تربیت نوزاد پسر از بدو تولد

تربیت نوزاد پسر از بدو تولد به نظر می رسد نسبت به تربیت یک نوزاد دختر سخت تر و مشکل تر بوده و با چالش های بیشتری همراه است. از طرفی هم روانشناسان و کارشناسان معتقدند که اگر می خواهید فرزند پسر شما در جوانی و نوجوانی راه درست زندگی کردن را بدانند و رفتارهای مناسب و بهتری داشته باشند، در تربیت آنها دقت کنید. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده هر آنچه که برای تربیت یک پسر از بدو تولد و کودکی با تایید روانشناسان لازم است را مورد ارزیابی قرار دهیم. پس اگر به دنبال این هستید که چگونه فرزند پسر خود را به خوبی تربیت کنیم بهتر است ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید.

ارزش های خودتان را بشناسید.

ارزش های شما بر نحوه تربیت پسرتان از بدو تولد و کودکی تأثیر می گذارد. عزت نفس و اعتماد بنفس از اصول اساسی یک شخصیت سالم است. پس اگر می خواهید فرزند شما در بزرگسالی رفتار بهتر و مناسب تری با شما داشته باشد بهتر است ارزش های خودتان را بشناسید. مثلا اگر فرزند پسر شما ببیند که شما نسبت به احترام دیگران ارزش زیادی قائل هستید، بدون شک او هم یاد می گیرد تا به شما و ارزش های شما احترام بگذارد. و حتی اگر ابتدا برای خود ارزش قائل شوید و دیگران در درجه دوم اهمیت قرار گیرند، این امر بر نحوه رفتار شما با دیگران به فرزندتان نیز تأثیر می گذارد.

اگر از تربیت یک پسر از بدو کودکی یاد بدهید که با دیگران به نحوی رفتار کند که دوست دارد با او رفتار شود، بدون شک او هم یادمی گیرد تا اسباب بازی های خودش را با خواهر و برادر خود به اشتراک بگذارد، تا بتواند از اسباب بازی آنها هم استفاده کند.

محبت کردن را به آنها آموزش دهید.

تربیت نوزاد پسر از بدو تولد || همکده

بدون شک پسرها هم مانند دختران به محبت و نوازش جسمانی نیاز دارند. حتی در برخی شرایط بهتر است آنها را بغل کنید و ببوسید. محبت جسمانی یکی دیگر از راهکارهای تربیت یک پسر از بدو تولد و کودکی است. اما متاسفانه برخی ها فکر می کنند که محبت جسمانی مانند آغوش گرفتن پسر ها باعث ضعیف شدن آنها می شود. این در حالی است که محبت جسمانی در فرزند پسر شما به آنها یاد می دهد که در نقش یک شوهر یا پدر آینده بتوانند رفتارهای خوبی با همسر و فرزندان خودشان داشته باشند. آغوش گرفتن یک راه اصلی است که ما آن محبت جسمی را به شیوه ای سالم و روزانه به فرزندانمان ارائه می کنیم.

آنها را برای رسیدن به آرزوهایشان تشویق کنید.

به دنبال این هستید که چگونه فرزند پسر خود را به خوبی تربیت کنیم، باید در تربیت یک پسر از بدو تولد یاد بگیرید آنها را تشویق کنید تا رویاهای خودشان را دنبال کنند. بچه ها باید رویا داشته باشند. زندگی بدون رویا، زندگی بدون امید است. سعی نکنید آنه را از خیال پردازی و رویاهایی که دارند ناامید کنید.

به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است بخواهد در بزرگسالی یک فوتبالیست حرفه ای شود. این امید و آرزوی آنهاست. آنها 14 سال دارند و این جاه طلبی یکی از ویژگی اصلی آنها در این سنین است. احتمال دارد به آنها بگویید هدف شان زیاد واقعی نیست و آنها را ناامید کنید. شانس تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه ای برای فرزند پسر شما مانند یک بازیکن فوتبال، ممکن است خیلی کم باشد، اما باید آنها را تشویق کنید تا تلاش خودشان را بکنند. اما در کنار آن، به فرزند پسر خود یاد بدهید به سایر علایق خودش هم اهمیت بدهد. به قول قدیمی ها نباید همه تخم مرغ هایشان را در یک سبد بگذارند. در عوض، باید در سایر زمینه ها هم تلاش کند.

والدین نیازی ندارند رویاها را با واقعیت در هم بشکنند. به کودکان اجازه دهید امیدوار باشند و رویاپردازی کنند، زیرا این همان چیزی است که آنها را وادار به تلاش بیشتری می کند.

از تلاش آنها تعریف و تمجید کنید.

تربیت نوزاد پسر از بدو تولد || همکده

فرزند پسر شما از همان تربیت بدو تولد و کودکی باید یادبگیرد که شکست بخشی از زندگی است. مهمترین چیز در برابر شکست این است که چگونه با آن مقابله کنیم. اعتماد بنفس او زمانی ساخته می شود که از پس شکستهای مختلف و حتی کوچک برآید. اگر او بعد از هر شکستی نتواند خودش را جمع و جور کند و دوباره به تلاش خودش ادامه ندهد، هرگز به موفقیت واقعی نمی رسد. به پسرتان بیاموزید که بعد از شکست دوباره تلاش کند. برای این کار بهتر است از تلاش و کوشش آنها تعریف و تمجید کنید. عزت نفس و اعتماد بنفس از اصول اساسی یک شخصیت سالم است .

قوانین ورزشی را به آنها یاد بدهید.

یکی از نکات مهم دیگر برای اینکه چگونه یک پسر خوب تربیت کنیم این است که به آنها یاد بدهیم که در یک زمینه ورزشی مهارت بیشتری را کسب کنند. این باعث تقویت مهارت های رشدی در آنها می شود. فرزند پسر شما باید یاد بگیرید که احتمال شکست در هر زمینه ای وجود دارد.

به عنوان مثال، وقتی آنها یک بازی رومیزی انجام می دهند و برادرشان برنده می شود، به جای اینکه عصبانی شوند، باید به برادرشان تبریک بگویند. از آنها بخواهید بعد از باخت به صورت شفاهی بگویند “تبریک، برنده شدی”. اگر پسر شما از همان بدو کودکی مهارت تبریک گفتن به دیگر را در طول تمرینات ورزشی یاد بگیرد، تحمل شکست برای آنها در نوجوانی و جوانی راحت تر می شود. حتی با ورزش کردن کودک شما یاد می گیرد به حریف خودش احترام بگذارد.

یکی از راهکارهایی که می توانید برای تربیت یک پسر خوب از آن استفاده کنید این است که از آنها بپرسید «وقتی مردم بعد از برنده شدن چیزی به شما تبریک می‌گویند چه احساسی دارید؟» آنها همیشه پاسخ می دهند که احساس خوبی دارد. سپس بپرسید “اگر کسی به شما تبریک نگوید چه احساسی خواهید داشت؟” بدون شک آنها می گویند که اصلاً احساس خوبی نخواهد داشت. پس به آنها یاد بدهید که اگر می‌خواهند وقتی برنده می‌شوند دیگران به آنها تبریک بگویند، بهتر است وقتی دیگران برنده شدند به آنها تبریک بگویند.

اخلاق کاری و مسئولیت پذیری را به آنها یاد بدهید.

اگر به دنبال راهکارهای بیشتری هستید که چگونه یک پسر خوبی را تربیت کنید بهتر است از همان کودکی به فرزند پسر خود مسئولیت پذیری را یاد بدهید. همه کارها را خودتان انجام ندهید. اجازه دهید فرزند پسر شما خودش تخت خواب را مرتب کند. مسئولیت پذیری و اخلاق کاری خوب باید از سنین پایین شروع شود. در سن سه سالگی، کودک می تواند در کارهای ساده خانه مانند جمع کردن اسباب بازی ها، غذا دادن به حیوانات خانگی و کنار گذاشتن لباس های کثیف به شما کمک کند. آنها ممکن است کار را به نحو احسن انجام ندهند اما یادمی گیرند که مسئولیت پذیر باشند.

مهارت های اساسی زندگی و خانه را از طریق تمرین به طور منظم به آنها بیاموزید. این به آنها کمک می کند تا اخلاق کاری خوبی داشته باشند. درگیر این دیدگاه نشوید که برخی از وظایف خانه برای پسران و برخی دیگر برای دختران است. تمام مهارت ها را به فرزند پسر خود آموزش دهید. به پسران باید آشپزی، نظافت و شستن لباس را آموزش داد. هم اتاقی، نامزد و همسر خوب بودن فرزند پسر شما مستلزم این است که از همان تربیت اولیه با مهارت ها و مسئولیت پذیری های بیشتری آشنا شود. لباسشویی، آشپزی و هر چیزی که در اداره یک خانه می تواند به فرزند پسر شما کمک کند را به آنها یاد دهید.

مهارت های ارتباطی خوب را به پسرتان آموزش دهید.

تربیت نوزاد پسر از بدو تولد || همکده

یادگیری مهارت های ارتباطی برای فرزند پسر شما بسیار مهم است تا بتواند در برقراری روابط خود با دیگران موفق باشد. اگر آنها در برقراری ارتباط مشکل داشته باشند، ممکن است در روابط شغلی خودشان هم دچار مشکل شوند.

اولین قدم برای آموزش مهارت های ارتباطی خوب، این است که زمان موثر و مثبتی را در کنار فرزندان خود باشید. اگر نوجوانی دارید که در حال حاضر در ایجاد مهارت های ارتباطی خوب مشکل دارد. خیلی دیر نیست آنها هنوز هم می توانند این مهارت ها را بیاموزند. فقط کافی است که به آنها کمک کنید تا مشکلات و نقاط منفی خودشان را بشناسند و آنها را برطرف کنند. اما اگر فکر می کنید خودتان نمی توانید در این زمینه به فرزند پسر تان کمک کنید بهتر است از یک روانشناس مجرب و با تجربه در زمینه رشد نوجوانان کمک بگیرید.

مودب بودن را در خانه تمرین کنید.

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای اینکه چگونه پسر خوبی تربیت کنیم این است که اخلاق خوب و مودب بودن را هر روز در خانه خود تان تمرین کنید. به این ترتیب به پسرتان کمک خواهید کرد تا به یک مرد مودب و خوش اخلاق تبدیل شود. برای تربیت یک پسر از کودکی بهتر است از زمانی که شروع به نشستن پشت میز شام کردند به آنها یاد دهید که چگونه مودبانه غذا بخورند. داشتن اخلاق و ادب خوب به موفقیت شغلی فرزند پسر شما در آینده کمک می کند. به عنوان مثال، اگر به پسر خود بیاموزید که باید با دیگران مودب و خوش اخلاق باشد، فرزند پسر شما یاد می گیرد که در آینده با همکاران خودش مودب باشد.

سخن آخر

راه های مختلفی برای تربیت یک پسر از بدو تولد و کودکی وجود دارد که با توجه به آنها می توانید یک پسر خوب را تربیت کنید. اما باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که برخی از والدین ها در تربیت فرزند پسر خود با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو هستند که خودشان نمی توانند به تنهایی آن را رفع کنند. این در حالی است که به عنوان یک راهکار موثر و مفید در این شرایط می توان از روانشناس مجرب در زمینه رواشناسی رشد کودک و نوجوان کمک گرفت. اگر فکر می کنید کودک شما مشکلاتی دارد که نیاز به مشاوره با یک روانشناس خوب و با تجربه در این زمینه را دارید بهتر است با رواشناسان ما در همکده تماس بگیرید.

منابع
https://www.lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا