نشانه های ابتلا به استرس بسیار زیاد

نشانه های ابتلا به استرس بسیار زیاد اهمیت دارند. . مدیریت مناسب استرس مهارتی کلیدی است که هر فرد در این روزها نیاز دارد زیرا استرس بسیار شایع است. از انجایی که استرس کاملا مضر نبوده و حتی می تواند گاه مفید واقع شده و در سطح متوسطی به شما انگیزه دهد، قرار گرفتن در معرض استرس می تواند منجر به مشکلات عاطفی، فیزیکی و ذهنی زیادی شود. برخی از متداول ترین مشکلات عبارتند از فشار عصبی زیاد، حملات قلبی، افسردگی، اضطراب، پیری زودرس و حتی مرگ.

با داشتن این دانش که استرس می تواند تا این آسیب رسان باشد باید اطلاعات زیادی در مورد نحوه ی برخورد موثر با استرس داشته باشید. در حقیقت این روزها می توان به اطلاعات مرتبط با مدیریت استرس به سادگی دسترسی یافت، حتی بدون پرداخت هیچ هزینه.

برخورد موثر با استرس به شکلی مثبت و موثر شاید به ان اندازه ای که اغلب افراد فکر می کنند کار سختی نباشد. اهمیت روش های کاهش استرس یا تکنیک های مدیریت استرس اغلب ساده بوده و تیاز به چیز خاصی جز کمی تمرین ندارد. مشکلی که اغلب افراد در این روزها با آن برخورد دارد این است که نمی توانند تشخیص دهند سطح استرس آن ها از حد کنترل دیگر خارج شده است.

اهمیت تشخیص علائم استرس

 

اهمیت یادگیری چگونگی تشخیص اینکه استرس شما دیگر از کنترل خارج شده است بسیار بالاست. استرس بسیار فرینده است. استرس قابلیتی دارد که باعث می شود به ان عادت کنید و به مرور حس می کنید دیگر کاملا با آن آشنا شده و خو گرفته اید. اگر به بدن خود اهمیت ندهید شاید حتما متعجب خواهید شد که استرس تا چه حدی روی بدن شما اثر گذاشته و تا همین امروز چه آسیب های بزرگی برجا گذاشته است.

برای مثال افرادی که مرتبا در معرض سطح بالای استرس قرار دارند شاید فکر کنند به نوعی به این فشار و سطح بالای ادرنالین عادت کرده اند اما حقیقت این است که چیزی به نام عادت کردن به استرس وجود ندارد. وقتی شما در معرض استرس قرار می گیرید برایتان کار سختی است تا بتوانید علائم استرس را تشخیص دهید. اما به این معنا نیست که بدن شما واکنشی به استرس ندارد. در نهایت چیزی در بدن شما عملکرد درست خود را از دست خواهد داد.

بسیار مهم است تا قبل از اینکه استرس باعث بروز مشکلی جدی برایتان شود آن را تشخیص دهید. و از انجایی که استرس روی افراد متفاوت به شکل های مختلفی اثر خواهد داشت فاکتورها و علائم خاصی هستند که در بین اغلب افراد متداول می باشند.

علائم استرس کنترل نشده و نشانه های ابتلا به استرس بسیار زیاد

درست مانند بسیاری از بیماری های دیگر، نقطه ی شروع برای حل مشکل استرس این است که بتوانید علائم ان را تشخیص دهید. استرس روش بدن برای محافظت از شماست. این یک واکنش روانی عادی به هر تهدیدی است که مانع راه شما می شود. اما با فراتر رفتن از نقطه ی شروع استرس شروع به آسیب رساندن به بدن شما و در کل زندگی تان خواهد کرد. در زیر علائم و نشانه های استرس زیاد یا کنترل نشده را برای شما آورده ایم. اگر هریک از علائم مطرح شده را در خود می بینید این احتمال وجود دارد که نشان می دهد شما در زندگی خود به شکل موثری با استرس برخورد نمی کنید.

علائم شناختی. علائم شناختی اشاره به مشکلاتی دارند که می تواند مرتبط با هرچیزی در فرایندهای مغز باشد مانند فکر کردن، توجه، قدرت درک، حافظه، منطق و قدرت حل مشکلات.

متداول ترین علائم شناختی مشاهده شده بر اثر استرس با مدیریت ضعیف عبارتند از:
  • منفی نگری
  • مشکلات در حافظه
  • اضطراب بدون منطق
  • کاهش توانایی های تمرکز
  • قدرت تصمیم گیری ضعیف
  • علائم عاطفی. علائم عاطفی آن دسته از علامت ها هستند که مرتبط با احساسات انسانی هستند. تغییرات عاطفی می توانند عادی باشند و واکنش هایی موقت به اتفاقات می باشند. با این وجود واکنش های دائمی، شدید و ناپایدار می توانند نشان دهنده ی مشکلی جدی باشند.
در مورد استرس، علائم عاطفی می توانند نشان دهنده ی مقدار زیاد استرس باشند:
  • زودرنجی
  • افسردگی
  • پرخاشگری زیاد
  • تغییرات خلقی زیاد
  • علائم فیزیکی: علائم فیزیکی در اصل کارکردهای نادرست بدن شما می باشند. این علائم اغلب با درد، احساس ناراحتی و مشکلاتی قابل دیدن شناخته می شوند. متداول ترین علائم استرس زیاد موارد زیر هستند:
  • کمردرد
  • تغییرات الگوهای خواب
  • مشکلات در روده و گوارش
  • سردردهای شدید یا میگرن
  • احساس ناراحتی در قفیه ی سینه

مشکلاتی در سلامت که با استرس کنترل نشده همراه هستند اغلب یک شبه ایجاد نمی شوند. با اگاهی از این پرچم های قرمز کوچک متوجه می شوید آیا از مشکلات مهم در سلامت خود رنج می برید یا نه.

تشخیص علائم استرس و نشانه های ابتلا به استرس بسیار زیاد

خوب چطور می توانید استرس را مدیریت کرده و سطح استرس خود را در حد قابل کنترلی نگه دارید؟ اولین گام برای مدیریت استرس این است که از چیزهایی که به شما استرس می دهد اگاه باشید. در اینجا علائمی اورده شده است که باید به آن دقت کنید:

  • نشانه های رفتاری استرس. مقداری استرس عادی است اما مقدار زیاد آن نه. علائم هشداردهنده ی استرس که می گویند بیش از حد شده است چه هستند؟
  • راهی برای اجتناب از استرس ندارید.نمی توانیم از موقعیت های استرس زای زیادی جلوگیری کنیم: تاخیرهایی که هرگز تمامی ندارند، مشکلات مربوط به کودکان، افزایش هزینه های زندگی و شکست هایی که تمام روز شما را خراب می کنند. علت استرس شما هرچه که باشد در دنیای امروزی داشتن کمی استرس عادی است.

در واقع استرس بخشی ضروری از زندگی شماست و بدون آن انگیزه ای برای مواجه شدن با چالش ها ندارید. اما استرس زیاد و برای زمان طولانی می تواند اثرات فیزیکی، عاطفی و روانی شدیدی داشته باشد که منجر به اثرات اسیب رسان خواهد شد.

چه زمانی استرس از حد گذشته و برای سلامت ما مضر خواهد بود؟

داشتن عجله و اضطراب دائمی می تواند باعث بروز استرسی شود که اگر با زندگی روزانه ی شما در تداخل باشد مشکل ساز خواهد شد، چه در سلامت، کار یا روابط.

برای شما یک سناریوی متداول را اینجا آورده ایم: شما می گویید سعی دارید سالم تر باشید. استرس می تواند با دشوارتر کردن شکست عادات بد یا مشکل در ایجاد عادات خوب این کار را برای شما سخت تر کند.

برای مثال در پایان روز به خاطر استرسی که داشته اید بستنی می خورید. احساس گناه می کنید زیرا با اهداف خود برای تغذیه ی سالم مغایرت داشته اید.

یا شاید روال ورزش خود را کنار گذاشته باشید زیرا کارهای زیادی روی سرتان ریخته است.

شناخت علائم استرس

خوب چطور می توانیم استرس را کنترل کرده و سطح استرس خود را در حدی قابل مدیریت نگه داریم؟ اولین گام برای مدیریت استرس این است که از داشتن استرس اگاه باشید. این ها چیزهایی است که باید در بدن خود به دنبال ان باشید.

نشانه های ابتلا به استرس بسیار زیاد

همه ی افراد هرازگاهی دچار استرس می شوند اما چه زمانی باید با پزشک در مورد این موضوع مشورت داشته باشید؟

با وجودی که متخصصان می گویند داشتن کمی استرس ایرادی ندارد و حتی در برخی شرایط می تواند مفید باشد استرس شدید می تواند برای هردو سلامت فیزیکی و روانی شما بد باشد.

همانطور که در انجمن های بین المللی استرس مطرح شده است علائمی که می توانید در صورت ابتلا با متخصص سلامت روان در مورد ان مشورت داشته باشید عبارتند از:
  • همیشه وضعیت خلقی بدی دارید. دائما متوجه می شوید با دیگران دعوا دارید؟ زمانی که استرس زیاد دارد بدن شما از خود هورمون های استرس از جمله کورتیزول را آزاد می سازد.

این هورمون ها می تواند روی وضعیت خلقی و سطح انرژی شما اثر بگذارد. در نتیجه شاید احساس نگرانی یا زودرنجی بیشتری از همیشه داشته باشید یا متوجه شوید برای تمرکز یا تصمیم گیری با مشکل مواجه می شوید.

  • درست نمی خوابید. استرس می تواند الگوهای خواب را به شکل های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. برخی متوجه می شوند دائما خسته بوده و می خواهند تا بیشترین میزان ممکن بخواهند در حالی که برخی دیگر برای خوابیدن مشکل داشته و در نیمه های شب بیدار شده و در مورد عواملی که برایشان استرس ایجاد کرده است فکر می کنند.
اگر متوجه تغییراتی در الگوهای خواب خود شدید شاید نشانه ای از زمان دیدار با پزشک باشد.
  • تغییرات در میل جنسی. استرس می تواند اثرات مخربی روی هردو شادی و میل جنسی شما داشته باشد.

علت این است که بدن زمانی که به استرس واکنش می دهد به نوعی خود را آماده می کند تا به شکلی از ان فرار کرده یا در واکنش به موقعیت آسیب رسان مبارزه کند.

در طول این واکنش فرار یا مبارزه، بدن افزایش ضربان قلب و جریان خود را برای کمک به واکنش سریع تجربه می کند در حالی که عملکردهای غیرحیاتی در بدن، مانند میل جنسی، کم خواهند شد.

  • از مواقع عادی عاطفی تر شده اید. اگر حس می کنید از همیشه بیشتر گریه می کنید شاید نشانه ای از وجود استرس است. زمانی که خسته هستید مدیریت هرچیز برای شما سخت تر خواهد شد. در زمان خستگی یا داشتن استرس کاملا طبیعی است که حس کنید عاطفی تر شده اید.
  • بیشتر از همیشه بیمار می شوید. همزمان با کم شدن وضعیت خلقی، استرس می تواند روی سیستم ایمنی شما اثر بگذارد. افزایش سطح استرس یعنی به احتمال بیشتری بیمار می شوید و برای بهبود یافتن خود به زمانی طولانی تر نیاز دارید. همچنین می تواند منجر به مشکلاتی مانند درد، سردرد یا حالت تهوع شود.
  • دچار پرخوری یا کم خوری شده اید. وقتی برای برخورد با استرس مشکل دارید شاید به دنبال راهی برای راضی کردن نیاز خود به راحتی باشید – مانند یک خوراکی شیرین.
استرس
ما این را ” خوردن عاطفی ” می نامیم، زمانی که فرد از غذا برای کمک به برخورد با موقعیت های استرس زا استفاده می کند.

نشانه های ابتلا به استرس بسیار زیاد پیچیده هستند. استرس می تواند احساس گرسنگی شما را به نوعی زیاد کند، زیرا سیستم عصبی به غدد آدرنال پیام می دهد تا آدرنالین بیشتری را تولید کنند. آدرنالین به تحریک واکنش های فرار یا مبارزه در بدن کمک می کند، یک وضعیت فیزیولوژیکی که به طور موقت روی میل به خوردن اثر دارد.

اگر استرس ادامه داشته باشید غدد آدرنال هورمون دیگری به نام کورتیزول را آزاد می سازد که باعث افزایش اشتها خواهد شد. به همین دلیل بعد از یک روز کاری در اداره به سراغ دونات می روید.

  • به سراغ نوشیدنی های الکلی می روید. افراد زیادی هستند که بعد از یک روز پر استرس می خواهند به سراغ این نوع نوشیدنی ها بروند.

افراد زمانی که احساس استرس زیادی دارند به عنوان راهی برای آرامش خود به سراغ نوشیدنی های الکلی می روند. با این وجود الکل می تواند شیمی مغز شما را تغییر داده و به نوعی باعث می شود احساس بدتری داشته باشید.

در کنار احساس خستگی و حالت تهوع بعد از مصرف این نوشیدنی ها، شاید متوجه احساس اضطراب و عصبی بودن خود شوید.

بهتر است از خوردن کافئین نیز اجتناب کنید زیرا سطح استرس شما را افزایش خواهد داد.

منابع
stress.orghealthhub.sglifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا