مشکلات جنسی نوجوانان و چگونگی رفتار با آن ها

اگر یک کودک یا جوانی را می‌شناسید که از خود مشکلات جنسی نشان می‌دهد می‌توانید به او کمک کنید تا رفتارهایی جدید و سالم یاد بگیرد. والدین و دیگر مراقبان کودک باید برای بیان و شرح دادن رفتارهای جنسی نوجوانان برخورد درستی داشته باشند. یادگیری رفتارهای درست از یک فرد متخصص می‌تواند به هر دو والدین و فرزند برای مقابله و بهبود مشکلات جنسی نوجوانان کمک کرده تا رفتارهای پرخطر را شناخته و تغییر دهند و در عین حال به طراحی برنامه‌های سالمی برای خانواده‌ها کمک می‌کند تا محیطی امن در خانواده ایجاد نمایند.

کودکان و جوانانی که در مشکلات جنسی قرار دارند اغلب مشکلاتی بسیار متفاوت از بزرگسالان خواهند داشت. رفتارهایی که جنسی بوده و برای جوانان آسیب رسان است می تواند نتیجه‌ی مشکلاتی مانند تحریک شدن، کمبود مهارت‌های اجتماعی، مشکلات شدید در خانواده و… باشد. متخصص درمان با‌تجربه برای جوانان می‌تواند ارزیابی هایی را فراهم نماید تا به تشخیص طبیعت این رفتار کمک کند.

شرایط انتخاب متخصص رفتارهای جنسی

در کنار اینکه باید به دنبال یک متخصص رفتارهای جنسی برای کودکان باشید برای انتخاب این فرد باید حتما نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید:

  • در دسترس باشد.
  • قابل اعتماد باشد.
  • در کار با خانواده‌ها با‌تجربه باشد.
  • بتواند رشد کودک یا جوان را درک کند.
  • از نظر مالی برای شما مقرون به صرفه باشد ( مثلا بیمه ی شما او را بپذیرد).

درمان در کودکان و نوجوانان بستگی به مشارکت و تعهد خانواده دارد. کودک و نوجوان با کسب اطلاعات، پشتیبانی و درمان می‌توانند رفتارهایی جدید و بی خطر یاد بگیرند. باید برای کودک یا جوان خود حتما درمان و کمک حرفه‌ای داشته باشید.

روند رشد تمایلات جنسی برای رفع مشکلات جنسی نوجوانان

مشکلات جنسی نوجوانان و چگونگی رفتار با آن ها | مرکز مشاوره همکده

تمایلات جنسی نوجوانان در دوران بلوغ شروع می‌شود. فرایند بلوغ جنسی باعث ایجاد علاقه‌ی جنسی شده و منجر به تحریک فرایندهای فکری می‌شود. رفتارهای جنسی بعدی با تولید هورمون از هیپوتالاموس و غدد هیپوفیز قدامی شروع می‌شود. این هورمون‌ها اعضای جنسی را هدف قرار داده و بلوغ آن‌ها را آغاز خواهند کرد. افزایش سطح آندروژن و استروژن روی فرایندی‌های فکری نوجوانان اثر خواهد گذاشت.

با وجودی که نوجوانان دختر فرایند جنسی خود را به شکلی عادی و قابل پیش بینی شروع می‌کنند اما اگر علائم زیر مشاهده شوند والدین و پزشک کمی نگران خواهند شد:

  • قاعدگی دردناک
  • دردهای شدید لگنی
  • انسداد خروجی واژن
  • احتمال نقص‌های آناتومیک

صحبت درباره ی رابطه ی جنسی با کودک

مشکلات جنسی نوجوانان و چگونگی رفتار با آن ها | مرکز مشاوره همکده

سن میانگین در کشورهای اروپایی برای شروع رابطه‌ی جنسی حدود 15 سال است. اما به هر حال در هر جایی که باشید کودک شما در اوایل جوانی اگر سوالی دارد یا در مورد رابطه‌ی جنسی فکر می‌کند باید با او صحبت کنید. به کودک خود اطمینان خاطر دهید که رابطه‌ی جنسی برای هر فرد متفاوت است. این درست نیست که او بخواهد زود بکارت خود را از دست دهد. و این کاری نیست که او به خاطر اینکه دوستانش می‌گویند انجام داده‌اند در آن شرکت داشته باشد.

بسیاری از والدین برای صحبت در مورد موضوع رابطه‌ی جنسی با کودکان خود اضطراب دارند، احساس آماده بودن و اعتماد به نفس کافی باعث می‌شود این صحبت برای شما بسیار آسان تر شود. از قبل در مورد موضوعاتی که شما را نگران کرده‌اند فکر کنید. آیا نگرانید کودک شما زود فعالیت جنسی خود را شروع کند بدون اینکه عواقب این کار را بداند؟ یا اینکه مجبور به انجام کاری شود که خودش نمی‌خواهد؟ اینکه باردار شود یا شخص دیگری را باردار کند؟ تمام این‌ها نگرانی‌های درستی هستند و البته باید بدانید تمام مکالمه‌ی شما باید بر پایه‌ی احترام و در فضایی امن باشد. در نتیجه شما راحت‌تر خواهید توانست در مورد نگرانی‌های فرزند خود حرف بزنید.

مشکلات جنسی نوجوانان و چگونگی رفتار با آن ها | مرکز مشاوره همکده

از قبل با همسر خود در مورد برنامه‌ای که دارید صحبت کنید تا هر دو شما یک حرف بزنید. اگر حس می‌کنید نیاز است در زمینه‌ی عفونت‌های انتقالی جنسی، پیشگیری از بارداری، روابط محترمانه و با رضایت اطلاعات خود را به روز کنید می‌توانید در ابتدا از منابع در دسترس اطلاعات جدیدی کسب نمایید.

برای آگاهی بیشتر در مورد تربیت جنسی فرزند خود و همچنین چگونگی صحبت با کودکتان در مورد مسائل جنسی این مقاله را مطالعه فرمایید.

نشانه هایی که زمان شروع صحبت در مورد رابطه ی جنسی است

مشکلات جنسی نوجوانان و چگونگی رفتار با آن ها | مرکز مشاوره همکده

مشکلات جنسی نوجوانان  با برخی اقدامات حل می شوند. اگر نوجوان شما هنوز در مرحله ای نیست که به نظر برسد برای صحبت در مورد رابطه‌ی جنسی با شما راحت است باید مراقب نشانه‌هایی باشید که او به فعالیت جنسی یا آماده بودن برای آن فکر می‌کند. بسیاری از نوجوانان قبل از آمادگی روانی از نظر فیزیکی برای رابطه‌ی جنسی آماده‌اند. اگر شما شاهد هریک از این نشانه‌ها بودید شاید زمان شروع صحبت رسیده است:

  • روابط عاشقانه‌ی جدید و محبت کردن در جمع
  • سوالان مکرر در مورد رابطه‌ی جنسی
  • داشتن قرص‌های کنترل بارداری

شاید نوجوان شما در ابتدا به طور مستقیم در مورد آن حرف نزند اما اگر شما باعث شوید او بداند در مورد صحبت برای رابطه‌ی جنسی مشکلی ندارید تشویق می‌شود تا نزد شما آمده و بتوانید او را نصیحت کنید.

اگر در مورد فعالیت جنسی یا سلامت جنسی فرزند خود نگران هستید، حتما باید در این زمینه فعالیت کنید، هر چقدر هم که صحبت برای شما راحت نباشد. اگر اوضاع آن طور که می‌خواستید پیش نرفت یا او نمی‌دانست چه سوالی بپرسد این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و استرس یا مشکلات عزت نفس شود. بنابراین شما باید موضوع را تغییر داده و خودتان ببینید فرزند شما نیاز به چه حمایت‌هایی دارد.

عفونت های جنسی نوجوانان و مشکلات جنسی نوجوانان

مشکلات جنسی نوجوانان و چگونگی رفتار با آن ها | مرکز مشاوره همکده

نوجوانان در مقایسه با افراد بزرگتر به میزان بیشتری به عفونت‌های جنسی مبتلا می‌شوند. نوجوانانی که فعالیت جنسی دارند بر این باورند که مانند بزرگسالان دچار عفونت‌های جنسی نخواهند شد. نوجوانان به احتمال بیشتری ممکن است یک شریک جنسی داشته باشند که دارای عفونت است و به احتمال کمتری در زمان ابتلا به عفونت به دنبال درمان می‌روند. عفونت جنسی کواینفکشن در بین نوجوانان بسیار متداول است.

عفونت جنسی عوارض جانبی فیزیکی و روانی منفی زیادی روی نوجوان خواهد داشت. هدف پزشک شما می‌تواند تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری‌ها باشد. درمان اولیه برای پیشگیری از مشکلات جدی در سلامت و ناباروری اهمیت زیادی دارد. پیشگیری از عفونت‌های جنسی باید برای متخصصان سلامت و مراقبان کودک در اولویت قرار گیرد. تشخیص عفونت جنسی با ارزیابی وجود عفونت شروع شده و با بررسی و درمان شریک جنسی همراه است.

 

منابع
stopitnow.orgparents.au.reachout.comen.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا