خصوصیات اصلی شخصیتی کدامند؟

شخصیت و خصوصیات اصلی شخصیتی در روان شناسی تعاریف مختلفی دارد. روان شناسان تعاریف مختلفی را در ارتباط با شخصیت گفته اند. شما ممکن است در اطراف خود افرادی را دیده باشید که شخصیت های بد یا خوبی دارند. برای مثال ممکن است یک فرد شخصیتی تند خو داشته باشد یا شخصیتی عصبانی داشته باشد. از آن سمت هم افرادی هستند که ممکن است شخصیتی مهربان یا شخصیتی دلسوز را داشته باشد.

در هر دو نوع یکی از عواملی که ممکن است تاثیر داشته باشد ژنتیک خانواده است. برای برخی هم هر چه که جلو تر می روند به دلیل شرایط و اتفاقات در زندگی این اتفاق برایشان خواهد افتاد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با این که خصوصیات اصلی شخصیتی کدامند؟ صحبت کنیم.

شخصیت چیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) شخصیت را به عنوان تفاوتهای فردی در الگوهای مشخص رفتار، احساس و تفکر تعریف می کند. اما از نظر مریام وبستر، تعریف شخصیت مجموعه خصوصیاتی است که یک فرد یا یک ملت یا گروه را از هم متمایز می کند. مهم نیست که چگونه آن را تعریف یا توصیف کنید، شخصیت انسان همان چیزی است که به ویژگی های شخصیتی شما اشاره دارد. هویت شخصی نحوه معرفی شما به دیگران است و در تمام جنبه های زندگی شما بسیار مهم است. به خصوص با روابط و حرفه شما که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

در بحث شخصیت هر کس رفتار خود را دارد

البته همه ما هویت شخصی و خصوصیات اصلی شخصیتی منحصر به فرد خود را داریم و هیچ دو دقیقاً شبیه هم نیستند. حتی دوقلوهای همسان صفات متمایز خود را دارند. اگر همه مثل هم باشند زندگی خسته کننده خواهد بود. کارل یونگ، که روانشناسی شخصیت و اجتماعی را مطالعه کرد و فلسفه زیگموند فروید را دنبال کرد، روانشناسی ناخودآگاه و شخصیت را مطالعه کرد. وی معتقد بود که این تجربیات گذشته شما است که بر رفتار و شخصیت آینده شما تأثیر می گذارد. هرچند این دو از برخی جهات با هم متفاوت بودند و نظریه های شخصیتی متفاوتی داشتند.

شناسه ما طبق بررسی های فروید

به عنوان مثال، فروید ادعا كرد كه همه افراد دارای یك ID هستند كه این شخصیت ذاتی یا شخصیت انسانی ما است. تا آن جا که به فروید مربوط می شد، شناسه شما همان کودک نوزادی است که هرگز تغییر نمی کند و تکامل نمی یابد، ویژگی های شخصیتی ما را برای زندگی تعریف می کند. در مطالعه شخصیت، وی در ادامه دریافت که اعمال و رفتارهای ما همه به انگیزه های ما مرتبط است که با آن ها متولد شده ایم و نمی توانیم آن ها را کنترل یا تغییر دهیم. از آن جا که این یک قسمت ناخودآگاه ذهن ما است، شناسه ما به طور خودکار واکنش نشان می دهد و ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم

سایه ما در خصوصیات اصلی شخصیتی به گفته یونگ

اگر چه یونگ نظریه Freud’s Id را دوست داشت، اما از شخصیت ما به عنوان سایه ما یاد می كرد، كه ادعا می كرد بخشی از حیوانات مانند شخصیت ماست. یونگ معتقد بود که این سایه ماست که شخصیت خلاق ما را به ما می دهد اما همچنین ادعا می کند که انرژی تخریبی ما را نیز به ما می دهد. فروید و یونگ توافق کردند که این بخش از شخصیت ما بیشتر منفی است زیرا فقط بر رضایت فوری ما متمرکز است و هیچ نگرانی از عواقب آن ندارد. اما یونگ همچنین معتقد بود که سایه جنبه های مثبت شخصیت ما را نیز شامل می شود.

تفاوت های فروید و یونگ

اگرچه این دو نظریه پرداز شخصیت در بسیاری از مسائل اتفاق نظر داشتند، اما در نحوه اندازه گیری و مشاهده شخصیت تفاوت هایی وجود داشت. به گفته فروید، که روانشناسی شخصیت را مطالعه کرد، میل جنسی منبع انرژی متمرکز بر رضایت جنسی است. از طرف دیگر، یونگ معتقد بود گرچه میل جنسی بر رضایت جنسی تأثیر می گذارد، اما رفتارهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. فروید فکر می کرد ناخودآگاه خواسته های سرکوب شده با افکار غیرقابل قبول است.

اعتقاد یونگ در خصوصیات اصلی شخصیتی

با این حال، یونگ معتقد بود که ناخودآگاه ما خاطرات سرکوب شده ما از گذشته اجدادی است. برداشت او از شخصیت متفاوت بود. به گفته فروید، رشد شخصیت در دوران کودکی از تجربیاتی که شما تجربه می کنید اتفاق می افتد در حالی که یونگ معتقد بود که این هم تجربیات گذشته است و هم آرزوهای آینده را در اختیار دارد.

ویژگی های شخصیتی و انواع شخصیت

خصوصیات اصلی شخصیتی کدامند؟

ممکن است تا حدی گیج کننده باشد، اما ویژگی های شخصیتی با تیپ های شخصیت یکی نیستند. به عنوان مثال، فقط پنج ویژگی وجود دارد، اما 16 نوع تیپ وجود دارد. صفات ما مواد تشکیل دهنده شخصیت ما هستند. تیپ های شخصیتی عمیق تر از آن هستند و در آگاهی درونی ما فرو می روند که بدون اطلاع ما (شناسه یا سایه) واکنش نشان می دهد.

پنج ویژگی بزرگ شخصیتی

هویت شخصی شما چیست؟ پنج ویژگی شخصیتی به طور گسترده ای شناخته شده است که محققان شخصیت انسانی و دیگر متخصصانی که شخصیت شناسی و روانشناسی اجتماعی را مطالعه می کنند از آن ها به عنوان پنج ویژگی بزرگ شخصیتی یاد می کنند. این ها شامل گشودگی، وظیفه شناسی، برون گرایی، موافقت و روان رنجوری است. شرح این پنج بزرگ عبارتند از:

گشودگی

آیا دوست دارید چیزهای جدیدی امتحان کنید؟ آیا قصد دارید یک غذا یا فعالیت جدید را امتحان کنید؟ کسانی که به سایر تجربیات باز هستند تمایل دارند که با خود احساس راحتی کنند، به جای گذشته در حال زندگی می کنند و اجازه نمی دهند توسط پول یا افراد دیگر هدایت شوند.

وظیفه شناسی در خصوصیات اصلی شخصیتی

کسانی که وظیفه شناس هستند کاری را انجام می دهند که فکر می کنند درست و صادقانه است و دوست دارند کارهای خود را زودتر از موعد برنامه ریزی کنند تا این که خود به خود انجام دهند. اگر وظیفه شناس باشید، ممکن است تغییر را دوست نداشته باشید و ترجیح می دهید قبل از هر کاری به همه چیز فکر کنید.

برونگرایی

آیا شما پرحرف، پرانرژی و گشوده هستید؟ آیا تمایل دارید در هر کجا که هستید به راحتی دوست شوید؟ کسانی که برون گرا هستند به طور معمول زندگی مهمانی هستند و از قرار گرفتن در مرکز توجه لذت می برند. آن ها دوست ندارند در خانه تنها بنشینند و اشتیاق به همراهی دارند.

نیاز

اگر کسی هستید که تمایل دارد در مورد هر چیز خوب بودن موافقت کند، موافق هستید. همچنین ممکن است از شما به عنوان یک بازیکن دلسوز، خوب، دوستانه و یک تیم تعریف شود. روی دیگر این سکه شخصیت همدلی خواهد بود که به دیگران اهمیت نمی دهد و فقط آنچه را که مورد رضایت آن ها است انجام می دهد.

Neurotic

تمام وقت نگران کننده، داشتن نوسانات خلقی و شک و تردید مداوم بخشی از این ویژگی است. افراد عصبی همیشه نگران هر چیزی هستند. ممکن است به نظر پراکنده یا بی نظم باشند و تمایل دارند از چیزهای جدید یا افراد جدید اجتناب کنند.

تیپ های شخصیتی و خصوصیات اصلی شخصیتی

خصوصیات اصلی شخصیتی کدامند؟

اگرچه 16 نوع شخصیت وجود دارد، اما آن ها به چهار بخش تقسیم می شوند. هر ترکیبی از چهار نوع شخصیتی است. این نظریه (که به آن آزمایش مایرز-بریگز گفته می شود) توسط ایزابل مایرز و مادرش، کاتارین بریگز، در دهه 1960 ساخته شد. تست شخصیت گروهی از سوالات برای پاسخ دادن است که به شما ایده می دهد تیپ شخصیتی شما چیست. هر چهار بعد اصلی به دسته بندی تیپ شخصیتی شما کمک می کند.

درون گرایی یا برون گرایی

فرد درونگرا فردی است که ترجیح می دهد تنها باشد یا با یک گروه کوچک از دوستان باشد تا یک گروه بزرگ. افراد درونگرا از شخصیت و رفتار اجتماعی محفوظ تری برخوردارند. این نوع متفکرتر و ساکت تر است. برون گراها ترجیح می دهند در کنار افراد زیادی باشند و می خواهند مشغول و فعال باشند. آن ها بيشتر از افراد درونگرا صريح و رسا هستند.

حس کردن یا شهود

از یک طرف، شخصی که بیشتر از حواس خود برای به دست آوردن اطلاعات در اطراف خود استفاده می کند ، فردی حسگر است. آن ها بر روی واقعیت و آن چه حواس شما به شما می گویند متمرکز شده اند. از طرف دیگر، کسانی که از شهود خود استفاده می کنند بیش از واقعیت ها بیشتر به چکیده و تخیل متمرکز می شوند. آن ها در عوض به فکر آینده می افتند تا این که نگران گذشته باشند.

تفکر یا إحساس در خصوصیات اصلی شخصیتی

شخصی که بیشتر متفکر است شخصی است که به حقایق و ارقام نگاه می کند. آن ها با توجه به داده هایی که دارند تصمیمات زندگی را اتخاذ می کنند و منطقی تر و سازگارتر هستند اما ممکن است غیر شخصی نیز به نظر برسند. از طرف دیگر، کسانی که دوست دارند غریزه یا احساسات خود را دنبال کنند، نسبت به افراد دیگر و احساساتشان بیشتر احساساتی و حساس هستند.

قضاوت یا درک

این بخش در مورد نحوه برخورد شما با دنیای خارج و افراد موجود در آن است. کسانی که یک محیط منظم و ساختاری را ترجیح می دهند قضاوت بیشتری دارند. با این حال، آن ها تمایل به قضاوت در مورد مردم دارند بدون اینکه ابتدا آن ها را بشناسند، که ممکن است آن ها را متوقف نشان دهد. یک فرد ادراک کننده توانایی سازگاری بیشتری با تغییرات را دارد و به طور معمول باز و انعطاف پذیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا