رقص درمانی چیست؟

رقص درمانی یک ابزار روان درمانی است که می تواند سلامتی جسمی، روانی و ذهنی را بهبود بخشد. بررسی های زیادی نشان می دهد که رقص درمانی ممکن است فواید متعددی داشته و در کاهش افسردگی، بهبود راه رفتن در بیماری پارکینسون و کاهش فشار خون بالا موثر باشد. اگرچه مطالعات بیشتری برای تأیید این مزایا ضروری است. طبق گفته انجمن رقص درمانی آمریکا (ADTA)، حرکت درمانی رقص که به عنوان رقص درمانی نیز شناخته می شود، استفاده روان درمانی از حرکت برای بهبود سلامت و تندرستی است.

بررسی های زیادی فواید و مزایای رقص درمانی را مورد بررسی قرار داده است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که رقصیدن ممکن است در درمان و بهبود علائم برخی از زمینه های سلامتی تاثیر زیادی داشته باشد. اینها شامل سلامت روانی، مانند کاهش علائم افسردگی، و سلامت جسمانی، مانند بهبود ظرفیت ورزش در افراد مبتلا به نارسایی قلبی است.

رقص یک تمرین کامل برای بدن محسوب می شود و در عین حال ذهن را تحریک می کند و حتی می تواند روان آدمی را تحت تاثیر قرار دهد. برای همین بسیاری از مردم رقصیدن و رقص درمانی را به تمرینات خسته کننده در باشگاه ترجیح می دهند.

رقص درمانی چه فواید و مزایایی دارد؟

طبق انجمن رقص درمانی آمریکا، رقص درمانی می تواند تمام جنبه های فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین رقص می تواند مزایای زیادی برای سلامت روان و جسم افراد داشته باشد. مهمترین مزایای رقص درمانی عبارتند از:

افزایش انعطاف پذیری بدن

رقص درمانی چابکی و انعطاف پذیری را افزایش می دهد. بسیاری از ما به دلیل سبک زندگی کم تحرک، بدنی سفت و انعطاف ناپذیر داریم. از طرفی هم افزایش سن و انجام حرکات تکراری (مثلاً کار در کارخانه) نیز می تواند باعث سفتی و درد مفاصل شود. این در حالی است که رقص می تواند سفتی عضلات را تا حدود زیادی کاهش و نشاط را افزایش دهد. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که دراسکی‌بازانی که چندین ماه تمرین رقص داشتند، رقص درمانی انعطاف‌پذیری ستون فقرات و تحرک مفاصل را بهبود بخشیده است. حتی باعث افزایش سرعت و چابکی آنها شده است و سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد.

بهبود سلامت قلب

اگر نگران سلامت قلب خود هستید، رقصیدن می تواند یک گزینه درمانی مناسب برای شما باشد. تحقیقات نشان می دهد که رقص مکرر و با شدت متوسط ​​ممکن است مرگ زودهنگام ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. محققان دریافتند که در مقایسه با پیاده روی، رقص درمانی فواید بیشتری داشته است.

کاهش وزن

رقص درمانی به کاهش وزن کمک می کند. امروزه بسیاری از افراد به دلیل عدم تحرک به سختی وزن خود را کاهش می دهند. ما شانس کافی برای حرکت دادن بدن خود را در طول یک برنامه منظم روزانه نداریم. با این حال، رقصیدن حتی برای سی دقیقه در روز می تواند به کاهش وزن کمک کند. از آنجا که رقص تمرینات هوازی را با تقویت عضلات ترکیب می کند، می تواند تاثیر زیادی در کاهش کالری بدن داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که یک ساعت زومبای با شدت متوسط ​​تا بالا می تواند بین 300 تا 900 کالری بسوزاند!

فواید رقص درمانی برای سلامت عاطفی

رقص درمانی چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

رقصیدن علاوه بر مزایای جسمی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روان و بهبود عاطفی داشته باشد. رقص درمانی می تواند خلق و خو را بهبود می بخشد و استرس را آزاد می کند. هیچ چیز به اندازه رقصیدن نمی تواند استرس را از بین ببرد.

بررسی ها نشان می دهد که رقص درمانی علاوه بر دانش آموزان ، در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند سرطان سینه و پارکینسون افسردگی و استرس را نیز کاهش می دهد . مطالعه دیگری در سال 2014 نشان داد که رقصیدن بیشتر از سایر انواع ورزش باعث افزایش ترشح اندورفین و کاهش سطح کورتیزول می شود.

عزت نفس و اعتماد به نفس را بهبود می بخشد. بدون شک با کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخواه خود، در پوست خود احساس راحتی بیشتری می کنید. مطمئناً می‌توانید با دویدن روی تردمیل وزن خود را کم کنید، اما رقصیدن راه سرگرم‌کننده‌تری برای کاهش وزن است.

فواید ذهنی رقصیدن

رقص درمانی حافظه و توانایی های شناختی را تقویت می کند. بررسی ها نشان می دهد که رقص زومبا به بهبود حافظه کاری، عملکرد حرکتی و علائم افسردگی در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا کمک می کند. مطالعه دیگری نشان داد در زنان 57 تا 90 ساله که به مدت 6 هفته در زومبا شرکت کردند، قدرت مغز و شناخت آنها تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است. حتی برخی از پزشکان برای بیمارانی که از آسیب های مغزی بهبود می یابند، کلاس های رقص تجویز می کنند. چون رقصیدن می تواند استقامت ذهنی و سطح انرژی ما را بهبود بخشد.

خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. از آنجایی که رقص حافظه را بهبود می بخشد، جای تعجب نیست که می تواند خطر زوال عقل را نیز کاهش دهد. بررسی ها نشان می دهد که 60 تا 120 دقیقه تای چی یا رقص در هفته بیشتر از سایر تمرینات ذهن و بدنی حافظه بیماران را بهبود می بخشد، حتی در بزرگسالانی که قبلاً افت ذهنی داشتند. این تمرینات همچنین انعطاف پذیری شناختی را بیش از سایر فعالیت های ذهن و بدن بهبود می بخشد.

همچنین رقص درمانی ماده سفید را در مغز سالمندان افزایش می دهد. مطالعه دیگری در سال 2017 نشان داد که رقص باعث افزایش ماده سفید می شود که معمولاً به دلیل افزایش سن کاهش می یابد. وجود ماده سفید می تواند سرعت شناخت و تفکر را بهبود بخشد.

رقص درمانی چقدر موثر است؟

رقص درمانی چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

تحقیقات نشان داده است که رقص درمانی می تواند در درمان مشکلات روانی مانند اختلال در غذا خوردن، افسردگی و اضطراب موثر باشد. برخی از نمونه های اخیر عبارتند از:

  • مطالعه‌ای در مجله The Arts in Psychotherapy (2007) نشان داد که رقص درمانی تأثیر مثبتی بر شرکت‌کنندگانی دارد که علائم افسردگی را تجربه می‌کنند.
  • مطالعه ای از مجله آمریکایی رقص درمانی (2004) که در آن 54 دانش آموز در یک برنامه پیشگیری از خشونت رقص درمانی شرکت کردند، نشان داد که پرخاشگری در میان شرکت کنندگان کاهش یافته و رفتارهای اجتماعی در بیماران را بهبود بخشیده است.
  • مطالعه ای از Alzheimer’s Care Today (2009) نشان می دهد که DMT می تواند به طور مستقیم یادآوری حافظه را در افراد مبتلا به زوال عقل بهبود بخشد.
  • بررسی ادبیات مجله آمریکایی رقص درمانی نشان داد که DMT ممکن است یک گزینه درمانی برای کودکان در طیف اوتیسم باشد.
  • رقص/حرکت درمانی با توجه به مولفه های اجتماعی و فیزیکی آن به عنوان یک گزینه درمانی برای چاقی کودکان مورد توجه قرار گرفته است.
  • اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه DMT می تواند در سایر تنظیمات چقدر موثر باشد مورد نیاز است، اما همچنان به عنوان یک روش درمانی مناسب برای بسیاری از مسائل سلامت جسمی و روانی امیدوار کننده است.
  • بیماری پارکینسون یک بیماری تخریب‌کننده عصبی است که راه رفتن را مختل می‌کند و می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد. یک مرور در سال 2018، 40 مطالعه و پنج مرور را بررسی کرد که اثرات رقص و موسیقی بر علائم این بیماری را بررسی می‌کردند. نتایج نشان داد که رقص درمانی برای بیماران مبتلا به پارکینسون ممکن است راه رفتن را بهبود بخشد.

چرا رقص درمانی با رقص معمولی متفاوت است؟

اکثر مردم می دانند که رقص می تواند برای سلامتی آنها مفید باشد. استقامت قلبی عروقی، تون عضلانی، تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد. رقص همچنین می تواند خلق و خوی فرد را تقویت کند ، تصویر بدن او را بهبود بخشد و فرصتی برای سرگرمی فراهم کند که ممکن است استرس و اضطراب کلی را کاهش دهد. در حالی که این عناصر مطمئناً مفید هستند، رقص درمانی در یک سطحی بالاتر از رقص قرار دارد.

حرکت در محیط رقص درمانی با ورزش معمولی فرق دارد. در رقص درمانی کنش ها، سیالیت و حرکت بدن بیشتر بر اساس زبان بدن انجام می گیرند. در این روش یک درمانگر حرکات بدن و زبان بدن ، رفتارهای غیرکلامی و عبارات احساسی بیمار را ارزیابی می‌کند تا راهکارهای بیشتری را برای رفع نیاز های بدن او ارائه دهد.

سخن آخر

رقص فواید بی شماری برای ذهن، بدن و روان دارد. جای تعجب نیست که زومبا و سایر کلاس‌های جنبش در چند دهه اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. اگر به دنبال یک تمرین جدید برای تغییر روتین خود هستید، رقصیدن را در نظر بگیرید تا بتوانید کمی روحیه خود را تقویت کنید. اگر چه برخی راهکار ها مانند رقص درمانی برای درمان و تسکین علائم بسیاری از بیماری ها وجود دارند اما افراد زیادی هم از این روندهای درمانی زیاد استقبال نمی کنند. این در حالی است که گزینه های دیگری هم برای درمان این شرایط وجود دارد.

برخی گزینه ها مانند مشاوره با یک روانشناس و درمانگر می تواند راهکار مناسبی برای درمان و رفع علائم بیماری های روانی مانند استرس و اضطراب باشد. حتی در برخی شرایط تجویز داروهای مناسب توسط یک روانپزشک برای بیماران مبتلا به اختلالات روانی می تواند از بروز عوارض جدی و خطرناک آن پیشگیری کند. برهمین اساس بهتر است برای درمان وضعیت خود سریعا اقدام کنید.

منابع
https://www.powerofpositivity.comhttps://www.goodtherapy.orghttps://www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا