما ممکن است نتواند لبها یا زبان خود را به جای مناسب برای گفتن صدا حرکت دهد، حتی اگر عضلاتش ضعیف نیستند. گاهی اوقات ممکن است اصلاً نتواند حرف زیادی بزند.

کودک مبتلا به CAS می داند چه می خواهد بگوید .  CAS مشکلی است که مغز او را به حرکت در آوردن عضلات دهانش منتقل می کند، نه از نظر خوب فکر کردن. ممکن است CAS را بنام دیس پراکسی کلامی یا آپراکسی رشدی بشنوید. حتی اگر اصطلاح “رشد” را بشنوید، CAS مشکلی نیست که کودکان به سادگی از آن بزرگتر شوند. کودک مبتلا به اختلال گفتاری رشدی، صداها را به ترتیب معمول و فقط با سرعت کمتری یاد می گیرد. اگر فرزند شما CAS داشته باشد، از الگوهای معمول پیروی نمی کند و بدون درمان پیشرفت نخواهد کرد. کار زیادی طول خواهد کشید، اما گفتار کودک شما می تواند پیشرفت کند.

علائم آپراکسی گفتاری چیست؟

آپراکسی گفتاری در کودکان چیست و چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

علائم CAS درجات مختلفی دارد و کودکان مختلف با بخشهای مختلف گفتار مبارزه می کنند. CAS می تواند قبل از یادگیری کامل صحبت کردن، روی کودکان تأثیر بگذارد و در کودکان بعد از مرحله کودک نوپا نیز تأثیر بگذارد.

علائم کودکان زیر 3 سال

  • مشکل خوردن
  • برای مدت طولانی بین کلمات یا اصوات مکث می کند
  • هر بار کلمه ای را متفاوت تلفظ می کند
  • هنگامی که آنها نوزاد هستند، صدایی ایجاد نمی کنند
  • به نظر می رسد رشد گفتار به تأخیر افتاده است. فقط چند صدا را می داند.

برخی از این علائم ممکن است نشانه چیز دیگری یا رایج باشد، اما اگر نوزاد شما علائم متعددی داشته باشد، می تواند نشانه CAS باشد.

علائم برای کودکان بالای 3 سال

  • کودک شما می تواند کلمات را درک کند اما به سختی می تواند صحبت کند.
  • تقلید از کلمات واضح تر از کلماتی است که به تنهایی گفته می شود.
  • هنگامی که صحبت می کنند، ناحیه دهان خود را حرکت می دهند.
  • گفتن کلمات طولانی تر دشوارتر است.
  • کلمات گاهی هر بار متفاوت گفته می شوند.
  • غریبه ها در درک آنها مشکل دارند.
  • نمی توان به خوبی هجاهای آنها را تحت فشار قرار داد.
  • مشکل در مهارت های حرکتی خوب.

کودک همچنین ممکن است بدخلق و ناامید باشد زیرا قادر به گفتن حرفهای خود نیست، یا اینکه بخاطر درست صحبت نکردن مسخره می شود. اگر کودک شما هر یک از این علائم را دارد، توصیه می شود به یک متخصص مراجعه کند. آنها می توانند به شما کمک کنند ببینند آیا کودک شما CAS دارد یا خیر و یا علل احتمالی دیگر مانند کاهش شنوایی را رد می کنند.

دلیل آپراکسی گفتاری در کودکان چیست؟

همانطور که گفته شد، CAS زمانی است که مغز در ارسال دستورات به عضلات گفتار مشکل دارد. هنوز علت دقیق آن مشخص نیست. برخی می گویند این یک دلیل ژنتیکی است. اگر کودک شما دچار آسیب مغزی شده باشد، این ممکن است مقصر باشد.

تشخیص دادن آپراکسی

آپراکسی گفتاری در کودکان چیست و چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

اگر مشکوک هستید که فرزند شما CAS دارد، کجا می توانید برای تشخیص آن مراجعه کنید؟ باید آنها را نزد یک آسیب شناس گفتاری یا SLP ببرید. آنها می توانند گفتار کودک شما را بررسی کرده و هرگونه مشکل گفتاری را تشخیص دهند. آنها آزمایش می کنند که کودک شما چقدر می تواند گفتار را درک کند و به مهارت های حرکتی او نگاه کند. فاکتورهای مختلفی وجود دارد که آنها آزمایش می کنند تا تعیین کنند فرزند شما CAS دارد یا خیر. آنها ابتدا مهارت های حرکتی دهان خود را آزمایش می کنند. آنها این کار را خواهند کرد.

  • دیدن اینکه آیا کودک مبتلا به دیس آرتریا است یا نه، این یک ضعف در ناحیه دهان است. در حالی که بیشتر موارد CAS در دیس آرتری وجود ندارد، اما هنوز ارزش بررسی دارد.
  • به حرکات دهان نگاه کنید و ببینید که چقدر خوب هستند. کودک باید حرکات مشترک دهان مانند بیرون کشیدن زبان، لب زدن و غیره را انجام دهد.
  • سرعت حرکات دهان را بررسی کنید. آیا کودک می تواند حرکات سریع دهان را انجام دهد؟ در غیر این صورت، ممکن است CAS داشته باشند.
  • حرکات وانمود کننده دهان را با زندگی واقعی مقایسه کنید. به عنوان مثال، کودک می تواند وانمود کند که مقداری آب نبات می مکد، و سپس آب نبات واقعی به او داده می شود و نحوه مقایسه آنها را می بیند.

پس از آن، ممکن است صدای کودک یا ملودی گفتار او تحت بررسی باشد.

آزمایش هایی که درمانگر انجام می دهد.

برای آزمایش ها به جهت تشخیص دادن این گزینه، درمانگر شرایط زیر را بررسی می کند:

  • ببینید کودک چگونه هجاهای خاص را تحت فشار قرار می دهد. هجا به روش های خاصی تاکید می شود و نحوه استرس می تواند معنی کلمه را تغییر دهد. به عنوان مثال، کلمه موضوع. این دو معنی دارد که بسته به هجا تغییر می کند. اگر می گویید SUBject، در مورد یک موضوع صحبت می کنید. اگر می گویید subJECT، شما در مورد چیزی است که کسی به شما تحمیل کرده است صحبت می کنید. کودکان مبتلا به CAS در بدست آوردن هجاهای صحیح مشکل خواهند داشت.
  • در حال آزمایش برای تغییرات زمین. اگر صدای کودک شما در انتهای کلمه بالا رود وقتی که باید در ابتدا بالا برود، یا بالعکس، ممکن است نشانه CAS باشد.
  • به چگونگی مکث فرزندانتان هنگام مکالمه گوش دهید. مکث ها، ویرگول های جملات گفتاری شما هستند و اگر در زمان های اشتباه مکث داشته باشند، می تواند معنی جمله را تغییر دهد، یا همراهی با گفته های آنها را دشوار کند.
  • آنها همچنین به چگونگی گفتن صدای حروف از طرف فرزند شما گوش می دهند، چه به صورت ترکیبی و چه به صورت جداگانه.

هنگامی که می خواهیم بفهمیم کودک مبتلا به CAS یا اشکال دیگر در گفتار است، همه این عوامل با هم بازی می کنند. صرف نظر از تشخیص، آنها به شما و فرزندتان در یافتن درمان کمک می کنند. در حالی که CAS هیچ درمان مستقیمی ندارد، اما درمان می تواند به کودک کمک کند یاد بگیرد که چگونه درست صحبت کند.

درمان آپراکسی گفتاری در کودکان

آپراکسی گفتاری در کودکان چیست و چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد؟

اگر کودک شما مبتلا به CAS است، ممکن است تعجب کنید که چگونه می توان آن را درمان کرد، و آیا این تا بزرگسالی ادامه دارد. این در نهایت به شدت CAS بستگی دارد. برخی از کودکانی که CAS خفیف دارند می توانند تحت درمان قرار گیرند، یاد بگیرند که چگونه گفتار خود را مدیریت کنند و به عنوان یک عضو متوسط ​​جامعه شما رشد کنند. کسانی که مورد شدیدتری دارند، هنوز هم می توانند از درمان بهره مند شوند، اما ممکن است طولانی تر شود. درمان شامل وادار كردن كودك به واضح تر به واژه ها است.

درمان CAS شامل یادگیری نحوه حرکت دادن به موقع عضلات گفتاری با دستور مغز برای صحبت است. SLP شما می تواند به کودک شما کمک کند تا بهترین درمان را برای شدت CAS تشخیص دهد. گفتار درمانی شامل تمرین است و ممکن است از حواس مختلفی برای کمک به آنها در تلفظ هجاهای خاص استفاده کند. به عنوان مثال، ممکن است نشانه های فیزیکی وجود داشته باشد، مانند دست زدن به بازوی آنها هنگام گفتن صدای خاصی که در تلفظ آنها مشکل دارد. ممکن است نیاز به گوش دادن به ضبط شده های آنها نیز باشد.

بسته به شدت، ممکن است از راه های ارتباطی جایگزین تا بهبود آپراکسی گفتاری در کودکان استفاده شود.

کودکان ممکن است به جای آنها از رایانه، تلفن یا هر روش دیگری برای برقراری ارتباط استفاده کنند. این به کودک نمی آموزد که به فناوری وابسته باشد، بلکه در عوض به او مجرای صحبت می دهد تا زمانی که CAS بهتر شود. هدف نهایی یادگیری نحوه صحبت کردن است. درمان ممکن است مدتی طول بکشد و بهتر است رفتار کودک را کنترل کنید.

برخی از کودکان ممکن است احساس ناامیدی کنند زیرا قادر به صحبت صحیح نیستند و ممکن است به دلیل عدم توانایی در گفتگو مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. با بالا بردن روحیه کودک، روند درمان بسیار راحت تر می شود و می توانید شانس موفقیت بیشتری داشته باشید. درمان نیز ممکن است اغلب اتفاق بیفتد. اگر کودک شما مورد متوسطی دارد، ممکن است با مراجعه به درمان پنج بار در هفته شروع کند. هر چه بیشتر پیشرفت کنند، کمتر به پیشرفت نیاز دارند. حتی با بهبود گفتار، در صورت وجود لغزش باید کنترل شود.

جستجوی کمک!

علاوه بر یک گفتاردرمانگر، یک مشاور می تواند به کودک شما کمک کند تا با استرسی که هنگام آپراکسی گفتاری در کودکان تجربه می کند مقابله کند. یک مشاور می تواند به فرزند شما یادآوری کند که می تواند تجربیات خود را پشت سر بگذارد و در هر مشکلی که دارد به او کمک کند. اگر با فرزند خود یا هر مشکل خانوادگی دیگری مشکل دارید، یک مشاور نیز می تواند برای کمک به شما در آنجا باشد. از این رو می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا