رفتار تهاجمی منفعل چیست و چه کاری می توانم در مورد آن انجام دهم؟

پرخاشگری منفعل نوعی ارتباط و بیان است که می تواند ناسازگار و ناسالم باشد. با این وجود، این امر نیز بسیار رایج است. در این مقاله خواهید آموخت که رفتار منفعلانه – پرخاشگرانه چه عواملی را در پی دارد که می توانید نه تنها آن را در افراد دیگر شناسایی کنید بلکه خودتان نیز باشید تا بتوانید راه هایی برای تغییر آن پیدا کنید. در حقیقت در این مقاله ما می خواهیم بدانیم که رفتار تهاجمی منفعل چیست و چه کاری می توانم در مورد آن انجام دهم؟ اگر در این زمینه دچار مشکل شده اید می توانید از طریق مرکز مشاوره همکده اقدام کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

پرخاشگری منفعل چیست؟

ممکن است شنیده باشید که شخصی را منفعل-پرخاشگر می نامند، یا شاید خودتان نیز به آن متهم شده باشید، اما این اصطلاح به چه معناست و تفاوت آن با رفتار پرخاشگرانه منظم چیست؟ چه چیزی آن را منفعل می کند؟ برخلاف رفتار پرخاشگرانه، که شامل بیان آشکار افکار و احساسات منفی است، گاهی اوقات تا حد نقض دیگران، مانند داد زدن، لعن، درخواست کردن و استفاده از خشونت، برای ذکر چند نمونه، به طور کلی، پرخاشگری منفعل بسیار غیر مستقیم است و ظریف، و این جایی است که قسمت منفعل وارد می شود. ارتباط و رفتار منفعل به افرادی گفته می شود که قادر به ابراز احساسات و عواطف خود نیستند و تمایل دارند آنها را بتونه یا دفن کنند و با آنها ارتباط برقرار نکنند.

افراد منفعل می توانند مستعد یک طغیان عصبانی باشند، اما به طور معمول، نحوه برخورد با احساسات منفی به جای ناراحتی مخفیانه، منجر به سردرگمی می شود. وقتی این ناتوانی در ابراز صریح خود را با تماس با احساسات منفی مانند عصبانیت و کینه توام کنید، دچار پرخاشگری منفعل می شوید و نشانه های زیادی از آن وجود دارد. حتی اگر گاهی اوقات تشخیص آن دشوار باشد و برخی از اشکال آن فریبنده باشد، پرخاشگری منفعلانه می تواند به همان اندازه رفتارهای پرخاشگرانه خصمانه و کینه توز باشد. 

رفتار های پرخاشگرانه

رفتار تهاجمی منفعل چیست و چه کاری می توانم در مورد آن انجام دهم؟

  • اجتناب و فرار از مشکلات
  • تعمید یا اشتباه در انجام کاری به عمد
  • مرتباً شکایت و بهانه جویی
  • انتقاد و سرزنش دیگران
  • تمسخر، برخورد خاموش و ارتباطات استدلالی
  • نگرش ها و دیدگاه های بدبینانه و نا مربوط

اگرچه عصبانیت، ناامیدی، کینه و احساسات منفی دیگر طبیعی است، اما پرخاشگری منفعل سالم نیست. متأسفانه، با افرادی که چنین رفتارهایی را نشان می دهند. می توان آنها را عمیقاً درونی كرد، و بیان این احساسات می تواند نابجا شود. به جای ارتباط مستقیم، به صورت پرخاشگری منفعل ظاهر می شود. رفتار تهاجمی منفعل همچنین می تواند رفتارهای آموخته شده باشد و در بخش بعدی با برخی از دلایل وقوع آن آشنا خواهید شد.

چه عواملی باعث پرخاشگری منفعل می شود؟

بیشتر اوقات، رفتارها و سبک های ارتباطی آموخته می شوند و اغلب تحت تأثیر محیط ما قرار می گیرند و افراد منفعل-پرخاشگر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به عنوان مثال، اگر فردی تربیتی داشته باشد که در آن والدینی داشته باشد که رفتاری منفعلانه و پرخاشگرانه از خود بروز دهد، به راحتی می تواند این روش تفکر، برقراری ارتباط و برخورد با احساسات منفی را در پیش گیرد. از طرف دیگر، آنها همچنین می توانند در مکانی بزرگ شوند که از بیان احساسی که دارند دلسرد شوند. این می تواند منجر به رفتار منفعلانه یا رفتار نا درست شود. بسته به فرد، آنها هرگز نمی توانند یاد بگیرند که چگونه خود را بیان کنند. با این حال، آنها ممکن است راه خود را برای انجام این کار پیدا کنند، و این می تواند به صورت پرخاشگری منفعل ظاهر شود.

رفتار های پرخاشگرانه

افراد همچنین می توانند در بزرگسالی، پرخاشگری منفعلانه را بیاموزند، و برخی موارد نیز می تواند در موقعیت های منزوی، مانند محل کار یا روابط رخ دهد. به عنوان مثال، ممکن است کسی رفتارهای پرخاشگرانه منفعلانه را به عنوان راهی برای جلوگیری از درگیری ایجاد کند. پرخاشگری منفعل همچنین می تواند به دلیل بسیاری از شرایط بهداشت روان، مانند افسردگی، اضطراب، اختلال شخصیت، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی ایجاد شود.

هنوز هم، حتی استرس و سو مصرف مواد نیز باعث می شود افراد منفعل و پرخاشگر شوند. اگر شما یا کسی که می دانید در حال نشان دادن پرخاشگری منفعلانه نسبت به دیگران است، این همیشه نشان دهنده یک اختلال بهداشت روانی نیست. با این حال، توصیه می شود که از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید تا بتوانید ریشه یابی کنید که چرا خود را اینگونه ابراز می کنید تا بتوانید در عوض آنها را به روش های سالمتر کنار بیاورید.

در صورت پرخاشگری منفعل چه کاری باید انجام دهید؟

رفتار تهاجمی منفعل چیست و چه کاری می توانم در مورد آن انجام دهم؟

فهمیدن اینکه شما منفعل-پرخاشگر هستید آسان نیست. گاهی اوقات وقتی کسی به رفتار شما اشاره می کند و اینکه چگونه بر او یا دیگران تأثیر می گذارد، آگاهی حاصل می شود. شناخت مشکل اولین قدم برای بهبود و اصلاح این رفتارهاست. این فرایندی است که به طول می انجامد. تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد، اما افراد مطمئناً اگر متعهد باشند می توانند به سرعت پیشرفت بسیار خوبی داشته باشند. هنگام تلاش برای ایجاد تغییر باید یاد بگیرید که چگونه با احساسات منفی مانند خشم کنار بیایید. مهم است که بدانید عصبانی و ناراحت بودن اشکالی ندارد، اما باید به صورت سالم بیان شود.

باید مستقیم و قاطعانه باشد، اما برای دیگران مضر نباشد. با این حال، رسیدن به این مرحله و یادگیری چگونگی پذیرش منفی و کنار آمدن با آن ممکن است به کمک یک متخصص بهداشت روان نیاز داشته باشد که می تواند شما را در مسیر درست راهنمایی کند و به شما اجازه می دهد چیزهایی که باعث ناراحتی شما می شوند را کشف و صحبت کنید. یادگیری مهارت های ارزشمند کنار آمدن برای کنار آمدن با آنها.

چگونه به شخصی که دارای رفتار تهاجمی منفعل است کمک کنیم؟

اگر بتوانید نشانه های پرخاشگری منفعل را تشخیص دهید. متوجه این نوع رفتارها در افراد اطراف خود شده باشید، خواه آنها یک دوست، یکی از اعضای خانواده، یک شریک عاشقانه یا یک همکار باشند. رویارویی با یک فرد منفعل می تواند بسیار وظیفه چالش برانگیز زیرا همیشه توانایی واکنش بالایی وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، بسیار مهم است که شما با خصومت واکنش نشان ندهید. آنها حتی ممکن است با پرخاشگری منفعلانه تری به انتقاد سازنده شما پاسخ دهند. آنها ممکن است با گفته های شما موافقت کنند و بگویند که روی رفتار آنها کار می کنند. اما بعداً می توانند با این مسئله مخالفت کنند زیرا اکنون از شما ناراحت هستند.

همچنین باید انتظار داشته باشید كه آنها در مورد پرخاشگری منفعلانه خود انكار كنند. این می تواند صادقانه باشد زیرا بسیاری از افراد منفعل-پرخاشگر نمی فهمند که آنها چنین رفتار می کنند و ناامیدی خود را از دیگران می گیرند. در این شرایط، می توانید دست کمک بگیرید و به آنها اطمینان خاطر دهید و سعی کنید به آنها بفهمانید که بیان احساساتشان اشکالی ندارد. اگر این بلافاصله جواب نداد، نگران نباشید و ممکن است فرصتی پیدا کنید که دوباره آن را مطرح کنید. با این وجود، اگر به پرخاشگری منفعل اشاره نشود، فرد مورد نظر نمی تواند تغییرات لازم را برای اصلاح رفتار ایجاد کند.

همیشه سعی کنید در رابطه با نحوه برقراری ارتباط خود برخوردها و درگیری نداشته باشید. زیرا زبان پرخاشگرانه می تواند به آنها احساس کند که درجا قرار می گیرند و مورد انتقاد قرار می گیرند. به احتمال زیاد با آرامش و ارائه گوش خود و گوش دادن به صحبت های آنها، نتایج مثبت خواهید دید.

از کجا می توان برای رفتار منفعلانه تهاجمی کمک گرفت؟

رفتار تهاجمی منفعل چیست و چه کاری می توانم در مورد آن انجام دهم؟

اگر تمایل به تغییر رفتار منفعلانه منفعل وجود داشته باشد، افراد می توانند از کمک یک متخصص بهداشت روان مانند مشاور یا درمانگر بسیار بهره مند شوند. یکی از ساده ترین راه ها برای کمک به پرخاشگری منفعل استفاده از روش درمانی تلفنی است و در مرکز مشاوره همکده مشاوران مجوز و حرفه ای فقط با یک کلیک فاصله دارند. آنها می توانند مهارت های لازم را برای کنار آمدن با شما و داشتن سلامتی و بهره وری بیشتر در برابر افکار، عواطف و احساسات به شما ارائه دهند.

درمان تلفنی مزایای بسیاری دارد. برخی از قابل توجه ترین مزایا راحت بودن و مقرون به صرفه تر از جلسات درمانی حضوری سنتی است. این امر نیازی به سفر به یک مکان تعیین شده را از بین می برد و برنامه ریزی بسیار انعطاف پذیر است و به دلیل این موارد، درمان تلفنی قصد دارد بدون استرس باشد. همچنین کاملاً برجسته است و جدا از اینکه بتوانید از طریق پیامک، تماس یا ایمیل با درمانگر خود ارتباط برقرار کنید، می توانید از طریق گپ ویدیویی با آنها تعامل داشته باشید. این به شما امکان می دهد همان تعامل رو در رو را داشته باشید که با شخص درمانگر حضوری دریافت می کنید و به همان اندازه نیز موثر است.

سخن آخر

همانطور که قبلاً گفته شد، رفتار تهاجمی منفعل یک رفتار آموخته شده است. بنابراین نمی توان آن را یاد گرفت. افراد پرخاشگر منفعل می توانند تغییر کنند و تفاوت مهمی در نحوه پاسخگویی به احساسات منفی ایجاد کنند. این می تواند تأثیر مثبتی بر دید کلی آنها نسبت به زندگی داشته باشد. اگر با پرخاشگری منفعل دست و پنجه نرم می کنید، دریغ نکنید که با یک متخصص بهداشت روان تماس بگیرید که می تواند به شما کمک کند همه افکار شما را حل کند. و روند کار را گیج کننده کند. شما تنها نیستید و با اعتقاد به اینکه می توانید تغییر کنید. تغییر خواهید کرد و می توانید روابط خود را با دیگران بهبود بخشیده و زندگی شادتر و سالمی داشته باشید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا