گناه در برابر شرم، تفاوت چیست و چرا مهم است؟

گناه و شرم دو کلمه ای هستند که تقریباً به جای یکدیگر استفاده می کنیم. هر دوی آنها در پاسخ به عملکردهای ما احساسی منفی را توصیف می کنند، اما معانی بسیار متفاوتی دارند. در این مقاله، ما به طور مفصل درباره این تفاوت بحث خواهیم کرد، زیرا تأثیر قابل توجهی در چگونگی نگاه ما به خود، یکدیگر و جهان دارد. در زمینه گناه در برابر شرم و سایر موارد مشاوره ای می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز مشاوره ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

گناه و شرم تعریف شده است

در روانشناسی، احساس گناه به عنوان یک حالت عاطفی تعریف می شود که وقتی احساس می کنیم نتوانسته ایم مطابق با اخلاق خود یا دیگران عمل کنیم ظاهر می شود. گناه، هم افکار چگونگی شکست ما را برانگیخته و هم احساسات ناراحت کننده ای مانند غم، عصبانیت یا اضطراب. حتی می تواند واکنش های بدنی مانند ناراحتی معده ایجاد کند. در صورت حل مناسب، مقصر احساس گناه می تواند سالم باشد.

از طرف دیگر، شرم به عنوان احساسی شدید در مورد خود تعریف می شود که ناشی از عدم رعایت استانداردهای خود یا دیگران است. به نظر می رسد، درست است؟ خوب، تفاوت اصلی این است که شرم باعث می شود که خود را به عنوان یک فرد بد ببینید در حالی که گناه این امر را نشان می دهد، شما فرد خوبی هستید که کار بدی انجام داده اید. شرم ناسالم است، به خصوص اگر حل نشود، زیرا با گذشت زمان منجر به از بین رفتن عزت نفس می شود.

مثالی درباره گناه در برابر شرم

گناه در برابر شرم، تفاوت چیست و چرا مهم است؟

 بیایید به یک مثال نگاه کنیم. تصور کنید هنگام رانندگی حواس شما پرت می شود. شما متوجه زرد شدن چراغ نمی شوید، بنابراین چراغ قرمز را رد می کنید و تقریباً به کسی برخورد می کنید. اگر احساس گناه کنید، ممکن است بگویید، “آه مرد، آه مرد، من واقعاً این کار را بهم ریخته ام. من باید بیشتر مراقب باشم. من باید روی این کار مشغول باشم که حواسم پرت نشود.” شرم سمیت بیشتری دارد و برای عزت نفس شما مضر است. شرم می گوید، “آه مرد، آه، من یک راننده افتضاح هستم. من فقط چنین شخص وحشتناکی هستم. من اجازه رانندگی ندارم، حتی اجازه رفتن به کار را هم ندارم.” آیا تفاوت را میبینید؟ با شرم، این در مورد شما به عنوان یک شخص است، نه اعمال شما. شرم همچنین می تواند از منابع خارجی باشد. در این مثال، ممکن است احساس شرم کنید اگر شخصی که در صندلی مسافر است از شما به خاطر یک شخص بد بودن ناراحت شود.

به طور کلی، تفاوت مهم است. گناه می تواند سالم باشد زیرا به ما امکان می دهد رفتارهای بالقوه مشکل ساز را شناسایی و اصلاح کنیم. از طرف دیگر، شرمندگی به جای رفتار در شخص مشکلی پیدا می کند. همه افراد گناه و شرم را تجربه می کنند، برخی بیشتر از دیگران، اما شما می توانید یاد بگیرید که هر دو احساسات را با ابزار مناسب اداره کنید. در واقع به مدیریت گناه در برابر شرم بپردازید.

شرم، گناه و رفتار

هرکسی در برهه ای از زمان احساسی مانند عصبانیت را احساس می کند. کاری که با عصبانیت خود انجام می دهیم تا حدودی به این موضوع بستگی دارد که مستعد گناه باشیم یا شرم آوری. افرادی که تمایل به احساس گناه دارند بهتر است از گناه خود استفاده سازنده کنند، بنابراین در هنگام عصبانیت می توانند تغییراتی ایجاد کنند یا مشکلات را حل کنند. از طرف دیگر، افراد مستعد شرمندگی تمایل دارند که از خشم خود به روش های مخرب استفاده کنند، خود را از پا درآورند یا نسبت به دیگران پرخاش کنند.

گناه در برابر شرم و مقیاس آن ها

مقیاس گناه و شرمندگی (GASP) آزمایشی است که روانشناسان برای استفاده در مطالعات تجربی ابداع کردند. GASP تفاوت در نحوه پاسخگویی شما به انجام کاری را که اشتباه می دانید ارزیابی می کند. به احساسات شما درباره این رویداد و رفتارهایی که ممکن است اوضاع را ترمیم کند، نگاه می کند. همچنین احساس شرم و دیگر رفتارهای منفی شما را ارزیابی می کند. اگر مطمئن نیستید که بیشتر مستعد گناهکاری یا شرمندگی هستید، این آزمون می تواند بینشی به شما بدهد. با استفاده از این اطلاعات، شما برای کار کردن با احساسات خود مجهزتر خواهید بود.

اقدامات و مالکیت ها

غالباً، احساس گناه با اعمال و دارایی همراه است. وقتی به کسی آسیب رسانده ایم یا به عملکرد خود افتخار نمی کنیم احساس گناه می کنیم. ما تشخیص می دهیم که اعمال ما می تواند از نظر جسمی یا روحی به دیگران احساس بدی ببخشد و با دلسوزی، می خواهیم آن را درست کنیم. با بالغ شدن، ممکن است احساس گناه هم داشته باشیم زیرا چیزی داریم که دیگران ندارند. تا زمانی که احساسات ما شدید نباشد، این جنبه سالم گناه است. این می تواند شما را به اصلاح عدم تعادل سوق دهد. شرم تنها پیوند محدودی به اقدامات ما دارد. بله، ما احساس شرم می کنیم زیرا کاری انجام داده ایم که خود یا دیگران فکر می کنیم اشتباه است، اما در سطح عمیق تر، این احساس در واقع درباره اعمال ما نیست. این در مورد این است که ما به عنوان یک شخص هستیم. ممکن است ما اشتباهی مرتکب شده باشیم، اما به جای اینکه در مورد اعمال خود فکر کنیم، به آنچه فکر می کنیم معنی می دهیم – فکر می کنیم این اثبات این است که ما فردی بد، احمق، فرومایه یا خودخواه هستیم. به همین ترتیب، ما هیچ کاری نمی کنیم.

خودارزیابی منفی در زمینه گناه در برابر شرم ضروری نیست

اگر مستعد گناه باشید، از قبل آگاه هستید که انجام اشتباهی ممکن است عواقب منفی داشته باشد. اکنون ممکن است از انجام کاری احساس بدی داشته باشید، احتمالاً دو بار در مورد آن فکر می کنید، بنابراین می توانید تصمیمی بگیرید که اگر کسی متوجه شود می توانید با آن زندگی کنید. گاهی ممکن است کاری انجام دهید که به شما احساس گناه دهد و بخواهید جبران کنید. تشخیص اینکه شما اشتباهی مرتکب شده اید می تواند سالم باشد. وقتی به جای شرمندگی احساس گناه می کنید، گهگاه خطایی را جدا از آنچه هستید می بینید. شما هنوز هم آدم خوبی هستید و می توانید جبران کنید وقتی کار اشتباهی انجام دهید. اساساً همه گاه و بیگاه اشتباه می کنند. این بخشی از انسان بودن است و پذیرفتن آن سالم است. احساس گناه طاقت فرسا می تواند به سرعت به شرم تبدیل شود، اما اگر بتوانید به جای سالم نگه داشتن احساس گناه از کنترل، با روشی سالم کنار بیایید، می تواند مزایای قدرتمندی داشته باشد.

برخورد مناسب با گناه

گناه در برابر شرم، تفاوت چیست و چرا مهم است؟

در حالی که کنترل گناه راحت تر از شرمساری است، اما هنوز هم می تواند به فکر و تلاش نیاز داشته باشد. آنچه باید انجام دهید عبارتند از:

بین عمل و خود تفاوت قائل شوید

اول، بین آنچه انجام داده اید و آنچه شما هستید تمایز مشخصی ایجاد کنید. اگر احساس گناه کنید، احتمالاً احساس ناراحت کننده درگیری درونی را تجربه خواهید کرد. اشکالی نداره در واقع، این می تواند به شما کمک کند تا جبران کنید و در آینده انتخاب متفاوتی داشته باشید. این ناراحتی به شما کمک می کند تا از تجربه یاد بگیرید.

قبول مسئولیت در زمینه گناه در برابر شرم

وقتی متوجه شدید رفتار شما نادرست یا نامناسب است، باید مسئولیت آنچه انجام داده اید را بپذیرید. به جای تلاش برای پنهان کردن آن یا سرزنش به گردن شخص دیگری، باید کاملاً واضح باشید که مسئول اعمال خود هستید.

جبران

گاهی اوقات، جبران خسارت آسان است. شما به راحتی عذرخواهی می کنید و جبران می کنید. هر چند گاهی، جبران خسارت آسان نیست. ممکن است نتوانید صدمه ای که ایجاد کرده اید را جبران کنید، اما تا زمانی که به طریقی اشتباه را اصلاح نکنید نمی توانید تجربه را کاملاً در گذشته قرار دهید. اغلب اوقات، افرادی که در مورد کاری که نمی توانند آن را ترمیم کنند احساس گناه می کنند، روش های دیگری برای جبران هزینه پیدا می کنند. این ممکن است کمک به دیگران باشد. به عنوان مثال، اگر فرد بی خانمانی را که به وضوح در راه بازگشت به خانه نیاز داشت نادیده بگیرید، شاید دیگر نتوانید آن شخص را پیدا کنید. در عوض ممکن است داوطلب شوید و در آشپزخانه سوپ کمک کنید تا به افراد دیگر در موقعیت مشابه کمک کنید.

رویکرد حل مسئله را انتخاب کنید

به جای اینکه خودتان را بزنید یا از دیگران عصبانی شوید، جستجوی راه حل مثمر ثمر است. اگر کاری انجام داده اید که فکر می کنید اشتباه است، چه کاری می توانید انجام دهید تا اوضاع درست شود؟ اگر نمی توانید با شخصی که به او ظلم کرده اید جبران کنید، آیا کار دیگری می توانید برای دیگران مانند آنها انجام دهید.

ضرر شرم

شرم بیش از احساس گناه می تواند نگران کننده باشد. برای برخی از افراد دشوار است که کارهای خود را از فردی که هستند جدا کنند. اگر با شرم دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است بخواهید با مشاوری صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند تا از پس آن برآیید.

عزت نفس را کاهش می دهد

گناه در برابر شرم، تفاوت چیست و چرا مهم است؟

هرچه بیشتر احساس شرم کنید، احساس بدتری نسبت به خودتان دارید. به جای اینکه بگویید، “من کار اشتباهی کردم”، می گویی، “من آدم بدی هستم”. این به سرعت منجر به اعتماد به نفس پایین می شود، که می تواند تمام زمینه های زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

رفتار غیراخلاقی را ارتقا می بخشد

گناه در برابر شرم موارد مختلفی را دارد. برخلاف گناه، شرم شما را به شخص بهتری تبدیل نخواهد کرد. در عوض، افرادی که به شرمندگی چسبیده اند، احتمالاً عملکرد ضعیفی دارند و آن را از دید دیگران پنهان می کنند. آنها که فکر می کنند قادر به تغییر نیستند، شخصیت خود را مقصر رفتار بد خود می دانند و گاهی دیگران را سرزنش می کنند. اتخاذ نگرش برای حل مسئله بسیار دشوار است وقتی که شما بر پنهان کردن آنچه انجام داده اید و کاهش تقصیر متمرکز هستید.

احساس ناامیدی ایجاد می کند

تغییر کاری که انجام می دهید آسانتر از تغییر در این است که شما کی هستید. اگر مستعد شرمساری هستید، اگر احساس ناتوانی در تغییر کنید، زندگی ناامید کننده به نظر می رسد. ممکن است از تلاش برای داشتن فرد خوب منصرف شوید. همچنین ممکن است از دیگران جدا شوید تا شرمندگی خود را پنهان کنید، یا حتی ممکن است افسرده یا خودکشی کنید.

منابع
betterhelp.com

2 دیدگاه

  1. عالی بود ،واقعاا سپاسگزارم از مطالب خوبی که برای احساس گناه و شرم تهیه کردید موفق و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا