جهان بینی چیست؟

جهان بینی یا چشم انداز همه جانبه. اصطلاحی تا حدودی شاعرانه برای نشان دادن یا نظامی بیان شده از فلسفه یا نگرشی کم و بیش ناخودآگاه نسبت به زندگی و جهان است. در جهان بینی تصویری از واقعیت با احساسات مختلف و ارزش آن می تواند با اصول عمل ترکیب می شود. در ادامه این مقاله به تعاریف و توصیف های دانشمندان و فلسفه دانان از جهان بینی می پردازیم. این که حهان بینی چیست می تواند یاری دهنده ما در مسیر اصلی زندگی باشد. با این حال برای یافتن مسیر زندگی می توانیم از مشاوره های حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی هم کمک بگیریم. در این راه مراجعه به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره همراه با مزایای بسیاری است.

جهان بینی

زیگموند فروید می گوید: ساختاری فکری که همه مشکلات موجودیت ما را بر اساس یک فرضیه اصلی حل می کند ، که بر این اساس ، هیچ سوالی را بی پاسخ نمی گذارد و هر چیزی که مورد علاقه ماست در آن جایگاه ثابتی پیدا می کند، جهان بینی است.

تفکر فرآیندی است که  دنباله ای از حالات ذهنی یا رویدادها ، که در آن محرک های حسی و دانش موجود به دانش جدید یا تغییر یافته تبدیل می شوند ، برخی از موارد هدف هایی هستند که سیگنال های کنترل حرکتی را تحریک می کنند و عضلات ما را به عمل دستور می دهند. در حالی که برخی از اقدامات صرفاً نتیجه بازتابهای حسی-حرکتی ، پاسخ به احساساتی مانند ترس یا عصبانیت یا الگوهای خودکار ایجاد شده از طریق عادت است. ما حداقل دوست داریم باور داشته باشیم که بیشتر اقدامات ما بازتاب بیشتری دارند و مبتنی بر اشکال “بالاتر” فکر هستند.

به عنوان مثال ، در بیشتر تجربه های حسی عنصری از ادراک وجود دارد که در آن محرک های حسی ابتدا با توجه به دانش موجود (الگوهای آموخته شده) قبل از اینکه متعهد به عمل شوند شناخته و تفسیر می شوند. و ایجاد فکر در برخی از محرک ها یا دانش بیش از دیگران نیاز به تمرکز توجه ، اختصاص منابع محدود ذهنی به برخی از فعالیت های ذهنی و دور از دیگران دارد. 

استدلال فکر متمرکز

استدلال یک فکر متمرکز ، هدف محور است که از ادراکات و دانش موجود شروع می شود و به سمت دانش جدید و ارزشمند کار می کند. بنابراین استدلال با دانش آغاز می شود و با علم ، نظرات ، عقاید و یقیناتی که فرد در اختیار دارد خاتمه می یابد. با استدلال استقرایی (که در علم تجربی ایده آل است) ، فرد از ادراک و دانش خاص دیگر تا دانش عمومی تر کار می کند. با استنباط  تعمیم بیشتر و عملاً دانش خاص تولید می شود.

در طول یک عمر ، عقل نه تنها نظرات و اعتقادات خاص ، بلکه همچنین مجموعه ای از دانش بنیادی ، عمومی و اساسی را که عقاید خاص و اهداف اعمال بیرونی بر اساس آن بنا می شوند ، می سازد. این هسته اصلی دانش بنیادی ، جهان بینی ، نه تنها مبنای استدلال قیاسی است که در نهایت منجر به عمل می شود ، بلکه پایه و اساس همه استدلال ها است ، با ارائه استاندارد های ارزش برای تعیین اهداف شناختی که عقل به سمت آن ها کار می کند و انتخاب قوانینی که بر اساس آن منطق عمل می کند. 

جهان بینی و انواع آن

جهان بینی مجموعه باورهایی درباره جنبه های اساسی واقعیت است که همه ادراک ، تفکر ، دانستن و انجام افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

از جهان بینی فرد به فلسفه ، فلسفه زندگی ، طرز فکر ، نگاه به زندگی ، فرمول زندگی ، ایدئولوژی ، ایمان یا حتی دین فرد نیز یاد می شود.

عناصر جهان بینی فرد ، اعتقادات مربوط به جنبه های خاصی از واقعیت و یکی از آن هاست.

  • معرفت شناسی: اعتقادات درباره ماهیت و منابع دانش
  • متافیزیک: اعتقادات درباره ماهیت نهایی واقعیت
  • کیهان شناسی: اعتقاداتی درباره ریشه و ماهیت جهان ، زندگی و به ویژه انسان
  • غایت شناسی: اعتقادات درباره معنا و هدف جهان ، عناصر بی جان آن و ساکنان آن
  • الهیات: اعتقادات درباره وجود و ذات خداوند
  • انسان شناسی: اعتقاداتی در مورد ماهیت و هدف انسان به طور کلی و به طور خاص خود او
  • ارزش شناسی: عقاید در مورد ماهیت ارزش ، آنچه خوب و بد است ، چه چیزی درست و غلط است.

شرح زیر در مورد این عناصر و پیامد های آن ها در اندیشه و عمل بر اساس انواع و مشکلات فلسفه هانتر مید است ، که من آن را برای مطالعه بیشتر توصیه می کنم. ما برای هر عنصر جهان بینی سوالات مهمی را برای شما مطرح می کنیم که پاسخ آنها باورهای متناظر شما را تشکیل می دهد. ما چند جواب احتمالی را که می توانید به این سوالات بدهید ، پیشنهاد می کنیم. سپس برخی از پیامدهایی را که این باورها می توانند در اندیشه ، عقاید دیگر و عمل شما داشته باشند ، ارائه می دهیم.

دانش و دانستن

دانش چیست؟

شاید باور کنید که دانش صرفاً اطلاعات است. شاید شما آن را صرفاً یک حالت مغز یا نتیجه عملکرد مکانیسم های عصبی در نظر بگیرید. یا احتمالاً چیزی عمیق تر از اطلاعات یا سازوکار است: حالت یک ذهن کاملاً مادی که فعلاً روی یک لایه گوشتی وجود دارد و حتی پس از مدت ها مرگ و پوسیدگی بستر نیز ادامه خواهد داشت. شاید شما معتقدید که دانش شما تجلی محلی از محتوای ذهن کیهانی است.

دانستن چیست؟

شاید باور داشته باشید که دانستن پاسخی منفعلانه به شواهد حسی یا عمل اعتماد یا تعهد در صورت عدم وجود هرگونه ضمانت خارجی است.

مبنای دانش چیست؟

ممکن است شما بر این باور باشید که تنها مبنای معتبر دانش ، شواهد تجربی حاصل از تجربیات حسی است ، یا دلیل آن عالی ترین مرجع دانش است. شاید شما اقتدار را در قالب کتاب یا افراد ، مطمئن ترین منبع دانش بدانید. 

معرفت شناسی و دانش

معرفت شناسی شما ، آنچه در مورد دانش اعتقاد دارید ، بر آنچه شما به عنوان مدرک معتبر می پذیرید و در نتیجه در مواردی که مایلید به آن اعتقاد داشته باشید تأثیر می گذارد. این بر اهمیت نسبی شما نسبت به اقتدار ، شواهد تجربی ، دلیل ، شهود و وحی تأثیر می گذارد. این امر بر میزان اطمینان شما در مورد هر دانش تأثیر می گذارد و بنابراین در عمل به این دانش چه خطراتی را متحمل خواهید شد.

اگر دانش صرفاً حالت مغزی باشد ، دانش واقعی به معنای مطابقت آن با وضعیت واقعی جهان مشکوک است. اعتقادات شما ، و بنابراین اعمال شما ، در رحمت ماشین آلات عصبی شماست و فقط تا حدی که این سازوکارها با واقعیت مطابقت داشته باشند معتبر و ارزشمند هستند اعتماد به نفس و اطمینان باید به شما مشکوک باشد. در نقطه مقابل ، اگر دانش امتداد یک ذهن کیهانی باشد ، ممکن است احساس کنید که می توانید دسترسی مستقیم به حقیقت واقعی را ، شاید مستقیماً از طریق مکاشفه ، ادعا کنید و اقدامات شما را می توان در واقعیت بنیادی پایه ریزی کرد.

نکته قابل توجه

با اتخاذ تدابیر شدید برای تأمین اهداف ارزشمند ، حتی در معرض خطر متعصب بودن ، احساس توجیه خواهید کرد. از طرف دیگر ، اگر در احتمال اطمینان مطلق شک دارید ، احتمالاً شما یک فروتنی فکری را تصور می کنید و مستعد محافظه کاری و اعتدال در رفتار خود هستید.

باورهای متافیزیکی در جهان بینی 

ماهیت نهایی واقعیت چیست؟

اگر شما یک طبیعت گرای فلسفی (گاهی اوقات یک ماده گرایانه نامیده می شوید) هستید، معتقد هستید که جهان فقط از ماده ، انرژی و اطلاعات تشکیل شده است و هیچ چیز خارج از آن جهان مادی وجود ندارد. جهان مکانیستی و بی دغدغه است و هیچ ذهنیتی راجب خالق یا خدا  وجود ندارد که آن را ایجاد کند ، آن را هدایت کند یا حتی آن را در نظر بگیرد. از طرف دیگر ، اگر شما یک ایده آلیست فلسفی هستید ، معتقد هستید که واقعیت سرانجام ماهیتی نومنالی (ذهنی) یا معنوی دارد. چیزی خارق العاده و خارج از طبیعت وجود دارد که آن را خلق کرده است و شاید حتی اکنون نیز در هدایت آن سهیم باشد. 

حقیقت جهان بینی چیست؟

 سه نظریه مهم در رابطه با حقیقت وجود دارد. اگر نظریه مطابقت با حقیقت را قبول داشته باشید  ، معتقد هستید که حقیقت با آنچه واقعاً مطابقت دارد باعث رابطه مستقیمی بین دانش واقعی در ذهن یا مغز شما و آنچه در خارج از خود شما وجود دارد، می شود.

 اگر اعتقاد دارید که چنین تعریف سختگیرانه ای از حقیقت غیرواقعی است ، ممکن است باور داشته باشید که حقیقت صرفاً آن دانشی است که از نظر درونی سازگار است. این تئوری سازگاری حقیقت است.

اگر شما یک عملگرا هستید ، به نظریه عمل گرایانه حقیقت پایبند هستید یعنی حقیقت چیزی است که مصر است. این که آیا دانش با واقعیت خارجی مطابقت دارد یا نه و آیا با دانش دیگر سازگار است یا نه غیرمادی است. آنچه اهمیت دارد این است که آنچه شما مطمئنید اعتقاد تان  درست است و به اهدافی ارزشمند منجر می شود.

منابع
sciencedirect.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا