EFT چیست و آیا موثر است؟

در روان شناسی فرآیند های بسیاری مانند EFT وجود دارد. برخی از آن ها را می شناسند و برخی هم ممکن است برای شما تازگی داشته باشند. این فرآیند ها بر اساس تحقیقات و فرضیات انجام شده توسط. دانشمندان مختلف انجام شده است. همان طور که می دانید برای مثال فروید نظریه روان کابی را ارائه کرده است که بسیار توانست در فرآیند های رشد کودکان و بزرگسالان تاثیر بگذارد.

نکته ای که باید بدانید این است که در یک سری فرآیند ها ما می آموزیم که چگونه به خودمان بیشتر کمک کنیم یا به عبارت دیگر چگونه از خودمان قدردانی کنیم. این که یک فرد ارزش خودش را بداند باعث می شود که به خودش بیشتر اعتماد کند و در زندگی یا کار خود موفق تر باشد. شخصی را فرض کنید که توانایی زیادی تا دارد اما به دلیل این که خودش را کم ارزش جلوه می دهد باعث می شود که در انجام کار دچار مشکل شود. 

هیجانات درمانی یکی از پیچیده ترین فرآیندهای بیولوژیکی بشر است.

هیجانات درمانی یکی از پیچیده ترین فرآیندهای بیولوژیکی بشر است. این کلمه به سال 1579 از کلمه فرانسوی emouvoir برمی گردد که به معنی “تحریک کردن” است.

احساسات چگونه اعمال و رفتار ما را هدایت می کنند؟

احساسات از نظر جسمی تجربه می شوند، تحت تأثیر افکار قرار می گیرند و اعمال و رفتار ما را هدایت می کنند.

درمان متمرکز بر احساسات می تواند ابزاری مفید به ویژه برای روابط باشد

از آن جا که احساسات بسیار تأثیرگذار هستند، درمان متمرکز بر احساسات می تواند ابزاری مفید به ویژه برای روابط باشد. ما در ادامه به بررسی آن چه متمرکز بر احساسات است می پردازیم و شامل روش ها و کاربرگ هایی برای استفاده شما هستیم.

EFT چیست و آیا موثر است؟

EFT چیست و آیا موثر است؟

درمان متمرکز بر احساسات و درمان متمرکز بر رفتار یا همان (EFT) مجموعه ای از رویکردهای درمانی برای افراد، زوج ها و خانواده ها است. آن ها شامل عناصر درمان تجربی مانند گشتالت و رویکردهای فرد محور، درمان سیستمیک و نظریه دلبستگی هستند.

روش های درمانی  EFT مبتنی بر چه چیزی است؟

این روش های درمانی به نیازهای انسان متصل است. این می تواند به افراد كمك كند تا حالات خود را تغییر دهند و روابط بین فردی را بهبود بخشند.  EFT به طور معمول یک درمان کوتاه مدت 8-20 جلسه ای است.

درمان متمرکز بر احساسات در دهه 1980

درمان متمرکز بر احساسات در دهه 1980 توسط روانشناس کانادایی سو جانسون توسعه یافت، وی بر احساسات متمرکز شد زیرا آن ها به طور معمول از مداخلات، به ویژه مواردی که بر روابط متمرکز هستند، کنار گذاشته می شوند.

این نوع درمان برای چه  زوج هایی طراحی شده است؟

این نوع درمان برای زوج هایی طراحی شده است که برای درک درستی از احساسات شریک زندگی و زندگی خود کار می کنند. در حالی که درمان متمرکز بر احساسات، نیازهای زوجین را برطرف می کند، درمان متمرکز بر احساسات توسط لسلی گرینبرگ و رابرت الیوت برای رفع نیازهای فردی هم توسعه داده شد.

تحقیقات جانسون و گرینبرگ (1992) در ارتباط با این زمینه

جانسون و گرینبرگ (1992) با مرور فیلم های جلسات زوج درمانی و انجام تجزیه و تحلیل وظایف، روش EFT را توسعه دادند تا مشخص شود چه عناصری منجر به تغییر مثبت می شوند. آن ها با مشاهده مشکلات به عنوان تقویت دوره ای الگوها و تعاملات بین شرکا، یک رویکرد تجربی – سیستمی را در پیش گرفتند. احساسات هم به عنوان یک پدیده درون فردی و هم به عنوان بخشی از کل سیستم ایجاد شده توسط تعاملات بین شرکا دیده می شوند.

اثر EFT

طبق گفته انجمن روانشناسی اروپا (2020)، EFT به عنوان یك روش درمانی تجویز شده برای افسردگی، مشكلات بین فردی، اختلال شخصیت اجتنابی و ضربه شناخته می شود.

بهبود بیماران با EFT

پزشکان ادعا می کنند که هم افراد و هم زوجین پس از درمان بهبود قابل توجهی را نشان می دهند، که این یک روش موثر برای هدایت افراد به پیوندهای ایمن و مطمئن با نتایج ماندگار است.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک متاآنالیز از مطالعات EFT نشان داد که درمان متمرکز بر احساسات با زوجین از موفقیت بیشتری نسبت به سایر مداخلات زوجین در آن زمان برخوردار است و این باعث کاهش پاسخ مغز به تهدید یک شریک عاشقانه می شود.

مراحل در EFT

EFT چیست و آیا موثر است؟

مراحل EFT کمک به افراد در رفع ناامنی های مربوط به دلبستگی و یادگیری نحوه تعامل با سایر افراد است. در چند مرحله EFT در افراد وجود دارد.

مرحله 1: تنش زدایی از چرخه
  • این مرحله به زن و شوهر کمک می کند تا درک کنند که چگونه تعاملات منفی آن ها چرخه پریشانی ایجاد می کند. در مرحله 1، موضوعات اصلی مورد توجه مشخص شده است.
  • مرحله 2 الگوهای منفی تعامل را نشان می دهد که با بروز این مسائل اصلی بوجود می آیند. این جا است که درمانگر به دنبال مشکل واقعی می افتد که باعث جدا شدن یا استرس بین زوجین می شود.
  • مرحله 3 تشخیص ترس های ناشناخته و احساسات منفی مربوط به دلبستگی در الگوهای تعامل منفی است. شرکا احساسات یکدیگر و نحوه ارتباط آن ها با چرخه تعامل مضر را کشف خواهند کرد.
  • در مرحله 4، درمانگر مسائل اصلی، الگوهای منفی  و احساسات و ترس های اساسی را به دلیل ارتباط با نیازهای دلبستگی هر فرد، دوباره فرم می دهد.
مرحله 2: تغییر الگوهای تعامل

این مرحله از شناسایی سبک های دلبستگی اساسی است که منجر به احساسات منفی می شود. 

مرحله 3: ادغام و ترکیب

در مراحل آخر، درمانگر زن و شوهر را به عنوان مربی انتخاب می کند تا از سبک های ارتباطی جدید برای بحث در مورد مشکلات قدیمی و ایجاد راه حل های جدید استفاده کنند. این زوجین مهارت های درمانی در خارج از جلسات را تمرین می کنند و برنامه ای را تهیه می کنند تا الگوهای تعامل جدید را بخشی ثابت از زندگی خود کنند.

چند تکنیک فرآیند ضدعفونی EFT

در درمان متمرکز بر احساسات، انواع تکنیک های درمانی برای دستیابی به اهداف خاص بر اساس محل زندگی فرد یا زوجین استفاده می شود.

توصیف روند تغییر شناختی و عاطفی بیماران

این تجزیه و تحلیل سعی در توصیف روند تغییر شناختی و عاطفی بیماران داشت تا شرایط قابل اطمینان تری را برای درمانگران در اختیار پزشکان قرار دهد. این تکنیک ها یا وظایف در پنج گروه طبقه بندی می شوند: همدلی، رابطه ای، تجربه، پردازش مجدد و عمل.

تکنیک های مبتنی بر همدلی

تکنیک های مبتنی بر همدلی از کاوش همدلی برای تجربیات مربوط به مسئله و تأیید همدلی برای انتقال احساسات دردناک به محل تأیید خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، شناسایی احساس آسیب پذیری (احساسی دردناک مربوط به خود) در جایی تأیید می شود که بیمار احساس درک، امیدواری و قدرت می کند.

فنون رابطه ای

تکنیک های رابطه ای کسانی هستند که به ایجاد اتحاد درمانی مانند ایجاد یک محیط کاری مولد، کاوش اهداف و سرمایه گذاری در درمان برای درک بیشتر خود توجه دارند.

تکنیک  فنون رابطه ای معمولاً در مراحل ابتدایی درمان استفاده می شوند

EFT چیست و آیا موثر است؟

این تکنیک ها معمولاً در مراحل ابتدایی درمان استفاده می شوند. اما در مراحل مختلفی که ممکن است مشتری با مشکل رو به رو شود گسترش می یابد. در این موارد، اتحاد باید ترمیم شود و فرصتی برای درک بیشتر خود و پیوند عمیق تری پیدا شود.

تجربه تکنیک ها

تکنیک های تجربه شامل پاکسازی فضا، تمرکز بر روی تجربیات و آموزش احساس و بیان احساسات به بیماران است. مواردی مانند باز کردن سیستماتیک تحریک آمیز و کار روی صندلی برای کمک به بیماران در بیان موفقیت آمیز احساسات مناسب استفاده می شود.

پردازش مجدد وظایف

پردازش مجدد وظایف هم موقعیتی است و هم ادراکی. آن ها شامل برخورد با تجارب دشوار یا آسیب زا از طریق بازگویی تروما است. علاوه بر این، به عنوان “اعتراض معنی دار” شناخته می شوند.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا