مراحل طلاق عاطفی و راهکارهای پیشگیری از آن

مراحل طلاق عاطفی یا غریبه شدن زن و شوهر، نتیجه‌ی بی‌احساسی ناشی از برخی رفتارهای زوجین نسبت به یکدیگر است. زن و شوهر در طلاق عاطفی به آرامی از هم دور شده و مکالمه‌ی بین آن‌ها کمتر و کمتر می‌شود. ضعف ارتباط عاطفی زن و شوهر، سردی تمام روابطشان را در پی خواهد داشت.

عدم درک رفتار و گفتار یکدیگر، عدم شناخت طرف مقابل و روحیات یکدیگر  و در نهایت با ادامه این مشکلات، انرژی مثبت مورد نیاز در خانه از بین رفته، فاصله‌ی زوجین هم از نظر روانی و جسمی بیشتر می‌شود و طلاق عاطفی را در رابطه زناشویی آن‌ها بوجود می‌آورد.

مراحل طلاق عاطفی

مراحل طلاق عاطفی و راهکارهای پیشگیری از آن | مرکز مشاوره همکده

طلاق عاطفی شامل 5 مرحله سرزنش، سوگواری، خشم، تنهایی و بازگشت به زندگی است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

مرحله سرزنش و ایرادگیری

در مرحله اول زن یا شوهر روی همسر خود متمرکز شده و او را مسئول همه‌ی اشتباهات و اتفاق‌های گذشته، حال و آینده می‌داند و شروع به سرزنش و ایراد گرفتن از همسر خود می‌کند، شخص شروع کننده سرزنش در این مرحله تصویر نامناسبی از خود دارد و بسیار آسیب‌پذیر است، اغلب این افراد احساس بی‌انرژی بودن کرده و غمگین هستند، نشانه‌هایی از افسردگی را خواهند داشت و حتی در نظر دیگران نیز شخص آشفته‌ای به نظر می‌رسند.

مرحله سوگواری و غم و غصه

در مرحله سوگواری در طلاق عاطفی، فرد شروع کننده غم و اندوه زیادی را به دلیل ناراحتی از دست دادن زندگی که در انتظارش بود را تجربه خواهد کرد، در این مرحله فرد در افکار و احساسات خود غرق شده و نسبت به اظهار نظر دیگران واکنش تندی خواهد داشت و به دلیل عدم تمرکز حواس، حتی در کارهای روزمره خود ممکن است دچار مشکل شود.

مرحله خشم و عصبانیت از مراحل طلاق عاطفی

مراحل طلاق عاطفی و راهکارهای پیشگیری از آن | مرکز مشاوره همکده

خشم و عصبانیت در تمامی مراحل طلاق عاطفی وجود دارد ولی به طور خاص و محسوس در این مرحله نمود پیدا می‌کند، فرد شروع کننده خشم و عصبانیت را نسبت به اطرفیان، مخصوصاً همسر خود نشان می‌دهد، در این مرحله ممکن است مرد به تمام زن‌ها و همچنین زن به تمام مردها حس خشم داشته باشد و معمولا به خود حق می‌دهد که عصبانی شده و باور دارد همسرش باید با اذیت و آزار دیدن تاوان دهد.

مرحله تنهایی

در این مرحله می‌توان به تنهایی و تسلیم شدن اشاره کرد، زن یا شوهر شروع کننده به گونه‌ای شخصیت خود را با شرایط تطبیق می‌دهند که دیگر نیازی به همسر ندارند، زن یا شوهر در این مرحله تلاش می‌کنند تا تصمیم نهایی را گرفته و به خود مطمئن شوند، خودشان را بازسازی کرده و تصویرشان نسبت به مرحله اول بسیار بهتر می‌شود.

زنانی که به هر دلیل تصمیم به طلاق نداشته باشند، برای مثال به دلیل دیدگاهشان نسبت به طلاق، مسائل مالی یا فرزندان، در تنهایی خود و مشکلات عاطفی‌شان زندگی را ادامه می‌دهد.

بازگشت به زندگی

مرحله آخر طلاق عاطفی بازگشت به زندگی نام دارد که تعداد زیادی از زوجین احساس می‌کنند کنترل کاملتری بر زندگی خود داشته و اگر زن و شوهر، هر دو در این مرحله باشند در بسیاری موارد طلاق توافقی انجام می‌دهند و کمتر نیازمند کشمکش‌های محاکم قضایی می‌شوند.

مراحل طلاق عاطفی و راهکارهای پیشگیری از آن | مرکز مشاوره همکده

روش های پیشگیری از طلاق عاطفی در خانواده

مراحل طلاق عاطفی و راهکارهای پیشگیری از آن | مرکز مشاوره همکده

 استفاده از مشاوره قبل از ازدواج

این یک واقعیت است که اهمیت ندادن به ازدواج یا اهمال در انتخاب همسر طبق معیارهای صحیح یک اشتباه است، به همین دلیل استفاده از تجربیات و علم یک مشاور در این زمینه می‌تواند قدم مهمی در انتخاب صحیح همسر باشد، یکی از مهمترین بازخوردهای مشاوره گرفتن قبل از ازدواج این است که به فرد کمک می‌‎کند تا واقع بینانه به ازدواج نگاه کنند و ازدواجی بر پایه‌ی احساسات غیر عقلانی نداشته باشند و با شناخت کافی  نسبت به یکدیگر برای ازدواج اقدام کنند.

آموزش رفتار با همسر در مراحل طلاق عاطفی

مراحل طلاق عاطفی و راهکارهای پیشگیری از آن | مرکز مشاوره همکده

معمولاً مشکلات ریز و درشت در زندگی زناشویی اتفاق می‌افتد که در این مواقع نحوه رفتار و برخورد زوجین اهمیت بسیاری دارد و زوجین می‌توانند با مراجعه به مشاور و یا استفاده از کلاس‌های آموزشی نسبت به یادگیری رفتارهای شخصی و اجتماعی، همسر داری و … را فرا گرفته و همچنین در برخورد با مشکلات در زندگی زناشویی گام‌های موفق‌تری بردارند. یادگیری برخی از رفتارها برای زوجین در جهت جلوگیری از طلاق عاطفی و همچنین بوجود آمدن مشکلات مورد نیاز است مانند:

  • با بروز دلخوری‌ها در زندگی اجازه ندهید صحبت‌‌های دو نفره در زندگی شما حذف شود و زمان‌هایی را برای مکالمه دو نفره خود تنظیم کنید.
  • در هنگام صحبت کردن از بروز برخی رفتارها مانند کنایه زدن، زخم زبان، یا در زمان ناراحتی از بلند کردن صدای خود پرهیز کنید.
  • برای رفتارهای محبت آمیز با همسرتان پیش قدم باشید و از این طریق این رفتار را به او بیاموزید و هرگز مقابله به مثل نکنید.
  • درخواست‌ها و انتظار خود را به طور واضح بیان کنید و از سرزنش کردن همسرتان اجتناب کنید.
  • قبل از شروع صحبت، خود را جای همسرتان قرار دهید. به این روش بهتر متوجه خواهید شد که چگونه می‌توانید بهتر مسائل را بیان کنید.
  • سعی کنید بین مسائل مهم و کم اهمیت‌تر  تمایز قائل شده و از هر مسئله کوچک و جزئی شکایت نکنید.

برای اطلاع از نشانه های سردی در روابط زناشویی این مقاله را مطالعه فرمایید.

احترام متقابل بین زوجین

رفتار محبت آمیز و با احترام مورد خطاب قرار دادن یکدیگر را فراموش نکنید. به طرز تفکر، سلیقه‌ی همسر خود احترام گذاشته و هرگز همسر خود را مورد تمسخر قرار ندهید. در جمع‌های خانوادگی شأن و منزلت همسر خود را حفظ کنید. مشورت کردن با همسر خود را در انجام امور که خود از نشانه‌های احترام به همسر است را فراموش نکنید. همچنین مشکلات و اختلافات خود را به خارج از خانواده انتقال ندهید. بی احترامی و توهین می‌تواند باعث شروع مشکلات عاطفی بین زوجین شود.

واقع بین باشید

عدم درک حقایق و واقعیت‌های همسر می‌تواند طلاق عاطفی را به شما نزدیک کند، بنابراین خصوصیات واقعی همسر خود را شناخته تا بتوانید موجب ایجاد آرامش بیشتری در زندگی زناشویی شوید، همسر خود را به خاطر رژیم غذایی، عادت‌های خوب و بد و … تحقیر نکنید، صفات و ذات او باید از جانب شما مورد تحسین قرار بگیرد.

عذر خواهی کردن از همسر را فراموش نکنید

مراحل طلاق عاطفی و راهکارهای پیشگیری از آن | مرکز مشاوره همکده

همه انسان‌ها ممکن است دچار اشتباهاتی در زندگی شوند و برخی از این اشتباهات می‌‌تواند تاثیر منفی زیادی بر روابط زناشویی گذاشته و موجب طلاق عاطفی شود، یکی از روش‌های پیشگیری از طلاق عاطفی عذرخواهی کردن بابت اشتباهات است حتی اگر تاثیری نداشته باشد.

ابراز محبت زوجین به یکدیگر

یکی از معمول‌ترین اشتباهات زوجین پس از ازدواج فراموش کردن ابراز علاقه و محبت و صرف زمان برای همسرشان است. معمولاً به دلیل گرفتار شدن در روزمرگی‌های زندگی این اتفاق می‌افتد. موجب دور شدن و بروز ناراحتی‌هایی بین زن و شوهر می‌شود. زن و شوهر باید زمان مناسب و کافی را برای یکدیگر گذاشته. بصورت گفتاری و همچنین رفتاری یا عملی علاقه و محبت خود را به همسر خود نشان دهند. دادن یک شاخه گل، یک هدیه کوچک، گفتن جملات محبت آمیز و صحبت‌های صمیمانه می‌توانند راه‌هایی برای کمک به زوجین برای پیشگیری از طلاق عاطفی آن‌ها باشد.

و در آخر یکی از راهکارهای پیش‌گیری و یا جلوگیری از رسیدن به طلاق عاطفی برای زوجین، مراجعه به روانشناس است. باید هشیار باشید در صورتی که متوجه نشانه های طلاق عاطفی در زندگی زناشویی خود شدید به یک متخصص مراجعه کرده. و مشکلات مابین خود را با روانشناس در میان گذاشته تا برای رفع مشکلات و پیشگیری از طلاق عاطفی به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا