درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معناست؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک اختلال روانی با علائم و درمان های مختلف است. در حالی که همه اختلالات روانی نیاز به درمان دارند، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی از درمان کافی برخوردار نیستند زیرا نمی خواهند اعتراف کنند که ممکن است چیزی اشتباه باشد. آنها حتی ممکن است از تمسخر به دلیل درخواست کمک حرفه ای بترسند. با وجود این که یک ننگ در اختلالات سلامت روان وجود دارد، شما هرگز نباید از جستجوی درمان شرمنده باشید. این نکته قابل توجه است زیرا افرادی که با اختلال شخصیت مرزی تشخیص داده شده یا تشخیص داده نشده اند، اغلب در خانواده خود مشکل دارند و به دنبال درمانگری هستند که بتواند به او اعتماد کند.

درمان این نوع اختلال بر درمان علائم و علل احتمالی بیماری روانی آنها متمرکز است. در حالی که اختلال شخصیت مرزی قابل درمان نیست، درمان اختلالات شخصیت می تواند به بیماران کمک کند تا زندگی با کیفیت تری نسبت به افرادی که به دنبال برنامه درمانی نیستند، داشته باشند. اگر تمایل به رفع این مشکل دارید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چگونه می توانم بفهمم که من یا شخصی که می شناسم دارای اختلال شخصیت مرزی است؟

اختلال شخصیت مرزی یک بیماری روانی است که با الگوهای طولانی واکنشهای احساسی شدید، ترس از ترک و سوء مصرف مواد مشخص می شود. سایر علائم BPD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حس مخدوش از خود
  • خودآزاری
  • احساس پوچی
  • احساس پوچی
  • خلق و خوی شدید
  • ریسک غیر ضروری

در حالی که این یک لیست کامل از علائم BPD نیست، این یافته های رایج ترین در بین کسانی است که BPD دارند. همچنین، به خاطر داشته باشید که اختلال خلقی دیگر ممکن است مسئول این علائم باشد. یک متخصص بهداشت روانی می تواند شرایط را، از جمله شرایط مبتلا به BPD، به طور مناسب تشخیص دهد، در مقابل اختلال خلقی، اختلال استرس یا سایر اختلالات روانی. در حالی که داشتن اختلال در سلامت روان می تواند استرس زا باشد، درمان بر کمک به فرد برای مدیریت بیماری روانی متمرکز است.

درمان اختلال شخصیت مرزی

درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معناست؟

چندین نوع روان درمانی قابل قبول برای درمان BPD وجود دارد. همانند سایر اختلالات شخصیتی، گفتگوی درمانی شدید و طولانی مدت و تمرکز بر درمان آنلاین یا مشاوره تلفنی روان شناسی راه خوبی برای کنترل علائم است.

درمان مبتنی بر طرحواره

یکی از انواع روان درمانی برای BPD درمان مبتنی بر طرح واره است. در روانشناسی شناختی، طرحواره یک الگوی سازمان یافته از فکر و رفتار است. این نوع گفتگو درمانی برای کسانی که مشکلات ترک را تجربه می کنند و افرادی که واکنش های محرک بیش از حد حساسیت به مکالمات به ظاهر بی ضرر دارند، مناسب است. بسیاری از این علائم ناشی از سوء استفاده در دوران کودکی یا نوجوانی است. غیر معمول نیست که افرادی که مبتلا به BPD تشخیص داده شده اند سابقه ضربه یا سوء استفاده جنسی داشته باشند. اختلال استرس پس از سانحه یک بیماری شایع همراه BPD است.

رفتار درمانی دیالکتیکی

درمان رفتاری دیالکتیک DBT یکی دیگر از درمان های قابل قبول برای اختلالات شخصیت است. دیالکتیک، یک کلمه یونانی، به معنای گفتگو با دیدگاه های متضاد است. در رفتار درمانی، بیماران مبتلا به اختلالات خلقی و سوء مصرف مواد با یک پزشک کار می کنند تا در مورد موقعیت های مختلف صحبت کرده و واکنش ها و رفتارهای مناسب را ایجاد کند. برای افرادی که محرک هایی دارند که منجر به واکنش های قابل توجهی می شود، DBT مهارت های مقابله ای را برای اعمال رویدادها، افکار، رفتارها و احساسات برای جلوگیری از واکنش های انفجاری یا نامطلوب که بر روابط بین فردی تأثیر می گذارد، ارائه می دهد. DBT یک گفتگوی درمانی مناسب و موفق برای مبتلایان به BPD یا اختلالات خلقی طیفی است.

روان درمانی متمرکز بر انتقال

درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معناست؟

برای کسانی که BPD دارند، روان درمانی متمرکز بر انتقال نوعی از درمان است که بیماران معمولاً دو بار در هفته در آن شرکت می کنند. این برنامه درمانی بسیار ساختارمند بر درک مخدوش از خود و دیگران متمرکز است. نشان داده شده است که TFP طرز تفکر بیماران در مورد خود را در روابط تغییر می دهد و در درگیری های آشتی ناپذیر با دیگران به دلیل مسائل روانی، از جمله BPD، کار می کند.

درمان مبتنی بر روانشناسی ذهنی

درمان دیگر BPD درمان مبتنی بر ذهنیت MBT است. آنچه اغلب برجسته است این است که بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب از چندین روش درمانی به طور همزمان بهره مند می شوند. درمان مبتنی بر روان درمانی به چند دلیل یک روش مثبت برای درمان BPD است. MBT جنبه هایی از رویکردهای درمانی روان پویا، سیستماتیک، شناختی-رفتاری و زیست محیطی را گرد هم می آورد. هدف از استفاده از MBT برای درمان BPD افزایش توانایی ذهنی بیمار و کاهش احتمال رفتارهای مضر برای خود یا دیگران است.

اهداف اضافی درمان مبتنی بر ذهنیت عبارتند از:

  • افزایش کنترل رفتاری
  • روابط صمیمی تر و لذت بخش تر
  • افزایش تنظیم تأثیرات
  • توانایی پیگیری اهداف زندگی
  • درک ارزش خود

MBT معمولاً دو بار در هفته انجام می شود و از هر دو گروه تشکیل شده است. جلسات درمانی فردی جلسات گروهی ضروری است زیرا به بیماران مبتلا به BPD در اطراف دیگران کمک می کند. بیماران همچنین یاد می گیرند که شخصاً مورد حمله دیگران قرار نگیرند و به طور مناسب و سالم ارتباط برقرار کنند.

چه چیزی باعث اختلال شخصیت مرزی می شود؟

در حالی که نمی توان علت دقیق BPD را مشخص کرد، گروه هایی از افراد وجود دارد که بیشتر به بیماری روانی مبتلا هستند. BPD معمولاً در اوایل بزرگسالی شروع می شود و زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. در حقیقت، 75 درصد از افرادی که مبتلا به BPD تشخیص داده شده اند زن هستند. در حالی که برخی از افراد با افزایش سن بهتر می شوند، این افراد معمولا افرادی هستند که به دنبال درمان این اختلال هستند. تعداد افراد تشخیص داده نشده مبتلا به BPD مشخص نیست.

در صورت عدم درمان، روابط بین فردی معمولاً به طور قابل توجهی آسیب می بیند، بیماران ممکن است از نظر بالینی افسرده شوند و مسائل مربوط به سوء مصرف مواد در اولویت قرار گیرد. افراد مبتلا به BPD نیازی به رنج کشیدن یا احساس تنهایی ندارند. درمان هایی وجود دارد که به کسانی که مبتلا به BPD و سایر بیماری های روانی هستند کمک کند. BPD در کسانی که در کودکی مورد آزار جسمی، روانی یا جنسی قرار گرفته اند، امری غیرعادی نیست. افرادی که سابقه خانوادگی BPD دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. تحقیقات نشان داده است که 40 تا 71 درصد از بیماران مبتلا به BPD گزارش داده اند که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند. این حملات توسط مراقبین مرتبط و غیرمرتبط صورت گرفته است.

مشخص شده است که بیماران مبتلا به BPD تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز خود دارند. مناطقی که به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گیرند، مناطقی هستند که انگیزه ها را کنترل کرده و احساسات را تنظیم می کنند. این که آیا تغییرات مغز نتیجه BPD است یا اینکه BPD باعث تغییرات شده است ناشناخته است.

اختلال شخصیت مرزی فقط بر عموم مردم تأثیر نمی گذارد

بسیاری از افراد مشهور و افراد مشهور جهان BPD را تجربه می کنند. برخی عبارتند از:

  • بریتنی اسپیرز
  • آنجلینا جولی
  • مرلین مونرو
  • جفری دامر
  • آدولف هیتلر
  • وینونا رایدر
  • پرنسس دیانا
  • آنا نیکول اسمیت

در حالی که برخی از این اسامی ذکر شده ممکن است شما را شگفت زده کند، برخی دیگر شاید اینطور نباشند. تصور می شد که BPD پرنسس دایانا از طلاق والدینش در سنین پایین ناشی شده است. جفری دهمر قبل از محاکمه به دلیل قتل 17 مرد بین سالهای 1978 تا 1991 تشخیص داده شد. با این حال، او به اندازه کافی شایسته برای محاکمه شناخته شد. روانشناسان متعددی پس از مرگ آدولف هیتلر مبتلا به BPD تشخیص دادند. همچنین گفته می شود که او مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید، اختلال دوقطبی و سایکوپاتی است.

عوارض اختلال شخصیت مرزی درمان نشده

درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معناست؟

مانند هر بیماری روانی، در صورت عدم درمان، عوارض می تواند ایجاد شود. کسانی که تحت درمان BPD قرار نمی گیرند ممکن است:

  • اغلب شغل خود را تغییر دهید یا اغلب شغل خود را از دست بدهید.
  • تحصیل را رها کرده یا آرزوهای آموزشی خود را به پایان نرسانید
  • مشکلات حقوقی داشته باشید یا مدتی را در زندان بگذرانید
  • روابط متناقض با فرزندان، خواهر و برادر و والدین خود داشته باشند
  • استرس زناشویی قابل توجهی داشته باشید یا ازدواج های ناموفق داشته باشید
  • مستعد آسیب به خود باشید و ممکن است مکرراً در بیمارستان بستری شوید
  • اغلب با شرکای متجاوز درگیر شوید
  • رفتار جنسی پرخطر داشته باشید که منجر به بارداری برنامه ریزی نشده و بیماری های مقاربتی شود
  • درگیر انواع تصادفات وسایل نقلیه موتوری، دعوا یا سایر رفتارهای پرخطر باشید.

افرادی که BPD درمان نشده دارند اغلب دارای بیماریهای همراه هستند که مشکلات سلامت روانی آنها را تشدید می کند. افسردگی، سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن از بیماری های شایع هستند. علاوه بر این، اختلال دوقطبی، اختلال استرس پس از سانحه و سایر اختلالات شخصیتی یا خلقی نیز ممکن است. این اختلالات، از جمله BPD، قابل درمان است.

اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت مرزی چگونه با هم ارتباط دارند؟

در حالی که اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت مرزی ممکن است شباهت هایی در علائم خود داشته باشند، این دو اختلال متفاوت هستند. با این حال، این دو شرط در واقع ممکن است همراه با یکدیگر باشند. این می تواند جدا کردن این دو تشخیص را از یکدیگر دشوار کند.

فقط یک متخصص بهداشت روانی می تواند هر تشخیصی را تعیین کرده و تعیین کند که آیا شما دارای یک یا هر دو بیماری هستید. اختلال شخصیت مرزی یک وضعیت سلامت روانی است که اگر درمان نشود، می تواند نتایج فاجعه باری داشته باشد. روابط شخصی ممکن است آسیب ببیند، مستعد مصرف الکل یا مواد مخدر باشد و سایر گرایش های ناسالم نیز رخ دهد. بهترین روش این است که از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید و در جلسات مشاوره منظم شرکت کنید. در حالی که هیچ درمانی برای BPD وجود ندارد، علائم را می توان کنترل کرد و با مشاوره شدید، مدیریت BPD شما آسان تر می شود.

 

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا