راه های درمان کمال گرایی

کمال گرایی یک شمشیر دو لبه است. از یک طرف ، می تواند انگیزه شما را برای عملکرد در سطح بالا و ارائه کاری با کیفیت بالا فراهم کند. از طرف دیگر ، می تواند باعث اضطراب بی مورد  در شما شده و سرعت تان را کاهش دهد. چگونه می توانید ضمن کم کردن تفکرات منفی ، نکات مثبت کمال گرایی خود را مهار می کنید؟ از چه اقدامات یا روش هایی می توانید برای کنترل کمال گرایی خود استفاده کنید؟ آیا باید از کمک دیگران استفاده کنید؟ راه های درمان کمال گرایی چیست؟

اگر نیاز است که از کمک دیگران استفاده کنید، می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. با مراجعه به این مرکز می توانید از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

کمال گرایی

افراد کمال گرا خود را به استانداردهای غیرممکن بالا نگه می دارند. آن ها فکر می کنند آنچه انجام می دهند هرگز به اندازه کافی خوب نیست. برخی از افراد به اشتباه معتقدند که کمال گرایی یک انگیزه سالم است ، اما این طور نیست. کمال گرایی می تواند باعث شود شما از زندگی خود ناراضی باشید. این روند می تواند منجر به افسردگی ، اضطراب ، اختلالات خوردن و خودزنی شود. سرانجام ، کمال گرایی می تواند شما را به توقف تلاش برای موفقیت سوق دهد.

حتی موارد خفیف آن نیز می تواند کیفیت زندگی شما را مختل کند و بر روابط شخصی ، تحصیلات یا کار شما تأثیر بگذارد. کمال گرایی می تواند جوانان و همچنین بزرگسالان را تحت تأثیر قرار دهد. کودکان و نوجوانان غالباً در انجام وظایف مدرسه و همچنین فعالیت هایی مانند ورزش ، باشگاه ها ، خدمات اجتماعی و مشاغل بیش از حد اغراق آمیز عمل می کنند. این می تواند منجر به وسواس موفقیت شود. در نهایت ، می تواند توانایی دستیابی به موفقیت را مختل کند. از این رو نیاز به راه های درمان کمال گرایی می باشد.

نظر دانشمندان در ارتباط با کمال گرایی در افراد

  • دانشمندی به نام کت پلامر می گوید: “بسیاری از گرایش های کمال گرایانه ریشه در ترس و ناامنی دارد.” “بسیاری از کمال گرایان نگرانند که اگر دقت و وظیفه شناسی خود را کنار بگذارند ، به عملکرد و جایگاه آنها آسیب می رساند.”  بنابراین آن ها به کمال گرایی خود می چسبند . اگر این مورد شما را توصیف می کند ، آرامش خود را حفظ کنید. تمرکز در تمایلات کمال گرایانه شما به همان اندازه که به نظر می رسد سخت نیست.
  • آلیس بویز ، روانشناس بالینی سابق و نویسنده مجموعه ابزارهای ذهن سالم و اضطراب ، می گوید: هدف شما این است که “مقداری از فشار را بر خود تحمیل کنید”. البته گفتن این کار آسان تر از انجام آن است. اما واقعیت همچنان باقی است ، “اگر واقعاً می خواهید فرد باهوشی باشید ، مطمئناً برخی کارها را به صورت ناقص انجام می دهید.

علائم کمال گرایی

اگر کمال گرایی را تجربه کنید، احساس می کنید در هر کاری که انجام می دهید، شکست می خورید. پس شما به طور منظم کار ها را به تعویق می اندازید . ممکن است حتی در شروع کار مقاومت کنید ، زیرا می ترسید که نتوانید آن را به طور کامل انجام دهید برای آرامش و به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات خود تلاش کنید. در غیر این صورت در روابط شخصی و شغلی خود بسیار کنترل کننده می شوید یا با قوانین ، لیست ها و کارها وسواس پیدا می کنید ، یا به شدت بی احساس می شوید.

آیا شما یک فرد کمال گرا هستید؟

بسیاری از افراد دارای ویژگی های کمال گرایان هستند و حتی به این ویژگی ها افتخار می کنند. اما تفاوت های مهمی بین کمال گرایان و افراد موفق وجود دارد و یک فرد با استعداد بالا برای سلامتی و خوشبختی شما بسیار بهتر است. اگر تمایلات کمال گرایانه دارید ، یافتن راهکارهایی برای عبور از آنها و حرکت به سمت یک فرد خوب و کمال گرا بسیار حیاتی است. کمال گرایی می تواند آرامش ذهنی ، لذت بردن از زندگی و عزت نفس را از شما بگیرد. اگرچه این روندی است که ممکن است کمی زمان و تمرین نیاز داشته باشد، اما از بین بردن بار کمال گرایی می تواند میزان استرس روزانه شما را بسیار کاهش دهد.

تمایزات مهم بین افراد کمال گرا و افراد موفق

قبل از اینکه بیشتر به راهکارهای ترک کامل گرایی بپردازید ، یادآوری اصول کمال گرایی  و این که مفهوم کمال گرایی چیست اهمیت دارد. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا برای ایجاد تغییرات انگیزه داشته باشید. کمال گرایی با موفقیت بالا از یک راه مهم متفاوت است. عملی که تمرکز شما در آن است. اگر برای تعالی تلاش می کنید ، می توانید از دستاوردهای خود خوشحال باشید و از اشتباهات خود درس بگیرید. به دلیل تمرکز است که می توان میان افراد موفق و کمال گرا تفاوت ایجاد کرد.

راه های درمان کمال گرایی

در ادامه مقاله چند ایده وجود دارد که نشان می دهد چگونه می توانید گرایش به کمال گرایی را کنار بگذارید.

به جای تفکر کمال گرایانه تلاش خود را بیشتر کنید.

همانطور که هر کمال گرایی به شما می گوید ، کامل بودن آسان نیست. پلامر می گوید: “کوشش شما” تلاش زیادی می برد “، و توجه شما به جزئیات” بسیار وقت گیر است “. مطمئناً ، به عنوان یک کمال گرا ، هرگز صرفاً به اندازه کافی از خود راضی نیستید. اما بهترین کار افزایش تلاس است. باید “هزینه و زمان فرصت” رفتار خود را تشخیص دهید. “از خود بپرسید: آیا من وقت خود را عاقلانه استفاده می کنم؟ آیا من مثمر ثمر هستم؟ ” او توصیه می کند بر “حداکثر رساندن تأثیر” کار خود تمرکز کنید.  شما می توانید سه ساعت بیشتر وقت خود را صرف ارائه یک سخنرانی عالی کنید.

اما آیا این تأثیرات را برای مشتری یا سازمان شما بهبود می بخشد؟” بویس با این روندموافق است. او می گوید: “ذهنیت خود را تغییر دهید.” شما در مورد “بعضی چیزها از کمال کمتری برخوردار خواهید بود ، بنابراین می توانید روی موارد مهم تمرکز کنید.” اگر همچنان به تکلیف خود ادامه می دهید که اکثر دیگران آن را کامل می دانند ، سعی کنید “تمرکز کنید که فقط انجام آن” یک هدف مناسب است. به عبارتی در ابتدای روند انجام دادن کار را به عنوان اصل ماجرا و هدف قرار دهید.

استانداردهای خود را تنظیم کنید.

پلامر می گوید ، مدیریت كمال گرایی شما همچنین نیاز دارد كه “استانداردهای خود را درجه بندی كنید.” به طور مثال می توان به روند کاری نگاه کرد. او پیشنهاد می کند تلاش خود را در همان مراحل به یک همکار یا سرپرست نشان دهید. ممکن است متوجه شوید که “از قبل به اندازه کافی خوب است” و “آن کاری که فکر می کردید 10 ساعت طول می کشد می تواند واقعاً فقط 5 ساعت طول بکشد”.

خجالت نکشید و ایده خود را ارائه نمایید. بویز می گوید: “این اولین پیش نویس شماست.” و حتی اگر شما نیاز به ادامه کار بر روی آن داشته باشید ، “بازخوردی که دریافت می کنید به شما کمک می کند تا پیشرفت کنید.” به خاطر داشته باشید  “آنچه شما می گویید لازم نیست که حرف آخر باشد ، بلکه باید به یک روند مفید کمک کند.”

راه های درمان کمال گرایی – چک لیست ایجاد کنید.

پلامر می گوید ، دستیابی به کمال کمی سرگردانی در یک سفر بی هدف است. او می گوید: “شما مرتباً راه می روید و تلاش می کنید، اما مطمئن نیستید كه با این پیش روی به هدف خود نزدیک می شوید.” به همین ترتیب ، “یک فرد کمال طلب همیشه مایل است به کار خود ادامه دهد [اما برای یک کار مشخص] اما نتیجه نهایی به ندرت برای او رضایت بخش است.” بنابراین ، به جای زحمت “در جستجوی هدف بی نظیر کمال گرایانه” ، وی توصیه می کند ، ” چک لیستی” برای هر کار داشته باشید.

به عنوان مثال بگویید که شما در حال کار روی یک ارائه مهم برای مهم مشتری هستید. در حالی که تفکر کمالگرایانه می تواند حتی از یک خودکار هم ایراد بگیرد. اما راه خود را ادامه دهید.  با داشتن یک چک لیست که به شما یادآوری می کند موارد را به درستی هجی کرده اید و خطاهای اصلی ویرایش را برطرف می کنید ، نیازی به تلاش بی وقفه ندارید. او می گوید: “شما یک فرایند را با اهداف گسسته و قابل اندازه گیری دنبال می کنید.” پس از حذف موارد موجود در لیست، “کار شما تمام شد”.

چرخه نشخوار ذهنی را بشکنید.

بسیاری از کمال گرایان تمایل به نشخوار دارند.  تکرار فکر یا مسئله بدون اینکه هرگز به نتیجه برسند. بویز می گوید: “این نوه تفکر مربوط به اضطراب است.” افرادی که نشخوار می کنند تمایل دارند “خود را کمتر ببخشند.” این تفکر بسیار ناسالم است و غیرمولدمی باشد. “نشخوار کردن را با حل مسئله اشتباه نگیرید.” در عوض به دنبال راه هایی برای برهم زدن چرخه باشید.

راه های درمان کمال گرایی – عوامل محرک خود را شناسایی کنید.

بویز می گوید ، اولین قدم برای غلبه برعادت کمال گرایی این است که “یاد بگیرید که زمان نشخوار ذهنی را تشخیص دهید.” بفهمید چه چیزی شما را وادار می کند وضعیت را این گونه تصور کنید. در کجا هستید ، چه ساعتی از روز است و چه کسی در اطراف شمامی باشد. “الگوهای سازگار خود را پیدا کنید” ، سپس به روش هایی فکر کنید که می توانید از این عوامل دور شوید یا آنها را کنترل کنید. به اولین واکنش خود اعتماد نکنید.

دیدگاه درستی داشته باشید.

بویز می گوید ممکن است “صحبت کردن با کسی در مورد تمایلات تان ” مفید باشد. آن شخص می تواند “رئیسی باشد که مایل است از لحاظ احساسی با شما تعامل کند ، یک دوست ، خواهر و برادر ، مربی یا همسر شما باشد.” صادق و راستگو باشید. به این شخص بگویید که شما در حال تلاش برای بهتر شدن هستید.

منابع
positivityblog.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا