علائم اختلال خوردن در کودکان

از شایع ترین علائم اختلال خوردن در کودکان می توان به ترس از درد معده و اجابت مزاج بیش از حد اشاره کرد. اما با شناخت بهتر علائم شایع اختلال خوردن در کودکان می توانید برای تشخیص زودهنگام و درمان فوری آن اقدام کرد تا از بروز عوارض احتمالی آن پیشگیری شود. این در حالی است که متاسفانه اختلال خوردن علاوه بر نوجوانان و بزرگسالان می تواند بر کودکان خردسال نیز تأثیر بگذارند.

شیوع اختلالات خوردن در بین دختران و پسران جوان زیر 12 سال در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است، بنابراین برای والدین و هر کسی که با کودکان خردسال سر و کار دارد مهم است که شایع ترین علائم اختلال خوردن در کودکان را بشناسند. تاخیر رشد بدنی جزء مهمی از دوران کودکی و غذا خوردن است. اختلالات می تواند آسیب قابل توجهی به بدن کودک وارد کند. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده اختلال خوردن در کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

علل و خطرات اختلال خوردن در کودکان

محققان نمی‌دانند چه چیزی باعث اختلالات خوردن در کودکان می‌شود، اما برخی از عواملی که خطر ابتلا به آن را افزایش می دهند قابل شناسایی هستند.

اختلالات خوردن می تواند ارثی باشد، بنابراین اگر یکی از والدین، خواهر و برادر یا یکی دیگر از بستگان کودک دارای اختلال خوردن باشد، تا 12 برابر بیشتر از کودکی که این اختلال را دارد، در معرض ابتلا به این اختلال قرار بگیرید.

کودکانی که به بیماری مزمن مبتلا هستند نیز در معرض خطر بالاتر، به ویژه آنهایی که دیابت آنها وابسته به انسولین تشخیص داده شده است. کودکانی که با افسردگی، اضطراب و سایر بیماری های روانی دست و پنجه نرم می کنند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

انواع رایج اختلالات خوردن در کودکان

علائم اختلال خوردن در کودکان || مرکز مشاوره همکده

اختلالات خوردن شرایط پیچیده ای است که باعث می شود افراد عادت های غذایی خود را به شدت مختل کنند. این فقط در مورد تغییر رژیم غذایی یا تلاش برای کاهش وزن کمی نیست. اختلالات خوردن بیماری‌های روانی هستند که می‌توانند زندگی افراد و نزدیک‌ترین افراد را تحت تأثیر قرار دهند.

افرادی که از اختلالات خوردن رنج می برند معمولاً در مورد ظاهر، وزن و فرم بدن خود وسواس دارند. این باعث می شود که آنها مصرف غذای خود را کنترل یا محدود کنند و آنها را به انتخاب های ناسالم در مورد غذا سوق دهد. این رفتارهای ناسالم می تواند باعث ایجاد مجموعه ای از مشکلات روانی و جسمی طولانی مدت شود و حتی می تواند کشنده باشد. پس بهتر است انواع رایج اختلال خوردن در کودکان را بشناسید که عبارتند از:

AFRID

اختلال مصرف غذای محدود کننده/اجتنابی (AFRID) یک اختلال رایج خوردن است که توسط کودکان خردسال تجربه می شود. کودکان مبتلا به AFRID دچار نوعی اختلال می شوند که این وضعیت می تواند شامل عدم علاقه به غذا یا بیزاری حسی نسبت به برخی غذاها باشد. به عنوان مثال، کودک ممکن است از قورت دادن یا غذاهایی که زمانی از آن لذت می برد بیزار باشد. آنها همچنین ممکن است از درد معده یا استفراغ در صورت بیمار شدن به دلیل غذای خاصی بترسند. این بیزاری ها و محدودیت ها می تواند منجر به کاهش وزن و کمبود تغذیه در کودکان خردسال شود.

پیکا

پیکا نوعی بیماری است که در آن کودک ممکن است به طور مداوم مواد غیر غذایی یا غیر مغذی بخورد. این مواد اغلب شامل خاک، صابون، گچ، ماسه، یخ و مو هستند.

بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی می تواند دختران و پسران جوان را تحت تاثیر قرار دهد. کودکان مبتلا به بی اشتهایی زمانی که از نظر سایر افراد بسیار کم وزن به نظر می رسند، فکر می کنند اضافه وزن دارند. این کودکان ممکن است در مورد مصرف غذا و نحوه کنترل وزن خود وسواس داشته باشند. آنها ممکن است به شدت تمرینات ورزشی را انجام دهند یا پرخوری کرده و سپس استفراغ کنند. بی اشتهایی می تواند آسیب قابل توجهی به سلامت جسمی و رشد وارد کند، بنابراین مهم است که در اسرع وقت برای درمان این وضعیت در کودک خود اقدام کنید.

سایر اختلالات غذایی کمتر رایج در بین کودکان شامل پرخوری عصبی و اختلال پرخوری است.

علائم اختلال خوردن در کودکان

علائم اختلال خوردن در کودکان || مرکز مشاوره همکده

تشخیص زودهنگام و پیشگیری از بروز اختلال خوردن در کودکان می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. علائم اختلال خوردن در کودکان نامحسوس هستند. علائم هشدار دهنده اولیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم اختلال خوردن در کودکان ممکن است با علائم این بیماری در بزرگسالان متفاوت باشند. حتی کودکان و نوجوانان ممکن است علائم واضح (و کلیشه‌ای) اختلال خوردن را که در  بیماران مسن‌تر مبتلا به اختلالات خوردن مشاهده می‌کنیم، نشان ندهند.

به عنوان مثال، بیماران جوان کمتر احتمال دارد که پرخوری کنند یا از رفتارهای جبرانی مانند سم زدایی، قرص های لاغری و ملین ها استفاده کنند .کودکان با احتمال بیشتری نسبت به بیماران مسن‌تر  با اختلال مصرف غذای محدودکننده اجتنابی (ARFID) تشخیص داده می‌شوند .بنابراین بهتر است شایع ترین علائم اختلال خوردن در کودکان را بشناسید که عبارتند از:

عدم افزایش وزن یا رشد در کودک در حال رشد

بزرگسالان مبتلا به اختلال خوردن ممکن است وانمود کنند که چاق هستند و یا رژیم غذایی برای کاهش وزن را رعایت کنند. با این حال، در  کودکان، حتی ممکن است کاهش وزن واقعی وجود نداشته باشد. برای همین متخصص اطفال باید روند رشد یک کودک را تحت کنترل داشته باشد تا در صورت بروز هر گونه اختلال خوردن در کودکان بتواند سریعا این وضعیت را تشخیص دهد.

برخی از پزشکان فقط وزن کودک را در مقایسه با هنجارهای جمعیت ارزیابی می کنند و این می تواند منجر به تشخیص اشتباه شود. مقایسه قد و وزن با نمودارهای رشد قبلی کودک بسیار مهم است.

کم خوردن یا امتناع از غذا خوردن بدون توضیح یا توضیح مبهم

علائم اختلال خوردن در کودکان || مرکز مشاوره همکده

کودکان مبتلا به اختلال خوردن ممکن است از روش های مختلف برای امتناع از خوردن غذا استفاده کنند. برخی از بهانه‌های ظریف‌تری که بچه‌ها برای نخوردن می‌آورند شامل رد کردن غذاهایی که قبلاً دوست داشته‌اند، گرسنه نبودن یا داشتن اهداف مبهم برای سالم‌تر بودن هستند. کودکان همچنین ممکن است از درد معده بعد از خوردن غذا شکایت کنند. همچنین مراقب تغییرات ناگهانی در انتخاب غذا، مانند تمایل ناگهانی به گیاهخواری باشید.

بیش فعالی یا بی قراری

در بزرگسالان مبتلا به اختلالات خوردن، اغلب شاهد ورزش بیش از حد هستیم ، اما در کودکان، این مورد کمتر دیده می شود. درعوض، ممکن است کودک مبتلا به اختلال خورد بی قرار یا بیش فعال به نظر برسند و زیاد به صورت غیر هدفمند حرکت کنند. والدین اغلب گزارش می دهند که فرزندانشان آرام نمی نشینند و دائما بی قرار می شوند. این تظاهرات ممکن است بیشتر شبیه یک کودک مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) باشد.

افزایش علاقه به آشپزی و یا تماشای برنامه های آشپزی

یکی دیگر از شایع ترین علائم اختلال خوردن در کودکان که معمولاً اشتباه تفسیر می شود، افزایش علاقه به آشپزی است. برخلاف تصور رایج (و شاید حتی بر خلاف آنچه که آنها می گویند)، افراد مبتلا به اختلالات غذایی محدود کننده اشتها ندارند، بلکه در واقع گرسنه هستند و همیشه به غذا فکر می کنند.

بزرگسالان ممکن است برای دیگران آشپزی کنند و دستور العمل ها را بخوانند یا جمع آوری کنند. در کودکان، موراد مشابهی مانند تماشای برنامه های آشپزی در تلویزیون مشاهده می کنیم. والدین معمولاً در ابتدا فکر می کنند که این چیز خوبی است زیرا کودک به غذا علاقه نشان می دهد. با این حال، ممکن است نشان دهنده اختلال خوردن باشد. افرادی که به اندازه کافی وسواس غذا نمی خورند و کودکان و بزرگسالان مبتلا به بی اشتهایی ممکن است غذا خوردن را با سایر فعالیت های غذایی جایگزین کنند.

سخن آخر

اختلالات خوردن بیشتر در طول سال های نوجوانی ایجاد می شود، اما علائم آن کودکان هفت ساله هم مشاهده شده است. کاهش وزن در یک کودک در حال رشد غیرعادی است. اگر نگران این هستید که کودکتان با غذا خوردن مشکل دارد و یا هر یک از علائم بالا را نشان می دهد، بهتر است برای درمان آن اقدام کنید.

اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که اختلال خوردن در کودکان علل مختلفی دارد که در برخی شرایط می تواند به بیماری ها و اختلالات روانی مربوط شود. در این شرایط بهتر است با مشاوره از یک روانشناس و یا روانپزشک باتجربه از همکده برای تشخیص علت اصلی اختلال خوردن و درمان مناسب آن در کودکان خود اقدام کنید.

والدین اغلب خود را به خاطر اختلال خوردن کودک سرزنش می کنند، بنابراین وقتی والدین می توانند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و برای کمک به فرزندشان زودتر و منطقی تر اقدام کنند، بدون شک نتیجه بهتری می گیرند.

اگر کودک شما هر گونه علائمی از اختلال خوردن را بروز می دهد مهم است که با متخصص اطفال، متخصص تغذیه یا سایر متخصصان سلامت روان کودک خود تماس بگیرید تا در تشخیص علت اصلی این وضعیت به شما کمک کنند و بتوانید بهترین مراقبت را از کودک خود دریافت کنید.

منابع
https://www.psycom.nethttps://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا