تعلل در وقت خواب چیست؟

تعلل در وقت خواب چیست؟ یکی از مهم ترین فرآیند ها در روان شناسی خوابیدن است. خواب برای کسی انرژی و سلامتی بسیار مهم است. افرادی که دارای خواب مناسبی هستند می توانند انرژی مناسبی در طول روز کسب کنند. خوابیدن مراحل مختلفی دارد و روان شناسان راه حل های خابفص برای درست خوابیدن ارائه داده اند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات خوابیدن نیز وجود دارد. برخی اوقات بیماری های مختلف می توانند اختلالات خواب را به وجود بیاورند. اگر فردی نتواند برنامه خواب درستی داشته باشد دچار آزار و اذیت خواهد شد. در مقاله های قبل در ارتباط با خوابیدن و ویژگی های خواب خوب صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که تعلل در وقت خواب چیست؟

 در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. 

تعلل در وقت خواب چیست؟

تعلل در وقت خواب به پدیده ای اشاره دارد که در آن افراد برای انجام فعالیت هایی که در طول روز وقت ندارند از رختخواب منصرف می شوند. این راهی برای یافتن زمان برای اوقات فراغت و سرگرمی است اما به قیمت تعلل خواب.

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب”

تعلل در وقت خواب چیست؟

اصطلاح “به تعویق انداختن زمان خواب” در مقاله ای در سال 2014 معرفی شد. افزودن کلمه “انتقام” برای اولین بار در چین به کار رفت تا توصیف کند که چگونه افرادی که اغلب 12 ساعت کار می کنند، بیدار می مانند و تنها راه آن ها این است که کنترل خود را پس بگیرند. این اصطلاح به دنبال توئیت ویروسی روزنامه نگار دافنه کی لی رواج یافت. او این را چیزی توصیف می کند که زمانی اتفاق می افتد که “افرادی که کنترل زیادی بر زندگی روز خود ندارند از خوابیدن زود خودداری می کنند تا احساس آزادی خود را در ساعات پایانی شب به دست آورند.”

علائم تعلل در خواب  در افراد مختلف متفاوت است

دیر بیدار ماندن لزوماً نشانه انتقام از تعویق در زمان خواب نیست. محققان پیشنهاد می کنند که سه ویژگی اصلی تعلل در خواب را تعریف می کند:

  • تأخیر در به خواب رفتن باید زمان کلی خواب هر فرد را در شب کاهش دهد.
  • این تأخیر در به خواب رفتن به دلیل دیگری نیست، مانند بیمار شدن از یک منبع محیطی که باعث اختلال در خواب می شود.
  • افرادی که این رفتار را انجام می دهند کاملاً می دانند که ممکن است منجر به عواقب منفی شود، اما به هر حال تصمیم می گیرند که آن را انجام دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ممکن است بسته به موقعیت افراد و این که چرا آن ها احساس می کنند باید تا دیروقت بیدار بمانند، تأثیر متفاوتی داشته باشد. برای والدین کودکان خردسال، ساعت ها بعد از خواباندن بچه ها ممکن است تنها زمانی باشد که آن ها تنها می توانند تمرکز خود را بر روی کارهایی که می خواهند انجام دهند، داشته باشند. برای افرادی که برنامه کاری شلوغی دارند، نشستن روی کاناپه و تماشای پرشور برنامه های تلویزیونی ممکن است تنها زمانی برای تجربه آرامش بدون ساختار باشد.

زمان های مختلف برای استفاده از فعالیت های پر انرژی

برخی از افراد ممکن است از این ساعات دیر وقت و صبح زود برای سرگرمی یا انجام فعالیت های پر انرژی استفاده کنند. برای اکثر مردم، این فعالیت ها تمرکز دارند روی چیزهایی که به تلاش زیادی نیاز ندارند. خرید آنلاین، مرور مطالب در شبکه های اجتماعی، خواندن و تماشای سرویس های استریم، نمونه هایی از کارهایی است که مردم هنگام به تعویق انداختن از انجام آن‌ها لذت می برند.

چه کسی بر تعلل خواب تأثیر می گذارد

انتقام به تعویق انداختن زمان خواب چیزی است که بسیاری از مردم گهگاه با آن درگیر می شوند. افرادی که مشاغل پر استرس دارند، کسانی که ساعت های طولانی کار می کنند و والدینی که در طول روز وقت کمی برای خود دارند، تنها تعداد کمی از افرادی هستند که مرتباً این رفتار را انجام می دهند. اغلب کوچک شروع می شود.

ممکن است بیدار بمانید تا با تلفن خود بازی کنید یا به برنامه های مورد علاقه خود برسید. به زودی 10 یا 15 دقیقه به یک یا دو ساعت تبدیل می شود. در برخی موارد، ممکن است صبح زود از خواب بیدار شوید و قبل از تسلیم شدن و خوابیدن، کارهای بی اهمیت انجام دهید. یک مطالعه نشان داد که زنان و دانش آموزان بیشتر به تعویق افتادن در زمان خواب مشغول هستند. 

علل تعلل خواب در افراد

تعلل در وقت خواب چیست؟

کمبود کلی وقت آزاد در طول روز، عامل اصلی به تعویق انداختن زمان خواب است، اما عوامل دیگری نیز در این امر نقش دارند. مطالعه ای که در سال 2014 در مجله Frontiers of Psychology منتشر شد نشان می دهد که انتقام در تعویق انداختن زمان خواب با خودتنظیمی رابطه منفی دارد. در حالی که افرادی که این رفتار را انجام می دهند می خواهند بخوابند، رفتار آن ها با نیت آن ها مطابقت ندارد.  همچنین ممکن است افرادی که به تعویق می افتند هنگام خواب بیشتر مستعد تعلل به طور کلی باشند.

الگوهای طبیعی خواب شما نیز ممکن است نقشی داشته باشد. افرادی که به طور طبیعی مستعد به اصطلاح “جغد شب” هستند، ممکن است مجبور شوند خود را مجبور کنند که زود بیدار شوند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که رفتار ممکن است ناشی از تعامل بین عوامل مختلف، از جمله برنامه خواب طبیعی فرد و منابع کنترل خود باشد.

رفتار ها و استرس ها در ارتباط با خواب

استرس های اخیر مربوط به اثرات جهانی، از جمله همه گیری جهانی 2019 ، همچنین رفتارها را بدتر می کند. گزارش ها نشان می دهد که حدود 40 درصد از بزرگسالان در طول سال 2020 مشکلات خواب بیشتری را تجربه کرده اند با از بین رفتن حضور افراد در محل کار، خانه و مدرسه، بسیاری از مردم دریافتند که گذراندن وقت تنها به سختی به دست می آید. به تعویق انداختن زمان خواب راهی برای بسیاری از افراد است که در ساعات پایانی شب در زمان ارزشمندی به تنهایی فشار بیاورند.

فواید روانی تنهایی

ضربه

بیدار ماندن گاهی اوقات به احتمال زیاد تأثیر زیادی بر برنامه خواب، سلامتی یا رفاه کلی شما نخواهد داشت. مشکل این جا است که به تعویق انداختن زمان خواب به یک عادت معمول تبدیل می شود. شب های دیر به دنبال صبح زود می تواند منجر به کم خوابی شود. این محرومیت از خواب می تواند به توانایی شما در عملکرد روز بعد آسیب برساند و به مرور زمان بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد.

اثرات منفی محرومیت از خواب ناشی از انتقام از خواب

تعلل در وقت خواب چیست؟

اهمال کاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکل در تمرکز
  • فشار خون بالا
  • افزایش خطر مشکلات قلبی
  • ضعف ایمنی
  • حافظه بدتر

مشکلات مربوط به سلامت جسمانی اغلب با خواب ضعیف مرتبط است، اما توجه به این نکته نیز ضروری است که خواب نیز نقش مهمی در سلامت روان و بهزیستی ایفا می کند. تحقیقات نشان می دهد که مشکلات خواب حتی می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن بسیاری از مشکلات سلامت روانی از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی شود. اگر انتقام به تعویق انداختن زمان خواب برای شما مشکل ساز است، در این جا مواردی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

خواب را در اولویت قرار دهید

اگر هدف شما استراحت بهتر است، اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که خواب را در اولویت اول قرار دهید. به خود یادآوری کنید که چرا به موقع خوابیدن مهم است. اگر روز بعد احساس می کنید استراحت بیشتری دارید، به احتمال زیاد انرژی لازم برای انجام وظایفی که باید انجام دهید را دارید.

عادات خوب خواب را تمرین کنید

ایجاد برخی از شیوه های خواب با کیفیت می تواند کیفیت کلی و میزان خواب شما را بهبود بخشد. برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید شامل داشتن زمان خواب و بیداری ثابت، حذف الکل و کافئین در بعد از ظهر و عصر و ایجاد یک محیط راحت برای خواب است.

برنامه خود را ارزیابی کنید

از آن جا که برنامه شلوغ اغلب ریشه انتقام در تعویق هنگام خواب دارد، به خواسته های روزانه خود نگاهی دقیق بیندازید. چیزهایی را که مهم نیستند یا تمام وقت شما را می خورند حذف کنید. اگر فعالیت های روزمره شما را ناراضی و ناتمام می گذارد، در صورت امکان آن ها را رها کنید.

اگر از دست دادن آن ساعات ارزشمند روز خود ناراضی نباشید، کمتر احساس می کنید نیاز به انتقام از دست دادن زمان خود دارید.

 
منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا