راه هایی برای کنترل خودتان

کنترل کردن خودتان کار سختی است اما می‌تواند در زندگی شما تفاوت زیادی ایجاد کرده و باعث مدیریت بهتر آن شود. کنترل بیشتر خودتان و کارهایتان باعث می‌شود حس کنید کنترل بیشتری روی کل زندگی‌تان دارید، در مورد شخصیت خود احساس بهتری داشته و عزت‌نفس شما بیشتر خواهد شد. راه هایی برای کنترل خودتان در ادامه بیان شدند.

افکار تأثیرگذار را بشناسید.

باید استراتژی‌ای داشته باشید تا برای مقاومت مقابل وسوسه‌ی ماندن در لحظه ی حال به شما کمک ‌کند تا بتوانید روی خودتان کنترل داشته باشید. با تهیه‌ی لیستی از رفتارهایی که می‌خواهید کنترل کنید و شرایطی که محرکی برای آن رفتار هستند شروع کنید. با تشخیص زمانی که کاری را تحت تأثیر عصبانیت انجام می‌دهید بهتر می‌توانید بین عصبانیت و عمل کردن وقفه ایجاد کنید.

گذاشتن محدودیت برای افکار تحریک‌کننده

ایجاد فضا برای فکر کمک می‌کند کارهای خود را با دیدگاهی منطقی‌تر ارزیابی کنید. این کار باعث می شود یاد بگیرید به جای اینکه تنها تحت تأثیر عصبانیت کاری کنید چگونه در کارها وقفه‌ای ایجاد نمایید.

تمرین تنفس با شکم

راه هایی برای کنترل خودتان

این پیشنهاد می‌تواند برای ترک سیگار یا دیگر عادات غذایی نیز مؤثر باشد. اگر تمایل به کشیدن سیگار یا عادات غذایی نادرست دارید به جای اینکه فوراً وارد مرحله‌ی ترک شوید تایمر گوشی خود را روی 5 دقیقه تنظیم کنید. حالا روی نفس کشیدن از شکم تمرکز نمایید. به خودتان یادآوری کنید که این میل تنها یک هوس است و نه نیاز بدن. در این پنج دقیقه با هر بار دم زمان خود را صرف فکر کردن به از بین رفتن این هوس کنید. یادداشتی از حس خود و اینکه آیا هنوز هم میل به سیگار یا غذا دارید تهیه کنید.

راه هایی برای کنترل خودتان – یک حواس‌ پرتی سالم پیدا کنید.

اگر تنها نشسته و حواستان را به مشکل بدهید جلوگیری از عصبانیت برای شما غیرممکن خواهد بود. به جای آن سعی کنید حواستان را به کار دیگری پرت کنید. این کار کمک می‌کند ذهنتان از عامل عصبانیت یا چیزی که هوس کرده‌اید دور شده و به شما فضایی می‌دهد تا در مورد اقدام مناسب برای آن شرایط تصمیم درستی بگیرید.

فعالیتی را شروع کنیدکه موقعیت را عوض کند.

علاوه بر پیدا کردن چیزی که در همان  لحظه حواستان را پرت کند باید سعی کنید رفتاری که می‌خواهید کنترل کنید را با یک رفتار جایگزین عوض کنید. با اختصاص دادن زمانی بیشتر به خودتان برای تصمیم‌گیری می‌توانید تصمیماتی قوی‌تر و بهتر بگیرید.

تهیه‌ی لیستی از کارها یا رفتارهایی که می‌خواهید کنترل کنید.

راه هایی برای کنترل خودتان

اگر کسانی که در زندگی شما هستند پیشنهادهایی برای عادات شما دارند به این ایده‌ها فکر کنید. به یاد داشته باشید تغییرات درست از درون شما هستند بنابراین علاوه بر واکنش دیگران، به ندای درونی و احساس خود نیز گوش دهید. شما باید برای ایجاد تغییر تلاش کرده و برای تغییرات واقعی رفتار خود، کنترل فردی را یاد بگیرید.

رفتار اصلی را از لیست خود انتخاب کنید.

همه‌ی ما در بخش‌هایی از زندگی خود می‌توانیم کنترل فردی و ادب بیشتری داشته باشیم، بنابراین به یاد داشته باشید به خودتان سخت نگیرید و بگذارید همه‌چیز آرام پیش برود. نگاهی به لیست خود کرده و چیزی که می‌خواهید روی آن کار کنید را انتخاب نمایید. تغییر عادات زمان می‌برد و ایجاد کنترل فردی نیاز به تلاش دارد. به انرژی خود احترام گذاشته و اهدافی واقع‌گرایانه و قابل‌دسترسی تعیین کنید.

راه هایی برای کنترل خودتان – در مورد آن رفتار تحقیق کنید.

تا می‌توانید تحقیق کنید که افراد دیگر در شرایط مشابه شما چه کاری برای کنترل خود انجام می دهند. از دوستان یا افراد موردعلاقه که تغییرات مشابهی در زندگی خود داشته‌اند سؤال کنید. می‌توانید در مورد رفتاری که می‌خواهید تغییر دهید در اینترنت بگردید.

راه هایی برای کنترل خودتان | مرکز مشاوره همکده

اهدافی واقع‌ گرایانه داشته باشید.

بخشی از شکست در زمینه‌ی ایجاد کنترل فردی این است که بخواهید یک شبه تغییر کرده یا بتوانید به سرعت یک رفتار بد را کنار بگذارید. برای احساس موفقیت در تلاش‌ها اهدافی ممکن برای خود در نظر بگیرید و به جای اینکه بخواهید یک‌باره آن رفتار را کنار بگذارید سعی کنید به تدریج آن را تضعیف نمایید.

پیشرفت خود را علامت بگذارید.

همیشه به یاد داشته باشید کلید کار پیشرفت است نه کامل بودن. تقویمی مخصوص تلاش‌های خود داشته باشید. اگر روزی بود که کنترل خود را از دست دادید آن را روی تقویم مشخص کنید و بنویسید چه چیزی باعث شد شما تحت تأثیر قرار گرفته و عصبانی شوید. هرچه بیشتر خودتان و الگوهایتان را بشناسید راحت‌تر می‌توانید آمدن زمان‌های سخت را تشخیص دهید.

راه هایی برای کنترل خودتان – ساخت فهرستی صادقانه از خودتان

راه هایی برای کنترل خودتان

یک لیست شخصی داشته باشید و بر اساس تجربیات شخصی شرایطی که در آن نادرست عمل می‌کنید را در این لیست بنویسید. داشتن آگاهی از محرک‌های عاطفی که باعث می‌شوند تحت تأثیر قرار گرفته و کنترل خود را از دست بدهید به تشخیص آن رفتار کمک خواهد کرد. آگاهی بیشتر از رفتارهای تأثیرگذار کمک می‌کند حس کنید کنترل بیشتری روی خودتان دارید و می‌توانید در مورد روش ایجاد کنترل روی خودتان تصمیم بگیرید. باید بدانید چه چیزی برای شما درست است و با آگاهی از اینکه چرا گاهی تحت تأثیر قرار می‌گیرید کنترل روی خود را بسازید.

به خودتان انگیزه دهید.

دلایل واضحی برای اینکه می‌خواهید آن رفتار را کنترل کنید داشته باشید و به خودتان آن‌ها را مرتباً یادآوری کنید. سعی کنید یک انگیزه‌ی درونی برای این کار را پیدا کنید. همچنین می‌توانید لیستی از دلایل را روی یک کاغذی کوچک در کیف پول خود داشته باشید یا یک یادآور در موبایلتان تنظیم کنید.

راه هایی برای کنترل خودتان – هدایت انرژی به سمت رفتارهای مثبت

سعی کنید رفتارهای متفاوتی را امتحان کنید تا جایگزینی برای رفتاری شوند که با کنترل فردی می خواهید آن را بپوشانید. به این فرایند مانند سفری برای پیدا کردن راهی که برای شما مؤثر است نگاه کنید. تلاش کنید اگر یک استراتژی برای شما مؤثر نبود ناامید نشده و به جای آن روی چیزی دیگری تمرین کنید. اهمیت دادن به خودتان باعث می‌شود تلاش بیشتری برای تغییر داشته و برای کنترل خود بهترین تلاش را انجام دهید.

سرگرمی‌های جدیدی پیدا کنید.

گم شدن در یک سرگرمی جدید مانند ماشین، پازل، موتورسیکلت، ورزش یا نقاشی، و هزاران مورد دیگر، می‌تواند راهی عالی برای پرت کردن حواس شما در زمان تمرین کنترل روی خود باشد. بخشی از تغییر رفتار جایگزینی آن با رفتاری است که سالم‌تر بوده و نمی‌تواند هیچ‌گونه شما را تحت تأثیر قرار دهد.

منابع زیادی در وب هستند که می‌توانید برای شروع به آن دسترسی داشته باشید، مانند رسانه‌های اجتماعی گروهی که در آن می‌توانید افراد دیگری را با علایق مشابه پیدا کنید.

راه هایی برای کنترل خودتان – خودتان را تشویق کنید.

مرتباً خودتان را برای تغییراتی که در زندگی می‌خواهید داشته باشید تشویق کنید. داشتن نگرشی مثبت می‌تواند واقعاً روی توانایی شما برای تمرین کنترل فردی اثر بگذارد. اگر حس می‌کنید به هدف‌های خود نمی‌رسید زیاد به خودتان سخت نگیرید. تمرکز خود را روی تلاش‌های متناوب بگذارید و از شکست‌های قبلی بگذرید. تنها کافی است دوباره امتحان کنید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا