نشانه های افسردگی در مردان

افسردگی مشکل شایعی است که هم در مردان و هم در زنان امکان بروز آن وجود دارد و معمولا دو عامل اساسی در ایجاد آن، استرس و ضربه روانی است که موجب از دست دادن انگیزه، شادی‌ها و احساس بی تفاوتی و غمگینی در فرد می‌شود، این بیماری در زنان بیشتر از مردان بروز می‌کند، افسردگی می‌تواند فقط یک بار اتفاق بیافتد ولی در افسردگی شدید ممکن است چندین بار تکرار شود و اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند تکرار شده و حال فرد بدتر شود. در ادامه شما را با علائم و نشانه‌های افسردگی در مردان آشنا می‌کنیم. نشانه های افسردگی در مردان چیست؟

علائم و  نشانه های افسردگی در مردان

از آنجایی که بسیاری از مردان قبول نمی‌کنند دچار افسردگی هستند، تشخیص آن برای دیگران سخت‌تر می‌شود و خود فرد افسرده نیز از مراجعه به پزشک خودداری می‌کند، یکی از مهمترین کمک‌ها به فرد افسرده، برخورد خانواده و تشویق وی به درمان افسردگی است و لازمه این امر شناختن نشانه‌های افسردگی در مردان است که می‌‌تواند موارد زیر باشد.

تغییرات وزن در فرد افسرده

در برخی از مردان افسردگی می‌تواند در آن‌ها عدم تمایل به غذا خوردن و لذت بردن از غذا را داشته باشد و در برخی دیگر موجب پرخوری عصبی شود و البته عدم تحرک فرد به دلیل افسردگی هم در افزایش وزن فرد نقش مهمی دارد و اگر این افزایش وزن چشمگیر باشد باید حتما به پزشک مراجعه شود.

ناامیدی ناشی از افسردگی

یکی از بدترین نشانه‌های افسردگی ناامیدی است که موجب عدم تلاش فرد افسرده برای درمان مشکل خود می‌شود، زیرا به درمان و بهبود خود امیدی ندارد و از طرفی این ناامیدی می‌‌تواند در تشدید افسردگی در فرد بیمار بسیار تاثیر گذار بوده و با شکست‌های مجدد، این ناامیدی بیشتر نیز خواهد شد که البته برخی از این شکست‌ها به دلیل ذهنیت منفی فرد افسرده است.

استرس، اضطراب و بیقراری نشانه های افسردگی در مردان

نشانه های افسردگی در مردان

یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی در مردان می‌تواند بروز استرس، اضطراب و بیقراری در فرد باشد، البته باید عنوان کرد که این استرس خود نیز می‌تواند یکی از دلایل ایجاد افسردگی نیز باشد زیرا فردی که به طور فزاینده‌ای در معرض استرس و اضطراب قرار بگیرد تغییراتی در مغز و بدن وی اتفاق خواهد افتاد که منجر به بروز افسردگی در او می‌شود و البته مردان بیشتر از زنان در وجود خود استرس را نمایان می‌کنند و دلیل آن این است که اعلام آن برای مردان از نظر اجتماعی قابل قبول تر است.

دردهای جسمانی ناشی از افسردگی

افسردگی می‌تواند علاوه بر روان فرد بر روی جسم او نیز تاثیرات منفی داشته باشد مانند مشکلات و دردهای گوارشی، درد کمر و دل درد که معمولاً در افراد افسرده رایج است و اغلب بدون تشخیص افسردگی در فرد مورد این مشکلات جسمانی مورد معالجه قرار می‌گیرند.

مشکلات در میل جنسی نشانه های افسردگی در مردان

نشانه های افسردگی در مردان

کاهش میلی جنسی نیز یکی از علائم افسردگی در مردان است، تمایل جنسی متأثر و نشأت گرفته از مغز است که توسط متابولیت‌های عصبی تحریک می‌شود و در سیگنال دهی بین سلول‌های مغز و تحریک گردش خون در اندام جنسی نقش دارند و زمانی که فرد دچار افسردگی می‌شود باعث عدم تعادل در این مواد شده و به همین دلیل در مردان افسرده میل جنسی پایین‌تر است.

لازم به ذکر است یکی دیگر از دلایل کاهش میل جنسی در افراد افسرده به خاطر مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی است.

نشانه های افسردگی در مردان | مرکز مشاوره همکده

مشکلات تمرکز در افراد افسرده

افسردگی تاثیر منفی در تمرکز و انجام کارهای فرد دارد، زمانی که مردی دچار افسردگی می‌شود، توانایی تمرکز کردن روی کارها و تمرکز در پردازش اطلاعات در او دشوار می‌شود و به سادگی در کارهایشان دچار حواس‌پرتی می‌شوند.

بروز عصبانیت و پرخاشگری

در برخی از مردان افسردگی می‌تواند با نشانه‌هایی چون پرخاشگری و عصبانیت بروز کند. مردی که متوجه می‌شود یک کار او درست پیش نمی‌رود و چیزی اشتباه است. با عصبانیت و پرخاشگری تمایل دارد که ثابت کند قوی و توانا است و می‌تواند این نقض را جبران کند.

احساس خستگی در افسردگی نشانه های افسردگی در مردان

به دلیل تغییرات ایجاد شده جسمی و عاطفی در فرد افسرده. وی احتمال احساس خستگی از نظر حرکتی، صحبت و حتی در تفکر خود خواهد داشت که معمولا این خصوصیت در مردان بیشتر از زنان است.

مشکلات خواب فرد افسرده

خوابیدن بیش از حد و بی خوابی. مشکلات رایجی هستند که در افراد افسرده احتمال دارد وجود داشته باشد. برای مثال 12 ساعت در روز می‌خوابند. ولی بازهم احساس خستگی می‌کنند. در حین خواب پی در پی بیدار می‌شوند و خواب راحتی ندارند.

مشکلات در روابط

در مردان افسرده به خاطر حس بدی که آن‌ها نسبت به خودشان دارند، بسیار دشوار است که روابط خود را ثابت نگه دارند. مردانی که دچار افسردگی هستند اعتماد به نفس و انرژی‌شان را از دست داده و تحرک و تلاش کمتری خواهند داشت و موجب آزار و رنجش اطرافیان خود خواهند شد.

سوء مصرف مواد نشانه های افسردگی در مردان

نشانه های افسردگی در مردان

معمولاً مصرف مواد با افسردگی فرد همراه است. حتی در  افراد معتاد به الکل احتمال بیشتری به ابتلا به افسردگی شدید نسبت به افراد غیر الکلی وجود دارد. لازم به گفتن است که برخی از مردان برای پنهان کردن احساسات خود به مصرف الکل روی می‌آورند.

مشکل در تصمیم گیری

کاهش توان پردازش اطلاعات و تصمیم گیری یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی در مردان است. افسردگی در مردان موجب می‌شود قدرت پردازش اطلاعات کاهش یافته. همین امر موجب کم شدن توانایی فرد برای تصمیم‌گیری یا انتخاب‌های جدید نسبت به مردم عادی دیگر شود.

تفکر به خودکشی نشانه های افسردگی در مردان

تفکر به خودکشی می‌تواند در افراد افسرده وجود داشته باشد که معمولاً در زنان بیشتر از مردان است. ولی خودکشی در مردان جدی‌تر و خطرناک‌تر از زنان است. اگر مردی به آسیب زدن به خود فکر می‌کند باید جدی گرفته شود. مطمئناً به کمک نیاز خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا