نشانه های آدم های بشدت حساس

نشانه های آدم های بشدت حساس

آیا کسی تابه حال به شما گفته است “تو خیلی حساس هستی؟” شاید این حرف به اشتباه باعث رنجش شما شود اما باید بدانید افراد زیادی هستند که دلیل خوبی برای حساسیت خود دارند. در این محتوا نشانه های آدم های حساس را برای شما بازگو می کنیم تا بیشتر آشنا شید. متخصصان هوش عاطفی می گویند چیزی حدود بیست درصد از افراد حساس متولد می شوند. اما خوب یک فرد کاملا حساس در واقع چه معنایی دارد؟ اینطور به نظر می رسد که افراد حساس که HSP نیز نامیده می شوند سیستم عصبی بسیار فعالی دارند. منابع تحقیقی گزارش داده اند حساس بودن زیاد جدا از نوع شخصیتی شماست و در واقع یک خصوصیت ژنتیکی می باشد.

نکته مهم

بیایید به آن بیست درصد از افرادی برگردیم که حساس متولد می شوند. آیا تا به حال در مورد خودتان به این موضوع پی برده اید که به چیزهای زیادی واکنش های عاطفی بسیار شدیدی نشان می دهید؟ آیا شما یا فرد دیگری که می شناسید نیز اینطور است؟ با وجودی که حساس بودن زیاد هیچ اشکالی ندارد می تواند بسیار به شما کمک کند تا بتوانید درک بهتری از خودتان و علت رفتارتان به شکل های خاصی داشته باشید.

هیچ ایرادی ندارد اگر فکر می کنید زیاد احساساتی هستید. این سبک رفتاری شما، یعنی حساس و احساسی بودن، مهم و مورد نیاز است. جدا از تمام این ها، احساساتی بودن زیاد یعنی شما یاد نگرفته اید که چطور باید از سیستم عصبی خودتان مراقبت کنید.

بر اساس تحقیقات روان شناسی صورت گرفته، درجه ای از حساس بودن زیاد فرد و قرار گرفتن او تحت تاثیر احساسات به شدت متفاوت است. ممکن است تنها یک یا دو نشانه ی افراد حساس را داشته باشید یا تقریبا هر علامتی را بتوان به شما نسبت داد. مرور کردن این علامت ها می تواند به شما کمک کند پیش خودتان ارزیابی کنید آیا فرد زیاد حساسی هستید یا نه.

نکته مهم

خوب بیایید فکر کنیم به این نتیجه رسیده اید که فرد حساسی هستید. شما احساسات را عمیق لمس کرده و می خواهید اطلاعات و درک مستقیم از چگونگی احساسات دیگران داشته باشید. اگر اصطلاحاتی مانند همدلی یا فرد بسیار حساس را شنیده باشید شاید از اینکه هریک از این ها مرتبط با خود شما باشند تعجب کنید.

با وجودی که افراد بسیار حساس،  که مختصرا به آن ها HSP گفته می شود. خصوصیات مشترک زیادی با افرادی دارند که همدل و دلسوز هستند اما خصوصیت یک فرد احساساتی می تواند در چیزهای زیادی متفاوت باشد. رفتار فرد همدل بدین شکل است که طوری احساسات دیگران را درک می کند که از نظر فیزیکی تصور خواهد کرد خودش نیز این تجربه را داشته است. اما در طرف دیگر افراد احساساتی شاید احساسات دیگران را به اندازه ی تجربیات خود از درون حس نکنند.

حساس بودن تنها چیزی در سرتان نیست. در حقیقت اسکن های مغزی می گویند این حساسیت نتیجه ی حساسیت بالای سیستم عصبی است. چیزی که باعث می شود به سادگی شما تحت تاثیر نورهای زیاد و صداهای بلند قرار گیرید.

اگر به نوعی خود را مرتبط با این علامت ها می داند این احتمال وجود دارد که فرد احساساتی هستید. البته این به نوعی خبر خوبی است! زیرا برخلاف چیزهایی که دیگران می گویند حساس بودن یک خصوصیت زیباست.

احساسات زیادی را تجربه می کنید.

گاهی در یک لحظه چندین حس متفاوت به سراغ شما می آید. در نتیجه به سختی می توانید تشخیص دهید واقعا چه حسی دارید. شاد هستید؟ ناراحتید؟ نگران و مضطرب شده اید؟ یا تمام این ها؟ شاید برخی اوقات این احساسات می توانند شدید باشند، اما به نوعی خوب است زیرا تنها احساسات منفی نیستند که قوی حسشان می کنید. رضایت، لذت و قدردانی، شما این ها را در سطحی حس می کنید که افراد دیگر قادر به درک آن نیستند.

زیاد گریه می کنید.

فیلم ها، تبلیغات، حیوانات. شاد شاد بودن. همه ی این ها چیزهایی هستند که این قدرت را دارند که باعث ریزش اشک های شما شوند. افراد دیگر شاید تعجب کنند اما چیزی که آن ها درک نمی کنند. این است که اشک های شما ناشی از ارتباط عمیق تان با جهان است. اغلب اوقات وقتی ناراحت هستید بدون حضور ذهن تنها گریه می کنید. این احتمال نیز وجود دارد، اگر فردی خیلی احساساتی باشید. شما ترجیح دهید گریه کنید تا اینکه هیچ حسی نداشته باشید.

در طول دوران رشد به شما گفته شده است خیلی احساساتی هستید.

حساس خواندن افراد باعث آسیب رساندن به آن ها می شود. این جملات باعث می شوند حس کنید احساسات شما واقعی یا معتبر نیستند و البته این فکر هرگز درست نیست. حقیقت این است که حساس بودن یک قدرت است نه یک ضعف. به خاطر این احساسات زیاد، هوش عاطفی شما می تواند بالاتر از نمودار باشد.

احساساتی بودن شما را مهربان تر و اگاه تر از خودتان کرده است و این می تواند کمک کردن به دیگران و تغییر دادن عادات بد را برای شما ساده تر سازد. داشتن احساسات زیاد درست شبیه به داشتن قدرتی فوق العاده است. تنها لازم است بدانید چطور از این قدرت خود خوب استفاده کنید.

مستعد مضطرب شدن هستید، خصوصا در موقعیت های اجتماعی.

با وجودی که افراد احساساتی نمی توانند احساسات افراد دیگر را مانند انسان هایی با قدرت همدلی درک کنند. اما متوجه هستند افراد دیگر چه حسی داشته یا به چه چیزی فکر می کنند. افرادی که بسیار احساساتی هستند می خواهند بر این باور باشند که دیگران نیز همینطور هستند. در نتیجه ممکن است زمان زیادی را صرف نگرانی در این مورد کنند که شما چیز اشتباهی گفته یا به احساسات کسی آسیب زده اید.

این ها می تواند منجر به اضطراب اجتماعی جدی شود. اما به یاد داشته باشید شما ممکن است به سادگی به یک نتیجه گیری اشتباه برسید. همیشه همه چیز به آن بدی که به نظر می رسد نخواهد بود.

شما شاید فردی درونگرا باشید، اما نه لزوما

حساس و احساساتی بودن اغلب یعنی داشتن واکنش زیاد به محرک ها؛ صدای بلند، اتاق های شلوغ، مکالمات تند و این ها بیشتر از افراد دیگر روی شما اثر می گذارند. افراد احساساتی اغلب درون گرا هستند زیرا اینطور راحت تر می توانند بدون کار سخت بر روی عوامل بیرونی خود را دوباره شارژ کنند.

البته افراد احساساتی برون گرا نیز وجود دارند. برای برخی، گذراندن زمانی با دیگران راهی را در ذهن شما ایجاد کرده و حلقه های فکری منفی را می شکند. چه شما فردی درون گرا باشید یا برون گرا، کلید احساسات زیاد شما یافتن تعادلی میان موقعیت هایی اجتماعی است که باعث احساس راحتی بیشتری برای شما می شوند.

انتقاد و اختلافات را درون خود می ریزید و گاه این ها واقعا شما را از بین می برند.

شما درک عمیقی از احساسات افراد دیگر دارید، در نتیجه برایتان سخت است وقتی فردی حسی منفی نسبت به شما دارد به آن بی توجه باشید. اختلافات و انتقادها می توانند عمیقا به شما نزدیک بوده و باعث شوند به خودتان شک کنید، و حتی می تواند باعث شود فکر کنید شما مقصر همه چیز هستید.

متاسفانه افرادی در این جامعه هستند که این خصلت شما را متوجه شده و سعی می کنند از آن به نفع خود استفاده کنند. به همین دلیل مهم است از قدرت این احساسات زیاد خود استفاده کنید. زمانی که یاد گرفتید به احساساتتان گوش دهید، می توانید مانع از مقصر دانستن بی دلیل خود شده و نگذارید قضاوت های دیگران روی حس ارزش نسبت به خودتان اثرگذار باشند.

دوست، همسر و عضو عالی در خانواده هستید.

یکی از قدرت های شما به عنوان یک فرد احساساتی توانایی تان برای ایجاد روابطی عمیق و پرمعناست که زندگی شما و نزدیکانتان را روشن می کند. شما از راه همیشگی زندگی تان خارج می شوید تا اطمینان یابید اطرافیان شما شاد هستند و وقتی به حضور یک فرد نیاز داشته باشند شما همیشه در کنارشان خواهید بود.

افراد سالم این خصوصیت را دوست دارند. اگر کسی در زندگی شماست که اینطور نیست، باید داشته باشید این مشکل آن هاست نه شما. اطمینان یابید انرژی خود را روی افرادی متمرکز کنید که ارزشش را داشته و قدردان هستند. شما فردی عالی بوده و لیاقت این رفتار را دارید.

اغلب نگران هستید که دیگران چه فکری می کنند.

شاید فکر کنید یک فرد احساساتی فردی درون گرا است اما با این وجود باید بدانید سی درصد از این افراد برون گرا می باشند. این یعنی یک فرد حساس و احساساتی مرتبا اطراف خود را پر از افراد دیگر می کند و در عین حال نگران است که این افراد چه فکری در مورد او می کنند.

نشانه های آدم های بشدت حساس | مرکز مشاوره همکده

ترسی دائمی از طرد شدن دارید.

مشابه نگران شدن در مورد فکر دیگران، طرد شدن نیز می تواند برای افراد احساساتی یک نگرانی باشد زیرا در این شرایط فکر می کنند افراد دیگر کمتر به آن ها فکر می کنند. با وجودی که هیچ انسانی طرد شدن را دوست ندارد، اما بر اساس یافته های روان شناسان، داشتن ترس جدی از طرد شدن نشانه ای قوی از احساساتی بودن زیاد شماست.

برای رهایی از احساسات منفی نیاز به تلاش زیاد دارید.

وقتی احساسات را خیلی شدید تجربه می کنید زمان بیشتری نیاز دارید تا از ان ها رها شوید. متخصصان می گویند برای یک فرد احساساتی زمان قابل توجهی نیاز است تا بتواند احساسات خود را سازماندهی کرده و از ان ها نجات یابد.

به سرعت با دیگران همدلی می کنید.

از کار کردن روی نابرابری های اجتماعی گرفته تا قرار دادن خودتان به جای دیگران، یک فرد احساساتی دارای توانایی منحصر به فردی در درک احساسات افراد دیگر است. افراد احساساتی حس همدردی عجیبی دارند و زیاد نگران دیگران می شوند و می خواهند بدانند افراد دیگر چه حسی دارند.

به سختی می توانید انتقادهای سازنده ی دیگران را بپذیرید.

با وجودی که افراد حساس و احساساتی می توانند متوجه باشند انتقادهای سازنده اغلب خوب هستند اما بازهم روان شناسان می گویند برای آن ها سخت است که در زمان انتقاد کردن فردی دیگر مانع از آسیب رسیدن به احساسات خود شوند.

به سختی با تغییرات کنار می آیید.

به عنوان یک فرد احساساتی، داشتن یک روتین و روال آشنا می تواند کمک بزرگی به مدیریت احساسات داشته باشد. افراد احساساتی اغلب به شدت احساس استرس کرده و گیج می شوند.

به همه چیز بیش از حد واکنش دارید.

بر اساس مطالعات روان شناسی صورت گرفته، افراد بسیار احساساتی می توانند به موضوعات کوچک واکنش زیادی داشته باشند. این احساسات برمی گردند به اینکه آن ها احساسات را عمیق تر تجربه می کنند، چه خوب باشد یا بد.

نشانه های آدم های بشدت حساس

زیاد گریه می کنید.

گریه کردن می توانید برای یک فرد احساساتی رفتاری سالم باشد و اغلب میان آن ها متداول است. افرادی که زیاد حساس هستند اغلب به علت تجربه کردن شدیدتر احساسات نسبت به افراد دیگر بیشتر گریه می کنند.

نقاط قوت و ضعف خود را می شناسید.

افرادی که هوش عاطفی بالایی دارند تنها احساسات را حس نمی کنند بلکه آن ها می دانند در چه چیزهایی خوب بوده و در چه چیزهایی افتضاح هستند. آن ها همچنین می دانند چه کسی و چه شرایطی می تواند محرکی برای موفقیت ان ها باشد. داشتن هوش عاطفی بالا یعنی می دانید چه نقاط قوتی دارید و می دانید چطور آن ها را هدایت کرده و در عین حال مانع شوید نقاط ضعفتان سد راه موفقیت شما شوند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
insider.comlinkedin.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا