راهکار های تقویت روان و 13 روش موثر آن

راهکار های تقویت روان می تواند به شما در داشتن یک روان سالم و قوی کمک کنند. پس مهم است که بدانید چگونه روان خود را تقویت کنیم؟ این در حالی است که امروزه میزان اضطراب و استرس در بین جوامع بسیار زیاد است و افراد در طول شبانه روز با استرس و اضطراب زیادی دست و پنجه نرم می کنند که هر یک از آنها به تنهایی می تواند عوارض زیادی برای فرد داشته باشد. مانند ماهیچه های فیزیکی، عضلات ذهنی شما نیاز به یک تمرین خوب دارند تا به شما کمک کند که قدرت ذهنی مورد نیاز خود را برای از بین بردن اهداف خود ایجاد کنید.

برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده راهکار های تقویت روان را مورد بررسی قرار دهیم. مهمترین آنها عبارتند از:

نتایج مثبت را تجسم کنید.

به طور حتم در طول یک روز کاری اتفاقات و اشتباهات زیادی ممکن است برای شما رخ دهند. همه آنها می توانند باعث خستگی ذهنی و تاثیراتی روی روان شما شوند. اما در این شرایط بهتر است از اشتباهات خود درس بگیرید و با خوشبینانه ترین حالت به نتایج اتفاقاتی که در طول روز برای شما رخ می دهد فکر کنید. تجسم خوشبینانه ترین حالت و نتایج خوب می تواند سلامت روان شما را تقویت کند. حتی تجسم مثبت و قوی می تواند باعث تقویت انگیزه و ایجاد ایده های جدید در ذهن شما شود.

اضطراب را به پیشرفت تبدیل کنید.

کاهش اضطراب و آرام بودن به مغز ما یاد می دهد که در مواقع چالش‌برانگیز انعطاف‌پذیر باشیم. برای همین باید یاد بگیریم چگونه آرام شویم، موقعیت‌ها را دوباره ارزیابی کنیم، افکارمان را اصلاح کنیم و تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیریم. وقتی به خود یادآوری می کنیم که اضطراب همیشه هم بد نیست، راحت تر می توانیم با این موضوع کنار بیاییم. برای اینکه بتوانیم یکی از راهکارهای تقویت روان و کاهش اضطراب را بشناسیم بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • خشم می تواند توجه و توانایی شما را در انجام کار مسدود کند، یا باعث تحریک و تقویت انگیزه شما شود. از طرفی هم ترس می تواند خاطرات شکست های گذشته را تحریک کند. توجه و تمرکز شما را از بین ببرید؛ و عملکرد شما را تضعیف کند.
  • غم و اندوه می تواند خلق و خوی شما را بدتر کند و انگیزه شما را از بین ببرد، یا می تواند به شما در اولویت بندی مجدد و ایجاد انگیزه برای تغییر محیط، شرایط و رفتارتان کمک کند.
  • ناامیدی می تواند پیشرفت شما را متوقف کند و انگیزه شما را کاهش دهد، از طرفی هم ممکن است شما را برای انجام کارهای بیشتر یا بهتر به چالش بکشد.

این مقایسه‌ها ممکن است ساده به نظر برسند، اما وقتی می بینیم که هر یک از آنها می توانند نتایج معکوسی داشته باشند پس بهتر است  اضطراب را به پیشرفت تبدیل کنید و جنبه مثبت هر یک را در نظر بگیریم.

فعالیت های جدید را امتحان کنید.

این روزها، شرکت در یک کلاس آنلاین جدید، پیوستن به یک باشگاه ورزشی محلی یا شرکت در یک رویداد مجازی آسان تر از همیشه شده است. به راحتی می توانید مغز و بدن خود را به  یادگیری فعالیت های جدید عادت دهید، فقط کافی است سعی کنید هر روز فعالیت های جدید را امتحان کنید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید.

یکی دیگر از راهکار های تقویت روان این است که برای کمک به خودتان با دیگران ارتباط برقرار کنید و فعالانه روابط حمایتی و تشویقی را تقویت کنید. برقراری ارتباط با دیگران نه تنها به شما کمک می کند تا اضطراب را از خودتان دور کنید، بلکه این احساس را در شما تقویت می کند که تنها نیستید.

با طبیعت آشتی کنید.

راهکار های تقویت روان و 13 روش موثر آن || مرکز مشاوره همکده

آشتی با طبیعت یکی دیگر از راهکار های تقویت روان است. علم بارها و بارها نشان داده است که گذراندن وقت در طبیعت اثرات مثبتی بر سلامت روان ما دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که می تواند به طور قابل توجهی رفاه عاطفی و انعطاف پذیری شما را افزایش دهد. برای رفتن به طبیعت به عنوان یک راهکار برای تقویت روان، لازم نیست زیاد به خودتان سخت بگیرید. یک پارک نزدیک یا هر محیط آرام با فضای سبز که در آن افراد زیادی در اطراف وجود نداشته باشد، می تواند یک گزینه عالی برای شروع باشد.

نفس بکشید، استراحت کنید و از صداها، بوها و مناظر آگاه شوید. از تمام حواس خود برای ایجاد آگاهی بیشتر از جهان طبیعی استفاده کنید. این تمرین، انعطاف پذیری کلی شما را افزایش می دهد زیرا رفتن به طبیعت به عنوان نوعی بازگرداندن انرژی و بازگرداندن به تعادل شما عمل می کند.

افکار منفی را کنترل کنید.

اگر افکار فاجعه آمیزی مانند “این هرگز جواب نمی دهد” دارید، بهتر است آنها را با چیزی واقعی تر جایگزین کنید، مانند “اگر سخت کار کنم، شانس موفقیت خود را افزایش خواهم داد .”باید این را قبول کنید که یک سری روز های بد را دارند که این روز های بد می توانند منجر به بروز افکار منفی شوند. اما با کنترل آنها و جایگزین کردن افکار مثبت می توانید افکار منفی خود را از بین ببرید و برای سلامت روان خود قدمی بردارید.

پس اگر به دنبال این هستید که چگونه سلامت روان خود را تقویت کنید بهتر است به دنبال مقابله و کنترل افکار منفی خودتان باشید.

اهداف مشخص و واقعی را تعیین کنید.

بهتر است به دنبال اهداف واقعی و مشخصی باشید. چون در نظر گرفتن اهداف غیر واقعی می تواند منجر به ناامیدی شما شود. به جای کاهش وزن 100 پوندی، ابتدا روی کاهش 5 کیلوگرم تمرکز کنید. وقتی بتوانید به اهداف کوچک خود دسترسی پیدا کنید بدون شم، انگیزه بیشتری برای از دست دادن پنج پوند بعدی خواهید داشت.

هر هدفی که به آن دست می‌یابید به شما این اعتماد را می دهد که بهتر بتوانید به توانایی ها و مهارت های خود ایمان بیاورید. همچنین رسیدن به اهداف کوچک به شما کمک می کند تا اهداف واقعی خود را به چالش بکشانید و اهداف غیر واقعی خود را بشناسید.

خودتان را برای موفقیت آماده کنید.

برای قوی ماندن از نظر ذهنی لازم نیست هر روز خود را در معرض وسوسه قرار دهید. هر از چند گاهی محیط خود را بررسی و حتی اصلاح کنید. زندگی را کمی آسان تر کنید. اگر می خواهید صبح ها ورزش کنید، کفش های ورزشی مخصوص دویدن خود را در کنار تخت قرار دهید. اگر هدف شما این است که سالم‌تر غذا بخورید، غذای ناسالم را از آشپزخانه خود خارج کنید. کارهای کوچکی مانند این موارد به شما کمک می کند تا از خسته شدن ذهن خود پیشگیری کرده و خود را برای موفقیت آماده کنید. این یکی دیگر از راهکار های تقویت روان است.

هر روز حداقل یک کار سخت را انجام دهید.

تقویت روان زیاد هم تصادفی و آسان نیست. شما باید عمدا خود را به چالش بکشید. با این حال، مطمئن شوید که مرزهای خود را تجزیه و تحلیل کرده اید. در انتخاب کارهای سخت و جدید کمی شجاعت داشته باشید و سپس هر روز یک قدم کوچک بردارید. در کلاسی ثبت نام کنید که فکر نمی کنید واجد شرایط آن باشید. همیشه به خودتان فشار بیاورید تا امروز کمی بهتر از دیروز شوید.

برای رسیدن به اهداف بزرگتر، مشکلات را تحمل کنید.

بروز برخی مشکلات می تواند باعث بروز برخی رفتارهای منفی و غیرسالم در افراد شود. مصرف الکل یکی از رایج ترین این رفتارها است. اما آنها شاید در کوتاه مدت بتوانند تاثیری بر روند کاهش ناراحتی شما داشته باشند اما در طولانی مدت ممکن است منجر به بروز عوارض مختلفی شوند. تحمل احساسات ناخوشایند می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری را برای از بین بردن اهداف خود بدست آورید.

احساسات خود را با منطق متعادل کنید.

راهکار های تقویت روان و 13 روش موثر آن || مرکز مشاوره همکده

اگر بخواهید همیشه 100 درصد منطقی باشید، ممکن است با یک زندگی خسته کننده ای روبرو شوید. اما اگر تمام تصمیمات خود را بر اساس احساسات قرار دهید، ممکن است تمام پول خود را به جای پس انداز برای بازنشستگی یا سرمایه گذاری صرف تفریح ​​کنید. برای گرفتن بهترین تصمیم، این در است که در هنگام تصمیم گیری از احساسات و منطق خود به طور همزمان استفاده کنید. بنابراین صرف نظر از اینکه تصمیم شما چقدر جزئی یا مهم است، خودتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که احساسات خود را با منطق متعادل می کنید.

اضطراب، عصبانیت یا هیجان بیش از حد می تواند شما را مجبور کند تا احساسی تصمیم بگیرید. بنابراین برای هر تصمیمی که می گیرید لیستی از مزایا و معایب تصمیم گیری های خود بنویسید. مرور این لیست بخش منطقی مغز شما را تقویت کرده و به تعادل احساسات شما کمک می کند.

به دنبال توضیحات باشید، نه بهانه

به جای بهانه آوردن برای رفتار خود، به دنبال توضیحی باشید تا بتواند دفعه بعد بتوانید بهتر عمل کنید. مسئولیت کامل هرگونه کاستی و اشتباهات خود را بدون سرزنش به عهده بگیرید. هنگامی که با اشتباهات خود روبرو می شوید و به آنها اعتراف می کنید، بهتر است از آنها درس بگیرید و از تکرار آنها اجتناب کنید.

از قانون 10 دقیقه استفاده کنید.

یک قانون 10 دقیقه ای وجود دارد که وقتی وسوسه می شوید چیز مهمی را به تعویق بیندازید به کارتان می آید. هر زمانی که انگیزه لازم برای انجام یک کار را ندارید بهتر است به خودتان بگویید که فقط 10 دقیقه حرکت کنید. اگر بعد از 10 دقیقه ذهن شما همچنان با بدن شما مبارزه می کند، بهتر است به خودتان اجازه دهید که این کار را ترک کنید.

اغلب اوقات، هنگامی که اولین قدم را بردارید، متوجه می شوید که کار شما به سختی که پیش بینی می کردید نیست. شروع کردن تقریباً همیشه سخت ترین بخش است، اما سایر مهارت های آموخته شده شما می تواند در ادامه راه به شما کمک کند.

سخن آخر

قدرت ذهنی شما یک شبه رشد نمی کند. قوی تر شدن و بهتر شدن زمان می برد. اما با تمرینات مداوم و رعایت راهکار های تقویت روان ، می توانید قدرت ذهنی مورد نیاز خود را برای شکست دادن اهداف و زندگی رویاهای خود ایجاد کنید. اگر در هر یک از این راهکار ها مشکل دارید و فکر می کنید برای اینکه چگونه روان خود را تقویت کنیم نیاز به مشاوره و راهنمایی های بیشتری دارید بهتر است با مشاوره آنلاین با یک روانشناس مجرب و باتجربه از همکده مشورت کنید و سایر راهکار های تقویت روان را یادبگیرید.

منابع
https://www.inc.comhttps://www.cnbc.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا