رفتار اجتنابی چیست و چقدر مضر است؟

آیا تا به حال درباره رفتار اجتنابی چیزی شنیده اید؟ حتی اگر این کار را نکرده باشید، احتمال اینکه در دوره ای از زندگی خود با آن روبرو شده باشید بسیار زیاد است. ممکن است خودتان رفتارهای اجتناب را نشان داده باشید، یا دیگران در اطراف شما داشته باشند. رفتارهای اجتنابی شیوه هایی است که کودکان معمولاً انجام می دهند و این کاملا طبیعی است. مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید که یک فرد بالغ به طور مداوم رفتار اجتنابی را نشان می دهد. 

رفتار اجتنابی چیست؟

رفتارهای اجتنابی عملیاتی است که افراد برای فرار از احساسات یا افکار دشوار انجام می دهند. انواع مختلفی از رفتارها وجود دارد که می تواند به عنوان اجتناب طبقه بندی شود. به عنوان مثال ممکن است وقتی کودک اشتباهی مرتکب می شود و اتفاقات رخ داده را به گردن یک دوست خیالی می اندازد که فکر می کند در جای خود مجازات می شود.

رفتارهای اجتنابی غالباً با عدم بلوغ همراه هستند، به همین دلیل این رفتارها در کودکان معمولاً بروز می کند. اگر احتمال به دردسر افتادن یا انجام کاری که آنها نمی خواهند انجام دهند وجود دارد، کودکان ممکن است رفتارهای اجتنابی از خود نشان دهند. اگر کودک نمی خواهد به پزشک مراجعه کند، مثال دیگر می تواند باشد. آنها ترسیده اند، اما ممکن است به جای اعتراف به ترس خود، بگویند این عروسک آنهاست که نمی خواهد برود. ممکن است والدین با توضیح دادن به عروسک – به جای کودک – که هیچ چیز ترسناک نیست، از پس این مسئله برمی آیند.

به عنوان یک بزرگسال انتظار می رود که با ترسهای خود روبرو شوید و آنها را تسخیر کنید، به همین دلیل دیدن رفتارهای اجتناب در افرادی که به سن بلوغ رسیده اند، می تواند باعث بدرفتاری شود. کسانی که هنوز در بزرگسالی اجتناب می کنند ممکن است با یک اختلال اضطرابی زندگی کنند و اجتناب یکی از راه های بروز این اختلال است.

خطرات رفتار اجتنابی

رفتار اجتنابی چیست و چقدر مضر است؟

رفتار اجتنابی چیست که می تواند برای شما در بزرگسالی چنین مشکلاتی ایجاد کند؟ خوب، وقتی دیگر کودک نیستید، احتمالاً دیگر والدینی ندارید که شما را مجبور به انجام کارهای لازم برای داشتن یک سبک زندگی مسئولانه کند. اگر از موارد ضروری برای ادامه حرکت مسیر زندگی خود پرهیز کنید، ممکن است زندگی شما متوقف شود.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم که شما یک رفتار اجتنابی دارید زیرا اضطراب اجتماعی دارید. شما نمی خواهید خانه را ترک کنید زیرا به طور معلولی کمرو هستید. این بدان معناست که حتی اگر برای مصاحبه شغلی برنامه ریزی کرده باشید، نمی توانید کاملاً خود را به آنجا برسانید و به مصاحبه بروید. بنابراین، شما این فرصت را از دست می دهید و صورت حساب های شما شروع به جمع شدن می کنند.

بدون منبع درآمد، می توانید با اخراج یا سلب مالکیت از اموال خود روبرو شوید. این زنجیره از وقایع را می توان به رفتار اجتناب از خود و غلبه بر ترس شما ترسیم کرد. مثال دیگر ممکن است در صورت فوت عزیزی باشد. شما نمی توانید تصور کنید که بدون آنها زندگی کنید، بنابراین مانند زندگی آنها رفتار می کنید و آنها فقط چند روز به سفر رفته اند. شما در خانه اقامت می کنید، متقاعد شده اید که برای سلام و احوالپرسی هنگام بازگشت باید آنجا باشید.

در نتیجه، شما به محل کار خود نمی روید و اخراج می شوید. روابط شما با سایر اعضای خانواده و دوستان نیز دچار مشکل می شود زیرا شما از پذیرش واقعیت امتناع می ورزید. شاید شما آنقدر قصد داشته باشید که به این ایده که عزیزتان هنوز زنده است چسبیده باشید و به همه بگویید که این یک اشتباه بوده است و این شخص دیگری بوده که به جای آنها دفن شده است.

اجتناب می تواند زندگی شما را خراب کند

رفتار اجتنابی چیست و چقدر مضر است؟

با افرادی که مرتباً اجتناب می کنند باید با ظرافت رفتار شود. فقط به این دلیل که آنها از پذیرفتن چیزی امتناع می کنند یا به گونه ای رفتار می کنند که شما را ناامید کند، به این معنی نیست که اشکالی ندارد که سر آنها داد بزنید یا به آنها بگویید “از آن خارج شوید”. افرادی که رفتارهای اجتنابی انجام می دهند اغلب درد می کشند. این درد به همین دلیل است که آنها نمی خواهند با حقیقتی رو به رو شوند که بدیهی به نظر می رسد یا کاری را انجام می دهند که فکر می کنند بسیار ناراحت کننده است.

آنها از نظر ذهنی شکننده هستند و تلاش برای آزار و اذیت بهتر شدن آنها می تواند باعث عقب نشینی بیشتر آنها شود. چالش واقعی اجتناب از این امر این است که به شما کمک نمی کند که در بلند مدت، بهتر از کوتاه مدت، پیش بروید. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است احساس راحتی کنید زیرا کاری را که در ذهن خود انجام می دهید به نوعی آشتی داده اید. اما سرانجام، شما با چیزی روبرو خواهید شد که هرچه بیشتر و سریعتر شما را می ترساند. این احتمال منجر به افزایش اضطراب می شود، که شما را مجبور به سقوط بیشتر و بیشتر در سوراخ خرگوش می کند. ممکن است به طور جدی افسرده شوید. اگر متوجه شدید که خود را درگیر یک سری رفتارهای اجتنابی می کنید، مهم است که برنامه ای برای بهتر شدن خود ایجاد کنید.

درمان رفتارهای اجتنابی

شناخت رفتارهای اجتنابی می تواند مفید باشد. اگر می توانید ببینید که چگونه آن چه که شما انجام می دهید یا انجام نمی دهید مضر است، شروع رژیم درمانی اغلب آسان تر است. ممکن است برای ایجاد انگیزه کافی برای اقدام به مداخله اعضای خانواده یا دوستان نیاز باشد و این اشکالی ندارد. سعی کنید به خود یادآوری کنید که آنها فقط در تلاشند که به شما کمک کنند و در مقابل اصرار برای انتقام گرفتن از آنها مقاومت می کنند حتی اگر احساس خجالت و شرم می کنید.

درمان نیز روشی موثر برای کمک به کنترل ترس اضطراب آور شماست. می توانید با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید، و با هم می توانید بفهمید چه چیزی باعث رفتارهای اجتنابی شما می شود. این ممکن است یک چیز واحد باشد که شما را به رسیدن به مکانی که در آن قرار دارد هدایت کند یا ترکیبی از عوامل باشد. در هر صورت، صحبت در مورد احساسات شما می تواند مفید باشد زیرا وقتی چیزها را در فکر خود نگه می دارید، شروع به تحریک می کند و بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد.

درمان با استفاده از دارو یک احتمال است

برای کمک به مدیریت رفتارهای اجتنابی و هرگونه شرایط زمینه ای، ممکن است نیاز به استفاده از دارو داشته باشید. انواع مختلفی از داروهای اضطرابی وجود دارد که می تواند اجتناب رفتاری را از بین ببرد و شما را به حالت روحی سالم برساند. اجتناب فقط در صورت اجازه دادن به آن بدتر خواهد شد، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید تا تشخیص دهد که آیا دارو برای شما مناسب است یا خیر.

کتاب های خودآموز

در برخی موارد دیگر، کتاب های کمک به خود می توانند دوباره به یک مکان روان سالم برگردند. بعضی از کتاب ها تمرینات تنفسی را آموزش می دهند که اگر  احساس کنید که دوباره به یک عادت اجتناب ناپذیر تبدیل می شوید، می تواند شما را آرام کند. دیگران بخشهایی دارند که می توانید الگوهای روزانه خود را پیگیری کرده و هرگونه رفتارهای اجتنابی را ثبت کنید. هدف این است که با یادگیری شناختن انواع این الگوها، بتوانید آنها را به موقع بشکنید

اگرچه این کتابها می توانند مفید باشند، توصیه می شود که به دنبال کمک حرفه ای نیز باشید. ترکیب این دو مورد با هم احتمالاً تأثیرگذارتر از کتابها خواهد بود. درخواست کمک ممکن است دشوار باشد، اما تماس با یک درمانگر شرم آور نیست. اگر با شخصی که می تواند به عنوان مشاغل تشویقی شما عمل کند و اگر در جایی از روند بهبودی جایی گیر کرده باشید، به نتیجه بیشتری می رسید، می توانید نتایج مثبت بگیرید.

نمونه های کمتر شدید رفتارهای اجتنابی

رفتار اجتنابی چیست و چقدر مضر است؟

بخاطر داشته باشید که اگرچه ما درمورد اینکه چگونه برخی از نسخه های شدیدتر اجتناب می توانند در زندگی شما ویران کنند، صحبت کردیم، بسیاری از افراد هنوز هم رفتارهای اجتنابی خاصی دارند.

به نظر می رسد این نوع کارها خصوصاً مضر نباشند و در برخی موارد، در صورت حفظ نوعی تعادل دقیق، این نوع خود فریبی ممکن است سالها ادامه داشته باشد. در بیشتر موارد، دیر یا زود، واقعیت به گونه ای مداخله خواهد کرد که دیگر نمی توان از آن چشم پوشی کرد. به همین دلیل، اگر از اجتناب جزئی استفاده می کنید، باید اصلاح این رفتار را در نظر بگیرید. بهتر است به جای اینکه سعی کنید آنها را مخفی کنید تا احساس بهتری پیدا کنید، با آنچه که هستند روبرو شوید. آدرس دهی مستقیم به موضوعات یک استراتژی بهداشت روان است که احتمالاً منجر به آرامش خاطر شما می شود.

آیا لازم است در مورد رفتار اجتنابی خود با کسی صحبت کنید؟

اگر در رفتار اجتنابی مشکلی دارید یا شخصی را می شناسید، صحبت با یک متخصص پزشکی را در نظر بگیرید. روش درمانی راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خود و دریافت دیدگاه شخص ثالث خنثی است. مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی روان شناسی روز به روز محبوب تر می شود و تحقیقات نشان می دهد که آن به همان اندازه جلسات مشاوره سنتی موثر است. این مطالعه که توسط محققان دانشگاه بریگام یانگ انجام شد، نشان داد که درمان مبتنی بر فناوری مزایای اضافی دیگری از جمله “هزینه کم، عدم سفر، دسترسی آسان، لیست های انتظار و پیشرفت قابل پیگیری” را فراهم می کند.

منابع
betterhelp.com

2 دیدگاه

  1. ممنون از مطلبی که در سایت گذاشتید. لطفا درمورد ترجمه آن بازبینی کنید. برخی از خطوط اشتباه ترجمه شدند و فهم مطلب رو مشکل میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا