چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان

تربیت کودکان مهم ترین وظیفه برای خانواده است. خانواده ها باید سعی کنند رفتار و تربیت فرزندان خود را مدیریت کنند. برخی از خانواده ها متاسفانه یک فرایند صفر یا صدی را برای کودک خود انجام می دهند. این یعنی ممکن است در یک سری عوامل کاملا کودک را آزاد بگذارند که هر کاری دوست دارد انجام دهد و باعث می شود کودک در واقع با رفتاری وابسته به خانواده تربیت شود. این فرد در واقع در آینده مانند شخصی می شود که اگر چیزی برایش فراهم نشود خودش را مورد آزار و اذیت قرار خواهد داد. در ادامه می خواهیم بدانیم چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان چیست؟

از آن سمت هم ممکن است تربیت خانواده برای یک کودک به گونه ای باشد که جلوی همه فعالیت های اثرات به خاطر این که از خطرات دور باشد بگیرند. این گزینه درستی است اما نه به نحوی که اجازه هیچ فعالیتی به کودک داده نشود. در واقع خانواده باید بداند که اگر این روش را ادامه دهند باعث می شود کودک در آینده یک فرد ترسو بار بیاید.

استراتژی های انضباطی

والدین با چالش های خاص خود همراه هستند، تقاضاها و عوامل استرس زای جدیدی به خانواده ها وارد می شود که به خاطر سرعت در توسعه فناوری، دسترسی آسان تر به اطلاعات و حضور پررنگ رسانه های اجتماعی است. علیرغم چالش ها، افزایش دسترسی به اطلاعات و ابزارهای فناوری همچنین یادگیری در مورد آموزش برای والدین خوب بودن و استراتژی های نظم سالم را در همه سنین آسان کرده است.

نظم و انضباط در کودکان

در این مقاله ما استراتژی های مثبت نظم و انضباط را در کلاس و محیط خانه، برای بچه ها در هر سنی از کودکان نوپا گرفته تا دانش آموزان خلاصه خواهیم کرد و به شما کمک می کنیم تا استراتژی های مثبت فرزندپروری را درک و پیاده سازی کنید.

چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان

چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان

تحقیقات نشان می دهد والدینی که دانش بیشتری در مورد فرزند پروری دارند، بیشتر تمایل به انجام کارهای مثبت در زمینه فرزند پروری دارند.  بنابراین، به دست آوردن و دستیابی به دانش، بخشی اساسی در ایجاد مهارت های مثبت فرزند پروری، به ویژه در مورد استراتژی‌ های سالم برای ایجاد سازگاری برای کودکان در هر سنی است.

ارائه بینش در مورد فرزندپروری مثبت مهم است

اما گرچه ارائه بینش در مورد فرزندپروری مثبت مهم است، اما ارائه راهکارهای عملی به والدین نیز مهم است. آموزش والدین در مورد استراتژی های مثبت، بخشی اساسی در کاهش خشونت و برخی از مشکلات بهداشتی در میان کودکان است.

نظر سازمان بهداشت جهانی در  ارتباط با این زمینه

سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت که یک گام اساسی در پیشگیری از خشونت، ارتقا واکنش های پیشگیرانه اولیه، از جمله آموزش شیوه های صحیح والدین است.  در زیر سه استراتژی ساده آورده شده است که والدین باید در هنگام ایجاد نظم مثبت در خانه خود بر روی آن ها تمرکز کنند.

1. بر دلیل این رفتار ها تمرکز کنید

حتی اگر در لحظه ممکن است ناامید کننده باشد، اما رفتارهای نادرست کودکان همیشه دلایلی دارد. از آن جا که کودکان به اندازه بزرگسالان در بیان احساسات خود پیچیده نیستند، هر گونه ابراز احساسات برای آن ها منطقی است. اگر فرزند شما اظهار داشت که از نتیجه یا وضعیت خاصی راضی نیست، واکنش فوری نباید این باشد که آن را تغییر دهید یا برای حل آن دست به هر کاری بزنید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، اگر کودک شما به دلیل این که نمی خواهد به فروشگاه مواد غذایی برود، کلافه می شود، شنیدن آن ها و تأیید احساسات آن ها گاهی اوقات قدرتمند تر از تغییر نتیجه است. شما می توانید با پاسخ “من می دانم که شما ممکن است این جا را ترک کنید، اما می توانید بیشتر در مورد آن اتفاق به من بگویید؟” یا “به نظر می رسد شما ناراحت یا عصبانی هستید. چه اتفاقی باعث می شود شما چنین احساسی داشته باشید؟ “

مثال دوم در ارتباط با این زمینه

پس از درخواست، از نظر احساسی شاید این رفتار خنثی باشد اما شما به گونه ای از طرف مقابل حمایت کنید، از جمله “من می توانم درک کنم که ممکن است احساس عصبانیت کنید، اما امروز باید به فروشگاه برویم” ، یا “من می دانم که برادر یا خواهرتان گاهی اوقات ناامید کننده رفتار می کند، اما بهتر است خودتان را بیش از این ناراحت نکنید. “

نکته ای درباره چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان

ارائه حمایت عاطفی که رفتار کودک را تأیید می کند و به او امکان می دهد احساسات خود را با خیال راحت ابراز کند، گاهی مهم تر از برآورده شدن درخواست اوست.

2. ثابت قدم و پیگیر باشید

اگر والدین به طور واضح انتظارات خود را اعلام نکنند و محدودیت هایی را تعیین نکنند، این می تواند منجر به گیجی در رفتار کودکان شود. تعیین محدودیت های رفتار یکی از راه های مهم آموزش پذیرفتن راهنمایی به کودکان است.

نظر بریل در ارتباط با این زمینه

بریل (2014) توضیح می دهد که اشاره به محدودیت ها برای کودکان مفید نیست. توجه به این نکته مهم است که “پیگیری کردن” و “سازگار بودن” به معنای اصطلاحات معتبر نیستند، اما اگر به درستی انجام شوند، همکاری را تشویق و اعتماد سازی را ایجاد می کنند. برای کمک به تعیین محدودیت ها، Brill (2014) دستورالعمل های زیر را ارائه می دهد:

مهربان باشید

چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان

با تأیید احساسات، به کودک خود بگویید که او را شنیده اید. اطمینان از کودک خود باعث می شود او از روشی خاص احساس کند که شما در حال کمک به او هستید. در واقع این فرآیند می تواند به او کمک کند تا بداند که شنیده می شود، اما لزوماً به معنای قابل قبول بودن رفتار او نیست.

واضح باشید

یک توضیح مختصر ارائه دهید تا کودک شما بتواند دلایل شما را درک کند.

با احترام رفتار کنید

این شامل پذیرش تمام ناامیدی، اشک و ناراحتی است که ممکن است در پی داشته باشد.

3. از دادن وقت استراحت به خود نترسید

این احتمالاً تعجب آورترین توصیه به والدین در زمان تربیت کودکان خواهد بود. زیرا ممکن است آن ها بپرسند. “آیا وقت استراحت برای کودکان منظور نشده است؟” اما تنها درصورتی که از نظر ذهنی و احساسی در بهترین حالت باشید می توانید استراتژی های ارائه شده در بالا را اجرا کنید.

تلاش برای اجرای چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان

تلاش برای اجرای استراتژی های مثبت تربیتی یا هرگونه استراتژی تربیتی در هنگام ناامیدی، عصبانیت و ناراحتی، کاری بی فایده است. این احساسات منفی نه تنها جنگ قدرت را متوقف می کند بلکه به شما زمان می دهد تا سرد تر شوید. به یاد داشته باشید، هدف از نظم مثبت، تسهیل تدریس است. هیچ برنده و بازنده ای وجود ندارد. فقط یادگیری بین والدین و فرزند است.

یک وقت استراحت شامل چه چیزهایی است؟

یک وقت استراحت شامل چند بار نفس کشیدن عمیق، بیرون آمدن از اتاق (در حالی که اطمینان از کودک در امنیت است یا فقط رفتن به قسمت دیگری از اتاق)، یا شمارش معکوس از 10 قبل از این که به شرایط واکنش نشان دهید.

مراقبه یک روش مفید برای کمک به کاهش استرس

مراقبه روزانه می تواند یک روش مفید برای کمک به کاهش استرس و بهتر شدن این استراتژی ها باشد. زیرا وقت استراحت در سایر شرایط استرس زا مانند اختلافات شغلی یا شخصی با دوست یا همسر نیز می تواند مفید باشد.

استفاده از سایت های مختلف

سایت های مختلف چندین استراتژی برای ارتقا مراقبه روزانه دارند، از جمله لیستی از پادکست های مراقبه و اطلاعاتی در مورد مزایای سلامتی مراقبه که بسیار می تواند مفید باشد. علاوه بر این، توصیه هایی در مورد تکنیک های عمومی آرام سازی برای کمک به کاهش اضطراب و استرس وجود دارد. این ها به شما در راهكارهای آرامش بخش ساده كمك می كنند. در واقع آن ها به شما كمك می كند تا هنگام نزدیك شدن به امور والدین و کارهای روزمره، استراتژی های مثبت تری داشته باشید.

3 نکته برای آموزش کودکان نوپا

چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان

آموزش کودک نوپا چالش های خاص خود را به همراه دارد. زیرا کودکان نوپا فاقد توانایی خود تنظیمی هستند که در کودکان با سن بیشتر وجود دارد. در نتیجه، آن ها بیشتر احساسات بزرگی مانند خشم و ناراحتی را با ایجاد واکنش های مختلف احساسی مثل جسمی بودن (به عنوان مثال، ضربه زدن، لگد زدن) و رفتارهای تکانشی (مثلاً پرتاب چیزها، جیغ زدن) بیشتر بیان می کنند.

نقش بازی کردن یکی از چند استراتژی انضباطی سالم برای آموزش و الهام بخشیدن به کودکان

نقش بازی کردن به عنوان نوعی مدل سازی تعریف می شود که برای تقویت دروس (به عنوان مثال، زمان بازی، زمان داستان، تظاهر)، با یا بدون بازخورد کلامی کودک، با این هدف که کودک بتواند نقش را تکرار کند بسیار مفید است. این رفتار بصورت خودمختار عملکرد بهتری خواهد داشت.

تشویق نقش آفرینی

تشویق نقش آفرینی برای تسهیل ارتباط والدین و کودکان نوپا نه تنها در مدل سازی رفتار مطلوب به روشی مثبت بلکه در تشویق خودمختاری هنگام حل مشکلات نیز مهم است. یک استراتژی مثبت برای استفاده در هنگام بازی کردن با رفتارهای قابل قبول در بین کودکان می تواند بسیار برای تربیت آن ها مناسب باشد.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا