فرد بسیار حساس (HSP)کیست؟

آیا می‌دانستید ویژگی‌ای وجود دارد که با حساسیت پردازش حسی (SPS) مشخص می‌شود، که یک فرد/شخصیت بسیار حساس (HSP) را شناسایی می‌کند؟ اصطلاح HSP اولین بار توسط روانشناس Elaine Aron (1996) ابداع شد که خودش یک HSP است. او و همسرش مقیاس افراد بسیار حساس (HSPS) را ابداع کردند که تحقیقات بیشتری را در مورد این ویژگی، از جمله منشاء عصبی زیستی آن انجام دادند. قبل از آن، کارل یونگ اولین کسی بود که اهمیت حساسیت را تشخیص داد و معتقد بود که این حساسیت نقش مهم تری نسبت به جنسیت در استعداد ابتلای فرد به روان رنجوری دارد. در این نوشته از همکده می خواهیم بدانیم فرد بسیار حساس (HSP)کیست؟

در حقیقت منحصر به فرد بودن یک فرد بسیار حساس را روشن خواهیم کرد، در مورد اینکه آیا باید HSP را به عنوان یک اختلال ببینیم یا خیر، و آزمایش ها و درمان های مناسب را ارائه خواهیم کرد. اگر می خواهید در این زمینه به بهبود روانی دست پیدا کنید می توانید از مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی در مرکز مشاوره همکده استفاده کنید.

فرد بسیار حساس (HSP)کیست؟

تخمین زده می شود که HSP ها 15 تا 20 درصد از جمعیت را در هنگام استفاده از HSPS برای آزمایش و حداکثر 30 درصد از جمعیت را در هنگام استفاده از مقیاس کوتاه شده تشکیل می دهند. وقتی فردی در 27 مورد HSPS امتیاز 14 یا بیشتر می‌گیرد تصور می‌شود که شخصیت بسیار حساسی دارد. تعریف اصلی آرون (1996) حساسیت بالا را به‌عنوان ذاتی، ژنتیکی و دوجمله‌ای به جای آموخته یا موجود در یک طیف درک می‌کند. به عبارت دیگر، یا با آن متولد می شوید یا نیستید. اصطلاحات HSP و SPS اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. در تحقیقات بعدی، آرون (2010) صفت HSP را به چهار دسته متمایز کرد.

عمق پردازش

فرد بسیار حساس (HSP) همه انواع اطلاعات را عمیق تر از سایرین پردازش می کنند، بازتاب بیشتری دارند و تصمیم گیری طولانی تر است. عمق پردازش هم به صورت آگاهانه، از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات منتقل شده از طریق ارتباطات در روابط، و هم به صورت ناخودآگاه، از طریق احساسات درونی یا حس ها رخ می دهد.

توجه بیش از حد

HSP ها بسیار بیشتر از دیگران در موقعیت یا محیط مشابه، از جمله احساسات افراد دیگر (اگرچه ممکن است بیان نشده باقی بمانند)، سطوح نویز، بوها و سایر جنبه های محیط، متوجه می شوند. این می تواند مفید باشد، اما همچنین می تواند منجر به تحریک بیش از حد و استرس مزمن شود.

شدت عاطفی یا همدلی

HSP ها احساسات مثبت و منفی قوی را در پاسخ به طیفی از محرک های لذت بخش و دردناک تجربه می کنند. این حساسیت آنها را نسبت به احساسات دیگران افزایش می دهد و آنها را بسیار همدل می کند.

حساسیت حسی فرد بسیار حساس (HSP)

HSP ها متوجه محرک های محیطی ظریفی می شوند که افراد دیگر از دست می دهند. این می تواند به محافظت از آنها و سایر افراد در گروه اجتماعی خود در برابر خطرات پیش بینی نشده کمک کند، اما همچنین می تواند منجر به سطوح مشکل ساز حساسیت به غذاها، داروها، درد، صدا و نور شود. اثرات ترکیبی این صفت منجر به ایجاد افراد همدل، با وجدان و محتاط می شود که ممکن است احساسات طلب باشند و از تازگی لذت ببرند.

هیچ ارتباطی بین ویژگی HSP و برونگرایی یا درونگرایی وجود ندارد. با این حال، یک HSP همیشه قبل از اقدام با یک ماجراجویی، خطرات را به دقت ارزیابی می کند، زیرا حساسیت آنها با تکانشگری مقابله می کند. HSP ها تمایل به برنامه ریزی از قبل دارند و استراتژیست های عالی هستند.

حفظ امنیت در دیدگاه فرد بسیار حساس

از منظر تکاملی، HSPها ممکن است به دلیل افزایش شهود و حساسیت به نشانه‌های محیطی، در گروه‌های اجتماعی کارکردی شفاهی داشته باشند. اعضای بسیار حساس حدود 100 گونه جانوری شناسایی شده اند و اغلب به گروه خود از خطرات غیرقابل تشخیص توسط دیگران هشدار می دهند و به حفظ امنیت آنها کمک می کنند. ویژگی HSP با استعداد، که تنها 3 درصد از جمعیت را تشکیل می دهد، همسو نیست. با این حال، تحقیقات انجام شده توسط روانشناس الکه ون هوف نشان داد که 87 درصد از افراد با استعداد بسیار حساس هستند.

حس زیبایی شناختی

HSP ها همچنین حس زیبایی شناختی بالایی دارند و به زیبایی در طبیعت و هنر بسیار حساس هستند. HSP ها نیز بیشتر از افراد حساس تر توسط محرک های زشت یا بد آشفته می شوند. از فیلم های اکشن خشونت آمیز و پوشش خبری اجتناب می کنند. آنها همچنین بیشتر احتمال دارد رویاهای واضح ببینند و زندگی درونی غنی داشته باشند. در حالی که HSP ها بیشتر از افراد با حساسیت کمتر از محیط های منفی مضطرب می شوند، آنها همچنین از محیط های مثبت، حمایتی و پرورشی سود بیشتری می برند. در تجربیات آنها نیز تفاوت های فرهنگی وجود دارد. HSPها اعضای بسیار ارزشمند جوامعی هستند که برای رفتار محتاطانه  ارزش قائل هستند.

شاخص ها و تحلیل ها در زمینه شناخت فرد بسیار حساس

محققانی به نام های، اسمولوسکا، مک کیب و وودی در سال ۲۰۰۶ تحقیقی انجام دادند و متوجه شدند سه عامل برای این افراد بسیار مشخص تر است:

  • آگاهی از زیبایی شناسی (AES)
  • آستانه حسی پایین (LST)
  • سهولت تحریک (EOE)

این افراد دریافتند که شاخص‌های AES بالاتر نتایج مثبت بیشتری از این ویژگی را به همراه دارد. از جمله درک شدیدتر از ظرافت‌ها و همدلی. در حالی که نمرات LST و EOE بالاتر تمایل به نشان‌دهنده پیامدهای عصبی بیشتری دارند. مانند اضطراب، کناره‌گیری اجتماعی، بیش‌هوشیاری و تحریک بیش از حد. این ما را به بخش بعدی در مورد HSP و آسیب شناسی روانی می رساند.

آیا حساسیت پردازش حسی یک اختلال است؟

فرد بسیار حساس (HSP)ویژگی های خاص خود را دارد. حساسیت پردازش حسی HSPS (SPS) یک ویژگی است که ریشه در یک سیستم عصبی متفاوت دارد، اما ممکن است همراه با یک اختلال وجود داشته باشد یا به اشتباه به عنوان یک اختلال تشخیص داده شود، مانند سیکلوتیمیا، اوتیسم با عملکرد بالا (HFA)، یا سندرم آسپرگر.

با این حال، SPS به دلیل وجود سطوح بالایی از همدلی و پاسخگویی به محرک های اجتماعی می تواند از HFA متمایز شود. SPS همچنین می تواند به عنوان اختلال نقص توجه-بیش فعالی به اشتباه تشخیص داده شود، اما تفاوت دارد زیرا HSP ها می توانند برای مدت طولانی در هنگام کار در یک محیط آرام تمرکز کنند. SPS می تواند برخی از افراد را به دلیل احساس عدم درک ضعیف، همراه با تمایل به کناره گیری و منزوی شدن به دنبال تحریک بیش از حد، در برابر اضطراب و افسردگی آسیب پذیرتر کند. با این حال، SPS یک ویژگی است که مجموعه‌ای از چالش‌ها را ارائه می‌کند و مزایایی را هم به HSP‌های فردی و هم به گروه‌های اجتماعی که در محل کار، خانه و جامعه به آن تعلق دارند، می‌دهد.

حدود 50 درصد از بیمارانی که به دنبال روان‌درمانی هستند، HSP هستند. اغلب به دلیل مشکلاتی که در روابط با دیگرانی که ویژگی‌های آنها را اشتباه می‌دانند و چارچوب‌بندی بیمار از SPS خود به عنوان مجموعه‌ای از علائم نامطلوب مواجه هستند. آرون (2010) نحوه کار با SPS را با ارائه مداخلات روانی آموزشی و پرورش درمانی برای جبران کمبود حمایت و درک HSPها که اغلب در دنیای بیرونی کمتر حساس با آن مواجه می شوند، توضیح می دهد.

ویژگی ها و نشانه های فرد بسیار حساس

HSP ها دارای ویژگی های متمایزی هستند که ممکن است به عنوان علائم اشتباه گرفته شوند، اما نشان دهنده یک اختلال نیستند. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • HSP ها همه چیز را عمیق تر و شدیدتر از دیگران احساس می کنند، خواه شادی یا غم، لذت، یا درد.
  • حساسیت بالای HSP ها به این معنی است که آنها از لذت های ساده در زندگی لذت زیادی می برند، و باعث می شود تعمیر و نگهداری آنها کم باشد و به راحتی آنها را خوشحال کنند.
  • HSP ها نسبت به سایرین به زمان خرابی بسیار بیشتری نیاز دارند، در سکوت رشد می کنند و به سرعت زندگی آهسته تری نیاز دارند. این بدان معناست که وقت گذاشتن برای استراحت و پردازش تجربیات برای رفاه آنها ضروری است.
  • تصمیم گیری HSP ها به دلیل عمق پردازش اطلاعات، از جمله انجام یک ارزیابی کامل ریسک و انجام با احتیاط، بیشتر از سایرین طول می کشد.
  • تغییر می تواند مشکلاتی را برای HSP ها ایجاد کند. حتی تغییرات مثبت ممکن است به دلیل تحریک بیش از حد ناشی از تجربیات جدید، به سطوح بالایی از هیجان و اضطراب به طور همزمان منجر شود.
  • HSP ها می توانند مدیریت تعارض و انتقاد را چالش برانگیز بدانند، زیرا انتظارات بسیار بالایی از خود دارند و در هنگام کوتاه آمدن با خود سخت می گیرند. انتقاد اضافی دیگران ممکن است طاقت فرسا باشد.
  • فرد بسیار حساس یا همان HSP ها زندگی درونی غنی دارند و نسبت به افراد کمتر حساس، خودآگاه تر، خلاق تر و بینش تر هستند. این احتمالاً آنها را به کاوش در یک مسیر معنوی در زندگی، به ویژه تمرینات متفکرانه مانند مدیتیشن می کشاند. آنها همچنین از قدردانی عمیقی از هنرهایی مانند نقاشی، رقص و موسیقی لذت می برند.

سایر خصوصیات فرد بسیار حساس

خصوصیات و ویژگی های دیگری برای این افراد بیان می شود که عبارتند از:

  • HSP ها تمایل دارند از تحریک بیش از حد منفی ناشی از فیلم های خشونت آمیز و پوشش خبری اجتناب کنند، که تقریباً از نظر جسمی به آنها آسیب می رساند.
  • آسیب پذیری HSP ها در برابر تحریک بیش از حد می تواند منجر به تمایل به کناره گیری در موقعیت های جدید یا پرتنش شود. این می تواند منجر به خجالتی بودن یا غیر اجتماعی شدن آنها شود. در حالی که بسیاری از افراد برون گرا هستند. فقط برای پردازش مسائل به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • HSP ها یک دایره اجتماعی کوچک پر از عشق و حمایت را ترجیح می دهند که به دلیل سطح بالای همدلی خود به وفور به آن پاسخ می دهند. اجازه دادن به شخص دیگری نیاز به زمان دارد، اما زمانی که یک HSP دوست شما می شود، آنها وفادارند و حمایت می کنند.

نحوه درمان حساسیت پردازش حسی

حساسیت پردازش حسی حساسیت پردازش حسی یک وضعیت تشخیصی نیست، اما ممکن است با شرایط دیگر در تنظیمات بالینی ظاهر شود. اغلب افراد بسیار حساس به دلیل سوء تفاهم عمیق توسط اطرافیان، از جمله والدین خود در دوران کودکی، در زندگی دچار مشکل می شوند. این بدان معنی است که برخی از نیازهای اولیه آنها برای اعتبار سنجی می تواند تا بزرگسالی برآورده نشده باقی بماند. منجر به شک و تردید مزمن به خود، اضطراب و حتی افسردگی شود. پرورش درمانی افراد مبتلا به SPS را می توان از طریق ترکیبی از مداخلات روانی آموزشی، مشاوره و درمان به دست آورد. تحقیقات نشان می‌دهد که HSPها همچنین از حمایت روانشناختی و درمان بیشتر از همتایان غیر حساس خود بهره می‌برند.

HSP ها می توانند درونگرا یا برونگرا باشند. افراد برون‌گرای هیجان‌خواه باید یاد بگیرند که بین تازگی و تحریک بیش از حد تعادل برقرار کنند. اغلب افراد برونگراتر ممکن است آموخته باشند که از نیاز خود به استراحت و کناره گیری جدا شوند. در حالی که دیگران ممکن است آن را با سوء مصرف موادی که حواس را کسل می کند پنهان کنند. اتخاذ یک تمرین مراقبه می تواند برای مدیریت برانگیختگی بیش از حد مفید باشد. انجام وقفه های تحریکی با استفاده از تنفس یا پیاده روی در طبیعت می تواند بسیار مفید باشد.

 

 

منابع
positivepsychology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا