درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معنا است؟

در دنیای روان شناسی اختلالات بسیاری وجود دارد. شما ممکن است افرادی را در بین اطرافیان یا خانواده خود دیده باشید که دچار اختلالات روانی هستند. برخی از این افراد ممکن است خودشان بداننند که اختلالات روانی دارند برخی هم نمی دانند. یک سری اختلالات هستند که به دلیل شیوع بسیار زیاد آن ها هر بک از افراد خانواده می تواند آن را تشخیص دهد. برای مثال در دوران سخت بیماری کووید ۱۹ شما می توانید اشخاصی را پیدا کنید که به علت شرایط قرنطینه دچار مشکلات روحی شده اند یا این که گوشه گیر شده اند و دوست ندارند با کسی حرف بزنند. در ادامه درمان اختلال شخصیت مرزی را بررسی می کنیم.

طبیعتا تا همچین شخصی را ببینید می گویید او دچار یک اختلال روحی است. یکی از اختلالات روحی روانی اختلالات شخصیتی هستند. اختلالات شخصیتی انواع مختلفی دارند و ما امروز نحوه درمان یکی از آن ها را برای شما خواهیم گفت. موضوع امروز مقاله ما  که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط با این است که درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معنا است؟

اختلال شخصیت مرزی (BPD)

اختلال شخصیت مرزی (BPD) نوعی اختلال روانشناختی است که دارای درجات مختلفی از علائم و معالجه است. در حالی که تمام اختلالات روانی نیاز به درمان دارند، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی موفق به دریافت درمان کافی نمی شوند، زیرا آن ها نمی خواهند اعتراف کنند که ممکن است مشکلی در آن ها رخ دهد. آن ها حتی ممکن است بخاطر درخواست کمک حرفه ای مورد تمسخر قرار بگیرند. حتی اگر لکه ننگی در اختلالات بهداشت روان وجود داشته باشد، شما هرگز نباید از مراجعه برای درمان شرمنده باشید.

اختلال شخصیت مرزی (BPD) در خانواده

این نکته قابل توجه است، زیرا در افرادی که اختلال شخصیت مرزی در آن ها تشخیص داده شده یا تشخیص داده نشده اند، اغلب در خانواده خود دچار مشکل می شوند و همچنین به دنبال یافتن و پیدا کردن درمانی هستند که بتوانند به آن ها  اعتماد کنند. درمان این نوع اختلال در درمان علائم و علل احتمالی بیماری روانی آن ها متمرکز است. در حالی که اختلال شخصیت مرزی قابل درمان نیست، اما درمان اختلالات شخصیتی می تواند به بیمار کمک کند تا زندگی با کیفیت تری نسبت به افرادی که به دنبال برنامه درمانی نیستند، داشته باشد.

چگونه می توان فهمید که من یا شخصی که می شناسم دارای اختلال شخصیت مرزی است؟

درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معنا است؟

اختلال شخصیت مرزی نوعی بیماری روانی است که با الگوهای طولانی واکنش های عاطفی شدید، ترس از ترک و مصرف بیش از حد مواد مشخص می شود. علائم دیگر BPD ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس تحریف شده از خود
  • خودزنی
  • احساس پوچی
  • افسردگی
  • حالات شدید
  • ریسک پذیری غیرضروری
  • اختلالات خلقی و اختلال شخصیت مرزی (BPD)

اگرچه این لیست کاملی از علائم BPD نیست، اما این یافته ها بیشتر در میان کسانی است که BPD دارند. همچنین به خاطر داشته باشید که ممکن است اختلال خلقی دیگری مسئول این علائم باشد. یک متخصص بهداشت روان می تواند شرایط، از جمله مبتلایان به BPD را به اندازه کافی، در مقابل اختلال خلقی، اختلال استرس یا سایر اختلالات روانی تشخیص دهد. در حالی که داشتن یک اختلال سلامت روان می تواند استرس زا باشد، درمان بر کمک به فرد در مدیریت بیماری روانی متمرکز است.

درمان های اختلال شخصیت مرزی

از نظر پزشکی چندین نوع روان درمانی قابل قبول برای درمان BPD وجود دارد. مانند هر اختلال شخصیتی، مکالمه درمانی شدید و طولانی مدت و تمرکز بر درمان آنلاین روش خوبی برای کنترل علائم است.

درمان متمرکز بر طرحواره

یکی از انواع روش های روان درمانی برای BPD، درمان متمرکز بر طرحواره است. در روانشناسی شناختی، طرحواره یک الگوی سازمان یافته از فکر و رفتار است. این نوع مکالمه درمانی برای کسانی که دچار مشکلات رها شدن و افرادی هستند که با واکنش های محرک بیش از حد نسبت به مکالمات به ظاهر بی ضرر مواجه هستند، بهترین راه حل است. بسیاری از این علائم ناشی از سو. استفاده در دوران کودکی یا نوجوانی است. غیر معمول نیست که افراد مبتلا به BPD سابقه ضربه یا سو استفاده جنسی دارند. اختلال استرس پس از سانحه یک بیماری شایع BPD است.

رفتار درمانی دیالکتیک

رفتار درمانی دیالکتیک DBT یکی دیگر از روش های درمانی قابل قبول برای اختلالات شخصیت است. دیالکتیک، یک کلمه یونانی، به معنای مکالمه با دیدگاه های مخالف است. در رفتار درمانی ، بیماران مبتلا به اختلالات خلقی و سو مصرف مواد ، با یک پزشک کلینیک همکاری می کنند تا در مورد شرایط مختلف صحبت کنند و پاسخ ها و رفتارهای مناسب را ارائه دهند.

مهارت های مقابله ای و اختلال شخصیت مرزی (BPD)

برای افرادی که محرک هایی دارند که منجر به واکنش های اساسی می شوند، DBT مهارت های مقابله ای را برای اعمال در حوادث، افکار، رفتارها و احساسات فراهم می کند تا از واکنش های انفجاری یا ناخواسته ای که بر روابط بین فردی تأثیر می گذارند جلوگیری کند. مشخص شده است که DBT یک مکالمه درمانی مناسب و موفق برای مبتلایان به BPD یا اختلالات خلقی طیف است.

روان درمانی متمرکز بر انتقال

برای کسانی که BPD دارند، روان درمانی متمرکز بر انتقال نوعی از درمان است که بیماران به طور معمول دو بار در هفته در آن شرکت می کنند. این طرح درمانی بسیار ساختاریافته بر ادراک تحریف شده از خود و دیگران تمرکز دارد. نشان داده شده است كه TFP باعث تغییر طرز تفكر بیماران در مورد خود در روابط و كار در درگیری های آشتی ناپذیر با دیگران به دلیل مسائل بهداشت روان، از جمله BPD می شود.

درمان مبتنی بر ذهنیت

روش درمانی دیگر برای BPD، درمان مبتنی بر ذهنیت MBT است. آن چه اغلب مهم است این است که بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب از چندین شکل درمانی به طور همزمان بهره می برند. به دلایل متعددی مشخص شده است که درمان مبتنی بر ذهنیت راهی مثبت در درمان BPD است.

جنبه های مختلف درمان مبتنی بر ذهنیت

درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معنا است؟

MBT جنبه هایی از رویکردهای درمانی روانشناختی، سیستماتیک، شناختی- رفتاری و زیست محیطی را گرد هم آورده است. هدف از استفاده از MBT برای درمان BPD افزایش توانایی روانشناختی بیمار و کاهش احتمال رفتارهای مضر برای خود شخص یا دیگران است.

اهداف اضافی درمان مبتنی بر ذهنیت عبارتند از:

  • افزایش کنترل رفتاری
  • روابط صمیمی تر و رضایت بخش تر
  • بر افزایش تنظیم تأثیر می گذارد
  • توانایی پیگیری اهداف زندگی
  • ارزشمند کردن خود

MBT چه زمان هایی انجام می شود؟

MBT به طور معمول دو بار در هفته انجام می شود و شامل هر دو جلسه گروهی و فردی است. جلسات گروهی ضروری است زیرا به بیماران مبتلا به عملکرد BPD در کنار دیگران کمک می کند. بیماران همچنین یاد می گیرند که احساس نکنند شخصاً مورد حمله دیگران قرار گرفته و چگونه می توانند به روشی مناسب و سالم تعامل کنند.

چه عواملی باعث اختلال شخصیت مرزی می شود؟

در حالی که مشخص کردن علت دقیق BPD غیرممکن است، گروه هایی از افراد هستند که به احتمال زیاد یک فرد با بیماری روانی تشخیص داده می شوند.

BPD در افراد از چه سنی شروع می شود ؟

BPD معمولاً از اوایل بزرگسالی شروع می شود و زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. در حقیقت، 75 درصد از مبتلایان به BPD زن هستند. در حالی که برخی از افراد با افزایش سن بهتر می شوند، این افراد معمولاً افرادی هستند که به دنبال درمان این اختلال هستند. تعداد افراد تشخیص داده نشده با BPD مشخص نیست. با این حال، 16 میلیون آمریکایی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند.

عدم درمان BPD باعث چه چیز می شود؟

در صورت عدم درمان، روابط بین فردی به طور قابل توجهی آسیب خواهد دید، بیماران ممکن است از نظر بالینی افسرده شوند و موارد سو مصرف مواد ممکن است اولویت اصلی باشد. مبتلایان به BPD نیازی به رنج و احساس تنهایی ندارند. برای کمک به مبتلایان به BPD و سایر بیماریهای روانی درمانی در دسترس است.

BPD در کسانی که در کودکی مورد آزار جسمی، ذهنی یا جنسی قرار گرفته ان

درمان اختلال شخصیت مرزی به چه معنا است؟

BPD در کسانی که در کودکی مورد آزار جسمی، ذهنی یا جنسی قرار گرفته اند غیر معمول نیست. کسانی که سابقه خانوادگی BPD دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. تحقیقات نشان داده است که 40 تا 71 درصد بیماران BPD گزارش کرده اند که مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته اند. این تعرضات توسط مراقبان مربوط و غیر مرتبط انجام شده است.

تغییرات مغزی و ساختاری در بیماران مبتلا به BPD

در بیماران مبتلا به BPD تغییرات مغزی و ساختاری دیده شده است. مناطقی که به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گیرند مناطقی هستند که انگیزه ها را کنترل می کنند و احساسات را تنظیم می کنند. این که آیا تغییرات مغزی نتیجه BPD است یا این که BPD باعث این تغییرات شده است، ناشناخته است. این نکته را باید بدانید که اختلال شخصیت مرزی فقط روی عموم مردم تأثیر نمی گذارد.

بسیاری از افراد مشهور و مشهور جهان BPD را تجربه می کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • بریتنی اسپیرز
  • آنجلینا جولی
  • مرلین مونرو
  • جفری داهمر
  • آدولف هیتلر
  • وینونا رایدر
  • پرنسس دیانا
  • آنا نیکول اسمیت

 

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا