راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی

در روان شناسی راه های مختلفی برای درمان وجود دارد. درمان در روان شناسی می تواند شامل گزینه های مختلف باشد. طبیعتاً هر درمانی می تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد. شما نمی توانید بگویید که نحوه درمان هر فرد با یک فرد دیگر یکسان است. یکی از مواردی که همیشه باید در نظر داشت این است که افراد دارای شخصیت های متفاوتی هستند. طبیعتاً برای شخصیت های متفاوت درمان های مختلفی نیز وجود دارد. مهار کننده های عصبی یکی از مواردی است که می تواند به افراد کمک کند اما به شرطی که کنترل کننده باشد. از این رو باید راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی را دانست.

روش های درمان در روان شناسی باید به گونه ای باشد که افراد بهترین نتیجه را بگیرند. کنترل موارد اختلالاتی هم توسط خود فرد از طریق راه های مختلف و هم از طریق فرایند های مختلف اتفاق خواهد افتاد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی صحبت کنیم.

مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)

مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) دسته ای از داروها هستند که برای درمان بسیاری از اختلالات استفاده می شوند. این داروها برای درمان اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس، PTSD و برخی از اختلالات خوردن تجویز می شوند. اغلب این اختلالات همزمان با سایر روشهای درمانی مانند درمان شناختی رفتاری نیز درمان می شوند.

ممکن است زمانی موفقیت آمیز باشد و شما بخواهید داروهای SSRI را متوقف کنید

راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی

ممکن است زمانی موفقیت آمیز باشد و شما بخواهید داروهای SSRI را متوقف کنید. بسیاری از افراد برای مدت طولانی از این داروها استفاده می کنند و منتظر زمانی هستند که دیگر نیازی به آن ها نباشد. با این حال، بسیار مهم است که اگر SSRI را قطع کنید، این کار را با خیال راحت و تحت مراقبت پزشک انجام دهید. از این رو باید راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبیرا بدانیم.

ترک SSRI بسیار رایج است و نباید به راحتی آن را برداشت.

ترک SSRI بسیار رایج است و نباید به راحتی آن را برداشت. بسیار مهم است که قبل از انجام این کار خطرات قطع داروهای SSRI را درک کنید. شما باید از علائمی که ممکن است تجربه کنید کاملاً آگاه باشید و علائم عود بیماری را که در ابتدا برای شما تجویز شده است ، جستجو کنید.

فراوانی سندرم ترک SSRI

سندرم ترک SSRI بدون توجه به اینکه کدام دارو SSRI مصرف می شود یا چه مدت از درمان دارویی به طور کامل استفاده می شود، بسیار شایع است. مطالعات نشان داده است که بسیاری از افرادی که داروهای SSRI را قطع می کنند حداقل دو یا چند علائم ترک دارند. طول مدت و شدت علائم گاهی به مدت زمان درمان و نوع داروی SSRI بستگی دارد.

مدت زمان علائم ترک SSRI

مدت زمان علائم ترک SSRI به عوامل مختلفی از جمله مدت زمان مصرف دارو و مصرف داروی خاص بستگی دارد. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، علائم ترک در طی یک هفته از قطع دارو آشکار می شود. مطالعات نشان داده است که علائم معمولاً حدود سه هفته طول می کشد و سپس به طور ناگهانی و خود به خودی برطرف می شوند.

مطالعاتی در ارتباط با راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی

مطالعات همچنین نشان داده است که علائم ترک SSRI معمولاً ظرف 48 ساعت پس از شروع مجدد درمان دارویی برطرف می شود. همچنین، استفاده از داروی ضد افسردگی دیگر ممکن است اثرات سو مصرف داروهای SSRI را کاهش دهد. تصور می شود که بی نظمی سروتونین دلیل بروز علائم ترک است. برای رفع این مشکل یک تا سه هفته طول می کشد تا علائم از بین بروند.

تفاوت در ترک SSRI با دارو

مطالعات نشان داده است که داروی پاروکستین بیشتر در معرض خطر سندرم ترک SSRI است. تصور می شود این امر به این دلیل است که نیمه عمر کوتاه تری دارد، به این معنی که تا زمانی که سایر SSRI ها در سیستم باقی نمانند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مطالعات همچنین نشان داده است که سرترالین مستعد علائم ترک است (البته کمتر از پاروکستین)، در حالی که داروی فلوکستین خطر آنچنانی ندارد و علائم مرتبط با آن شدت کمتری دارند. این به این دلیل است که نیمه عمر فلوکستین بسیار بیشتر از سرترالین یا پاروکستین است.

راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی و علائم جسمی سندرم ترک SSRI

بسیاری از علائم مرتبط با ترک SSRI وجود دارد. کسانی که ترک را تجربه می کنند به طور معمول حداقل دو یا چند علامت دارند. برخی از بیماران همچنین ممکن است متوجه بازگشت سریع علائمی شوند که دارو در ابتدا تحت درمان آن ها بود. همان طور که در بالا ذکر شد، قطع SSRI ها به تدریج و تحت مراقبت پزشک بسیار مهم است. متوقف کردن آن ها به طور ناگهانی خطر و بروز این علائم را افزایش می دهد. شایعترین علائم جسمی ترک SSRI عبارتند از:

  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • شوک مانند احساسات
  • اسهال
  • خستگی
  • بی ثباتی راه رفتن
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • لرزش
  • اختلالات بینایی

در هنگام ترک SSRI نیز مشاهده علائم مربوط به سلامت روان معمول است. ممکن است چندین علائم را تجربه کنید، از جمله:

  • اضطراب
  • بیخوابی
  • تحریک پذیری
  • افکار خودکشی

نحوه مدیریت علائم جسمی و روانی ترک SSRI در آخرین بندهای این مقاله بیان خواهد شد.

قطع ایمن داروهای SSRI

راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی

دلایل زیادی وجود دارد که افراد تصمیم می گیرند داروهای SSRI را متوقف کنند. ممکن است احساس کنید علائم شما برطرف شده است و بنابراین دیگر نیازی به دارو ندارید. ممکن است باردار شوید و برای ایمنی کودک باید مصرف آن ها را متوقف کنید. یا ممکن است شما به سادگی امکان پر کردن دارو را نداشته باشید. این در واقع بررسی راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی است.

قطع داروی SSRI نباید ناگهانی باشد

به هر دلیلی که بخواهید قطع داروی SSRI را قطع کنید، مهم است که این کار به طور ناگهانی انجام نشود. همچنین باید مطمئن شوید که برای قطع دارو تحت مراقبت و دستورالعمل پزشک هستید. می توانید از داروساز خود پشتیبانی بیشتری دریافت کنید. همچنین ممکن است بخواهید از یک درمانگر برای مدیریت جنبه های خاص SSRI پشتیبانی بگیرید

قطع تدریجی

در صورت امکان، SSRI ها باید به تدریج قطع شوند. این امر خصوصاً در مواردی که دوزهای بالایی از SSRI را مصرف می کنید، صادق است. شما باید با پزشک و داروساز خود کار کنید تا نقاط قوت مختلف دارو را بدست آورید و طبق دستور پزشک دوز دارو را به تدریج کاهش دهید.

متوقف کردن ناگهانی SSRI ممکن است در موارد خاص مانند کشف بارداری ضروری باشد.

متوقف کردن ناگهانی SSRI ممکن است در موارد خاص مانند کشف بارداری ضروری باشد. با این حال، در بیشتر موارد، قطع تدریجی دارو بهترین راه برای گام برداشتن است. بسته به دوز داروی SSRI که مصرف می کنید، از بین بردن دارو ممکن است چندین هفته طول بکشد.

هر هفته دوز بیشتری کاهش می یابد

هر هفته دوز بیشتری کاهش می یابد تا زمانی که دیگر دارو مصرف نکنید. علائم ممکن است در هفته اول کاهش دوز شروع شود ، یا ممکن است تا زمانی که کاملا از رف دارو خارج نشوید، بروز نکند.

نظارت مکرر و دقیق یکی از راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی

مهم است که شما و پزشک در هنگام قطع مصرف دارو، به دقت خلق و خو و علائم ترک SSRI خود را کنترل کنید. هر علامتی که علائم اصلی شما را برمی گرداند باید با احتیاط درمان شود.

کاهش یا قطع این دارو

اگر در حال کاهش یا قطع استفاده از SSRI هستید، زیرا احساس می کنید علائم شما متوقف شده است و می خواهید بدون دارو بمانید، مهمتر این است که از تغییرات خلق و خوی بسیار آگاه باشید. عود در دو هفته اول کاهش یا توقف SSRIs معمول است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اغلب SSRI علائم افسردگی و اضطراب را آنقدر خوب کنترل می کند که به نظر می رسد بیماری در حال بهبود است، اما قطع مصرف داروها آن ها را به سرعت و به شدت برمی گرداند.

برای ثبت علائم جسمی و همچنین خلق و خوی خود چه کار کنیم

برای ثبت علائم جسمی و همچنین خلق و خوی خود، داشتن یک ژورنال می تواند بسیار مفید باشد. این به پزشک شما کمک می کند تا در هنگام قطع داروهای SSRI در مسیر درستی قرار بگیرید یا خیر. در طول مراحل قطع شما باید چندین بار با پزشک خود ملاقات کنید.

مدیریت علائم ترک جسم

راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی

برخی موارد وجود دارد که می توانید برای کنترل علائم آنفلوآنزا مانند سندرم ترک SSRI انجام دهید. تهوع، اسهال و سردرد همه با داروهای بدون نسخه برای این اهداف قابل درمان هستند. با این حال، به خاطر داشته باشید که داروهای بدون نسخه ممکن است علائم را به طور کامل برطرف نکنند.

نکته ای درباره راه های ایمن برای کنترل مهار کننده های عصبی

از مصرف بیش از حد داروهای OTC خودداری کنید و فقط طبق دستور از آنها استفاده کنید.

همچنین مهم است که در طی این روند با خود رفتار مهربانی داشته باشید.

همچنین مهم است که در طی این روند با خود رفتار مهربانی داشته باشید. مراقبت از خود بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که به مقدار کافی استراحت کرده اید و همچنان هیدراته هستید.

 

منابع
betterhelp.com
دکمه بازگشت به بالا