نمونه های باج خواهی احساسی

قبل از بیان مهم ترین نمونه های باج خواهی احساسی، لازم است بدانیم که، باج خواهی احساسی نوعی اختلال در عملکرد است که افراد برای طرح خواسته ها و تهدید قربانیان از آنچه که می خواهند استفاده می کنند. زیربنای سیاه نمایی احساسی این است که اگر آنچه را که می خواهم انجام ندهید خصوصا وقتی که من می خواهم، رنج خواهید برد. این اصطلاح توسط سوزان فوروارد ، Ph.D. ، در کتابش باج دهی عاطفی: هنگامی که افراد در زندگی شما از ترس ، تعهد و گناه برای دستکاری شما استفاده می کنند ، معرفی شده است (Forward & Frazier، 1998). وی توصیف می کند که چگونه سو استفاده کنندگان از تهدید های باج خواهی احساسی برای تهدید برای رسیدن به خواسته های خود استفاده می کنند. آن ها با طرح خواسته ها و تهدیدها، احساس ترس، گناه و خشم ایجاد می کنند تا قربانیان شان از آن ها پیروی کنند.

با این کار، آن ها مسئولیت اعمال منفی خود را به گردن قربانی می اندازند. به طور معمول، این نوع عملکرد ناکارآمد در روابط نزدیک رخ می دهد. سیاه نمایی احساسی مفهومی است که اخیراً توسعه یافته و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله ، ما به معنای سیاه نمایی احساسی و نمونه هایی از این دست کاری عاطفی می پردازیم. اگر می خواهید در زندگی خود شرایط بهتری داشته باشید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مراجعه همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

معنای سیاه نمایی احساسی چیست؟

باج خواهی عاطفی فرایندی است که در آن فرد به طور دقیق و با خواسته خود تهدید می کند که شخص دیگری را دستکاری احساسی نماید تا به خواسته خود برسد. این نوعی سو استفاده روانی است که به قربانیان آسیب می رساند. خواسته های آن ها غالباً برای کنترل رفتار قربانی از طریق روش های ناسالم است. سیاه نمایی احساسی روشی است که توسط شریک زندگی شما دستکاری می شود. با این حال، در این شرایط، سنجش و نشان دادن اینکه آیا قربانی دچار دست کاری احساسی می شود دشوار است. رهبران این حوزه، سوزان فوروارد و دونا فریزیر، پویایی قدرتی را که در چنین دست کاری هایی رخ می دهد، شناسایی می کنند. آن ها پیشنهاد می كنند كه باجگیران احساسی از تاكتیك ترس – احساسات – احساس گناه برای به دست آوردن آنچه می خواهند استفاده می كنند.

نکته قابل توجه

FOG اصطلاحی است که توسط روانشناسان نامگذاری شده است، حاکی از آن است که ترس، تعهد و گناه پویایی در باج خواهی عاطفی بین دستکار و قربانی است. مخفف FOG همچنین به درستی آشفتگی و عدم وضوح و تفکر را که می تواند در این پویایی های بین فردی رخ دهد ، توصیف می کند. سیاه نمایی احساسی می تواند مه ایجاد کند و به احساس ترس، تعهد، گناه و اضطراب کمک کند. به گفته روانشناسان معتبر ، باج خواهی عاطفی در روابط نزدیک رخ می دهد. گاهی فرد از دانش به دست آمده درباره ترس قربانی استفاده می کند. باجگیران از اطلاعاتی که در مورد آنچه قربانی از آن می ترسد یاد می گیرند تا آن ها را دستکاری احساسی کنند.

گاهی روان شناسان ارائه می کنند که یکی از دردناک ترین عناصر سیاه نمایی عاطفی این است که آن ها از اطلاعات شخصی در مورد آسیب پذیری های قربانی در برابر خود استفاده می کنند. باج گیرانی که از آن استفاده می کنند با رفتار آزمایش احساس تعهد قربانی همراه هستند.

آن ها معمولاً گناه و سرزنش ناشایستی ایجاد می کنند تا مشکلات خود را به قربانی نسبت دهند. آن ها تهدیدهای مربوط به عوامل احساسی قربانی را برای اجبار به انطباق انجام می دهند. به عنوان مثال ، “اگر آنچه را که می خواهم انجام ندهی، من تو را ترک خواهم کرد، اسرار خود را نخواهم گفت، دوستت نخواهم داشت و …” آن ها همچنین می توانند از احساس مسئولیت و تعهد قربانی استفاده کنند. “تمام کاری که من انجام می دهم این است که برای این خانواده کار می کنم، حداقل کاری که شما می توانید انجام دهید …” است.

پنهان بودن تاکتیک های باج گیران احساسی

از آنجا که این تاکتیک های ارائه شده در بخش قبل، می تواند پنهانی باشد، ممکن است باج خواهی احساسی به ویژه برای افرادی که آسیب پذیری بیشتری نسبت به آن دارند، دشوار باشد. به گفته روان شناسان، ” دیدن این که چگونه ما را از نظر احساسی دستکاری می کنند تقریباً غیرممکن است، زیرا حصار مهیبی دور خود می کشند که اقدامات آن ها را پنهان می کند. در تمام مدت، اگر تلاش کنیم مقابله کنیم، آن ها اطمینان می دهند که ما به معنای واقعی کلمه نمی توانیم ببینیم چه اتفاقی برای ما می افتد. ” آن ها می توانند از تکنیک های مخفی استفاده کنند که باعث ایجاد سردرگمی در ما می شود:

  • خواسته های آن ها منطقی به نظر می رسد.
  • قربانی را دچار احساس خودخواهی می کنند.
  • آسیب شناسی یا سو استفادا قربانی به نظر می رسد که نمودی درست کارانه دارد.
  • برای ترساندن قربانی با شخص دارای نفوذ متحد می شوند.

علائم هشدار دهنده سیاه نمایی احساسی

نمونه های باج خواهی احساسی

علائم هشدار دهنده ای برای سیاه نمایی احساسی در یک رابطه وجود دارد که عبارتند از:

  • اگر یک نفر مرتباً برای کارهایی که انجام آنها کار او نیست عذرخواهی کند، مانند دستکاری احساسات، روز بد یا رفتارهای منفی.
  •  اگر یک نفر فقط به راه خود اصرار ورزد یا هیچ چیزی برای او مهم نباشد، حتی اگر این به ضرر شریک زندگی باشد.
  •  به نظر می رسد یک خیابان یک طرفه فداکاری و انطباق در رابطه است.
  • یک نفر احساس رعب و وحشت می کند یا تهدید به اطاعت یا رعایت شرایط دیگری می شود.

هنگامی که فرد در یک چرخه ناکارآمد باج گیری عاطفی قرار دارد، قربانی ممکن است تمایل داشته باشد فعالیت های زیر را صورت دهد:

عذرخواهی، التماس ، تغییر برنامه برای رفع نیاز های دیگران، گریه، استفاده از منطق، تسلیم شدن یا به چالش کشیدن. به طور معمول، آن ها برای خود ایستادگی می کنند، مستقیماً به این مسئله می پردازند، مرزها را تعیین کنند و با ناکارآمد و نامناسب بودن رفتار ارتباط برقرار  می کنند. آن ها به طور مداوم مرزهای مشخصی را تعیین نمی کنند که نشان دهد چه چیزی برای آن ها قابل قبول است. چهار نوع باج خواهی هم وجود دارند که هرکدام از آن ها تاکتیک های مختلف دستکاری احساسات را دارند. این گروه ها شامل مجازات کنندگان، مبتلایان، تهدید کنندگان و آسیب زنندگان شخصی.

مراحل ترقی باج خواهی احساسی

چند مرحله مترقی در سیاه نمایی احساسی مشخص شده است که عبارتند از:

  • مقاومت در برابر قربانی
  • فشار از طرف دستکار کننده احساسات.
  •  تهدید قربانی
  •  رعایت قربانی

نمونه های مختلف باج گیری احساسی

باج گیری های احساسی یا سیاه نمایی احساساتی عموما ناشی از نا امنی های عمیق در درون فرد است. ترس و اضطراب حتی می تواند به صورت خشم و سرزنش نسبت به قربانی هم ظاهر شود. این گرایش ها عموما به شرایط گذشته ربط دارند و نه به حال حاضر و وضعیت فعلی. نمونه های خاصی به عنوان ویژگی های اولیه برای افراد با حالت باج گیری احساسی خود دا نشان می دهند که عبارتند از:

  • تمایلات خودشیفتگی
  • خود محوری شخصی
  • عصبانیت شدید
  • وحشت عمیق، ترس، افسردگی یا خشم
  • ترس از رها شدن
  • از نظر احساسی نا بالغ بودن
  • در ارتباط نبودن با احساسات
  • عدم پاسخگویی
  • سختی برای از دست دادن

برخی از این نمونه ها ممکن است نزدیک به سطح و قابل مشاهده باشند و برخی دیگر ممکن است در عمق و درون رفتار باشند.

نمونه های اصلی و مهم باج خواهی احساسی

نمونه های باج خواهی احساسی

باج گیری احساسی معمولا هیچ روش مقابله ای یا روشی برای برقراری ارتباط سالم ارائه نمی کند.‌ افراد دارای این حالت روحی عموما کار هایی مانند کوبیدن در خانه، تهدید کردن، رفتار های آسیب رسان و غیره را نشان می دهند. نمونه های زیادی از سیاه نمایی عاطفی در روابط عاشقانه وحود داد. هر جنسیتی می تواند باج خواهی احساسی کند.

نمونه های باج خواهی احساسی نمونه اول

یک سناریو این است که اگر مردی در یک رابطه باشد و شروع به خیانت کند، ممکن است به جای مالکیت و عذرخواهی از عملکرد خود، داستان را پیچ و تاب داد.‌ او ممکن است شریک زندگی خود را مقصر بداند که نیاز های او را برآورده نکرده است و یا نیازی به حضور شخص ندیده است.

مهم ترین نمونه های باج خواهی احساسی نمونه دوم 
  • اگر مردی را ببینم که به تو نگاه می کند او را می کشم.
  • اگر از دوست داشتن من دست برداری خودم را می کشم.
  • من قبلا این موصوع را با خانواده، درمانگر، مشاور و … در میان گذاشته ام و آن ها توافق دارند که شما بی دلیل این کار را انجام می دهید.
  • من این تعطیلات را انجام می دهم با تو یا بدون تو.
  • چگونه می توانی بگویی که من را دوست داری و هنوز با آن ها دوست هستی.
  • تو زندگی مرا نابود کرده ای و سعی داری من را از مراقبت خودت باز داری.
نمونه سوم: باج خواهی احساسی با دادن احساس منفی

در حقیقت باید گفت که باج گیران احساسی معمولا سعی می کنند قربانی نسبت به اعمال خود احساس منفی داشته باشد. به طور مثال می توان به گزینه های زیر اشاره داشت:

  • تقصیر شما بود که دیر به کارم رسیدم.
  • اگر با روش های نا سالم غذا درست نمی کردی من اصافه وزن نداشتم.
  • اگر کار های بیشتری در خانه انجام می دادی، من در کارم جلو افتاده بودم.

نمونه چهارم: باج خواهی احساسی یا سیاه نمایی احساسی می تواند با مجازات کردن رخ دهد. به عنوان مثال اگر یک زن و شوهر شرایط سختی را پشت سر می گذارند ممکن است یکی از طرفین تهدید کند که اگر شخص تقاضای طلاق کند، مهریه را نگه می دارد یا بچه ها را نمی دهد و … . چنین رفتاری می تواند احساس خشم و عصبانیت قربانی را ایجاد نماید.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا