روانشناسی خود مراقبتی

در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را قبلاً ب ای شما گفتیم و ویژگی های آن ها را بیان کردیم. همان طور که می دانید جسم ما نیاز به مراقبت دارد. از آن سمت روح و روان هر فرد نیز نیاز به مراقبت های فردی دارد. مراقبت های فردی در روان شناسی انواع مختلفی دارد و ممکن است شیوه های آن در هر شخصی متفاوت با شخصی دیگر باشد. روانشناسی خود مراقبتی که موضوع امروز مقاله ما است نیز در ارتباط با همین فرآیند صحبت خواهد کرد.

یک سری از تعاریف در روان شناسی برای رفتار های دفاعی است. در واقع این تعاریف برای زمانی است که اگر شما یا فردی دچار مشکل شوید بدانید چگونه آن را مدیریت کنید و از خود دفاع کنید. برخی از تعاریف هم برای پیشگیری هستند. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد.

مراقبت از خود عملی اساسی است که باید در آن شرکت کنیم

مراقبت از خود عملی اساسی است که باید در آن شرکت کنیم و به بدن و ذهن شما کمک کند. به همین راحتی مراقبت از خود در روان شناسی یعنی استراحت به ذهن  در بخشی از روز است. وقتی از خود مراقبت می کنید، از نیازها و خواسته های خود مراقبت می کنید. انجمن روانشناسی آمریکا منابع بسیار خوبی در زمینه مراقبت از خود دارد. نکته اصلی این است که شما باید از خود مراقبت کنید تا بتوانید از نظر روحی خوب باشید. بخشی از این توجه به استرس شغلی و روابط خانوادگی است که می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. اما مراقبت از خود چیزهای دیگری از صرف حمام کردن حباب یا نوشیدن یک فنجان چای در پایان یک روز طولانی است.

اگر از خود مراقبت نکنید، می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

روانشناسی خود مراقبتی

اگر از خود مراقبت نکنید، می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. تلاش برای ادغام مهارت های مراقبت از خود در زندگی ضروری است زیرا برای مراقبت از خود و دیگران باید ثبات داشته باشید. وقتی از خود مراقبت می کنید، زندگی خانوادگی شما بهتر می شود و داشتن خواب با کیفیت در شب بسیار مهم است. به این ترتیب، شما برای روز بعد استراحت می کنید. وقتی از خود مراقبت نمی کنید و خوب نمی خوابید، این یک چرخه معیوب است. خواب ناچیز می تواند منجر به مسائل بهداشت روان شود. سلامتی ذهنی شامل خواب کافی است تا بتوانید در طول روز فعالیت کنید. ترک عادت های بد خوابیدن چالش برانگیز است و به همین دلیل عادت روزمره خوب است.

نکته ای در ارتباط با روانشناسی خود مراقبتی

هرچه بیشتر مراقبت از خود را انجام دهید، بهتر می توانید از عهده آن برآیید.  یکی از اجزای اساسی در مراقبت از خود ، خود شفقت است که می تواند با مراقبت از خود ارتباط برقرار کند.

دلسوزی نسبت به خود: چیست و چرا مهم است؟

مراقبت از خود با دلسوزی از خود متفاوت است. وقتی از خود مراقبت می کنید، در تلاش برای رفاه خود هستید. خودمراقبتی یعنی نیازهای خود را در اولویت قرار دهید. از طرف دیگر، خود شفقتی یا دلسوزی این است که با خود مهربان باشید. وقتی دوستی رنج می برد، دلسوز بودن آسان است زیرا آن ها شما نیستید. شما دوست دارید که دوستتان بتواند احساس بهتری داشته باشد، و می توانید در کنار آن ها باشید، با درد آن ها همدردی کنید، می توانید منابع خود مراقبتی برای کمک به خود در اختیار آن ها قرار دهید. شما به احساسات آن ها توجه می کنید و حتی ممکن است برای پیوستن به آن ها گروه پشتیبانی را پیشنهاد دهید.

گروه های پشتیبانی و مراقبت از خود

حضور در آن جا برای شخص دیگری بسیار آسان تر از انجام مراقبت از خود است اما، انجام خود شفقت برای خود بسیار مهم است. خود شفقت یعنی همدلی و دلسوزی نسبت به خود. کریستن نف، دانشیار دانشگاه تگزاس آستین در گروه روانشناسی تربیتی، مطالب زیادی درباره دلسوزی به خود نوشته است. آن چه نف ادعا می کند این است که خود شفقت بخشی از یک تجربه انسانی است. در این جا مراحلی آورده شده است که باید هنگام دلسوزی به خود توجه کنید.

به رنج خودتان در زندگی توجه کنید

این ممکن است بصری باشد، اما بسیاری از مردم رنج خود را نادیده می گیرند. به عنوان مثال، شما ممکن است توجه ای به رنج های خود نداشته باشید. یا در ادامه مثال  شما احساس افسردگی می کنید زیرا کار خود را از دست داده اید و در بلند شدن از رختخواب و جستجوی موقعیت جدید شغلی مشکل دارید. کمی وقت بگذارید و توجه کنید، در حالی که احساس خیلی بدی دارید و این دشوار است. شما به خود می گویید: من احساس می کنم شکست خورده هستم یا تمام افکار منفی که از ذهن شما عبور می کنند. هیچ مشکلی ندارد که متوجه شوید روزهای سختی را سپری می کنید. این جا است که باید با یک دوست صحبت کنید چرا که شما نیز در این وضعیت برای او همین کار را می کنید، بنابراین ضروری است که این کار را برای خودتان انجام دهید.

مهربان و دلسوز

روانشناسی خود مراقبتی

گام بعدی بعد از این که متوجه رنج خود شدید، انسانی بودن با خودتان است. داشتن احساس عدم کفایت دشوار است. قلبی باز نسبت به خود داشته باشید، به همان روشی که دوست خوب خود را دوست خواهید داشت.

بدانید که هیچ کس کامل نیست

و سومین نکته این است که به یاد داشته باشید نقص بخشی از تجربه بشر است. آن چه ما انسان ها را وادار می کند که تلاش کنیم  این است که اشتباه می کنیم. ما کامل نیستیم و کامل بودن یک افسانه است و به همین دلیل یادآوری این نکته مهم است که اگر ناقص باشید بخشی از یک تجربه بزرگتر انسانی هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نکته مهم در مورد خود شفقت این است که شما بیشتر به فکر خود باشید. دوستان می توانند بیایند و بروند، اما شما در زندگی خود ثابت هستید و هرچه بیشتر نسبت به خود دلسوز باشید، رابطه بهتری با خود خواهید داشت و می توانید این مدل را برای دیگران الگوی خود قرار دهید. خود شفقت بخشی عظیم در روانشناسی مراقبت از خود است. و بخشی از روانشناسی مراقبت از خود به معنای یادگیری درباره خود شفقت است.

درمانگران باید بیش از حد از خود مراقبت کنند

روانشناسی خودمراقبتی نه تنها برای افراد بلکه برای متخصصان بهداشت روان نیز کاربرد دارد. بخش بزرگی از مراقبت از خود به معنای تصدیق انسان بودن است. وقتی یک درمانگر پیدا کردید، و با آن ها کار کردید، به یاد داشته باشید که آن ها یک انسان هستند. اگر چه ممکن است توسط انجمن روانشناسی کشور خود معتبر شناخته شوند، اما آن ها فردی با احساس هستند. آن ها برای کمک به شما هستند، اما همچنین مراقبت از خود را انجام می دهند زیرا اگر این کار را انجام ندهند برای حمایت از شما نمی توانند حضور داشته باشند. روانشناسی حرفه ای آن ها با مواضعشان در مراقبت از خود متفاوت است. درمانگر شما به هیچ وجه بالاتر از شما نیست. آن ها فقط انسانی هستند که روانشناسی را می فهمند و می خواهند به شما کمک کنند.

پریشانی و فرسودگی شغلی درمانگران

روانشناسی خود مراقبتی

شما می توانید به رشد شخصی برسید درمانگران باید وقت خود را صرف کار در پریشانی و فرسودگی شغلی خود کنند زیرا یک متخصص بهداشت روان بودن آسان نیست. بنابراین فقط درک کنید که ممکن است در تلاش باشید و خود را با درمانگر خود مقایسه کنید و فکر کنید که آن ها نوعی ابرقهرمان هستند. آن ها انسان هستند و برای کمک به شما در یادگیری مشارکت در تمرینات مراقبت از خود مانند وقت گذرانی برای صرف غذا، در آن جا هستند. شاید شما با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید و متوجه شدید که بیش از حد غذا می خورید. می توانید در مورد موضوعی با یک درمانگر صحبت کنید زیرا آن ها فردی هستند که احساسات را درک می کنند.

کمک های درمانگران در مراقبت از خود

افسردگی و اختلالات خوردن یک چرخه معیوب است که اگر مقدار زیادی غذا می خورید زیرا ناراحت هستید و می خواهید یک خلا را پر کنید، بیرون آمدن از آن دشوار است. اما، یک درمانگر این مسئله را درک می کند زیرا آن ها بخشی از تجربه مشترک انسان هستند.

مراقبت از خود، روانشناسی و خواب در روانشناسی خود مراقبتی

بخش عمده ای از مراقبت از خود غذا خوردن و خوابیدن است. اگر در خوابیدن مشکل دارید، بهتر است به دنبال منابع مراقبت از خواب باشید. هنگام خواب، بدن و ذهن خود را تغذیه می کنید و اگر این کار را نکنید احتمال این که در طول روز بدتر شوید وجود دارد. هیچ چیز مانند احساس پریشانی و فرسودگی نیست.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا