واقعیت درمانی چیست؟

در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند.  یا تعریف ها برای جلوگیری از اختلالات روانی است و پیشگیری از آن ها یا این که برای تعریف ویژگی های مثبت شخصیتی در افراد است. همان طور که می دانید شخصیت در روان شناسی اگر انعطاف پذیر باشد بسیار مهم است. درمان که توسط روان شناسان بیان می شود می تواند در هر شخصی متفاوت باشد. تفاوت ها بیشتر در زمینه ای است که یک درمانگر اوضاع روحی بیمار خود را ارزیابی کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که واقعیت درمانی چیست؟ برای مثال اختلالات افسردگی یا اختلالات استرسی در همه افراد و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید.

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی می خواهیم در ارتباط با واقعیت درمانی چیست؟ صحبت کنیم.

واقعیت درمانی چیست؟

واقعیت درمانی چیست؟

واقعیت درمانی همه رفتارها را انتخاب می داند، به این معنی که شرایط روانی را در نظر نمی گیرد. این بر اساس مفهومی به نام نظریه انتخاب است، که می گوید انسان تنها پنج نیاز اساسی دارد که همه آن ها از نظر ژنتیکی هدایت می شوند و نمی توان آن ها را تغییر داد. به همین دلیل، واقعیت درمانی در دنیای درمان کمی بحث برانگیز است زیرا تشخیص بیماری های روانی را رد می کند.

ویلیام گلسر در سال 1962 واقعیت درمانی را توسعه داد

ویلیام گلسر در سال 1962 واقعیت درمانی را توسعه داد، اما او نظریه انتخاب را تا 34 سال بعد، در 1996 توصیف نکرد. او آن را به عنوان به روز رسانی یک مفهوم موجود به نام نظریه کنترل توصیف کرد زیرا فکر می کرد که این نام مثبت تر به نظر می رسد. نظریه انتخاب می گوید که افراد می توانند با مسئولیت پذیری بیشتر در قبال اعمال خود، زندگی خود را تحت کنترل خود در آورند. با خلأ ناشی از این روابط ضعیف همچنین می گوید که افراد احساسات منفی را انتخاب می کنند، که منجر به تصمیم گیری منفی افراد می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گلاسر معتقد است که راه حل برای زندگی شادتر نسبتاً ساده است: افرادی که انتخاب های بهتری انجام می دهند منجر به روابط بهتر و شادی کلی می شود. نظریه انتخاب حکم می کند که افراد در اصل خود در تلاش هستند تا پنج نیاز اساسی را برآورده کنند

پنج نیاز اساسی نظریه انتخاب و ارتباط آن با واقعیت درمانی

  • بقا: این شامل نیازهای استاندارد غذا و سرپناه، از جمله نیازهای روانی، مانند احساس امنیت و امنیت است.
  • عشق و تعلق: این بر روابط با همه، از جمله دوستان و خانواده، همکاران، معلمان و حتی حیوانات خانگی متمرکز است.
  • قدرت: این بدان معنا نیست که همه به دنبال دستیابی به حضور سلطه گرانه هستند، بلکه می گویند مردم می خواهند تغییراتی ایجاد کنند که به آن ها اجازه می دهد میراثی را پشت سر بگذارند.
  • آزادی: این نیاز می گوید که مردم باید احساس کنند که در زندگی روزمره و زندگی خلاق خود از خودمختاری برخوردارند.
  • سرگرمی: این امر بیش از یک تفریح ​​خوب، نشان می دهد که مردم باید لذت، طنز، آرامش و یادگیری را که برایشان جالب و رضایت بخش است، تجربه کنند.

حس تعلق در افراد چیست؟

تکنیک و واقعیت درمانی

در طول واقعیت درمانی، درمانگران با بیماران خود کار می کنند تا این چهار مفهوم را که توسط نظریه انتخاب ارائه شده است، درک کنند.

عادات رابطه در واقعیت درمانی برای افراد مختلف چگونه است

این امر به ویژه برای زوج هایی که به واقعیت درمانی علاقه دارند بسیار مهم است. این پیشنهاد می کند که هر تعاملی می تواند هفت عادت ارتباطی متصل کننده یا هفت رابطه ای را تمرین کند. عادات ارتباطی شامل حمایت، تشویق و گوش دادن است. در حالیکه عادت های قطع ارتباط شامل انتقاد، سرزنش و شکایت است.

کیفیت در مقابل جهان درک شده در واقعیت درمانی

واقعیت درمانی چیست؟

به گفته گلاسر، هر کس دنیای با کیفیتی را در ذهن خود دارد، جایی که اهداف و چشم اندازهای خود را در مورد زندگی خود ذخیره می کند. برای این که ذهن شما چیزی را بخشی از جهان با کیفیت بداند، فقط باید حداقل یک نیاز اساسی را برآورده کند. از طرف دیگر، جهان ادراک شده بسیار ذهنی تر است. در اصل، گلاسر توضیح می دهد که جهان درک شده بر اساس تمام تجربیات زندگی شما و همچنین سابقه شما است. از آن جا، هر تجربه یا شخصی که با آن رو به رو می شوید بر اساس مواردی که در گذشته برای شما اتفاق افتاده است ثبت می شود.

مقایسه مکان

مقایسه مکان عبارت است از مقایسه ذهنی آن چه می خواهید (دنیای با کیفیت) با آن چه دارید (جهان درک شده شما). گلاسر معتقد است که هرچه این دو به هم نزدیکتر باشند، فرد احساس بهتری دارد.

روانشناسی کنترل خارجی و خارجی در واقعیت درمانی

گلاسر معتقد است که هر انتخابی هدفمند است و مردم با اطلاعاتی که در اختیار دارند بهترین تلاش خود را انجام می دهند. گفته می شود، در واقعیت درمانی، گلاسر مردم را تشویق می کند که به این انتخاب ها عینی نگاه کنند تا بتوانند تعیین کنند که آیا آن ها را واقعاً به اهداف خود نزدیک می کنند یا خیر.

توسعه و حفظ اهداف شخصی در زندگی شما

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

واقعیت درمانی می تواند به چه چیزی کمک کند

از آن جا که واقعیت درمانی وابسته به باورهای نظریه انتخاب است. تکنیک های تمرین عمدتاً بر پنج نیاز اساسی که انسان ها در زندگی خود برآورده می کنند تمرکز دارد. در حالی که گلاسر معتقد است که انسان ها از نظر ژنتیکی برای دستیابی به هر پنج نیاز به حرکت درآمده اند. او می گوید که برخی افراد ممکن است به یکی از دیگری بیشتر نیاز داشته باشند. در حالی که بسیاری از درمانگران از مفاهیم واقعیت درمانی در تمرینات خود استفاده می کنند. برخی از اصول واقعیت درمانی در محیط های مدرسه بیشتر مفید بوده است.

ویلیام گلسر در مقاله ای برای The Education Digest توضیح داد که تعاملات و روابط متفکرانه تر دانش آموز و معلم می تواند نتیجه توانایی کودک را تغییر دهد.

احساس احترام کودک

ویلیام گلسر توضیح می دهد که این امر به این دلیل است که کودکان باید احساس احترام کنند و معلمان باید برای درک موانع فردی دانش آموزان تلاش کنند. زوج درمانی یکی دیگر از مواردی است که جنبه های واقعیت درمانی و نظریه انتخاب به ویژه مفید بوده است. این از زوج ها می خواهد تا در مورد آن چه مستقیماً مسئول آن هستند فکر کنند و بر روی چیزهای خوب کار کنند.

فواید واقعیت درمانی

از آن جا که واقعیت درمانی بر مسئولیت پذیری تأکید می کند، ثابت شده است که برای بزرگسالانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند بسیار مفید است. این نه تنها به آن ها کمک می کند تا تأثیرات منفی را که در گذشته بر زندگی آن ها داشته است تشخیص دهند، بلکه نشان داده شده است که احساس امید را افزایش می دهد.  این به این دلیل است که به آن ها کمک می کند احساس کنترل بیشتری داشته باشند. واقعیت درمانی همچنین ثابت کرده است که در محیط های مدرسه بسیار مفید است.  نه تنها بر خودکنترلی تأکید می کند، بلکه به بچه ها نشان می دهد که می توانند عواقب ناشی از رفتارها و کار مدرسه خود را کنترل کنند.

اثربخشی در واقعیت درمانی برای افراد مختلف چگونه است

واقعیت درمانی چیست؟

واقعیت درمانی ثابت کرده است که در گروه ها بسیار موثر است زیرا بر مسئولیت پذیری تأکید می کند. درک این مفهوم اغلب هنگام آموزش در کنار دیگران که مشارکت دارند نیز آسان تر است. با این وجود، به مردم می آموزد که خود را نیز مسئول بدانند.

در جلسات درمانی فردی عملکرد افراد به طور قابل توجهی کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

با این وجود، علاوه بر بهبود عملکرد با دانش آموزان، برای معلمان نیز مفید بوده است. این تا حدی به این دلیل است که تعامل با گروهی از افراد که تجربه مشابهی را تجربه می کنند به مردم کمک می کند، به طور کلی احساس تنهایی کمتر و حمایت بیشتر می کنند. بیمارانی که در جلسات واقعیت درمانی گروهی شرکت می کردند، عزت نفس خود را افزایش دادند، احساس کنترل تحت کنترل بالاتری را تجربه کردند و با استرس کنار آمدند.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا