بررسی اثر زایگارنیک بر حافظه

حافظه انسان یکی از مهم ترین بخش های بدن است.  بدون شک حافظه نقش بسیار با اهمیتی را در بدن همه ما دارد. اما بسیاری از عوامل هستند که ممکن است باعث ایجاد آسیب و یا اختلال در عملکرد حافظه ما شوند. یکی از این مشکلات اختلال زایگارنیک است. امروز می خواهیم درباره حافظه انسان، اختلال زایگارنیک و بررسی اثر زایگارنیک بر حافظه افراد صحبت کنیم. امیدواریم که در انتهای مقاله نکات مثبتی را در بر گرفته باشید. با این حال برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با تاثیر اثر زایگارنیک بر حافظه می توانید از مشاوره های تخصصی مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره استفاده ببرید. از این رو می توانید از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

اختلال حافظه

تعدادی از شرایط آسیب زا و نه تنها بیماری آلزایمر می تواند باعث از دست دادن حافظه در بزرگسالان و افراد مسن شود. تشخیص سریع و مراقبت مناسب مهم است. هر کس بعضی وقت ها چیزهایی را فراموش می کند. چند بار شده است که کلید های اتومبیل خود را از یا برده اید یا نام شخصی را که تازه ملاقات کرده اید فراموش کرده اید؟ برخی از مشکلات حافظه  و همچنین کاهش متوسط ​​مهارت های تفکر دیگر ، یک قسمت نسبتاً رایج از پیری است. با این وجود ، تفاوتی بین تغییرات طبیعی حافظه و از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر و اختلالات مربوط وجود دارد. 

اختلال حافظه و پیری انسان

کاهش طبیعی حافظه مربوط به سن شما را از داشتن یک زندگی کامل و پربار باز نمی دارد. به عنوان مثال ، ممکن است گاهی اوقات نام یک شخص را فراموش کنید ، اما ممکن است بعداً آن را به یاد بیاورید. ممکن است گاهی اوقات عینک خود را گم کنید  یا شاید برای یادآوری قرار ها یا کار ها باید بیشتر از گذشته لیست تهیه کنید. این تغییرات در حافظه به طور کلی قابل کنترل است و توانایی کار ، زندگی مستقل یا حفظ زندگی اجتماعی را مختل نمی کند.

از دست دادن حافظه و زوال عقل

 کلمه “زوال عقل” یک اصطلاح تخصصی است که برای توصیف مجموعه ای از علائم ، از جمله اختلال در حافظه ، استدلال ، قضاوت ، زبان و سایر مهارت های تفکر استفاده می شود. دمانس معمولاً به تدریج شروع می شود ، با گذشت زمان بدتر می شود و توانایی های فرد در کار ، تعاملات اجتماعی و روابط را مختل می کند. غالباً ، از دست دادن حافظه که زندگی شما را مختل می کند یکی از اولین یا بیشترین علائم زوال عقل است که قابل تشخیص است. سایر علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پرسیدن سوالات پر تکرار
  • هنگام صحبت کردن کلمات رایج را فراموش می کند
  • مخلوط کردن کلمات – مثلاً گفتن “تختخواب” به جای “میز”
  • برای اتمام کارهای آشنا ، مانند پیروی از یک دستورالعمل ، بیشتر زمان  صرف می کند.
  • قرار دادن موارد نادرست در مکان های نامناسب ، مانند قرار دادن کیف پول در کشوی آشپزخانه
  • گم شدن هنگام راه رفتن یا رانندگی در یک منطقه آشنا
  • بدون هیچ دلیل مشخصی تغییراتی در خلق و خو یا رفتار

بیماری هایی که به تدریج به مغز آسیب می رسانند.

اختلالات منجر به زوال عقل

  •  بیماری آلزایمر. اختلال در حافظه همیشه اولین علامت نیست و نوع مشکلات حافظه متفاوت است. همچنین ممکن است بیش از یک نوع زوال عقل داشته باشید که به عنوان زوال عقل مختلط شناخته می شود.
  • اختلال شناختی خفیف شامل کاهش چشمگیر حداقل یک منطقه از مهارت های تفکر ، مانند حافظه است ، که بیشتر از تغییرات پیری و کمتر از مهارت های زوال عقل است. اختلال شناختی خفیف شما را از انجام کارهای روزمره و مشغله اجتماعی منع نمی کند. محققان و پزشکان هنوز در مورد اختلال شناختی خفیف در حال کسب اطلاعات هستند. برای بسیاری از افراد ، اختلال شناختی به علت بیماری آلزایمر یا اختلال دیگری که باعث این مشکل است، به زوال عقل تبدیل می شود.

  علل برگشت پذیر از دست دادن حافظه  هم موجود هستند. بسیاری از مشکلات پزشکی می تواند باعث از دست دادن حافظه یا سایر علائم مشابه زوال عقل شود. بیشتر این شرایط قابل درمان هستند. پزشک می تواند شما را از نظر شرایطی که باعث اختلال در برگشت پذیری حافظه می شود، آزمایش کند.

بررسی اثر زایگارنیک بر حافظه

کار های ناتمام بیش از کارهای تکمیل شده در ذهن شما مانده است خواه یک پیشخدمت باشد که یک سفارش طولانی را به یاد می آورد ، یا شخصی که در حال انجام یک معامله بزرگ است. در اختلال زایگارنیک وظایف تا حد کامل ذهن ما را به خود مشغول می کند. شخصی به نام بلوما زیگارنیک ،روانشناس و روانپزشک روسی بود. وی پس از آنکه استادش متوجه شد  یک گارسون خاطرات بهتری از سفارشات هنوز پرداخت نشده دارد ، اولین بار این پدیده را کشف کرد.

با این حال ، پس از اتمام کار سفارسات،  پس از پرداخت هرکسی ، وی دیگر قادر به یادآوری جزئیات سفارشات نبود. این اثر را می توان با مشاهده تئوری میدانی لوین توضیح داد: وظیفه ای که قبلاً شروع شده است ، کششی خاص برای کار ایجاد می کند ، که دسترسی شناختی به هرگونه اطلاعات مربوطه را بهبود می بخشد. این تنش ایجاد شده با اتمام موفقیت آمیز کار رفع می شود. اگر کار قطع شود ، هرگونه کاهش تنش مانع می شود. با تنش مداوم ، اطلاعات مربوطه در دسترس تر شده و به راحتی به خاطر سپرده می شوند.

بررسی اثر زایگارنیک بر حافظه دانش آموزان

اثر زیگارنیک نشان می دهد دانش آموزانی که موقتاً تحصیل خود را متوقف می کنند ، در طی آن فعالیتهای غیر مرتبطی (مانند مطالعه موضوعات غیر مرتبط یا بازی کردن) انجام می دهند ، مطالب را بهتر از دانش آموزانی که جلسات مطالعه را بدون وقفه به پایان می رسانند ، به خاطر می آورند.

بررسی اثر زایگارنیک بر حافظه زایگارنیک چگونه کار می کند و چه تاثیری بر روی حافظه انسان دارد؟

حافظه کوتاه مدت هم در ظرفیت و هم در مدت زمان محدود است. به طور معمول ، ما فقط می توانیم بسیاری از موارد را در حافظه حفظ کنیم و حتی در این صورت برای ادامه اطلاعات باید به تکرار اطلاعات بپردازیم. این کار به کمی تلاش ذهنی نیاز دارد. جای تعجب نیست که هرچه بیشتر بخواهید مطالب را برای مدت کوتاه در حافظه خود نگه دارید ، برای ادامه کار باید سخت تر کار کنید. به عنوان مثال پیشخدمت ها باید جزئیات بسیاری از میزهایی را که سرو می کنند به خاطر بسپارند. اطلاعات مربوط به آنچه مردم سفارش داده اند و همچنین آنچه می نوشند لازم است تا زمانی که مشتریان غذای خود را به پایان نرسانند در حافظه آنها باقی بماند.

نکته قابل توجه 

برای مقابله با این میزان زیاد داده ، افراد اغلب به ترفند های ذهنی زیادی اعتماد می کنند که به آن ها امکان می دهد اطلاعات زیادی را بهتر به خاطر بسپارند. اثر زیگارنیک یکی از این نمونه هاست. ما این اطلاعات را در کوتاه مدت با جلب دائمی اطلاعات به سمت آگاهی حفظ می کنیم. اما این اثر فقط کوتاه مدت بر حافظه تأثیر نمی گذارد. کارهای ناتمام مانند اهدافی که هنوز باید به آن ها برسیم می توانند در مدت طولانی به افکار ما نفوذ کنند. اثر زیگارنیک موارد زیادی را در مورد نحوه عملکرد حافظه نشان می دهد. به محض درک اطلاعات ، آنها غالباً برای مدت کوتاهی در حافظه حسی ذخیره می شوند. وقتی به اطلاعات توجه می کنیم ، آنها به حافظه کوتاه مدت منتقل می شوند.

بسیاری از این خاطرات کوتاه مدت نسبتاً سریع فراموش می شوند ، اما از طریق پروسه تمرین فعال ، برخی از این اطلاعات قادر به انتقال به حافظه طولانی مدت هستند. زیگارنیک اظهار داشت که عدم انجام یک کار باعث ایجاد تنش شناختی اساسی می شود. این منجر به تلاش ذهنی بیشتر و تمرین به منظور حفظ وظیفه در خط مقدم آگاهی می شود. پس از تکمیل ، ذهن می تواند این تلاش ها را کنار بگذارد.

چند راه برای مقابله با اختلال زایگارنیک

بسیاری از اوقات ، ما کارها را تا آخرین لحظه به تعویق می اندازیم ، فقط برای رسیدن به یک مهلت مقرر ، آنها را در یک لحظه با عصبانیت تمام می کنیم. متأسفانه ، این تمایل نه تنها می تواند استرس زیادی ایجاد کند ، بلکه می تواند عملکرد ضعیفی نیز به همراه داشته باشد. یکی از راه های غلبه بر تعلل ، به کار انداختن اثر زیگارنیک است. با برداشتن اولین قدم شروع کنید ، هر چند کوچک باشد. هنگامی که کار خود را شروع کردید  اما تمام نکردید ، خود را در فکر این کار می بینید تا بالاخره آن را به پایان برسانید.

ممکن است یک باره آن را تمام نکنید ، اما هر قدم کوچکی که برمی دارید ، شما را به هدف نهایی نزدیک می کند. این روش نه تنها می تواند به شما در ایجاد انگیزه برای پایان دادن کمک کند ، بلکه می تواند منجر به احساس موفقیت شود ، درصورتی که سرانجام کاری را به پایان برسانید و بتوانید انرژی های ذهنی خود را در جای دیگری به کار بگیرید. به عنوان مثال فیلم سازان یا کارگردان ها در فیلم هایی که می سازند، با ایجاد صحنه های هیجان انگیز و پر چالش توجه بینندگان را بیشتر جلب می کنند. که در نهایت این کار باعث افزایش بینندگان آن ها می شود.

منابع
goodtherapy.orgmayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا