دلیل گسترش ازدواج سفید

ازدواج سفید سوغات غرب بود که به مرور و ناخودآگاه به درون جامعه ی ما نفوذ یافت. در جوامع غربی به دلایل متعدد قانونی و فرهنگی ممکن است وجهه ای که این نوع ازدواج در جامعه ی ما دارد در بین آن ها نداشته باشد. به همین علت مسئله ای که ما از آن به عنوان یک معضل اجتماعی و غیر متعارف یاد می کنیم، در این جوامع به عنوان مسئله ای عادی است. از این رو بررسی ازدواج سفید در هر کشوری بر اساس فرهنگ آن کشور صورت می گیرد. دلیل گسترش ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید چگونه در ایران رواج یافت؟

دلیل گسترش ازدواج سفید

دلیل گسترش ازدواج سفید  آن هم در ایران چیست؟ مسئله ای که به عنوان ازدواج سفید این روزها از آن یاد می شود، ممکن است مدت ها پیش نیز وجود داشته باشد، اما اسمی بر روی آن قرار نگرفته بود. به عنوان مثال افرادی که بدون مجوز شرعی و قانونی در یک خانه زندگی می کردند و ارتباطات متعددی هم با هم داشتند. ولی این نوع زندگی امروزه به صورت یک روش زندگی جدید برای برخی افراد وجود دارد. البته باید به این نکته دقت داشت که در برخی از جوامع ممکن است ازدواج سفید یک زندگی عادی جلوه کند که به صورت پنهانی انجام نمی گیرد. پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات باعث شده تا زندگی پیشرفت زیادی داشته باشد؛ اما مشکلی که وجود دارد تعاملات زیاد و هجوم فرهنگی از کشورهای متعدد به سمت هم است.

یکی از این مسائل، ازدواج سفید است که از حدود سال 93 کم کم در جامعه ی ما اسم خود را شروع به جا انداختن کرد و ذهن بسیاری از جوانان را به خود مشغول کرد. این نوع ازدواج ها به علت منع قانونی و شرعی به صورت پنهانی انجام می گیرد ولی گسترش آن در یک جامعه ی اسلامی معضلی بزرگ است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم. حال علت هایی را بررسی می کنیم که باعث گرایش افراد به این نوع زندگی و ازدواج شده است.

دلیل گسترش ازدواج سفید – عدم وجود تعهد و حق و حقوق برای طرفین در ازدواج سفید

دلیل گسترش ازدواج سفید

ازدواج رسمی یک سری قوانین و مقررات دارد و باعث می شود تا حق و حقوقی بر گردن طرفین بیفتد. به عنوان مثال یک مرد باید مخارج خوراک، پوشاک و مسکن همسر خود را بپردازد. همچنین یک زن نیز وظایفی در زندگی زناشویی خود دارد که باید به آن ها پایبند باشد. از این رو اکثر افرادی که تعهد را نمی توانند در عمل نشان دهند، به این نوع زندگی روی می آورند. یکی از دلایل گسترش ازدواج سفید در ایران همین مسئله است که فرد می تواند بدون تمکین مالی به راحتی زندگی مشترکی داشته باشد. شاید در صحبت های شعار گونه علاقه و دوست داشتن یا آزادی بیشتر در این مدل زندگی گنجانده شود ولی به طور کلی کسی که تعهدات و حقوق طرف مقابل را در نظر نمی گیرد و از آن شانه خالی می کند، نمی تواند ادعای عشق داشته باشد.

در ازدواج سفید هر کس به هر اندازه که دوست دارد مخارج زندگی را تقبل می کند و ممکن است دو طرف بر سر این مسائل توافق کنند ولی روی هم رفته حقی بر کسی نیست.

عدم نیاز به طلاق و مهریه در ازدواج سفید

کسانی که به این نوع زندگی های غیر رسمی روی می آورند، اولین دلیل خود را شناخت و تجربه زندگی مشترک عنوان می کنند. آنان ادعا می کنند یا دوست دارند با هم همین گونه زندگی کنند یا می خواهند شناخت بهتری از همدیگر پیدا کرده بعد زندگی مشترک قانونی خود را شروع کنند؛ اما اکثر این زندگی ها بعد از مدتی به جدایی می انجامد. جدایی در ازدواج سفید نیاز به طلاق و مسائل قانونی و مهریه ندارد. هر کسی می تواند در هر زمانی که دوست داشت از زندگی بیرون رود. این عامل سبب می شود تا نگرانی از بابت دست و پاگیر بودن رابطه وجود نداشته باشد.

دلیل گسترش ازدواج سفید – افزایش مخارج زندگی و بی کاری جوانان دلیل افزایش ازدواج سفید

 یکی از علت هایی که باعث گرایش افراد به خصوص جوانان به ازدواج سفید شده است، افزایش مخارج زندگی و ازدواج رسمی است. نرخ بیکاری روز به روز افزایش می یابد و هزینه های زندگی نیز بالا رفته است. قطعاً جوانان نیازهای خود را برای تشکیل زندگی از دست نمی دهند. از این رو افرادی که دیدگاه سهل تری نسبت به زندگی دارند و مسائل شرعی و قانونی را در نظر نمی گیرند، به راحتی به این نوع زندگی ها گرایش پیدا می کنند. البته نمی توان گفت هر کسی که مشکل مالی دارد به این نوع زندگی علاقه دارد. برخی افراد چارچوب هایی برای خود دارند که به راحتی آن ها را زیر پای نمی گذارند.

غرب زدگی عاملی مهم در شیوع ازدواج سفید

دلیل گسترش ازدواج سفید

مسئله ای که اکثر جوانان ما با آن دست به گریبان هستند، تبعیت از فرهنگ غرب است. بدون شک هر جامعه ای فرهنگی خاص دارد که برای خودشان دارای اهمیت است. همانطور که ما یک سری محدودیت ها در زندگی داریم، در جوامع غربی نیز محدودیت هایی وجود دارد. جالب است بدانید که محدودیت هایی که در جوامع غربی وجود دارد توسط افراد روشنفکر جامعه بسیار کمتر زیر پا گذارده می شود و چارچوب معمولاً برای آن ها حفظ شده است.

برخی افراد بدون تفکر دنباله روی فرهنگ دیگر کشورها هستند و آن را به عنوان یک ارزش می پذیرند. از این رو به مشکلات ناشی از یک فرهنگ در جایی غیر از منشأ آن فکر نمی کنند. متأسفانه خیلی از جوانان که از نظر رفاهی نیز تأمین هستند به ازدواج سفید روی می آورند تا متمدن بودن خود را به رخ دیگران بکشند. نشان دهند ما خود را محدود نمی کنیم. اما متاسفانه این مسائل نشان از خلأ وجودی فرد است که یک زندگی بی سر و سامان و بدون تعهد را می پذیرد.

با توجه به مسائلی که عنوان شد هیچ کدام از دلایل شیوع این زندگی نمی تواند آنقدر یک فرد متعهد را قانع کند که به این مدل زندگی روی آورد. اما شاید اگر سخت گیری خانواده ها کمتر شود و افراد راحت تر بتوانند به مقوله ازدواج فکر کنند. بسیاری از این مسائل حل شوند. همچنین تربیت فرزندانی که مسئولیت پذیری داشته باشند در تمام جنبه های زندگی خود را نشان خواهد داد. این افراد نمی توانند یک زندگی بدون پایه و اساس مانند ازدواج سفید را بپذیرند.

منابع
revolvy.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا