بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی (قسمت سوم)

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی  در قسمت سوم را بیان می کنیم.

گام چهارم: ارتباط دوباره با بدن و احساسات

از آنجایی که سیستم عصبی شما بعد از تجاوز یا آزار جنسی در وضعیت بسیار حساس است شاید سعی کنید احساسات خود را نادیده گرفته و هیچ ارتباطی با آن حادثه ی تلخ نداشته باشید. اما نمی توانید حس خود را از بین ببرید. وقتی احساسات ناخوشانید را خاموش می کنید در واقع آگاهی خود و توانایی لذت بردن را از بین برده اید. شما نمی توانید هردو ارتباط فیزیکی وعاطفی را قطع کنید، شما زنده اید اما کاملا زندگی نمی کنید.

نشانه هایی که می گویند شما احساسات خود را نادیده گرفته و با راه های غیرموثری با آن ها برخورد می کنید:

  • مشکل در تمرکز کردن و به یاد اوردن چیزها.
  • استفاده ی زیاد از داروها یا مواد اعتیادآور یا الکل.
  • فرار کردن از فانتزی های زندگی یا رویاهای روزانه یا استفاده ی زیاد از تلویزیون، بازی های ویدئویی و …
  • احساس جدا شدن از دنیا، از کسانی که در زندگی شما هستند و فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می بردید.
  • استفاده از محرک ها، چیزهای خطرناک یا درد فیزیکی تا حس کنید زنده اید و با احساس پوچی درونی خود مبارزه نمایید.
  • احساس می کنید بدنتان از نظر فیزیکی خاموش است. احساسات فیزیکی که قبلا داشتید را حس نمی کنید (شاید حتی بین درک لذت و درد مشکل داشته باشید)

برای بهبود از تجاوز، شما باید با بدن و احساسات خود دوباره ارتباط برقرار کنید.

اینکه بعد از یک تجربه ی جنسی دردناک و سخت شما ارتباط خود با بدنتان و احساسات خود را متوقف کنید بسیار وحشتناک است. تجاوز ممکن است به شکل های متفاوتی باعث شود بدنتان را دشمن خود بدانید، چیزی که باعث شده است شما مورد خشونت قرار گرفته و آلوده شوید، چیزی که از آن متنفر بوده یا دوست دارید نادیده اش بگیرید. همچنین روبه رو شدن با احساسات شدیدی که همراه با این تجاوز هستند کار ترسناکی خواهد بود. اما با وجودی که این فرایند بهبود ممکن است برای شما تهدیدکننده به نظر برسد اما واقعا چیز خطرناکی نیست. احساسات شما، هرچه قدر که قوی باشند، بازهم واقعی نیستند. آن ها به شما آسیب نزده یا دیوانه تان نخواهند کرد. خطر واقعی مشکل در  سلامت فیزیکی و روانی تان است که اجتناب از آن ها برای شما ایجاد خواهد کرد.

وقتی دوباره توانستید با بدن و احساساتتان ارتباط برقرار کنید احساس امنیت، اعتماد به نفس و قدرت بیشتری خواهید داشت. شما می توانید با کمک تکنیک های زیر به این ها دست یابید:

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی – حرکات ریتمیک.

ریتم می تواند بسیار درمان کننده باشد. در واقع به ما کمک می کند آرام بوده و دوباره بتوانیم روی بدن خود حس کنترل داشته باشیم. هرچیزی که با ریتم و حرکت همراه باشد برای شما موثر خواهد بود: رقصیدن، آهنگ زدن یا راه رفتن با ریتمی خاص. حتی شما می توانید پیاده روی یا دوی روزانه ی خود را با تمرکز روی حرکات جلو و عقب دست ها و پاها در این روال وارد کنید.

مدیتیشن تمرکز ذهنی.

شما می توانید این مدیتیشن را در هرجایی تمرین کنید، حتی وقتی در حال پیاده روی یا غذاخوردن هستید. تنها کافی است به سادگی روی چیزی که در لحظه ی حال حس می کنید تمرکز داشته باشید، از جمله هرگونه حس بدنی و احساس روانی. هدف این است که بدون هیچ قضاوتی خودتان را مشاهده کنید.

بهبودی پس از تجاوز جنسی و آزار جنسی (قسمت سوم)

یوگا، تای چای یا تمرین چی کونگ.

این ها فعالیت هایی هستند که هشیاری بدن را با ریلکس کردن و حرکات متمرکز ترکیب کرده و کمک می کنند علائم  آسیب روانی و مشکلات روانی بعد از حادثه تسکین یابند.

ماساژ.

بعد از تجاوز، شاید با لمس بدنتان توسط انسان دیگری احساس راحتی نداشته باشید. اما لمس کردن و لمس شدن راه های مهمی هستند تا شما بتوانید به حس آرامش و دریافت محبت برسید. می توانید در ابتدا با کمک ماساژتراپی بدن خود را در تماس با بدن انسانی دیگر قرار دهید.

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی (قسمت سوم) | مرکز مشاوره همکده

برنامه های قدرتمند برای ارتباط دوباره با احساسات روانی و فیزیکی

نرم افزار Emotional Intelligence Toolkit می تواند کمک کند بعد از تجاوز جنسی دوباره با احساسات ترسناک یا ناراحت کننده ای که شما را پریشان کرده بودند ارتباط برقرار کنید. می توانید در کنار درمان از این برنامه برای خود استفاده کنید یا اگر حس کردید برای شما مفید است تنها از آن. به مرور زمان خواهید دید در توانایی خود برای مدیریت استرس، تعادل در وضعیت روحی و احساسات عاطفی و برگرداندن کنترل به زندگی خود تفاوت قابل توجهی ایجاد کرده اید.

مرحله ی پنج: حفظ ارتباط

اغلب بعد از تجاوز جنسی دوست دارند ارتباط خود با دیگران را قطع کرده و در تنهایی باشند. شما حس می کنید تمایل دارید از فعالیت های اجتماعی کناره گیری کرده و از کسانی که دوستشان دارید دور باشید. اما حفظ ارتباط با زندگی و کسانی که به شما اهمیت می دهند برای درمان شما بسیار مهم خواهد بود. دریافت حمایت از افراد دیگر برای بهبود شما ضروری است. اما باید به یاد داشته باشید که حمایت به این معنا نیست که همیشه باید در مورد آن قضیه صحبت کنید یا در چیزی که اتفاق افتاده است بمانید. داشتن تفریح و خندیدن در کنار کسانی که به شما اهمیت می دهند می تواند بسیار برای شما درمان کننده باشد.

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی – در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید

این کار را انجام دهید حتی اگر حس می کنید دوست ندارید. در کنار افراد دیگر فعالیت های عادی را انجام دهید، کارهایی که هیچ چیزی مرتبط با تجاوز جنسی ندارند.

ارتباط دوباره با دوستان قدیمی.

اگر از روابطی که زمانی برای شما مهم بوده اند فاصله گرفته اید برای برقراری ارتباط دوباره تلاش کنید.

دوستان جدیدی پیدا کنید.

اگر تنها زندگی می کنید یا از دوستان و خانواده ی خود دور هستید سعی کنید با افراد جدید در ارتباط بوده و دوستی های جدیدی بسازید. در کلاس ثبت نام کرده یا عضو یک باشگاه شوید تا کسانی را ببینید که علایقی مشابه با شما دارند، در انجمن های علمی عضو شوید یا نزد دوستان و همسایه های خود بروید.

مرحله ی 6: خودتان را پرورش دهید.

بهبود از تجاوز جنسی امری تدریجی و فرایندی در حال پیشرفت است. این اتفاق یک شبه نمی افتد و خاطرات مربوط به تجاوز به طور ناگهانی کاملا ناپدید نخواهند شد. این می تواند باعث شود گاهی زندگی سخت به نظر برسد. اما گام هایی هستند که می توانید برای برخورد با علائم باقی مانده برداشته و اضطراب و ترس خود را کاهش دهید.

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی – زمانی برای استراحت گذاشته و تعادل را به بدن خود برگردانید.

این یعنی وقتی خسته اید زمانی برای استراحت بگذارید و سعی نکنید با مشغول کردن خودتان به کارهای مختلف حواستان را پرت کنید. هیچ کار سخت و پیچیده ای انجام ندهید، از جمله کار کردن بیرون از خانه. اگر برای استراحت کردن مشکل دارید و مقابل آن گارد می گیرید می توانید از فواید تکنیک های ریلکسیشن از جمله مدیتیشن و یوگا بهره مند شوید.

بهبودی پس از تجاوز جنسی و آزار جنسی (قسمت سوم)

مراقب استفاده از رسانه های اجتماعی باشید.

از هر برنامه ای که بتواند محرکی برای خاطرات بد یا یادآوری صحنه هایی از آن اتفاق باشد دور بمانید. این ها می تواند شامل گزارش های خبری در مورد خشونت جنسی و شوهای تلویزیونی دارای صحنه های جنسی یا فیلم ها باشد. شما باید موقتا از هر چیز تحریک کننده ای دور باشید، از جمله رسانه های اجتماعی.

بهبود بعد از تجاوز و آزار جنسی – مراقب سلامت فیزیکی خود باشید.

همیشه باید خوب بخورید، مرتبا ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید، هرچه بیشتر مراقب خودتان باشید سریع تر بهبود خواهید یافت. ورزش می تواند سیستم عصبی وحشت زده ی شما را آرام کرده، استرس را کاهش داده و کمک می کند بدنی قوی تر و با کنترل بهتر داشته باشید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا