تخریب Ego چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

بسیاری از افرادی که سعی کرده اند کارهایی را انجام دهند که نیاز به اراده قوی دارند، وسوسه کنار آمدن را در یک زمان دیگر تحمل کرده اند. شاید شما تصمیم گرفته اید که سیگار را ترک کنید یا رژیم خود را حفظ کنید. ممکن است مواردی پیش آمده باشد که شما دیگر نمی توانستید بیشتر مقاومت کنید. چرا مهار کردن خود در فرصتی دیگر آسانتر بود؟ وقتی تسلیم آن اصرارهای ناسالم شده اید، ممکن است دچار تهی شدن خود شوید. در ارتباط با تخریب Ego می توانید به اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران، مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تعریف تخلیه نفس

کاهش Ego به این مفهوم اشاره دارد که خودکنترلی منبع محدودی است که می توانید آن را تخلیه کنید. در عبارت کاهش نفس، به معنای روانشناختی به کار رفته است. نفس خود، فعال تفکر است. این بخشی از شماست که تصمیم می گیرد چه کاری انجام دهد و براساس آن تصمیم عمل می کند. طبق نظریه های تخلیه نفس، تصمیمات و اقدامات انرژی ذهنی می گیرند. وقتی آن انرژی کمرنگ می شود، کنترل خود نیز کاهش می یابد.

نظریه تخلیه Ego

روی باومیستر، روانشناس اجتماعی، با کار در زمینه کنترل خود و قدرت اراده، نظریه کاهش هویت را توسعه داد. از زمان ارائه نظریه باومایستر، بسیاری از مطالعات تحقیقاتی انجام شده است تا دقیقاً مشخص شود تخلیه نفس چیست و چگونه کار می کند. روانشناسان مختلف اراده را به طرق مختلف مشاهده کرده و جنبه های مختلف آن را در رابطه با تخلیه نفس بررسی کرده اند.

اراده به عنوان یک عضله

یک فرضیه این است که اراده مانند عضله است. وقتی عضله خسته شد، قدرت اراده خود را از دست می دهید. با این حال، اگر این فرضیه درست باشد، ممکن است این باشد که اعمال اراده می تواند آن را به موقع تقویت کند. تحقیقات نشان داده است که بلافاصله پس از روبرو شدن اراده شما با چالشهای دشوار، قدرت اراده کاهش می یابد. با این وجود، تئوری عضله در مورد اراده می گوید که در فرصتی جداگانه، اراده ممکن است قویتر باشد.

اراده به عنوان انرژی در تخریب Ego 

Baumeister قدرت اراده را نوعی انرژی ذهنی می دانست. وقتی انرژی را مصرف می کنید، اراده شما کاهش می یابد. اگر نیروی اراده نوعی انرژی باشد، منطقی است که در زمان کمبود انرژی بدنی به راحتی تخلیه می شود.

فرضیه حفاظت

فرضیه حفاظت ایده ای است که می تواند از دو طریق متفاوت منیت را تخلیه کند. اول اینکه می توانید کاملاً تهی شوید. وقتی این اتفاق می افتد، شما اصلاً خویشتن داری ندارید. دومین نوع کاهش، کاهش جزئی است. در کاهش نسبی، منابع اراده شما کم است، اما از بین نرفته است. در این صورت، ممکن است از تلاش خود صرفه جویی کرده و بازهم هدف خود را محقق کنید حتی اگر کار بسیار سختی باشد.

چه عواملی در کاهش نفس موثر است؟

کاهش میزان نفوذ به احتمال زیاد در صورت وجود یک عامل موثر اتفاق می افتد. هرچه با عوامل بیشتری روبرو باشید، سریعتر منیتان تخلیه می شود. کنترل خود و بازیابی قدرت اراده پس از آن دشوارتر خواهد شد.

پریشانی احساسی

یک عامل در کاهش نفس، پریشانی عاطفی است. این وضعیت را در نظر بگیرید: همسر سیگاری سابق دچار حادثه شده و به بیمارستان منتقل می شود. سیگاری سابق که احساس ناراحتی و پریشانی می کند، یک بسته سیگار می خرد و دوباره شروع به سیگار کشیدن می کند. این یک اتفاق بسیار معمول است. چرا؟ منطقی است که به دلیل پریشانی عاطفی، اراده آنها از بین می رود.

ناآشنایی و تخریب Ego 

قرار گرفتن در یک محیط ناآشنا یا انجام کارهای ناآشنا ممکن است باعث تخلیه منیت شود. برای مقابله با چیز جدید صرفاً انرژی ذهنی لازم است تا انجام همان کارهایی که قبلاً انجام داده اید.

خستگی واهی

وقتی فکر می کنید در شرایطی خسته از نظر ذهنی هستید، ممکن است خستگی واهی داشته باشید. یعنی تخلیه منیت بیشتر وقتی اتفاق می افتد که انتظار داشته باشید اتفاق بیفتد. تحقیقات نشان داده است که خستگی توهمی از ظرفیت حافظه کاری بیشتری استفاده می کند و باعث می شود سریعتر خسته شوید. از طرف دیگر، اگر فکر می کنید که یک وضعیت مالیات ذهنی نخواهد داشت، می توانید کنترل بیشتری بر خود داشته باشید.

قند خون پایین

اگر گلوکز خون شما پایین باشد، به طور کلی انرژی کمتری دارید. محققان دریافته اند که وقتی افراد گلوکز خون کمی دارند، در برابر وسوسه مقاومت کمتری دارند. با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است عامل دیگری در این زمینه نقش داشته باشد زیرا فقط چشیدن چیزی شیرین می تواند اراده شما را بهبود بخشد حتی اگر آن را نخورید.

انتخاب و تخریب Ego 

وقتی احساس می کنید چاره ای برای انجام کاری ندارید یا خیر، سریعتر منابع اراده شما را تخلیه می کند. ممکن است شما مجبور به انجام کاری شوید، اما پس از آن وقتی اجازه دهید تصمیم خود را بگیرید، کمتر خودکنترلی نشان می دهید.

ناهنجاری شناختی

انجام یا گفتن چیزی که مغایر با آنچه شما اعتقاد دارید، از کنترل خود در شما نیز می کاهد. ناهماهنگی شناختی بین اعمال و اعتقادات شما را فرسوده می کند، و باعث می شود تخریب Ego سریعتر اتفاق بیفتد.

تنوع ضربان قلب

تنوع ضربان قلب به این واقعیت اشاره دارد که قلب هیچ کس در فواصل کاملاً پایدار نمی تپد. به عنوان مثال، در هنگام بازدم فاصله بیشتری نسبت به زمان های دیگر وجود دارد. به دلایل مختلف ضربان قلب می تواند بیشتر باشد. هنگامی که خودکنترلی کمتری داشته باشید، ضربان قلب شما بیشتر متفاوت است.

آیا سن مهم است؟

سرعت سریع تخلیه نفس ممکن است به سن بستگی داشته باشد. هنوز تحقیقات زیادی در مورد کاهش منیت در طول عمر انجام نشده است، بنابراین تشخیص آن دشوار است. بیشتر تحقیقات در مورد تخلیه منیت از دانشجویان به عنوان آزمودنی استفاده شده است. با این حال، چند مطالعه نشان داده است که افراد مسن نسبت به همتایان جوان خود در برابر کاهش منیت مقاومت بیشتری دارند.

گناه و فروپاشی خود

بعد از اتمام نفس، احتمال اینکه احساس گناه کنید کمتر است. در یک مطالعه، شرکت کنندگان به نقطه تخلیه نفس کشیده شدند. پس از آن، به آنها پولی داده شد که در صورت انتخاب می توانند به یک موسسه خیریه اهدا کنند. کسانی که دچار منفعت نفس می شوند معمولاً پول را برای خود نگه می داشتند نه اینکه آن را برای کمک به شخص دیگری اهدا کنند.

تخریب Ego در کارهای خاص کنترل خود

اگر کاری را انجام می دهید که به اراده زیادی نیاز دارد، کاهش منیت می تواند آن را دشوارتر کند اگر غیرممکن نباشد.

رژیم غذایی و تخریب Ego 

رعایت یک رژیم غذایی سخت می تواند بسیار دشوار باشد. رژیم گرفتن می تواند چالشی را به وجود آورد که دیگر تغییر در سبک زندگی باعث آن نمی شود. از آنجا که پایین بودن گلوکز در خون می تواند باعث کاهش سریع خود نفس شما شود، شما باید بین کم خوردن و خوردن یک حد خوب را طی کنید. به این خستگی ذهنی که ناشی از تغییر عادت است، اضافه کنید و می توانید بفهمید که رژیم گرفتن بسیار سخت است.

کاهش و هزینه کاهش منیت

محققان سه دلیل اصلی عدم کنترل خود کنترلی را یافته اند که می تواند باعث خرج زیاد مصرف کننده شود. یکی این که بین هدف رسیدن به خواسته شما و هدف پس انداز پول تضاد وجود دارد. مورد دوم زمانی اتفاق می افتد که شما به سادگی از پس هزینه های خود بر نمی آیید. سوم این است که وقتی منیت شما تخلیه می شود، بیشتر هزینه می کنید.

کاهش مصرف و سیگار کشیدن

فرض کنید در حال ترک سیگار هستید. اگر دچار کمبود نفس خود شوید، در برابر اشتیاق برای روشن شدن مقاومت بسیار سختی خواهید داشت. همانطور که تحقیقات نشان داده است، افراد هنگام کنترل خود به دلیل تخریب منیت، معمولاً به عادات قدیمی بازمی گردند.

کاهش میزان سندرم و سندرم قبل از قاعدگی

هر کسی که سندرم قبل از قاعدگی را تجربه می کند، کاهش کنترل خود را نشان می دهد. یک مطالعه تخلیه ایگو آنها را به افزایش انرژی مورد نیاز تخمدان ها در این قسمت از چرخه قاعدگی مرتبط دانست.

چگونه می توان از تخریب Ego جلوگیری کرد؟

مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا به حداقل رساندن تخلیه نفس خود انجام دهید.

در کوتاه مدت از استفاده بیش از حد از عضله اراده خود جلوگیری کنید

وقتی می خواهید بیش از حد خود را مهار کنید، سرعت اراده خود را کم می کنید. یک نمونه قطعنامه های سال نو است. وقتی مردم وضوح سال نو را می گیرند، اغلب چندین عادت را برای تغییر همزمان انتخاب می کنند. انگیزه واقعی آنها ممکن است در وهله اول کمبود داشته باشد زیرا دلیل اصلی آنها برای انجام این کار این است که شروع یک سال جدید است.

منیت آنها با تلاش مداوم آنها برای ترک عادت بد یا شروع عادت جدید، تهی می شود. سپس اگر چالشی جدید پیش بیاید، آنها اراده کمتری برای مدیریت آن دارند، حتی اگر برای آنها مهمتر باشد. بنابراین ممکن است بتوانید با ذخیره اراده خود برای تغییراتی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، از تخلیه نفس خود جلوگیری کنید.

با گذشت زمان به طور منظم از اراده خود استفاده کنید

در حالی که استفاده بیش از حد از اراده در مدت زمان کوتاه می تواند باعث از بین رفتن نفس خود شود، اما استفاده منظم از اراده شما با گذشت زمان ممکن است ذخایر اراده شما را افزایش دهد.

از اهداف پیاده سازی استفاده کنید

همانطور که قبلاً گفته شد، اگر فکر می کنید دچار تخلیه نفس و تخریب Ego می شوید، احتمال وقوع آن بیشتر است. بنابراین، اگر در موقعیتی قرار بگیرید که می دانید به اراده شدید احتیاج دارد، چه کاری می توانید انجام دهید؟ یک پاسخ استفاده از اهداف پیاده سازی است. اینها جملات if-then هستند که به شما کمک می کنند برنامه ریزی کنید که وقتی وسوسه می شود چه کار کنید

مثلاً بگویید که به یک مهمانی می روید. شما رژیم می گیرید و نگران هستید که غذاهای وسوسه انگیز زیادی به شما ارائه شود. می توانید با گفتن خود، “اگر میزبان کیکی را بیرون بیاورد، یک لیوان آب تازه به دست می آورم” قصد اجرای آن را تعیین کنید. عبارت if-then علاوه بر وسوسه، به شما موضوعی می دهد تا بتوانید روی آن تمرکز کنید. همچنین به شما فرصتی می دهد تا قبل از وقوع وسوسه، با انتخاب خود فکر کنید.

روحیه خود را بهبود ببخشید

اگر دچار تخلیه نفس خود شوید، ممکن است مدتی طول بکشد تا قدرت اراده خود را بازیابید. شما می توانید با بهبود خلق و خوی خود این روند را تسریع کنید. خواه با تماشای کمدی ها، گرفتن هدیه ای غافلگیر کننده و یا رفتن به جشنواره، روحیه خود را سبک کنید، روحیه ی بالا به شما کمک می کند تا بر تحلیل رفتن خود غلبه کنید.

به اندازه کافی خوابیدن و تخریب Ego 

آیا تا به حال متوجه شده اید که به نظر می رسد اوایل روز قدرت اراده بیشتری دارید؟ این برای اکثر مردم درست است و دلیل آن ممکن است این باشد که خواب اراده را دوباره تنظیم می کند. داشتن مقدار مناسب خواب می تواند در برابر تسلیم شدن در برابر اصرارهای ناسالم مقاومت کند.

از آنجا که گلوکز خون می تواند سطح انرژی شما را تحت تأثیر قرار دهد، می توانید با نگه داشتن قند خون در سطح ثابت، استعداد خود را در برابر کاهش ایگو خود مقاومت نشان دهید. این کار را می توانید با خوردن وعده های غذایی کم در فواصل زمانی مساوی در طول روز انجام دهید.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا