آزمون تصور موضوعی چیست؟

برای نشان دادن شخصیت افراد در دنیا از روش های مختلفی استفاده می شود. خیلی از اوقات همه ماها در این آزمون های شخصیت شناسی شرکت کرده ایم و هر کدام از آن ها نظراتی راجب شخصیت ما به ما ارائه داده اند. یکی از این آزمون ها، آزمون تصور موضوعی است. ممکن است تا به حال آشنایی درباره این آزمون نداشته باشید اما امروز ما قصد داریم این آزمون شخصیت شناسی را برای شما توصیف کنیم. دقت کنید که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید. شما می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره این اقدامات را پیش ببرید.

آزمون تصور موضوعی

آزمون تصور موضوعی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

آزمون تصور موضوعی یا TAT ، نوعی آزمون فرافکنی است که شامل توصیف صحنه های مبهم است. مشهور به “تکنیک تفسیر تصویر” ، این روش توسط روان شناسان آمریکایی هنری A. مورای و کریستینا D. مورگان در دانشگاه هاروارد در دهه 1930 ساخته شد.

(TAT) یک ابزار ارزیابی روان شناختی است که برای اندازه گیری شخصیت ، ارزش ها یا نگرش های فرد مورد استفاده قرار می گیرد. TAT یک آزمون تصویری است که از 30 عکس تشکیل شده است که افراد سیاه و سفید را نشان می دهد و مشغول فعالیت های مبهم هستند. این آزمون ممکن است برای بزرگسالان و کودکان، مردان و زنان با استفاده از کارت های خاص در مجموعه تنظیم شود. از داوطلب آزمون خواسته می شود تا داستانی بسازند، آنچه را که منجر به صحنه در تصویر شده است، آنچه در لحظه فعلی اتفاق می افتد ، نحوه تفکر و احساس شخصیت ها و نتیجه آن چیست.

نکته قابل توجه درباره آزمون تصور موضوعی

هدف اصلی TAT ارزیابی نظریه شخصیت هنری موری بود. در حال حاضر، پزشکان بالینی یا محققان برای ارزیابی شخصیت ، نگرش و ارزش ها به طور کلی از آن استفاده می کنند. مشهورترین و مورد استفاده ترین روش بیان داستان TAT است.  این روش توسط مورگان و موری (1935) با این اعتقاد که محتوای داستان های خیالی سرنخی از پویایی اساسی روابط بین فردی و نگرش به خود فرد ایجاد می کند، توسعه داده شد. همانطور که توسط موری (1943 ، 1971) و بللاک (1993 ، فصل 4) شرح داده شده است ، انتظار می رود داده های TAT سلسله مراتب نیاز های شخص و ماهیت احساسات و تعارضات غالب وی را نشان دهد.

محرک های TAT شامل 19 تصویر سیاه و سفید از مردم یا صحنه ها و یک کارت خالی است. این کارت ها برای استفاده در افراد پنج سال به بالا از هر دو جنس در نظر گرفته شده است و برای نه کارت، نسخه های دیگری وجود دارد که برای مردان بزرگسال و کودک یا نوجوان و زنان بزرگسال استفاده می شود. به دلیل زمان لازم برای استفاده از مجموعه کامل کارت های TAT ، معاینات معمولاً زیرمجموعه ای از 8-12 کارت را انتخاب می کنند که پیش بینی می کنند مضامین مرتبط با مسائل ارزیابی را در یک مورد خاص استخراج کنند. متأسفانه در مورد استاندارد سازی ، هیچ فرم کوتاه خاصی از این ابزار وجود ندارد و اینکه تعداد و کارت هایی که به طور معمول انتخاب می شوند، از یک آزمون گر به آزمونگر  دیگر و از یک آزمون به آزمون دیگر، متفاوت است.

مدیریت و امتیاز دهی

کارت های TAT هر بار با دستورالعمل هایی برای ساختن داستانی برای هر تصویر به سوژه ها داده می شود که شامل (1) آنچه در آن لحظه اتفاق می افتد، (2) آنچه شخصیت ها فکر می کنند و احساس می کنند ، (3) آنچه منجر شده است (4) نتیجه چه خواهد شد. داستان های روایت شده توسط ممتحن ضبط می شوند.

TAT چگونه کار می کند؟

TAT شامل نشان دادن یک سری کارت های تصویر به مردم است که انواع شخصیت های مبهم (که ممکن است شامل مردان ، زنان و  یا کودکان باشد) ، صحنه ها و موقعیت ها را نشان می دهد. سپس از آن ها خواسته می شود تا جایی که می توانند برای هر تصویر ارائه شده داستانی دراماتیک تعریف کنند، از جمله:

آنچه منجر به رویداد نشان داده شده است.

آنچه در صحنه اتفاق می افتد.

افکار و احساسات شخصیت ها

پیشینه و تاریخچه آزمون تصور موضوعی

آزمون تصور موضوعی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

TAT بر اساس فرضیه فرافکنی است. آزمون های پیش فرض تصور می کنند که نحوه درک و پاسخ دادن به یک آزمون دهنده از یک صحنه مبهم نیازهای درونی، احساسات، تعارضات و خواسته ها را نشان می دهد. پاسخ ها “فرافکنی” از خود هستند و تصور می شود که نشان دهنده عملکرد روانی یک فرد است. این نوع آزمایش تحت تأثیر افکار و نظریه های فرویدی قرار گرفت و در دهه 1940 رواج یافت.

از دهه 1940 در تست های روانشناختی از آزمون های پیشگیری استفاده می شود و همچنان در محیط های بالینی محبوب است. با این حال، آن ها به دلیل داشتن ضریب اطمینان و اعتبار ضعیف مورد انتقاد قرار گرفته اند. در حالی که به نظر می رسد این آزمون ها به طور کلی احساسات یا شخصیت یک شرکت کننده را منعکس می کنند، اما بالقوه تحت تأثیر سایر متغیر ها هستند. به طور خاص، خطا های تصادفی زیادی در این آزمون ها وارد شده است.

شرکت کننده می تواند تحت تأثیر شرایط موقت، مانند گرسنگی ، کمبود خواب، مواد مخدر، اضطراب،  ناامیدی یا همه این موارد قرار گیرد. نتایج می تواند تحت تأثیر مجموعه آموزشی ، خصوصیات آزمون دهنده ، درک پاسخ دهنده از وضعیت آزمایش یا هر سه عنصر باشد. سرانجام ، عوامل توانایی بر همه آزمون های فرافکنی ، به ویژه توانایی کلامی تأثیر می گذارند. یک تفسیر معنی دار از آزمونهای فرافکنی باید همه این عوامل را در نظر بگیرد.

نکته قابل توجه

TAT پس از آزمون Rorshach Inkblot محبوب ترین آزمون فرافکنی است و هنگامی که با استفاده از روش استاندارد توسعه یافته توسط Bellak یا برای سازه های کاملاً مشخص مانند انگیزه پیشرفت یا وابستگی به امتیاز برسد، نسبتاً قابل اعتماد و معتبر است.

TAT به عنوان سنجش نظریه نیاز هنری موری ساخته شد. موری مجموعه ای از نیازهای روانشناختی را تعیین کرد که شخصیت را تعیین می کند. وی همچنین نیروهای مشترک محیطی – مطبوعات – را که بر اساس شخصیت و رفتار عمل می کنند، تعریف کرد. موری معتقد بود که پاسخ های احتمالی به کارتهای مبهم TAT ، نیاز ها و فشار های فرد را نشان می دهد.

در حال حاضر ، TAT در تنظیمات بالینی و همچنین تحقیقاتی برای اندازه گیری ساختارهای شخصیتی استفاده می شود. در روانشناسی اجتماعی ممکن است از TAT برای ارزیابی تفاوت های فردی در ارتباط با دیگران در محیط ها یا گروه های اجتماعی استفاده شود. نسخه کامل TAT شامل 31 کارت است. در ابتدا موری توصیه کرد که تقریباً از 20 کارت استفاده کنید و آنهایی را انتخاب کنید که کاراکترهای مشابه موضوع را نشان می دهند.

امروزه ، بسیاری از پزشکان فقط بین 5 تا 12 کارت استفاده می کنند که اغلب به این دلیل انتخاب می شوند که آزمایش کننده احساس می کند که صحنه مطابق با نیاز و وضعیت مشتری است. تمرین کنندگان هنگام انتخاب صحنه ها از بهترین قضاوت خود استفاده می کنند تا مشخص کنند که به احتمال زیاد اطلاعات مفید از پاسخ دهنده استخراج می شود.

چرا از آزمون تصور موضوعی استفاده می شود؟

درمانگران به روش های مختلفی می توانند از TAT استفاده کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک شخص.

 به این ترتیب ، آزمون در حین ارائه اطلاعات مفید در مورد درگیری های عاطفی احتمالی مشتری، مانند یخ شكن عمل می كند.

 برای کمک به مردم در بیان احساسات خود.

 از TAT اغلب به عنوان ابزاری درمانی استفاده می شود که به مشتریان امکان می دهد احساسات خود را به روشی غیر مستقیم بیان کنند. ممکن است مشتری هنوز نتواند احساس خاصی را مستقیماً ابراز کند، اما ممکن است بتواند وقتی از منظر بیرونی به او نگاه می کند احساسات را تشخیص دهد.

برای کشف مضامین مربوط به تجارب زندگی فرد.

آزمون تصور موضوعی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

ارزیابی فردی برای شرایط روانی.

 این آزمون گاهی به عنوان ابزاری برای ارزیابی اختلالات شخصیت یا اندیشه مورد استفاده قرار می گیرد.

برای ارزیابی مظنونان به جرم.

 پزشکان ممکن است آزمایش را برای مجرمان انجام دهند تا خطر عود مجدد را ارزیابی کنند یا اینکه شخصی با مشخصات فرد مظنون جرم مطابقت داشته باشد.

برای غربالگری نامزدهای شغلی

 این امر گاهی اوقات برای تعیین مناسب بودن افراد در نقش های خاص ، خصوصاً مناصبی که نیاز به کنار آمدن با استرس و ارزیابی موقعیت های مبهم مانند رهبری نظامی و مواضع اجرای قانون دارند ، مورد استفاده قرار می گیرد.

انتقاداتی بر آزمون تصور موضوعی

آزمون تصور موضوعی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

TAT اغلب به دلیل استاندارد نبودن مورد انتقاد قرار می گیرد، به این معنی که هیچ قانونی در زمینه مدیریت یا سیستم نمره گذاری رسمی وجود ندارد. پزشکان اغلب در نحوه انجام آزمایش متفاوت هستند. علاوه بر این ، تعداد کمی از پزشکان از سیستم پیچیده امتیاز دهی موری استفاده می کنند و در عوض به تفسیر ذهنی و نظر بالینی خود اعتماد می کنند.

به عنوان مثال ، حتی اگر پزشکان از یک سیستم نمره دهی یکسان استفاده کنند ، ممکن است از کارت های مختلفی استفاده کنند. این امر به دست آوردن تخمین های قابلیت اطمینان و روانی را بسیار دشوار می کند و مقایسه نتایج تقریباً غیرممکن است.

منابع
verywellmind.comsciencedirect.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا