نشانه های بیماری روانی

شرایط بهداشت روانی، اختلالی در تفکر ، احساس یا رفتار فرد است (یا ترکیبی از این موارد) که نشان دهنده مشکل در عملکرد ذهنیمی باشد. حضور این مشکلات در فعالیت های اجتماعی ، شغلی یا خانوادگی باعث پریشانی یا ناتوانی می شود. همانطور که از عبارت “بیماری جسمی” برای توصیف طیف وسیعی از مشکلات سلامت جسمی استفاده می شود ، اصطلاح “بیماری روانی” انواع مختلف بهداشت روانی را در بر می گیرد.و ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع نشانه های بیماری روانی آشنا کنیم. اگر فکر کردید که نشانه های بیماری روانی را دارید می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و برترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. شما می توانید از متخصصان با خدمات حضوری یا مشاره تلفنی روان شناسی کمک بگیرید.  

بیماری روانی

بسیاری از افراد هر از گاهی نگرانی های بهداشتی روانی دارند. وقتی علائم و نشانه های مداوم این بیماری باعث استرس مکرر می شوند و توانایی عملکرد شما را تحت تأثیر قرار می دهند ، یک نگرانی ساده در مورد سلامت روان به یک بیماری روانی تبدیل می شود. بیماری روانی می تواند شما را دچار مشکلات زیادی کند. می تواند در زندگی روزمره شما مانند مدرسه یا محل کار یا روابط ایجاد مشکل کند. در بیشتر موارد ، علائم را می توان با ترکیبی از دارو ها و گفتاردرمانی (روان درمانی) یا مشاوره تلفنی روان شناسی کنترل کرد.

هر فردی گاه به گاه در احساسات ، افکار و رفتار خود تغییر ایجاد می کند. اما هنگامی که این تغییرات باعث می شود روز به روز کمتر بتوانید فعالیت کنید ، ممکن است نشانه هایی از یک بیماری روانی باشد. بیماری روانی اشکال مختلفی دارد از جمله افسردگی ، اختلالات اضطرابی ، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی.امروزه بیماری های روانی به صورت روتین تبدیل شده اند و سالانه افراد زیادی را درگیر می کنند. بیماری های روانی به طرز باورنکردنی در کشور های مختلف شایع شده است. سن و سال نمی شناسد و باعث درگیری گروه های مختلف می شود.

علائم مختلف بیماری روانی

هیچ آزمایش ساده ای وجود ندارد که به شما بگوید شما یا کسی که می شناسید بیماری روانی دارید یا خیر. غالباً ، شما یا افراد پیرامون تان قبل از اینکه علائم به طور جدی روی شما تأثیر بگذارند ، تغییرات کوچکی در نحوه عملکرد خود مشاهده خواهید کرد. اگر تشخیص دهید که چه اتفاق جدید یا غیر قابل باوری در بدنتان در حال انجام است. می توانید با یک پزشک یا متخصص بهداشت روان از مرکز همکده درمورد اینکه چه کاری انجام دهید صحبت کنید. کمک گرفتن ، در اوایل بروز اختلالات ، باعث می شود بیماری روانی بدتر نشود.

علائم خاصی از بیمار روانی که بیشتر می توانید در زوج ها مشاهده کنید.

برخی علائم مربوط به بیماری های روانی است که در زوج ها شکل می گیرد. این علائم عبارتند از:

  • غم یا ناراحتی که بیش از حد معمول طول می کشد.
  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید.
  • افراط در احساسات بالا و پایین
  • تغییرات بزرگ در عادت های خوابیدن یا غذا خوردن
  • نگرانی یا ترس هایی که به نظر می رسد متناسب نیستند.
  • نادیده گرفتن نظافت و بهداشت شخصی
  • تغییراتی در میل جنسی شما
  • افکار بی نظم یا گیج
  • عصبانیت بیش از حد
  • مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل
  • فکر کردن یا صحبت کردن در مورد خودکشی

علائم بیماری روانی در کودکان

هنگامی که کودک به بیماری روانی مبتلا است ، ممکن است علائمی مشابه بزرگسالان داشته باشد ، مانند نگرانی زیاد یا تغییر در خواب و عادات غذایی. همچنین عوامل دیگری نیز ممکن است به وجود بیاید. این عوامل عبارتند از:

  • تغییراتی در نحوه عملکرد آنها در مدرسه
  • پرخاشگری یا نافرمانی
  • کابوس های مکرر
  • خلق و خوی نامناسب
  • حساسیت بیش از حد نسبت به مناظر ، صدا ، بو یا لمس
  • رفتارهای عجیب یا غیرمعمول

نمونه هایی از علائم و نشانه های کلی در بیماران روانی

بیماری های روانی اما نموده های خاصی را در بیماران به صورت کلی از خود نشان می دهند. نمونه هایی از علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • احساس غم و اندوه یا ناتوانی
  • تفکر گیج کننده یا کاهش توانایی تمرکز
  • ترس یا نگرانی بیش از حد  یا احساس گناه شدید
  • تغییرات شدید خلقی در اوج و پایین
  • کناره گیری از دوستان و فعالیت ها
  • خستگی قابل توجه ، انرژی کم یا مشکلات خواب
  • جدا شدن از واقعیت (هذیان) ، پارانویا یا توهم
  • عدم توانایی کنار آمدن با مشکلات روزمره یا استرس
  • مشکل در درک و ارتباط با موقعیت ها و افراد
  • مشکلات مربوط به مصرف الکل یا مواد مخدر
  • تغییرات عمده در عادات غذایی
  • تغییر انگیزه های جنسی
  • خشم ، خصومت یا خشونت بیش از حد
  • تفکر خودکشی

این نکته را در نظر داشته باشید که، گاهی اوقات ممکن است علائم اختلال سلامت روانی به عنوان مشکلات جسمی مانند درد معده ، کمر درد ، سردرد یا سایر دردهای غیرقابل توضیح ظاهر می شود.

بیماری روانی (SMI) چیست؟

بیماری روانی (SMI) اصطلاحی است که متخصصان بهداشت برای توصیف شدیدترین شرایط بهداشت روان استفاده می کنند. این بیماری ها به طور قابل توجهی یک یا چند فعالیت عمده زندگی را مختل یا محدود می کنند. دو مورد از رایج ترین SMI ها ، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی هستند. برای اطلاع بیشتر از این بیماری می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

انواع بیماری های روانی

صدها بیماری روانی در پنجمین نسخه از کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) که آن را به عنوان کتابچه راهنمای تشخیصی انجمن روانپزشکی آمریکا استفاده می کنند، ذکر شده است. این کتابچه ( DSM-5) بر اساس معیارهای تشخیصی ، بیماری ها را در دسته بندی های مختلف قرار می دهد. این دسته بندی ها به صورت زیر است:

اختلالات اضطرابی

 این گروه از بیماری های روانی با احساس قابل توجهی از اضطراب یا ترس همراه با علائم جسمی ، مانند تنگی نفس ، ضربان قلب سریع و سرگیجه مشخص می شوند. سه نوع عمده اختلالات اضطرابی عبارتند از: اختلال اضطراب فراگیر (GAD) ، اختلال وحشت و اختلال اضطراب اجتماعی (SAD).

دو قطبی و اختلالات مرتبط

 اختلالات دو قطبی که قبلاً به عنوان افسردگی جنون شناخته می شد ، با دوره های متناوب مانیا ، هیپومانیا و افسردگی اساسی مشخص می شود. سه نوع اختلال دو قطبی وجود دارد: دو قطبی نوع اول ، دو قطبی نوع دوم و سیکلوتیمیا.

اختلالات افسردگی

 ویژگی مشترک همه اختلالات افسردگی وجود خلق و خوی غمگین ، پوچی یا تحریک پذیری است که همراه با تغییرات جسمی و شناختی می باشد و به طور قابل توجهی بر توانایی فرد تأثیر می گذارد.  به عنوان مثال می توان از اختلال افسردگی اساسی و اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی (PMDD) نام برد.

اختلالات برهم زننده و كنترل انگیزه

 گروهی از شرایط روانپزشكی شامل مشكلات مربوط به كنترل خود بر احساسات و رفتارها می شود.  برخی از اختلالات در این گروه عبارتند از: اختلال سرپیچی و مخالفت (ODD) ، اختلال انفجاری متناوب ، کلپتومانیا و پیرومانیا.

اختلالات تفکیکی

 این گروه از سندرم های روانپزشکی با قطع ارتباط غیرارادی بین هوشیاری ، خاطرات ، احساسات ، ادراکات و رفتارها ، حتی هویت یا احساس خود شخص بودن در افراد مختلف مشخص می شود.

اختلالات از بین بردن

 کودکان مبتلا به اختلالات از بین بردن مکرراً ادرار یا مدفوع را در زمان های نامناسب و در مکان های نامناسب ، با عنوان غیر ارادی بودن عمل ، انجام می دهند.

اختلالات تغذیه و غذا خوردن

 اختلالات خوردن با اختلال مداوم در الگوهای غذایی مشخص می شود که منجر به ضعف سلامت جسمی و روانی می شود. سه اختلال عمده در خوردن شامل بی اشتهایی عصبی ، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری است.

اختلالات بی نظمی جنسیتی

 بی نظمی جنسیتی که در گذشته به عنوان اختلال هویت جنسیتی شناخته می شد ، هنگامی رخ می دهد که فرد احساس ناراحتی یا پریشانی شدید می کند زیرا هویت جنسیتی وی با جنسیتی که از بدو تولد نسبت داده شده مغایرت دارد.

اختلالات عصبی شناختی

 این اختلالات با کاهش اکتسابی عملکرد شناختی مشخص می شوند. علاوه بر بیماری آلزایمر ، سایر بیماری های این گروه شامل بیماری هانتینگتون ، آسیب مغزی (TBI) و مسائل عصبی شناختی ناشی از عفونت HIV است.

اختلالات رشد عصبی

 این اختلالات معمولاً در اوایل رشد ، اغلب قبل از ورود کودک به مدرسه در دوران دبستان بروز می کند. مشخصه آنها اختلال در عملکرد فردی ، اجتماعی ، دانشگاهی یا شغلی است.  به عنوان مثال می توان به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) ، اوتیسم و ​​ناتوانی های یادگیری و فکری اشاره کرد.

اختلالات وسواسی و اجباری

 همانطور که از نامش پیداست ، این اختلالات با وجود وسواس و اجبار در افراد مشخص می شود. به عنوان مثال می توان از وسواس فکری عملی ، احتکار و اختلال بدشکلی بدن نام برد.

اختلالات پارافیلیک

 علایق شدید یا مداوم جنسی را توصیف می کند که باعث پریشانی یا اختلال می شود. این اختلال ممکن است شامل تخیلات مکرر ، اصرارها یا رفتارهایی شامل علایق جنسی غیرمعمول باشد.

اختلالات شخصیتی

 این اختلالات با الگوی انعطاف ناپذیر پایدار تجربه و رفتار مشخص می شود که باعث پریشانی یا اختلال می شود. در حال حاضر 10 اختلال شخصیت شناخته شده وجود دارد.

طیف اسکیزوفرنی و سایر روان پریشی ها

این اختلالات با ناهنجاری در یک یا چند زمینه زیر تعریف می شود: وهم ، توهم ، تفکر بی نظم ، رفتار حرکتی بی نظم یا غیرطبیعی (از جمله کاتاتونیا) و علائم منفی که در تفکر افراد نقش دارد.

اختلالات خواب و بیداری

انواع مختلفی از اختلالات خواب-بیداری وجود دارد و همه آنها شامل مشکلات خوابیدن یا بیدار ماندن در زمان های مطلوب یا مناسب اجتماعی هستند. این اختلالات با عدم انطباق ریتم شبانه روزی با محیط اطراف یا ناهنجاری های خود سیستم شبانه روزی مشخص می شود.

منابع
.mayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا