چگونه هیجانات و احساسات خود را کنترل کنیم؟

احساسات بخشی حیاتی از زندگی روزمره ماست. چه بخاطر یک پیام کوتاه بخندید و چه در ترافیک و ساعت های شلوغی ناامید شوید. می دانید که پستی و بلندی هایی که تجربه می کنید می تواند به طور قابل توجهی بر روی سلامتی شما تأثیر بگذارد. توانایی شما در تنظیم این احساسات ، به نوبه خود بر نحوه درک شما توسط افراد اطرافتان تأثیر می گذارد. اگر در طول یک جلسه جدی به یک متن می خندید ، احتمالاً دیگران در اتاق رفتار شما را تایید نکرده و از شما ناراحت خواهند شد. از طرف دیگر ، اگر با عصبانیت نسبت به راننده ای که شما را در ترافیک نگه می دارد یا از شما سبقت می گیرد ، واکنش نشان دهید ، می توانید توجه ناخواسته ای را ایجاد کنید و حتی ممکن است زندگی خود را به خطر بیندازید. مطالعه احساسات یک علم دقیق نیست. روانشناسان هنوز در مورد ارتباط بدن و ذهن در واکنش عاطفی بحث می کنند. آن ها درباره این موضوع که طبقه بندی کاملی از احساسات وجود ندارند  و حتی در مورد اینکه آیا احساسات علت یا نتیجه روش برداشت ما از جهان هستند ، اطمینان ندارند. با این حال ، پیشرفت هایی در زمینه درک مفهوم تنظیم احساسات ، روند تأثیرگذاری بر نحوه احساس و بیان احساسات صورت گرفته است.  برای کنترل احساسات و درک مفهوم احساست می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. در این مرکز می توانید از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

پاسخ های عاطفی در کنترل احساسات

جیمز گروس ، روانشناس دانشگاه استنفورد (2001) یک مدل 4 مرحله ای برای ثبت توالی حوادثی که هنگام تحریک احساسات ما رخ می دهد ، ارائه داد. در آنچه او “الگوی معین” می نامد ، موقعیتی توجه ما را به خود جلب می کند ، که به نوبه خود ما را به ارزیابی یا تفکر درباره معنای وضعیت سوق می دهد. پاسخ های عاطفی ما ناشی از نحوه ارزیابی تجربیات خودمان است. برخی از پاسخ های عاطفی نیاز به رفتار خاصی ندارند. اگر احساسات متناسب با شرایط باشد و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید ، دیگر نیازی به نگرانی در مورد تغییر نحوه اداره امور نیست. خندیدن وقتی دیگران می خندند یکی از نمونه های واکنش مناسب است که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید. ابراز خشم نادرست ممکن است باعث شود شما احساس بهتری داشته باشید ، اما مناسب  و سازگار نیست. می توانید سرخوردگی خود را به روش های دیگری بیان کنید که به شما امکان می دهد آن احساسات عصبانیت را آزاد کنید یا در عوض سعی کنید راهی برای آرام کردن خود پیدا کنید. به گفته گروس و همکارش هوریا جزایری (2014) ، عدم توانایی در تنظیم احساسات ریشه اختلالات روانشناختی مانند افسردگی و اختلال شخصیت مرزی است. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک این مورد لازم است.

نقش کنترل احساسات در آسیب شناسی روانی

تنظیم عاطفی می تواند نقش ویژه ای در آسیب شناسی روانی داشته باشد. به عنوان مثال ، همان طور که در تحقیقات در زمینه شناخت درمانی نشان داده شده است، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می توانند از مداخلاتی بهره مند شوند که به آنها کمک می کند نحوه ارزیابی موقعیت های اجتماعی را تغییر دهند. گروس و جزایری معتقدند بسیاری از افراد دیگر که در سطح روانشناختی کمتر از بهینه کار می کنند ، می توانند به همین ترتیب از آموزش نحوه مدیریت بهتر احساسات خود در زندگی روزمره بهره مند شوند. خوشبختانه ، شما می توانید بسیاری از کارهای مربوط به تنظیم احساسات خود را قبل از اینکه شرایط تحریک آمیز رخ دهد ، بخوبی انجام دهید. با این حال اگر نمی توانید احساسات خود را به خوبی کنترل کنید، می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی کمک بگیرید.

کنترل احساسات و هیجانات موثر

مدیریت احساسات و هیجانات یک مسئله انتخابی است. با این حال بسیاری از مردم نمی توانند این حوزه از زندگی را کنترل کنند. مدیریت احساسات به طور موثر در واقع مانند ایجاد مهارت یا عادت است. این روشی برای انجام کار بهتر است و ما به عنوان انسان بیشترین مبارزه را با تغییر داریم. تغییر شیوه انجام کار معمولاً آسان نیست و وقتی صحبت از احساسات می شود ، حتی دشوارترهم می شود. وقتی احساس «هیجانی بودن» می کنیم ، آخرین کاری که می خواهیم انجام دهیم این است که آرام باشیم و سعی کنیم به طور پیشگیرانه با اوضاع کنار بیاییم. ما اغلب می خواهیم در مورد آنچه که ما را ناراحت می کند غر بزنیم. اگر کمی بیشتر در مورد چگونگی عملکرد احساسات خود اطلاع  کسب کنیم، در موقعیت بهتری قرار می گیریم و می توانیم از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنیم. یادگیری نحوه کنترل هیجانات و احساسات می تواند یکی از بهترین مهارت هایی باشد که در زندگی خود پرورش می دهید. احساسات و هیجانات به طور طبیعی تفکر انسان ها را در دست می گیرند با این حال هنوز هم راه هایی برای مقابله با این مسئله وجود دارد. شما می توانید با روش هایی برای کنترل هیجانات و احساسات خود اقدام نمایید. برای این کار بیایید ببینیم چه طور می توان هیجانات و احساسات را کنترل کرد؟!

اولین قدم در کنترل هیجانات آگاهی است.

اگر از زمان هایی که بیش از حد هیجانی یا احساساتی هستید یا واکنش بیش از حد نشان می دهید آگاهی ندارید ، چگونه می توانید برای مدیریت آن تلاش کنید؟ غیرممکن است شروع به کنترل احساسات خود کنید و به آن ها نام دهید. گاهی اوقات تشخیص آنچه احساس می کنیم دشوار است. دادن نام به هیجانات و احساسات به ما کمک می کند تا وضوح و شفافیت بیشتری را بدست آوریم. این روند برای حرکت به جلو ضروری است.

چرایی احساسات خود را کشف کنید.

هنگامی که احساس خود را شناسایی کردید ، بهتر است که دلیل این احساس را کشف کنید. چه چیزی باعث ایجاد این احساس در شما می شود؟ البته ، می تواند یک میلیون دلیل داشته باشد ، و برای فهمیدن شما باید مانند یک دوست صمیمی از خود بپرسید: “چه مشکلی وجود دارد؟ چه چیزی باعث می شود که من اینگونه احساس کنم؟ ” ذهن شما همیشه به دنبال پاسخ خواهد بود. بیشتر اوقات ، صرفاً طرز فکر شما در مورد شرایط باعث می شود هیجانی را که دارید احساس کنید. دلیل بزرگ تراینکه ما احساسات منفی را بیشتر درک می کنیم این است که ارزش های ما در آن لحظه وجود ندارند یا مورد احترام نیستند. به یاد داشته باشی که برای بهبود شرایط کشف چرایی هیجانات و احساسات اهمیت بسیار زیادی دارد.

نگاهی به تاثیر احساسات خود بیندازید.

بوتنیک می گوید: “احساسات زندگی ما را هیجان انگیز ، منحصر به فرد و پر جنب و جوش می کند.” “احساسات شدید می تواند بیانگر این باشد که ما زندگی را به طور کامل در آغوش می کشیم ، و واکنش های طبیعی خود را سرکوب نمی کنیم.” در واقع کاملا طبیعی است وقتی اتفاق خارق العاده ای می افتد، وقتی شرایط مناسب نیست و غیره احساس فشار عاطفی کنید. با این حال توجه داشته باشید، احساساتی که مرتباً از کنترل خارج می شوند ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • تعارض رابطه یا دوستی
  • مشکل در ارتباط با دیگران
  • مشکل در محل کار یا مدرسه
  • اصرار به استفاده از مواد برای کمک به مدیریت احساسات
  • طغیان های جسمی یا عاطفی

برای بررسی اینکه چگونه احساسات کنترل نشده شما بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد ، زمانی اختصاص دهید. با این کار شناسایی زمینه های مشکل (و پیگیری موفقیت) آسان تر خواهد بود. در این روند می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم کمک بگیرید.

هدف تنظیم است نه سرکوب

زمانی که احساسات خود را سرکوب می کنید، از تجربه و ابراز هیجانات خود جلوگیری می کنید. این مسئله می تواند آگاهانه یا به طور ناخودآگاه اتفاق بیفتد. سرکوب احساسات می تواند در بروز علا/سم سلامت روان و جسم نقش داشته باشد. از جمله این موارد عبارتند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • مسائل خواب
  • تنش و درد عضلانی
  • مشکل در کنترل استرس
  • سو مصرف مواد

از این رو باید سعی کنید که میان احساسات و هیجانات خود کنترل ایجاد کنید.

از خود بپرسید راه حل چیست؟

هنگامی که دلیل را کشف کردید ، برای بازپس گیری کنترل چه کاری می توانید انجام دهید؟ گاهی اوقات ، ممکن است لازم باشد طرز فکر خود را در مورد شرایط تغییر دهید. می بینید ، افکار شما مستقیماً به احساسات شما منجر می شود. بنابراین اگر احساس بدی دارید ، احتمالاً فکر منفی دارید که باعث می شود شما چنین احساسی داشته باشید. اگر شروع به فکر کردن به روش های دیگر ممکن برای بررسی وضعیت کنید ، بلافاصله احساس بهتری خواهید داشت. آنچه شما روی آن تمرکز می کنید گسترش می یابد! گاهی اوقات ، با درک ساده اینکه چرا شما در یک زمان خاص احساس خاصی می کنید ، هیجانات شما کاهش می یابد زیرا درک همیشه منجر به آرامش می شود.

واکنش های خود را انتخاب کنید.

این سخت ترین قسمت است. روشی که ما واکنش نشان می دهیم و احساسات خود را مدیریت می کنیم یک عادت است. آیا تا به حال افرادی را دیده اید که برای رهایی از شرایط و هیجانات خود فرار می کنند؟! یادگیری گوش دادن به احساسات خود ، شناسایی ، درک و سپس انتخاب آنها چیزی نیست که شما تصمیم بگیرید دو بار در هفته در وقت ناهار تمرین کنید. نه ، با تلاش و نظم مداوم است که می توانید این مهارت اساسی را ایجاد کنید.

منابع
healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا