انواع رویا و معانی آنها

تشخیص و درک انواع رویا و معانی آنها تا حدودی می تواند در شناخت احساس و تفکرات شما تاثیر زیادی داشته باشند. زیگموند فروید، روانکاو مشهور معتقد است که با درک انواع رویا و معانی آن می توانیم خواسته های پنهان و ناخودآگاهی را که منجر به رنجش روان ما می شوند را شناسایی کنیم. اما سوال اصلی اینجاست که  آیا رویاها معنا و مفهوم خاصی دارند؟ انواع رویا ها و خواب هایی که می بینیم چه معنایی دارند؟ ما در این مقاله از همکده سعی کرده ایم همه این پرسش ها را مورد بررسی قرار دهیم.

7 رویاهای رایج و معنای آنها

محققان دریافته اند که هفت خواب رایج شامل مورد حمله یا تعقیب، دیر رسیدن، مرگ عزیزان، زمین خوردن، پرواز، مدرسه و رابطه جنسی است که معنای هر یک از آنها عبارتند از:

معنی رویا های مربوط به سقوط

رویاهای افتادن از ارتفاعات بسیار رایج هستند. در حالی که یک باور غلط رایج وجود دارد که می گوید اگر در رویای خود به زمین بخورید در زندگی واقعی خواهید مرد، اما این واقعیت ندارد. بنابراین، رویاهای افتادن واقعاً چه معنایی می تواند داشته باشد؟

بر اساس بسیاری از تعابیر رایج رویاها و حداقل یک بررسی صورت گرفته، رویاهای مربوط به سقوط و افتادن نشانه آن است که چیزی در زندگی شما خوب پیش نمی رود و مشکلی در زندگی روزمره شما وجود دارد. ممکن است نشان دهنده این باشد که برای مثال باید در مورد یک انتخاب و تصمیم گیری خود تجدید نظر کنید یا مسیر جدیدی را در بخشی از زندگی خود در نظر بگیرید.

راسل گرانت، نویسنده کتاب «فرهنگ رویای مصور» می‌گوید: «خواب سقوط بسیار رایج است. این نمادی از ترس در زندگی واقعی شاید شکست در کار یا زندگی عاشقانه‌تان است». او می افزاید که سقوط اغلب بیانگر این است که باید خود را بیشتر رها کنید و از زندگی بیشتر لذت ببرید.

رویاهایی در مورد برهنه شدن در ملاء عام

 رویای برهنه بودن در جمع یا محل کار یکی از رویاهای کاملا رایج است. دیدن برهنگی عمومی ممکن است نشان‌دهنده این باشد که احساس می‌کنید دروغگو هستید یا از آشکار کردن عیوب و کاستی‌های خود می‌ترسید.

رویاهایی درباره تعقیب شدن

رویاهایی که توسط یک مهاجم شناخته شده یا ناشناس تعقیب می شوند، می توانند به خصوص ترسناک باشند. بسیاری از افراد این نوع رویاها را تجربه می کنند. اما رویاهای تعقیب شدن در مورد آنچه در ذهن شما می گذرد چه می گویند؟

مترجمان رویاها اغلب معتقدند که چنین رویاهایی به این معنی است که شما سعی می کنید از چیزی در زندگی روزمره خود اجتناب کنید. تعقیب شدن در خواب ممکن است نشان دهنده تمایل به فرار از ترس ها یا خواسته های شما باشد. کلید درک معنای چنین رویایی تا حدی به هویت تعقیب کننده شما بستگی دارد، به طور مثال:

  • یک حیوان: ممکن است خشم، احساسات و سایر احساسات خود را پنهان کنید.
  • تعقیب کننده ناشناخته: اگر تعقیب کننده شما یک شخصیت مرموز و ناشناخته است، ممکن است نشان دهنده یک تجربه کودکی یا آسیب گذشته باشد.
  • عضوی از جنس مخالف: این نوع رویا به این معنی است که شما از عشق می ترسید یا در یک رابطه گذشته و قدیمی گیر کرده باشید.

رویاهای از دست دادن دندان

انواع رویا و معانی آنها || مرکز مشاوره همکده

اگر دندان هایتان بیفتد خواب چه تعبیری دارد؟ خواب از دست دادن دندان‌ها می‌تواند معانی متعددی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است به این معنی باشد که شما نگران جذابیت یا ظاهر خود هستید. یا شما در مورد توانایی خود در برقراری ارتباط نگران هستید، یا حتی احتمال دارد چیزی شرم آور گفته باشید.

ماهیت واقعی دندان‌ها توانایی آن‌ها در گاز گرفتن، بریدن، پاره کردن و ساییدن است. اگر دندان های شما بیفتد، قدرت شخصی و توانایی خود را برای قاطعیت و محافظت از خود از دست می دهید.

رویاهایی درباره مردن

مرگ یکی دیگر از موضوعات رایج رویاها است  که می تواند به ویژه نگران کننده باشد. رویاپردازان گاهی اوقات خواب مرگ یکی از عزیزانشان یا حتی مرگ خود را می بینند. تعبیر خواب های رایج نشان می دهد که چنین رویاهایی منعکس کننده اضطراب در مورد تغییر یا ترس از ناشناخته هستند.

خواب دیدن مرگ یکی از عزیزان می تواند بازتاب ترس مشابهی از یک تغییر باشد. بنابراین، رویاهای مردن، نوعی سوگواری برای گذشت زمان را نشان می دهد.

مطالعات همچنین نشان داده است که کسانی که به پایان زندگی نزدیک می شوند و عزیزان اطرافشان رویاهای مهم و معناداری را تجربه می کنند که اغلب مربوط به حضور آرامش بخش، آماده شدن برای رفتن، تماشای یا درگیر شدن با متوفی، انتظار عزیزان، تجربیات ناراحت کننده و کارهای ناتمام است.

رویاهایی درباره شرکت در آزمون

بررسی های زیادی نشان می دهد رویاهای تست زدن رایج است. به گفته کریگ همیلتون پارکر، نویسنده “معنای پنهان رویاها”، امتحان دادن در خواب ممکن است ترس اساسی از شکست را آشکار کند. امتحانات، تجربیات استرس زا هستند که در آنها مجبور می شوید با کاستی های خود روبرو شوید. خواب دیدن اینکه در یک امتحان مردود شده اید، در یک امتحان دیر می آیید یا آماده نیستید نشان می دهد که برای چالش های زندگی احساس آمادگی نمی کنید.

رویاهایی درباره خیانت

انواع رویا و معانی آنها || مرکز مشاوره همکده

خواب دیدن اینکه همسر یا شریک عاشقانه شما با شخص دیگری به شما خیانت می کند می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. در برخی موارد، مردم حتی شروع به تعجب می کنند که آیا این رویا واقعاً ممکن است حقیقت داشته باشد. آیا خواب دیدن اینکه همسرتان خیانت می کند به این معنی است که ممکن است این اتفاق بیفتد؟ یا اینکه در حال حاضر اتفاق افتاده است؟ اگرچه این خواب ها ممکن است بازتاب ترس از خیانت باشد، چنین رویاهایی احتمالاً به این معنی نیست که همسر شما خیانت می کند یا خیانت کرده است.

رویاهای مربوط به خیانت نشان دهنده مشکلات مربوط به اعتماد ، وفاداری و ارتباط در یک رابطه است. آنها می نویسند: اگر شما یا شریک زندگیتان در خوابتان خیانت کرده اید، یکی از شما در حال حاضر آنچه را که از آن رابطه نیاز دارد را دریافت نمی کند.

رویاهای مربوط به پرواز

بسیاری از مردم رویاهای پرواز را تجربه می کنند. رویاهای پرواز می تواند هیجان انگیز و حتی رهایی بخش باشد، اما گاهی اوقات می تواند کاملاً ترسناک باشد (به ویژه برای کسانی که از ارتفاع می ترسند).

رویاهای مربوط به پرواز اغلب دو جنبه متفاوت دارند. آنها می توانند احساسات آزادی و استقلال را نشان دهند. از سوی دیگر، آنها همچنین می توانند تمایل به فرار یا فرار از واقعیت های زندگی را نشان دهند. پرواز به تنهایی بیشتر اوقات رخ می دهد و جنبه مستقل پرواز را نشان می دهد. اما از آنجایی که اغلب شامل احساسات مثبت لذت است، پرواز ممکن است تمایلات جنسی ما را به تصویر بکشد. به خصوص جنبه هایی از آن که بیانگر آزادی از هنجارها و محدودیت های اجتماعی است.

رویاهای مربوط به بارداری

رویاهای بارداری نشان دهنده همه چیز از خلاقیت تا ترس است. رویاهای بارداری ممکن است گاهی اوقات ترس یک زن از اینکه یک مادر ناکافی باشد را نشان دهد. حتی رویاهای بارداری نشان می‌دهد که رویاپرداز در حال توسعه بخشی از پتانسیل یا عمیق‌تر کردن یک رابطه است.

چرا تعبیر خواب در روانکاوی مهم است؟

انواع رویا و معانی آنها || مرکز مشاوره همکده

رویاها بازتابی از فعالیت های فیزیولوژیکی و روانشناختی فرد هستند، بنابراین اطلاعات مهمی در مورد افکار و وضعیت عاطفی فرد ارائه می دهند. سپس روانکاوان می توانند از رویاهای فرد برای درک بهتر آنچه در ذهن او می گذرد شاید در سطح ناخودآگاه استفاده کنند،

انواع رویا های جنسی به چه معناست؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که دیدن رویاهای جنسی نتیجه افکار و خیال‌پردازی‌های شما در هنگام بیداری است، و افکار مکرر در مورد رابطه جنسی می تواند منجر به بروز خواب های بیشتری در زمینه جنسی شود. دیگران خواب دیدن در مورد رابطه جنسی را با تمایل به قرار گرفتن در یک موقعیت تحریک کننده جنسی مرتبط می دانند. این نوع رویاها رایج هستند، به طوری که بیش از 95٪ از افراد گزارش داده اند که رویاهایی با ماهیت وابسته به عشق شهوانی را تجربه می کنند.

انواع رویا های تکراری به چه معناست؟

برخی از محققان این نظریه را مطرح می کنند که رویاهای منظم و تکرار شونده نشان دهنده سرخوردگی در مورد نیازهای روانی است که برآورده نشده اند. رویاهای تکرار شونده نیز پس از تجربه پریشانی روانی زیاد، مانند اختلال استرس پس از سانحه، رایج هستند.

چگونه یک رویا را تجزیه و تحلیل می کنید؟ اولین قدم این است که به محض بیدار شدن از خواب، هر چیزی را که می توانید به خاطر بسپارید، یادداشت کنید. رویاها اغلب به سرعت فراموش می شوند، بنابراین یادداشت جزئیات می تواند به یادآوری کمک کند. بعد، به محتوای رویا نگاه کنید و به معنای آن در زندگی فکر کنید. چه ارتباطی با وقایع رویا دارید؟ چه نوع احساساتی را برانگیخت؟ در بسیاری از موارد، ممکن است متوجه شوید که رویای شما منعکس کننده رویدادها یا نگرانی های زندگی بیداری شما است.

منابع
https://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا