علائم و نشانه ها عمده افسردگی در مردان چیست

هم مردان و هم زنان می توانند افسردگی را تجربه کنند، اما علائم و نشانه ها می توانند متفاوت باشند. گرچه نشانه اصلی افسردگی برای بسیاری از افراد اغلب احساس غم و اندوه است، مردان ممکن است گرایش بیشتری نسبت به زنان داشته باشند تا احساس خشم، احساسات پرخاشگرانه و سوء مصرف مواد را از خود نشان دهند. با توجه به نشانه های مختلف و به این دلیل که مردان به میزان کمتری نسبت به زنان در مورد افسردگی و بیماری خود صحبت می کنند، ممکن است بسیاری از مردان مبتلا به افسردگی ناشناخته باشند که هنوز از آن مطلع نیستند. در این مقاله، ما علائم افسردگی در مردان که شامل علائم عاطفی، رفتاری و فیزیکی افسردگی است را بررسی کنیم. ما همچنین درباره نحوه دریافت کمک به آن ها این صحبت می کنیم. همچنین مدیریت یادگیری نحوه تشخیص و مدیریت افسردگی در مردان را مطالعه می کنیم.

مردان و افسردگی

افسردگی یک اختلال در خلق و خوی افراد است که می تواند در مردان تشخیص داده شود.

افسردگی در مردان بسیار معمول است. به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، حدود 9 درصد از مردان در ایالات متحده احساس افسردگی یا اضطراب را هر روزه تجربه می کنند و 30.6 درصد از مردان در طول عمر خود دوره های بیماری افسردگی را تجربه کرده اند.

همان گونه که گفتیم افسردگی یک اختلال خلقی است که بر افکار، احساسات، بدن و رفتار فرد تاثیر می گذارد. پزشکان ممکن است از افسردگی تحت عنوان های افسردگی مزمن، اختلال افسردگی شدید و مزمن یا افسردگی بالینی نام ببرند.

افسردگی در زنان شایع تر از مردان است و به میزان 10.4 درصد از زنان در مقایسه با 5.5 درصد از مردان در ایالات متحده را متأثر می شود. با این حال، تعداد مردانی که ناشی از افسردگی خودکشی می کنند، چهار برابر تعداد زنان می باشد.

علائم افسردگی در مردان و زنان

علائم و نشانه ها عمده افسردگی در مردان چیست

برخی از علائم افسردگی برای مردان و زنان یکسان است. این علائم شامل:

  • احساس آشفتگی یا خستگی
  • داشتن مشکل در تمرکز کردن
  • کم اشتهایی و یا تغییرات در وزن
  • تغییرات در خواب و کم خوابی و یا پر خوابی
  • احساس غم، پریشانی، کمبود، گناه، یا تهی بودن
  • لذت نبردن از زندگی و فعالیت های لذت بخش

باید دانست که همه افراد مبتلا به افسردگی تمام علائم گفته شده در بالا را تجربه نمی کنند.

بعضی علائم افسردگی احتمال بیشتری دارد که مردان را نسبت به زنان تحت تأثیر بیشتری قرار دهند، که می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی، هورمونی، بیو شیمیایی یا اجتماعی باشد. ما در ادامه به جزئیات بیشتری از اختلال افسردگی در مردان اشاره می کنیم.

یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که مردان امکان تشخیص افسردگی کمتری نسبت به زنان دارند. افسردگی یک عامل خطر مهم برای خودکشی در افراد است.

درک اینکه چگونه علائم افسردگی ممکن است بین مردان و زنان متفاوت باشد، بسیار مهم است. این درک از تفاوت می تواند افراد را از افسردگی خود و عزیزان خود آگاه کند. شناخت افسردگی اولین گام برای بهبودی این اختلال به شمار می رود.

علائم  و نشانه های عمده افسردگی در مردان چیست | مرکز مشاوره همکده

علائم رفتاری در مردان

نشانه های رفتاری افسردگی می تواند در مردان و زنان متفاوت باشد. به عنوان مثال، مصرف الکل و مواد مخدر در مردان مبتلا به افسردگی بیشتر از زنان است و مردان بیشتر از زنان از خود اقدام به نشان دادن حملات خشم و رفتار های مخاطره آمیز بیشتری می کنند.

مردان مبتلا به افسردگی ممکن است تغییرات رفتاری زیر را در خود متوجه شوند:

  • اقدام به خودکشی
  • اجتناب کردن از موقعیت های خانوادگی و اجتماعی
  • مشکوک شدن و بد بین شدن در روابط و بد دهن شدن
  • برای شما کنار آمدن با شرایط کاری و خانوادگی سخت شود.
  • نوشیدن بیشتر مشروبات الکلی نسبت به قبل یا مصرف مواد مخدر
  • انجام دادن کار های مضحک و سطحی بدون در نظر گرفتن شرایط
  • مشارکت در رفتار های ریسک پذیر، مانند قمار یا روابط جنسی ناسالم

یکی از نظریه ها این است که این تغییرات رفتاری به عنوان نتیجه ای از تلاش مردان برای پنهان کردن افسردگی و پایبندی به اصطلاح نسبت به “هنجارهای مردانه” رخ می دهد. این تلاش برای پنهان کردن افسردگی می تواند موجب بروز اختلال در رفتارهای خود سازنده شود.

مردان مبتلا به افسردگی نیز ممکن است علاقه خود را به سرگرمی  های مختلف و یا انگیزه خود را از دست بدهند و یا کمتر انگیزه ای برای موفقیت در کار داشته باشند.

افسردگی همچنین ممکن است بر روی روابط جنسی انسان نیز تاثیر بگذارد. مردان مبتلا به افسردگی ممکن است علاقه کمتری به داشتن رابطه جنسی از خود نشان دهند و یا ممکن است در عملکرد جنسی خود مشکل داشته باشند.

علائم عاطفی در مردان

علائم و نشانه ها عمده افسردگی در مردان چیست

علائم اولیه افسردگی می تواند شامل تحریک پذیری و ناامیدی باشد.

بعضی از مردان ممکن است برای بحث در مورد علائم فیزیکی نسبت به تغییرات خلقی راحت تر باشند. با این حال، ارتباط بین ذهن و بدن نزدیک است. ضروری است که همه علائم را با یک پزشک به اشتراک بگذارید، حتی اگر آنها به نظر ناخوشایند یا بی ربط باشند.

افسردگی در حالات عاطفی هر دو مردان و زنان تاثیر می گذارد و خلق و خوی آن ها را به هم می ریزد.

زنان دارای افسردگی ممکن است این تاثیر را تحت عنوان حالات غم و اندوه در خود بیان کنند، اما بعضی از مردان ممکن است احساسات دیگری را از خود بروز دهند. بنابراین تغییرات در وضعیت عاطفی آنها می تواند به شیوه های دیگری نیز مشهود باشد.

علائم اولیه افسردگی در مردان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خشم
  • نا امیدی
  • پرخاش گری
  • تحریک پذیری

این تفاوت ها ممکن است به دلیل انتظارات اجتماعی مردان و زنان و شیوه بیان احساسات آن ها باشد. این احتمال وجود دارد که مردان تمایل کمتری به نشان دادن احساسات خاصی مانند غم و اندوه داشته باشند، چرا که احساس می کنند که در آن صورت دیگران ممکن است آنها را مورد قضاوت یا انتقاد قرار دهند.

مردان مبتلا به افسردگی ممکن است راه یافتن افکار خودکشی به مغز خود را نیز تجربه کنند.

علائم فیزیکی در مردان

افسردگی یک وضعیت مربوط به سلامت روان است، اما علائم فیزیکی نیز دارد. مردان مبتلا به افسردگی ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • سردرد
  • خستگی
  • تنگی قفسه سینه
  • مشکلات گوارشی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • احساس بی قرار یا آشفتگی
  • خواب بیش از حد یا کم خوابی
  • خوردن بیش از حد یا کم اشتهایی
  • درد در مفاصل، پشت یا سایر اندام

بعضی از این علائم ممکن است به علت اثر افسردگی روی مواد شیمیایی مغز انسان ایجاد شود. افسردگی سطوح سروتونین و نوراپی نفرین را تغییر می دهد، که پیامد های مغزی است که درد و خلق و خو را کنترل می کند. مسیرهای سلولی مشترک مغز می توانند باعث ایجاد افسردگی و درد شوند.

علائم  و نشانه های عمده افسردگی در مردان چیست | مرکز مشاوره همکده

چرا افسردگی در اغلب مردان تشخیص داده نشده است.

با توجه به آمار سال 2013تا 2016 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، زنان تقریبا دو برابر احتمال ابتلا به افسردگی شدید نسبت به مردان را دارند. با این حال، احتمال دارد که مردان بیشتر از زنان از انتشار گزارش ابتلای خود به افسردگی جلوگیری کنند، بنابراین آمار برای مردان ممکن است بالاتر از موارد یافت شده تا کنون باشد.

بر اساس برخی برآوردها، تنها دو سوم از افراد افسرده در ایالات متحده تشخیص داده شده اند.

یک پزشک همچنین ممکن است افسردگی را در مردان را نسبت به زنان نادیده بگیرد. ممکن است مردان احتمالات بیشتری برای نشان دادن علائم جسمی، مانند کم خوابی، نسبت به تغییرات احساسی که از علائم افسردگی در زنان است را داشته باشند. در نتیجه، پزشک ممکن است تشخیص اشتباه بیماری را بدهد و فکر کند که مشکل جسمی مرد ناشی از افسردگی نیست.

علاوه بر این، افراد ممکن است اشتباه رایج علائم عاطفی یا رفتاری افسردگی در مردان را نادیده بگیرند. آنها به جای علائم افسردگی می توانند خشم را به عنوان یکی از صفات شخصیتی ببینند. آنها همچنین ممکن است دلیلی برای افزایش رفتار های مخاطره آمیز یا استفاده از مواد مخدر را پیدا کنند.

یک مطالعه در سال 2013 با استفاده از معیارهایی برای تنظیم روش های مختلفی که مردان و زنان در معرض افسردگی قرار دارند، استفاده کرد. محققان دریافتند که افسردگی به طور مساوی در میان دو جنس زن و مرد شایع است.

برای تأیید این امر، تحقیقات بیشتری در زمینه افسردگی و جنسیت لازم است تا صورت پذیرد.

زمان مناسب برای مراجعه به یک دکتر

هر کسی که تغییرات احساسی، رفتاری یا جسمی را که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است دارد، ممکن است دچار افسردگی شده باشد. اگر این مورد باشد، ضروری است که به یک دکتر متخصص مراجعه کنید.

دکتر می تواند به تشخیص افسردگی فرد کمک کند و درمان مناسبی برای احساس بهتر را به او بدهد.

از بین رفتن افسردگی بدون درمان می تواند به سلامتی فرد آسیب برساند. افسردگی یک عامل خطر برای خودکشی است. بنابراین، حیاتی است که یک فرد مبتلا به افسردگی در اسرع وقت نسبت به دریافت کمک اقدام کند.

درمان

چند راه برای درمان افسردگی وجود دارد. هر کس به هر درمان به گونه متفاوتی پاسخ می دهد، اما یک پزشک می تواند برای فرد بهترین شیوه درمان ممکن که متناسب با نیازهایش می باشد را به او توصیه کند.

گزینه های درمان عبارتند از:

  • دارو
  • مشاوره
  • درمان رفتار شناختی (CBT)

استراتژی های مقابله

در کنار درمان های دیگر، برخی تغییرات در شیوه زندگی و استراتژی های مقابله ای می تواند به فرد کمک کند تا افسردگی را کنترل کند. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش منظم: دویدن و یا حتی راه رفتن به آرامی در خارج از منزل می تواند هورمون اندروفین  تولید و خلق و خوی شما را بهبود دهد.

ایجاد ساختار: پیوستن به یک روال روزانه ممکن است باعث شود هر روز احساس راحتی بیشتری داشته باشید و یک احساس نظم و ترتیب در ذهن شما می تواند به شما آرامش روانی زیادی دهد.

تقسیم بندی کردن کار ها: هنگامی که کار های بزرگ روی دوش شما سنگینی می کند شما می توانید آن ها را به کار های کوچک تر بشکنید تا انجام آن ها برای شما آسان تر شود.

یوگا، مدیتیشن و یا مراقبه: این کارها ممکن است استرس و اضطراب را از بین ببرد.

صحبت کردن با دوستان و خانواده: به اشتراک گذاری احساسات با دیگران باعث می شود آنها احساس قوت و ضعف نکنند.

اجتناب از مصرف الکل: کاهش مصرف الکل می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و به شما کمک کند.

چگونه می توانیم به کسی که دوستش داریم و  افسرده است کمک کنیم؟

اگر علائم افسردگی را در یک دوست نزدیک، همسر یا عضوی از خانواده دیدید، بسیار مهم است که با او صحبت کنید. سوال از کسی که ممکن است در معرض افسردگی قرار بگیرد، این که چه احساسی دارد، اولین قدم است. سعی در شنیدن به حرف های او بسیار خوب و مهم است.

در مرحله بعد، او را تشویق کنید که با دکتر متخصص صحبت کند. اگر در مورد صحبت کردن در مورد عواطف و احساسات خودش احساس ناراحتی می کند، به او یادآوری کنید که می توانند با صحبت کردن در مورد علائم فیزیکی خودش شروع کنند که اغلب منجر به بحث گسترده تر در مورد علائم دیگر می شود.

بسیار مهم است که هنگام حمایت از افرادی که افسردگی دارند، صبور باشید. گاهی اوقات علائم رفتاری افسردگی در مردان ممکن است باعث مشکلات ارتباطی شود. سعی کنید مسائل را با روش غیرمستقیم حل کنید. یک مشاور روابط می تواند به بهبود ارتباطات با فرد کمک کند.

مکانی برای گرفتن کمک

علائم و نشانه ها عمده افسردگی در مردان چیست

هر کسی که فکر می کند که ممکن است افسردگی داشته باشد، باید یک دکتر برای کمک مراجعه کند. پزشک ممکن است او را به یک متخصص روانپزشک ارجاع دهد تا درمان مناسب را توسط او دریافت کنند.

چشم انداز

علائم افسردگی در مردان ممکن است نسبت به علائم افسردگی در زنان متفاوت باشد. مردان بیشتر در خود احساس خشم و حالات تهاجمی را حس می کنند و در معرض سوء مصرف مواد یا رفتارهای خطرناک دیگر قرار می گیرند.

افزایش آگاهی از علائم افسردگی در مردان می تواند افرادی که در نزدیکی خود فردی با این شرایط دارند را برای کمک به افراد دیگر توانمند سازد.

کمک به افسردگی ضروری است. خودکشی مشکلی قابل پیشگیری از مرگ در میان مردان است. درمان می تواند به طور قابل توجهی به بهبود سلامت روان و رفاه احساسی انسان بیانجامد.

افسردگی شدید، همچنین افسردگی بالینی نیز نامیده می شود، یک بیماری جدی اما قابل کنترل در اشل سلامت روانی است. با درمان، فرد مبتلا به افسردگی می توان وضعیت فرد را کنترل و خوب زندگی کردن را به او هدیه داد. افراد مبتلا به افسردگی می توانند به بهبودی کامل امید داشته و زندگی خود را با کیفیت کامل ادامه دهند.

منابع
medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا