حافظه از دست رفته چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

حافظه مهم ترین بخش در ذهن انسان است. ذهن انسان قابلیت های مختلفی را برای ما دارد. طبیعتاً از ذهن و حافظه استفاده های زیادی می توان کرد. نکته مهم این است که ما چگونه بتوانیم از حافظه خود به نحو مطلوب استفاده کنیم. نکته دیگر این است که هر شخصی در ذهن خود یک بخش بسیار قدرتمند دارد. ما نمی توانیم بگوییم که ذهن های افراد موفق وابسته به ژنتیک است. گاهی اوقات ممکن است این اتفاق بیفتد اما همیشگی نیست. در روان شناسی تعاریف متفاوتی از حافظه و بخش های مختلف آن وجود دارد. امروز می خواهیم ببینیم حافظه از دست رفته چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟ روان شناسان همیشه می گویند افراد باید با روش های مثل ورزش کردن حافظه خود را تقویت کنند.

همیشه باید این را بدانید که ذهن آشناست هم مانند بدن نیاز به تقویت دارد. در مقاله های قبل در ارتباط با این موضوع صحبت کردیم که حافظه در افراد چه تاثیری خواهد داشت. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با حافظه از دست رفته چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟ صحبت کنیم.

ما دوست داریم باور کنیم که همه خاطرات ما برای همیشه وجود دارد…

ما دوست داریم باور کنیم که همه خاطرات ما برای همیشه وجود دارد. اما با مغز، هر اتفاقی می افتد. ما می توانیم خاطرات خود را از دست بدهیم، آن ها را به خاطر بسپاریم، یا بدتر از آن، قسمت هایی از خاطراتمان وجود دارد که به نظر می رسد از دست رفته اند. در این پست، ما در مورد برخی از راه های فراموش کردن خاطرات صحبت خواهیم کرد.

Lacunar Amnesia یا  حافظه از دست رفته

حافظه از دست رفته چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

این فرم فراموشی، که ما از آن به عنوان حافظه زمان از دست رفته یاد خواهیم کرد، زمانی است که شما چیزی را درباره یک رویداد خاص و خاص فراموش کنید. ممکن است بقیه حافظه شما خوب باشد، اما بخشی از مغز شما که حاوی آن حافظه خاص است، در هیچ کجا یافت نمی شود. به این حالت فراموشی لاکونار گفته می شود زیرا در حافظه شما شکافی ایجاد می کند. یک حافظه از دست رفته وجود دارد و تلاش برای فهمیدن این که چه چیزی است ناامید کننده است. در بیشتر موارد، این به دلیل یک واقعه آسیب زا نیست، بلکه در عوض، آسیب مغزی به سیستم لیمبیک شما است. سیستم لیمبیک مسئول همه احساسات و خاطرات ما است.

برخی از نظریه های حافظه از دست رفته

برخی از نظریه ها در مورد چگونگی کارکرد خاطرات از دست رفته وجود دارد. استیون جانسون نظریه خود را دارد. وی به این باور اشاره می کند که خاطرات شما در دو قسمت مغز شما ذخیره شده است. یکی از این قسمت ها هیپوکامپ است که همان خاطرات عادی شماست. سپس، آمیگدالا وجود دارد. طبق تئوری، این جا جایی است که خاطرات احساسی شما ذخیره می شود. اگر به هیپوکامپ خود آسیب زده باشید، نمی توانید خاطرات طولانی مدت ایجاد کنید، اما اگر آمیگدال ذهن شما کار می کند، می توانید خاطرات ناخودآگاه و آسیب زا را ایجاد کنید.

احساس ناراحتی در ارتباط با این زمینه

اگر تحت این شرایط هستید، در صورت ملاقات با شخصی که در گذشته به شما آسیب زده است، ممکن است احساس ناراحتی داشته باشید. شما به خاطر نخواهید آورد که آنها چه کاری انجام داده اند، اما خواهید فهمید که این فرد خبر بدی است. این به این دلیل است که مغز می تواند خاطرات احساسی قوی را حفظ کند، حتی اگر فراموشی وجود داشته باشد. برای برخی، این تقریباً شبیه طرح یک فیلم به نظر می رسد، اما به نظر می رسد براساس درک فعلی ما از مغز، درست باشد.

بازنویسی خاطرات و حافظه از دست رفته

مطالعات دیگری نیز در مورد چگونگی کارکرد خاطرات از دست رفته انجام شده است. این باور جدید وجود دارد که هر وقت چیزی را به یاد می آورید، دوباره نوشته می شود. بنابراین، راهی برای پاک کردن یک حافظه وجود دارد. این بر اساس مطالعه ای است که روی موش ها انجام شده است. موش ها سعی می کردند رفتارهای آموخته شده خود مانند فشار دادن دکمه غذا را به یاد بیاورند. دانشمندان روند شیمیایی مورد نیاز برای یادآوری این رفتار را مسدود کردند. به نظر می رسد به جای یادآوری آن حافظه، حافظه پاک شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این تئوری می گوید اگر جلوی واکنش های شیمیایی یکسان را در انسان بگیرید، می توانید خاطرات خاصی را پاک کنید. ایده این اتفاق برای بعضی ها کمی ترسناک به نظر می رسد. اگر علم پیشرفت کند، آن ها می توانند خاطرات شما را پاک کنند. با این حال، وقتی می خواهیم آسیب دیدگی گذشته یا خاطرات ناخوشایند را فراموش کنیم، این ایده کمی وسوسه انگیز به نظر می رسد. به طور خلاصه این یک حافظه زمان از دست رفته است. راه های دیگری که می توانیم خاطرات از دست رفته را ایجاد کنیم چیست؟ بیایید بفهمیم

مفهوم خطاهای حافظه

حافظه از دست رفته چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

به نظر می رسد خطاهای حافظه چیزی است که رایانه شما دارد. با این حال، آن را به مغز اعمال می شود. خطا یا شکاف حافظه زمانی است که قادر به یادآوری حافظه خاصی نباشید. این مرکز معمولاً پیرامون جزئیات یا رویدادهای خاصی است که ممکن است تجربه کنید. خطای حافظه می تواند زمانی باشد که بخواهید چیزی را به یاد بیاورید که در واقع هرگز اتفاق نیفتاده است یا این که آن ها را به روشی متفاوت از واقعه واقعی به یاد بیاورید. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود فاصله حافظه رخ دهد، از جمله احساسات، تغییر در محیط و غیره. این عوامل یادآوری خاطرات را برای شما دشوار می کند. در این جا برخی از خطاهای رایج حافظه که می توان تجربه کرد وجود دارد.

مسدود کردن در حافظه از دست رفته

این  یک پدیده جالب است. آیا تا به حال سعی کرده اید چیزی را به خاطر بسپارید و متوجه شوید که می دانید چیست اما به دلایلی نمی توان آن را به خاطر آورد؟ این به عنوان مسدود کردن شناخته می شود. همه ما به نوعی مسدود کردن را تجربه کرده ایم و این همیشه در ناخوشایندترین زمان ها اتفاق می افتد. این همان اتفاقی است که در هنگام عدم دستیابی به اطلاعات رخ می دهد، و این می تواند به این دلیل باشد که حافظه به آنچه که می خواهید به خاطر بسپارید ضعیف تر است. مسدود کردن در هر سنی اتفاق می افتد، اما ممکن است با پیرتر شدن بیشتر اتفاق بیفتد.

غیبت

همه ما در مورد فرد غایب فکر می کنیم یا حرف می زنیم، اما ممکن است ندانیم که غیبت دقیقاً چیست. این زمانی است که در توجه شما شکاف وجود دارد، که باعث می شود شما قادر به یادآوری حافظه خاصی نباشید. حافظه شما از بین نمی رود و بعداً می توان آن را به یاد آورد. اما از آن جا که توجه شما در لحظه نیست، یادآوری آن را در آن زمان و آن جا دشوار می کند. یکی از دلایل رخ دادن غیبت این است که ما قادر به یادآوری اعمالی نیستیم که قصد داشتیم انجام دهیم.

خاطرات دروغین

حافظه از دست رفته چیست و چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟

آیا خاطرات شما به همان اندازه دقیق است که دوست دارید باور کنید؟ طبق نظریه خاطرات کاذ، که به عنوان تنظیم مجدد نیز شناخته می شود، ممکن است اینگونه نباشد. حافظه شما ممکن است دقیق نباشد یا حتی اصلاً واقعی نباشد. چگونه در جهان این اتفاق می افتد؟ برخی نظریه ها در این زمینه وجود دارد. با این اوصاف، یک حافظه می تواند در شما کاشته شود. اغلب اوقات، ممکن است یکی از اعضای خانواده شما از خاطره ای برای شما بگوید. آن ها ممکن است به اشتباه بخاطر بسپارند که از ابتدا حافظه درست نیست، اما چون آن ها خانواده شما هستند، آن ها را باور می کنید و یک حافظه کاذب کاشته می شود. روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند خاطرات دروغین نیز اتفاق بیفتد.

نکته

این باعث می شود خاطرات به خصوص در دادگاه غیرقابل اعتماد باشند. غالباً، خاطرات نادرست می توانند فردی را بی گناه در پشت میله های زندان قرار دهند.

جانبداری و حافظه از دست رفته

اعتقادات ما می تواند قضاوت و تفکر ما را محو کند. وقتی خاطره ای را به یاد می آوریم، ممکن است نسبت به خودمان تعصب داشته باشیم و بتوانیم خاطره ای را که در آن بد به نظر می رسیم به چیز مثبت تری تبدیل کنیم. اگر ما نسبت به منفی تعصب داشته باشیم، ممکن است حافظه منفی باشد حتی اگر آنقدرها هم بد نباشد.

تعصبات انواع مختلفی دارند.

تعصبات انواع مختلفی دارند. تعصب ثبات یک نوع از تعصبات است، که بازسازی گذشته را دشوار می کند تا بتواند متناسب با امروز باشد. پس از آن تعصب تغییر وجود دارد، این زمانی است که ما بیش از آن‌ چه اکنون احساس می کنیم در مقابل آنچه آن زمان احساس می کنیم اغراق می کنیم.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا