مهارت های لازم برای مذاکره موفق

شاید شما تمامی مهارت های تکنیکی لازم را بلد باشید، تخصص ها و تجربیاتی که می توانند واقعا نشان دهند شما لیاقت پیشرفت و گرفتن ارتقا شغلی هستید اما اگر مهارت های لازم برای مذاکره موفق را نداشته باشید تا بتوانید تخصص های خود را نشان دهید، ممکن است فرصت به دست آوردن جایگاه بالاتر را از دست داده و در شغل خود پیشرفتی نداشته باشید.

تمام پیشرفت ها در کار و زندگی به سادگی کسب نمی شوند. شاید متوجه شده باشید تمام تلاش های شما به چشم کسانی که می توانند در پیشرفتتان به نوعی به شما کمک کنند نمی آید. در این شرایط مسلما نیاز دارید استراتژی هایی را برای مکالمه ی خود پیدا کنید که به شما کمک می کنند خودتان را نشان داده و بدون اینکه فرد مقابل را اذیت کرده یا ناراحت کنید قابلیت هایتان را به او نشان دهید.

مهارت های لازم برای مذاکره موفق

مهارت های مکالمه تنها مرتبط با روان صحبت کردن نیست، بلکه یعنی داشتن بیان خوب و استفاده از زنجیره ی مناسبی از لغات. جدا از زمینه ی تکنیکی مهارت در صحبت کردن، مکاتبات عاطفی باعث می شوند فرد مقابل بیشتر توانایی صریح و شیوا صحبت کردن شما را احساس کند و درنتیجه به حرف های شما گوش داده  با شما همراه خواهد شد.

زبان بدن نیز فاکتور بزرگی است که می تواند جملات شما را ساخته یا خراب کند. یک سرمایه گذاری خوب برای پیشرفت در کار و زندگی تان این است که در دوره های مهارت های گفتگو شرکت کرده یا در این مورد کتاب بخوانید، این کار به بهبود و پیشرفت مهارت های گفتگوی شما کمک می کند. اگر وقت زیادی برای فعالیت های فوق برنامه و کلاس های بیرون ندارید ابزارهای تکنیکی در اینترنت می توانند به پیشرفت مهارت های شما کمک کنند.

نکته مهم درباره مهارت های لازم برای مذاکره موفق

صحبت کردن در فضای آنلاین به شکل گروه ها یا خواندن مطالب نیز می تواند در ساخت مهارت های به روز و متناسب خارج از محیط کار به شما کمک کنند. مثلا داستانی که در بین یک روز پرمشغله ی کاری بتوانید برای عوض کردن جو تعریف کنید.

اگر شما فردی هستید که مهارت های مکالمه تان خوب است به طور طبیعی به دیگران برای انجام این کار الهام می بخشید حتی بدون اینکه تلاشی برای آن داشته باشید. مهارت های خوب مکالمه نه تنها قابل تحسین هستند بلکه به نوعی مسری می باشند، خصوصا برای کسانی که طی روال منظمی با هم در ارتباط می باشید. داشتن مهارت های خوب در مکالمه مانند درخشیدن در چیزی است که دیگران به عنوان یک روال عادی روزانه می بینند. علاوه بر تمام این ها، اگر خودتان را ترغیب کنید به کسب مهارت های مناسب برای صحبت کردن، با کمک آن با افراد جالبی ملاقات خواهید کرد که در این زمینه عالی بوده و رشد شما در این مهارت و البته در حرفه و زندگی دو برابر خواهد شد.

شما باید بتوانید درست گوش دهید، سوالات مناسب و به جایی بپرسید و به تمام پاسخ ها دقت داشته باشید. تمام خصوصیات لازم برای یک مکالمه. با رعایت نکات لازم هر فردی می تواند مهارت های گفتگوی خود را بهبود بخشد.

نکاتی برای بهبود مهارت های مکالمه

علاقه نشان داده و کنجکاو باشید.

کسانی که اغلب به دیگران علاقه مندند خودشان نیز افراد جالبی می باشند. چرا؟ زیرا آن ها بیشتر پذیرای گوش دادن بوده و اطلاعات را آزادتر به اشتراک می گذارند. نشان توجه  خود را با داشتن تماس چشمی و گوش دادن موثر به فرد مقابل نشان دهید.

اگر فردی خجالتی هستید و قبل از بیان نظرات خود نیاز دارید کمی زمان را با آن فرد سپری کنید می توانید او را تشویق به بیان نظرات خود کرده و یا سوالاتی توضیحی از او بپرسید. این ها باعث شروع مکالمه شده و قبل از اینکه حتی متوجه شوید وارد جریان صحبت خواهید شد.

مطمئن باشید بین گفته ها و شنیده ها تعادلی وجود دارد.

یک مکالمه اگر تنها یک فرد در آن صحبت کرده و دیگری برای بیان کوچکترین کلمه باید سعی زیادی بکند، به سرعت خسته کننده خواهد شد. وقتی این اتفاق می افتد یک فرد فرصتی برای حرف زدن ندارد و این است یک گفتگو نیست.

دلایل متعددی می توانند باعث این وضعیت شوند. کاهی عصبی بودن مانع راه شما شده و بدون اینکه متوجه باشید حرف می زنید و یا عصبی بودن گاه باعث می شود سرد شده و ندانید در ادامه باید چه چیزی به زبان بیاورید.

باید ارزیابی کنید علاقه ی شما به مسلط بودن بر مکالمه ناشی از عصبی بودنتان است یا مشکلی در شخصیت و درونتان؟

در هر صورت مکالمه را در ذهنتان مروری کنید. ببینید چه جاهایی می توانستید ساکت شده و به فرد مقابل اجازه ی حرف زدن بدهید.

برای مکالمات آینده، قانون خوبی برای خودتان بگذارید: بعد از مطرح کردن یک نکته کمی توقف کرده و ببینید فرد مقابل با ان موافق یا مخالف است. برای درک اینکه باید ادامه دهید یا ساکت شوید می توانید به زبان بدن فرد دیگر توجه داشته باشید.

مهارت های لازم برای مذاکره موفق – فرد جذابی بوده و چیزی برای گفتن داشته باشید

متاسفانه هیچکسی دوست ندارد در مورد آخرین مشکلات، پیروزی ها یا روال های روزانه ی زندگی شما بشنود.  با این وجود موضوعات زیادی برای صحبت هستند که مردم دوست دارند در مورد آن ها بشنوند. مثلا افراد زیادی هستند که دوست دارند در مورد یک اتفاق بزرگ در جامعه، یک داستان تاریخی یا چیزهایی مشابه این بشنوند.

برای اینکه فرد کسل کننده ای نباشید باید از اتفاقات جهان، افراد مطرح در خبرها یا اتفاقاتی که در جامعه تان می افتد خبر داشته باشید. زمانی گذاشته. در مورد بهترین تخفیف ها، اخرین موسیقی منتشر شده یا کشف های تکنیکی تازه تحقیق کنید.

هیچکس همه چیز را نمی داند پس اگر بتوانید در مکالمه ی خود فرد مقابل را از چیزی مطلع سازید پیشرفت خوبی داشته اید.  در مقابل ممکن است شما هم چیز تازه ای یاد بگیرید.

البته در تمام مکالمات صحبت و گفتگو و به اشتراک گذاشت اطلاعات جهای شما مفید نخواهد بود. بسیاری از مکالمات می توانند در مورد جک ها و مطالب خنده دار باشند.

در این موارد باید متوجه موضوع مکالمه بوده و ببینید در چه مسیری پیش می رود و شما نیز با آن همراه شوید. اگر در بیان جک یا داستان های خنده دار زیاد وارد نیستید می توانید همیشه گوش دهید، لبخند بزنید و از شوخ طبعی دیگران لذت ببرید. هیچوقت رفتاری نداشته باشید که به نظر برسد حوصله تان سررفته است.

مهارت های لازم برای مذاکره موفق

آرامش داشته و خودتان باشید.

اگر در وضعیت راحتی نبوده و مدام تلاش کنید کسی باشید که شخصیت اصلی تان نیست، مشخص خواهد شد و از این روی قبل از شروع صحبت در آن شکست می خورید. بعلاوه اگر آرامش نداشته باشید به سختی می توانید شخصیت واقعی خود را نشان دهید. آرام بوده و نفسی عمیق بکشید.

اگر نتوانید آرامش خود را حفظ کنید در نهایت چیزی احمقانه  یا غیرمرتبط با موضوع صحبت را خواهید گفت. لبخند گرمی بزنید. باعث می شود ظاهر دلچسب تری پیدا کنید و در نتیجه صحبت کردن با شما ساده تر خواهد بود. البته در این کار زیاده روی نکنید. اگر شما برای تبدیل شدن به کسی که واقعا نیستید زیاد تلاش کنید مسلما ظاهری مصنوعی پیدا خواهید کرد.

برای شروع مکالمه نزد یک نفر رفته و خودتان را به او معرفی کنید. این کار هم مودبانه است و هم برای پیشبرد آرام صحبت ضروری.

می توانید با فرد مقابل دست داده و لبخند زده و ارتباط چشمی برقرار کنید. داشتن رفتاری دوستانه باعث می شود او نیز با شما راحت بوده و خودش را به شما معرفی کند. اگر به هر دلیلی تلاش شما پیشرفت خوبی نداشت و متوجه شدید فرد مقابل سرد است با احترام از او دور شوید. این را طرد شدن خودتان تلقی نکنید. تنها به یاد داشته باشید او نیز دلایلی برای خود دارد که نمی خواهد با شما صحبت کند. شاید احساس خوبی ندارد، روز بدی را پشت سر گذاشته است یا حال روحی مناسبی برای صحبت کردن ندارد.

مهارت های لازم برای مذاکره موفق | مرکز مشاوره همکده

مهارت های لازم برای مذاکره موفق – برای بهبود تمرین کنید و تمرین.

مهارت صحبت کردن درست مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد. توقع نداشته باشید بعد از چند تلاش اول ماهر شده باشید. این کار به تمرین و قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی مختلف نیاز دارد. یک راه خوب برای تمرین صحبت کردن با اعضای خانواده و کسانی است که با آن ها راحت هستید.

منابع
essentiallifeskills.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا