ده دلیل نشان دهنده نابودی عشق در رابطه

روابط عاشقانه اصولا باید مورد حمایت همه جانبه طرفین رابطه باشند‌. زمانی که شما مشکلی را در ذهن احساس می کنید، هنگامی که احساس ضعف دارید و نیاز به کمی آرامش دارید و در نهایت حتی اگر خبر خوبی دارید و می خواهید کسی را در شادی و غم خود شرکت دهید، به احتمال زیاد اولین نفر شریک زندگی شما می باشد. برخی افراد شهود و دقت خاصی در مورد درخواست و ارائه حمایت عاطفی دارند. اما دلایلی است که نابودی عشق در رابطه را نشان می دهد.

 با این حال طبق اعلام انجمن روانشناسی در کشور های مختلف، هر ساله تعداد بسیار زیادی از ازدواج ها به طلاق ختم می شود و به طور کلی میزان قطع روابط عاشقانه بسیار بسیار بیشتر از قبل شده است. ما اغلب فکر می کنیم که قطع رابطه متعهدانه ای مانند ازدواج به دلیل یک واقعه سخت مانند خیانت یک شریک اتفاق می افتد، اما در بیشتر موارد روند قطع رابطه با گذشت زمان اتفاق می افتد. در ادامه این مقالا علائم هشدار دهنده ای مبنی بر از بین رفتن رابطه وجود دارد.

علائم هشداردهنده از بین رفتن تدریجی رابطه

عملکرد و رفتار افراد در کیفیت یک رابطه متقابل تاثیر بسیار زیادی دارد. زوجینی که در یک رابطه هستند باید به این درک رسیده باشند که در رابطه، تامین نیاز های یکدیگر اهمیت بسیاری دارد. با این حال درک این که هر فرد در رابطه به طور جداگانه نیز نیاز های مختلفی دارد، اهمیت بسیاری خواهد داشت. همین نکات کوچک باعث می شود تا رابطه به تدریج و به مرور زمان سرد یا گرم و پر حرارت شود. اما علائم دیگری هم وجود دارد که نشان دهنده سردی تدریجی هر رابطه است. در ادامه به بررسی این علائم می پردازیم.

با نابودی عشق در رابطه، در رابطه،”ما” “من” می شود.

در یک رابطه عاشقانه احساس وحدت و با هم بودن وجود دارد. یکی از دلایلی که بسیاری از زوجین متعهد تصمیم به ازدواج می گیرند همین مسئله است. این زوج خود را یک واحد می پندارند. “ما” یک جعبه شیرینی را به یک مهمانی شام می آوریم یا با هم به دیگران هدیه می دهیم. “ما” معمولاً با هم به رویداد ها دعوت می شویم یا بیرون می رویم.

زوجین خود را به عنوان واحدی “ما” نشان می دهند. علامت ظریف خرابی روابط زمانی است که شرکا شروع به صحبت بیشتر با اصطلاحات “من” می کنند تا اصطلاحات “ما”. زمانی که اولویت افراد به جای “ما” تبدیل به “من” شود باید دانست که شرایط در رابطه به سختی پیش می رود. از این رو در رابطه اولویت ها اهمیت بسیاری دارند.

شما شروع به مقایسه می کنید.

 

گاهی شما نه به صورت مثبت بلکه به صورت منفی شروع به مقایسه می کنید. شما شروع به مقایسه رابطه خود با زوج های دیگر می کنید و رابطه خود را فاقد آن ارزش ها می دانید. یا، شما شروع به مقایسه رابطه فعلی خود با روابط گذشته می کنید. در واقع با تمرکز بر عناصری که “بهتر” از رابطه فعلی تان هستند، ذهن خود را درگیر می کنید.

انجام این کار باعث دوری شما از همسرتان و شکست تدریجی رابطه تان می شود. مقایسه کردن می تواند به راحتی ذهنیت شما را درگیر نکاتی کند که شاید ظاهر روابط دیگر باشد و در باطن به این صورت نباشند. به عبارتی شما نباید ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودتان مقایسه کنید. شما از این که در روابط دیگر چه خبر است اطلاعی ندارید.

علایق شما منحرف می شوند.

این تحقیق واضح است که ما به سمت افرادی جذب می شویم که دارای علایق، ایده آل ها و حتی زمینه های مشابهی هستند. زوج های عاشق سعی می کنند روی علایق مشترک – آنچه با هم  مشترک دارند – تمرکز کنند. شریک زندگی که از عشق بیرون می رود، بیشتر بر علایق شخصی خود تمرکز می کند و شریک زندگی خود را کنار می گذارد. این گزینه یکی از علامت های جدایی رابطه و نزدیک شدن شاید حتی به مقوله سخت طلاق باشد. انحراف از علایق باعث می شود تا زوجین به مرور زمان از یکدیگر دور شوند.

با نابودی عشق در رابطه شما دیگر مایل به رابطه نیستید.

علامت مهم سقوط از عشق وقتی است که احساس می کنید از این رابطه انتظار های برآورده نشده ای دارید. در واقع زمانی که نیاز های شما برآورده نمی شود، دچار مشکلات بسیاری می شوید. این مسئله به قدری مهم است که حتی می تواند همراه با افسردگی باشد و شما را دچار مشکلات بسیار روحی و روانی کند. حس عدم تمایل در رابطه نه تنها به شما بلکه به شریک زندگی تان هم لطمه وارد می کند. زمانی که فردی در یک رابطه تمایل خود را از دست داده باشد نمی تواند با مسايل مختلف گنار بیاید یا این که خود را در زندگی مدیریت کند. این فرد دچار مشکلاتی می شود که بر مینای آن می توان به دور شدن از رابطه اشاره نمود.

کسری از احساسات و تعاملات مثبت

جان گاتمن، روان شناس روابط می گوید که برای تحمل یک رابطه نسبت تعاملات مثبت به فعل و انفعالات منفی باید پنج به یک باشد، پنج احساس مثبت یا تعاملات مثبت برای هر یک از منفی ها. در این حالت است که احساسات مثبت در رابطه رشد پیدا می کنند و باعث بهبود رابطه می شوند. اما اگر این چنین نباشد به مرور زمان رابطه دچار زخم های عمیقی خواهد شد. به طور مثال اگر شما مداوما بر روی نکات منفی فرد مقابل تمرکز کنید علاوه بر این که نمی توانید در رابطه به خوبی پیش بروید، خود نیز دچار مشکلات روحی و ذهنی نشخوار کننده خواهید شد. می توانید هر از گاهی با نوشتن نکات مثبت رابطه خود به بهبود شرایط کمک بسیار زیادی کنید.

تفاوت ها بزرگ می شوند.

هنگامی که یک رابطه عاشقانه شکل می گیرد ما شباهت ها را با شریک زندگی خود جستجو می کنیم، وقتی همه چیز شروع به خراب شدن می کند، ممکن است در اختلافات وسواس داشته باشیم. احتمالا ما به دنبال تفاوت های فاحش یا حتی ریز و جزئی رابطه خود می گردیم. دقت در بررسی بیش از حد مشکلات و تفاوت ها در یک رابطه باعث می شود تاچشم های خود را بر روی شیاهت ها ببندیم و از شرایط خوب یا مساعد خود در رابطه فاصله بگیریم. از این رو ما با بزرگ کردن تفاوت ها در روابط خود می توانیم ضربه ای سخت به آن رابطه بزنیم.

خستگی مجموعه ای و نابودی عشق در رابطه

نابودی عشق در رابطه

وقتی یکی از شرکا (یا هر دو) شروع به از بین بردن اشتیاق خود برای رابطه می کند، بسیاری از روابط از بین می رود. بی حوصلگی می تواند باعث تحریک فرد شود تا به دنبال هیجان برود. این هیجان اغلب اوقات خارج از رابطه فعلی اتفاق می افتد.  از این دو مشکلات بسیاری در این زمینه برای فرد پدید می آید. در شرایط بسیار سخت و حاد، نجربه یک هیجان جدید می تواند منجر به خیانت های مختلف هم شود که در عمل باعث نابودی کامل یک رابطه می شود. از این رو زمانی که احساس خستگی یا از بین رفتن اشتیاق خود کردید، سعی در بازیابی خاطرات خوب نمایید.

شما تغییر می کنید. آن ها چنین نمی کنند.

وقتی از نظر خودسازی پیشرفت می کنید، اما به نظر نمی رسد شریک زندگی شما سعی در بهتر کردن خود یا رابطه دارد، این یک علامت هشدار دهنده است که شما با هم پیش نمی روید. این علامت هشدار دهندا می تواند به تدریج شما را وارد یک راه منفی در روند ازدواجتان کند. به عبارتی برای داشتن یک رابطه خوب هر دو نفر باید در کنار هم رشد کنند یا با هم به سمت موفقیت ها پیش بروند.

فعالیت های مشترک کم تر و نابودی عشق در رابطه

علامت مطمئنی مبنی بر اینکه از عاشقی دور شده اید این است که شما و شریک زندگی یا همسرتان در فعالیت های مشترک کمتر و جزئی تری وقت می گذرانید. این مسئله باعث دوری و تنهایی شما می شود. به طور مثال شما زمانی را برای پیاده روی یا رفتن سینما با هم نمی گذارید یا حتی تمایل به غذا خوردن کنار هم نخواهید داشت. این فعالیت های مشترک اما به ظاهر کوچک باعث نشاط در رابطه می شود.

شما دیگر برای رابطه تلاش نکرده اید.

روابط برای هر دو طرف کار زیادی می برد. یک کلید موفقیت در یک رابطه طولانی مدت این است که هر دو شریک انگیزه خود را برای قرار دادن موارد ضروری داشته باشند. وقت و انرژی لازم برای مشارکت برای ادامه رابطه بسیار مهم است. آن ها به دنبال راه هایی برای سوزاندن شعله عشق هستند. اگر یک یا هر دو شریک تلاش خود را متوقف کرده باشند، این علامت بسیار بدی است.

سخن نهای  برای نابودی عشق در رابطه

حفظ روابط کار سختی است. نه تنها هر دو شریک باید روی آن کار کنند، بلکه گاهی مشاوره می تواند به ترمیم رابطه کمک کند. از این رو زوجینی که دچار مشکلات در رابطه شان هستند یا علائم مختلفی که نشان دهنده نابودی رابطه است را می بینند باید اقداماتی در این مسیر صورت دهند. از این رو شما می توانید با مراجعه به متخصصان زبده و کارازموده مرکز مشاوره همکده برای بهبود رابطه خود اقدام کنید‌. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

 

 

منابع
psychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا