علل متداول افسردگی در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن

افسردگی یک بیماری روانی جدی و متداول است که روی احساسی که دارید، طرز فکر شما و کارهایتان تاثیر منفی خواهد داشت. خوشبختانه این مشکل قابل درمان است. افسردگی باعث احساس ناراحتی یا از بین رفتن علاقه به فعالیت هایی می شود که قبلا از آن لذت می بردید. این اختلال می تواند منجر به مشکلات عاطفی و فیزیکی زیادی گشته و توانایی فرد بیمار برای عملکرد مناسب در خانه و محل کار را کاهش می دهد. علل متداول افسردگی در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن چیست؟

علائم افسردگی می توانند از متوسط تا شدید متغیر بوده و شامل موارد زیر خواهد شد:

  • فکر به مرگ یا خودکشی
  • احساس گناه یا بی ارزش بودن
  • مشکلات در خواب یا خواب خیلی زیاد
  • مشکل در فکر کردن، تمرکز یا تصمیم گیری
  • احساس ناراحتی یا وضعیت روحی افسرده
  • از دست دادن انرژی یا احساس خستگی زیاد
  • از دست دادن علاقه یا لذت برای کارهایی که قبلا از آن لذت می بردید.
  • تغییرات در اشتها، افزایش یا کاهش وزنی که به رژیم غذایی مرتبط نباشد.
  • افزایش فعالیت های فیزیکی بی هدف (نوشتن، قدم زدن …) یا کند شدن سرعت عمل و سرعت حرف زدن (فعالیت هایی که دیگران آن را می بینند).

علل متداول افسردگی در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن

علل متداول افسردگی در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن – فاکتورهای خطر برای افسردگی

افسردگی می تواند روی هر فرد اثر بگذارد، حتی کسانی که در شرایط محیطی ایده آل زندگی می کنند.

چندین فاکتور مختلف می توانند در افسردگی نقش داشته باشند:

  • زیست شیمی؛ تفاوت در مواد شیمیایی خاص در مغز می تواند منجر به بروز علائم افسردگی گردد.
  • فاکتورهای محیطی؛ قرارگیری مداوم در معرض خشونت، بی توجهی، سواستفاده و فقر برخی افراد را مستعد ابتلا به افسردگی می سازد.
  • شخصیت؛کسانی که اعتماد به نفس کمی دارند، به سادگی تحت تاثیر استرس قرار می گیرند یا اغلب بدبین هستند به احتمال بیشتری افسردگی را تجربه خواهند کرد.
  • ژنتیک؛افسردگی می تواند در خانواده به ارث برسد. برای مثال اگر یکی از دوقلوهای همسان مبتلا به افسردگی باشد احتمال داشتن این بیماری در بخشی از زندگی فرد دیگر هفتاد درصد خواهد بود.

 ارتباط ژنتیکی و علل متداول افسردگی در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن

علل متداول افسردگی در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن

تحقیقات صورت گرفته روی خانواده هایی با چندین نسل مبتلا به اختلال دوقطبی نشان داده است کسانی که به این اختلال دچار شده بودند ژن های متفاوتی از افرادی دارند که دچار بیماری نیستند. اما برخی افرادی که ژن اختلال دوقطبی را دارند شاید بیماری را نشان ندهند. فاکتورهای دیگر مانند استرس در خانه، محیط کار یا مدرسه نیز عوامل مهمی هستند.

افسردگی شدید نیز به نظر می رسد در خانواده ها به ارث می رسد اما می تواند در کسانی که سابقه ی خانوادگی از افسردگی ندارند نیز دیده شود. به هر حال اختلال افسردگی شدید اغلب همراه با تغییراتی در ساختار یا عملکرد مغز است.

کسانی که اعتماد به نفس کمی دارند، اغلب بدبین هستند یا به سادگی تحت تاثیر استرس قرار می گیرند مستعد افسردگی می باشند. تغییرات فیزیکی در بدن نیز می تواند محرکی برای بروز مشکلات در سلامت روان باشد، از جمله افسردگی. تحقیقات نشان داده اند سکته مغزی، حملات قلبی، سرطان، بیماری پارکینسون و اختلالات هورمونی می توانند باعث افسردگی شوند. عوامل استراس زای شدید مانند از دست دادن یک عزیز، مشکل در روابط یا مشکلات مالی نیز می توانند محرکی برای افسردگی باشند. ترکیبی از ژنتیک، فاکتورهای روانی و محیطی اغلب در شکل گیری افسردگی نقش دارند.

علل متداول افسردگی در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن | مرکز مشاوره همکده

افسردگی در زنان

تحقیقات نشان داده اند زنان دو برابر مردان افسردگی را تجربه می کنند. فاکتورهای هورمونی نیز می توانند باعث افزایش میزان افسردگی در زنان شوند، مانند تغییرات سیکل قاعدگی، بارداری، سقط جنین، دوران بعد از زایمان، دوران قبل از یائسگی و یائسگی. زنان با استرس های خاص خود نیز مواجه هستند، مانند مسئولیت در خانه و محل کار، تک سرپرست بودن برای کودکان یا نگهداری از والدین سالمند.

 بسیاری از زنان بعد از زایمان مستعد افسردگی می شوند. تغییرات هورمونی و فیزیکی، در کنار مسئولیت جدید افزوده شده به زندگی، می توانند فاکتورهایی باشند که باعث افسردگی پس از زایمان در برخی زنان می شود. یک دوران ناراحتی برای زنانی که به تازگی مادر شده اند متداول است اما افسردگی کامل عادی نیست و نیاز به رسیدگی دارد. درمان با متخصص سلامت روان و دریافت حمایت از جانب دوستان و خانواده برای کمک به بهبود فیزیکی و ذهنی مادر و توانایی او برای مراقبت از کودک خود و لذت بردن از او اهمیت دارد.

علل متداول افسردگی در مردان

علل متداول افسردگی در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن

مردان نسبت به زنان کمتر مستعد افسردگی هستند اما تعداد زیادی از آن ها هم تحت تاثیر این اختلال قرار دارند. مردان کمتر افسردگی را می پذیرند و پزشک به احتمال کمتری به آن مشکوک خواهد شد. زنان بیشتر اقدام به خودکشی می کنند اما مردان نیز این کار را انجام می دهند. پس از سن 65 سالگی، میزان خودکشی در مردان زیاد خواهد شد، خصوصا بین مردان سفید پوست در سنین بالای 85 سال.

 همچنین افسردگی می تواند روی سلامت فیزیکی مردان متفاوت از زنان اثر بگذارد. تحقیقی صورت گرفته نشان داده است مردانی که بر اثر مشکلات عروق قلبی مرده اند اغلب افسردگی داشتند. افسردگی مردان می تواند با الکل، دارو یا با کار زیاد برای ساعات طولانی مخفی شود. علاوه بر احساس ناامیدی و بی پناهی، مردان حس خشم، دلسردی و زودرنجی خواهند داشت.

حتی اگر مردی متوجه شود که مبتلا به افسردگی است کمتر از زنان به دنبال کمک گرفتن از دیگران خواهد رفت. مثلا شاید در محیط کار ناظر متخصص بر کار یا متخصص سلامت روان در محیط کار بتواند کمک کند که یک مرد افسردگی خود را درک کرده و به عنوان یک اختلال روانی که نیاز به درمان دارد بپذیرد.

افسردگی در افراد مسن

احساس افسردگی در افراد مسن عادی نیست. اغلب افراد مسن از زندگی خود احساس رضایت دارند. افسردگی در این افراد گاهی به اشتباه بخشی عادی از زیاد شدن سن دیده شده و باعث می شود حمایت کافی از جانب خانواده برای فرد وجود نداشته باشد. افراد مسن افسرده اغلب به پزشک خود در مورد علائم فیزیکی که تجربه می کنند می گویند اما شاید از بیان احساسات خود و سوال شدن در مورد آن حس خوبی نداشته باشند.

برخی علائم افسردگی در افراد مسن می تواند عوارض جانبی داروهایی باشد که فرد برای مشکلات فیزیکی خود مصرف می کند یا بر اثر بیماری های همراه دیگر ایجاد شده است. اگر افسردگی در فرد تشخیص داده شود درمان با دارو یا روان درمانی کمک می کند فرد افسرده در زندگی شادتر و راضی تر باشد. همچنین روان درمانی برای افراد مسنی که نمی توانند یا نمی خواهند دارو مصرف کنند مفید است.

علل متداول افسردگی در کودکان

کودک افسرده شاید مریض به نظر برسد، از رفتن به مدرسه اجتناب کند، با والدین دعوا کند یا نگران مرگ والدین خود باشد. کودکانی که سن بیشتری دارند در مدرسه با مشکل مواجه می شوند، منفی شده، بدخلقی کرده و حس می کنند کسی درکشان نمی کند. از آنجایی که رفتارهای عادی دوران کودکی در هر مرحله ی دیگر از رشد متفاوت است به سختی می توان گفت کودک از یک مرحله ی موقت می گذرد یا از افسردگی رنج می برد. اگر معلم کودک شما حس کرد او مانند همیشه نیست می توان به افسردگی شک کرد. ملاقات با متخصص کودکان باید برنامه ریزی شده باشد تا کودک فکر کند برای مشکلات فیزیکی است. شاید پزشک او را به متخصص سلامت روان ارجاع دهد. درمان می تواند شامل دارو یا روان درمانی باشد، البته در زمان استفاده از داروهای ضدافسردگی کودکان به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

منابع
verywellmind.compsychiatry.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا